Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nogal naar maar dit doet hij omdat die eigenaar onbewust t commando voor steigeren geeft..

Schangah schreef:Sil_Bill schreef:Hallo allemaal,
Ik heb nu iets meer dan 2 maandjes een nieuw paard.
Maar hij heeft een probleempje waar ik een beetje gek van wordt.
Als ik rij en gewoon lekker buiten of niet intensief is er niks aan de hand.
Maar zodra ik iets van hem vraagt wordt hij boos. niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand.
Zodra hij niet de baas kan zijn maar jij dat wilt zijn word hij pissed-off
Als ik bijv. meer verzameling wil, wijken, halthouden enz. ( dus wat serieuzer te werk wil gaan)
Gaat hij in verzet, hij begint met kleine 'hupjes' te maken en als ik hem dan been geef of juist w8 tot hij stilstaat komt hij omhoog. (en dan ook echt ruim van de grond af)
Aan de hand precies hetzelfde verhaal, als hij moet wachten op iets gaat hij ook omhoog.
Hij wordt echt pissig en gaat stampen en (soms) bijt pogingen doen.
hij geeft nooit op, bij de tandarts konden we hem met moeite met 3 man en 3 dubble verdoving bij de grond houden.. hij was zo zwaar verdoofd dat die bijna omviel ennog blijft hij doorgaan. zelfs met praam was het geen doen, en de DA durfde niet nog meer in te spuiten...
-het is een 7 jarige ruin
hij is deze week bekeken door een fysio
is 2 weken geleden bij de tandarts en dierenarts geweest
is bekeken door een zadelmaker en heeft een goed passend zadel
is bij de hoefsmid geweest
is verder in goede gezondheid
EN ik krijg 2 keer in de week les
Ik weet nu niet zo goed wat ik hier het beste aan kan doen....
Voor mijn idee zijn alle medische opties afgesloten, en is het gewoon klier gedrach??
Heeft iemand ervaringen of tips??
Welk niveau heeft het paard, aangezien hij te dik was zou ik bijna denken dat hij niet zo intensief getraind is.
Het probleem is dat je te veel vraagt zoals je zelf aan aangeeft. Je paard kan dit niet aan en het doet dus zeer. Je training hierop aanpassen, je gaat veel te vlug. Je hebt hem pas 2 maanden! Spieropbouw bij een paard duurt veel langer (jaren!).
Straffen omdat je paard aangeeft dat hij iets niet aankan is het slechtste wat je kan doen!!!
Doordat het een dominant paard is geeft hij aan dat hij het niet aankan. Zie het als een positief iets, je paard communiceert met je!
Luister naar je paard en pas je training aan.

.silfie35 schreef:Ten eerste vind ik dat jij veel te snel je conclusies trekt. In je eerste regel zeg je: zou ik denken, en de tweede zin is, dat jij gelijk het probleem denkt te benoemen. Is halthouden teveel gevraagd van een paard. Natuurlijk niet, dat is basiswerk. Iets wat je elk paard bij het beleren al leert. Dit is gewoon een keiharde vorm van dominatie!
Ik zou zeggen, ga halthouden, komt ie overeind, gelijk een gloeiharde mep geven! Klinkt hard, maar dit soort gedrag moet je gewoon afstraffen. Het moet voor het paard duidelijk zijn, wie de leider is. En wie niet horen wil, moet voelen!
Sil_Bill schreef:hij is deze week bekeken door een fysio
is 2 weken geleden bij de tandarts en dierenarts geweest
is bekeken door een zadelmaker en heeft een goed passend zadel
is bij de hoefsmid geweest
is verder in goede gezondheid
EN ik krijg 2 keer in de week les
Sil_Bill schreef:( ik vind het heel lastig om zoin woordenuit te leggen) bijv. ik laat hem met touwhalster los in bak/longeer ring. Op de plek waar hij gaat staan daar loop ik heen en 'jaag' hem als het ware weg. Dus ik neem zijn plek in. Dit doe ik een aantal keer totdat hij uitzich zelf achter mij aan komt. dan laat ik hem achter me aan lopen, achteruit, omdraaien en als ik weg ren dan hij achter me aan rent. ( en dit allemaal zonder getrek aan het halster o.i.d.)
Of ik doe een join-up met hem dus laten rennen tot de gebruikelijke signalen zichtbaar worden en dan ook laten volgen ect.
Ik ben meer van het aan de hand meelopen, hoofd op schouderhoogte en als ik terugkom in tempo moet paard volgen. Als ik een pas versnel moet paard volgen. Als ik ga stilstaan, staat paard stil. Als ik op m'n kop ga staan doet paard mee. Gewoon, gehoorzaamheid en weten waar ie aan toe is. KiWiKo schreef:TJA, Ik heb een heel, heeeeel los rechterhandje bij stijgeren......... huppen en dreigen is al genoeg voor een paar stevige draaien om de oren...... Is die besomietert, die grote bek heeft ie maar tegen zijn vriendjes op het land......

superwoman schreef:silfie35 schreef:Ten eerste vind ik dat jij veel te snel je conclusies trekt. In je eerste regel zeg je: zou ik denken, en de tweede zin is, dat jij gelijk het probleem denkt te benoemen. Is halthouden teveel gevraagd van een paard. Natuurlijk niet, dat is basiswerk. Iets wat je elk paard bij het beleren al leert. Dit is gewoon een keiharde vorm van dominatie!
Ik zou zeggen, ga halthouden, komt ie overeind, gelijk een gloeiharde mep geven! Klinkt hard, maar dit soort gedrag moet je gewoon afstraffen. Het moet voor het paard duidelijk zijn, wie de leider is. En wie niet horen wil, moet voelen!
Ik vind dat jij ook snel je conclusie trekt.![]()
Halthouden mag dan wel basis zijn, maar als hij daar een slechte ervaring mee heeft kan ik me het verzet ook voorstellen.
Halthouden kun je ook behoolijk verprutsen door in de mond te blijven plukken, want hij moet rond, blijven drijven, want hij moet vierkant, en als hij moeite had met blijven staan kunnen er nog meer foute voorbeelden worden gegeven waardoor dit paardje nu in verzet zou kunnen komen.
Volgens mij staat het nog behoorlijk "open" waarom dit paardje zich zo gedraagd.
Ts, fijn dat je een beslissing hebt genomen en ik hoop dat jullie het probleem kunnen overwinnen. Succes!
Sassol schreef:Sil_Bill schreef:( ik vind het heel lastig om zoin woordenuit te leggen) bijv. ik laat hem met touwhalster los in bak/longeer ring. Op de plek waar hij gaat staan daar loop ik heen en 'jaag' hem als het ware weg. Dus ik neem zijn plek in. Dit doe ik een aantal keer totdat hij uitzich zelf achter mij aan komt. dan laat ik hem achter me aan lopen, achteruit, omdraaien en als ik weg ren dan hij achter me aan rent. ( en dit allemaal zonder getrek aan het halster o.i.d.)
Of ik doe een join-up met hem dus laten rennen tot de gebruikelijke signalen zichtbaar worden en dan ook laten volgen ect.
oei oei oei, daar is die beruchte join-up weer. Wist je dat je een join-up maar 3x in een paardenleven mag uitvoeren? Zo heftig kan dat zijn. Snap dat het leuk is als ie als een hondje achter je aan loopt, maar je ziet helaas niet wat je mentaal met hem gedaan hebt.
En ik hoor toch meer trucjes dan daadwerkelijk dominantie-spelletjes zeg maar. Weet je waarom je de oefeningen doet die je doet? Zou je toch nog maar iets meer verdiepen in het grondwerk, ikzelf ben fan van Parelli, maar er zijn natuurlijk meer bekende namen.
Een paard zal je accepteren als leider als hij denkt dat je de slimste, snelste en sterkste bent. Hem steeds van je weg 'jagen' en rond laten lopen, is niet overtuigend genoeg.

nou moet ik ook zeggen dat ik niet echt halt gehouden heb maar voornamelijk tempo wisselingen heb gereden. Ik laat het halthouden voorlopig dus even achterwegen. Eerst maar zorgen dat hij zo wel goed gaat. ( hij staat wel stil met op/afstijgen, dus niet dat ik er al lopend op of af spring XD)