stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:29

Ik denk dat mensen die zulke dingen roepen nog nooit op een echte steigeraar hebben gezeten. Dan heb je daar echt geen tijd voor hoor.. Dan wil je alleen maar weer met 4 beentjes op de grond en voorwaarts..

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:12

Maar zou het paard geen traumatische ervaringen hebben met 'hogerop'?
Daarmee bedoel ik dat er niet zachtzinnig mee is gedaan qua moeilijke dingen 'aanleren'..

Ik kan t fout hebben maar dat heb ik weleens gehoord bij springen.. dat als ze hoger moeten een stuk met punaises nja traumatische ervaring natuurlijk. en WALGELIJK!

En als je een paard wilt laten steigeren is dat toch juist been geven en terug houden, dus opbouwen van spanning?... Misschien doe je dat wel onbewust?..

Kennis van me heeft een paardje die is geleerd te steigeren op commando en nu met elk dingetje steigerd hij al |o Nogal naar maar dit doet hij omdat die eigenaar onbewust t commando voor steigeren geeft..

Ik kan dr helemaal naast zitten hoor!! maar volgens mij heb ik dit nog niet verder gezien in dit topic..
niet boos worden als ik ernaast zit met t een of ander..

Enneh dat slaan en die fles lijkt me geen geweldige oplossing.. zou ik persoonlijk nooit doen :=
Groetjes Denise

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:08

Ik had zelf vroeger ook een paardje en zijs teigerde ook constant, met rijden moet je hem gwn niet de kans geven om stil te staan, want als hij loopt kan hij niet steigeren.
En wat betreft als je er naast staat gewoon hard optreden en zeker niet bang zijn oid. Mijn paardje heeft het ook uiteindelijk wel afgeleerd, en ja ze deed het wel nog af en toe als ze ergens geen zin inhad, maar ik zag het meteen als ze wou steigeren dus dan moet je bij hem daar erg op letten als je er naast staat. En zodra je dat ziet al corrigeren voordat hij de kans krijgt om te steigeren. Veel succes maar het is zeker af te leren veel geduld en goed opletten!
Groetjes Samantha

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:50

@deniseremo: ik zat ook al aan dat comando te denken...

Maaaaaar:
Mijn stalgenoot heeft hem vandaag mee genomen naar de springles. Ik was er zelf ook bij.
Ze reed met haar eigen zadel, en voor het eerst op mijn paardje.
Kwa kracht is zij veeeel sterker ( ik een saté prikker en zij een grote boom bijwijze van)
Bij haar probeert hij precies hetzelfde, maar doordat ze sterker is geeft hij het sneller op.

Als hij omhoog wil bij haar krijgt hij een rotschop en na 3 keer had hij het wel gezien.
Als hij aan haar trekt laat ze d'r hand staan en dan vind hij het niet leuk meer.
Ik doe hetzelfde, maar hij is zo sterk dat hij me uit het zadel kan trekken en dat is net die seconde die hij nodig heeft om omhoog te komen.

Hij heeft zich het hele parcours netjes gedragen ( voor zijn doen) als hij bij mij ook zo zou zijn zou het al een stuk schelen. we zijn er nog lang niet, maar dit is al een stap in de goede richting:)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:02

Het kan natuurlijk net zo goed aangeleerd gedrag zijn, waarbij pijn toch ooit de aanleiding is geweest. Dan zou het gedrag op te lossen moeten zijn. Geef gas en hand naar voor. voorwaarts oplossen. Een tik met een zweep kan je duur komen te staan als je paard er echt werk van maakt.
Maar ik zou zadel/rugpijn nog niet helemaal uitsluiten. Laat er nog eens een andere DA en zadelpasser naar kijken. Voor die paar euro zou ik dat niet laten.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:08

@supersambo: vandaag de DA nog aangeschoten. Hij heeft ( zoals ik zelf al d8) geen rugpijn.. Maar voor de zekerheid gaat m'n zadel nog voor een second opinion.. ( niet dat ik de 1eniet geloof maar OK)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:17

Schangah schreef:
Sil_Bill schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb nu iets meer dan 2 maandjes een nieuw paard.
Maar hij heeft een probleempje waar ik een beetje gek van wordt.

Als ik rij en gewoon lekker buiten of niet intensief is er niks aan de hand.
Maar zodra ik iets van hem vraagt wordt hij boos. niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand.
Zodra hij niet de baas kan zijn maar jij dat wilt zijn word hij pissed-off

Als ik bijv. meer verzameling wil, wijken, halthouden enz. ( dus wat serieuzer te werk wil gaan)
Gaat hij in verzet, hij begint met kleine 'hupjes' te maken en als ik hem dan been geef of juist w8 tot hij stilstaat komt hij omhoog. (en dan ook echt ruim van de grond af)

Aan de hand precies hetzelfde verhaal, als hij moet wachten op iets gaat hij ook omhoog.
Hij wordt echt pissig en gaat stampen en (soms) bijt pogingen doen.

hij geeft nooit op, bij de tandarts konden we hem met moeite met 3 man en 3 dubble verdoving bij de grond houden.. hij was zo zwaar verdoofd dat die bijna omviel ennog blijft hij doorgaan. zelfs met praam was het geen doen, en de DA durfde niet nog meer in te spuiten...

-het is een 7 jarige ruin
hij is deze week bekeken door een fysio
is 2 weken geleden bij de tandarts en dierenarts geweest
is bekeken door een zadelmaker en heeft een goed passend zadel
is bij de hoefsmid geweest
is verder in goede gezondheid
EN ik krijg 2 keer in de week les

Ik weet nu niet zo goed wat ik hier het beste aan kan doen....
Voor mijn idee zijn alle medische opties afgesloten, en is het gewoon klier gedrach??
Heeft iemand ervaringen of tips??

Welk niveau heeft het paard, aangezien hij te dik was zou ik bijna denken dat hij niet zo intensief getraind is.
Het probleem is dat je te veel vraagt zoals je zelf aan aangeeft. Je paard kan dit niet aan en het doet dus zeer. Je training hierop aanpassen, je gaat veel te vlug. Je hebt hem pas 2 maanden! Spieropbouw bij een paard duurt veel langer (jaren!).
Straffen omdat je paard aangeeft dat hij iets niet aankan is het slechtste wat je kan doen!!!

Doordat het een dominant paard is geeft hij aan dat hij het niet aankan. Zie het als een positief iets, je paard communiceert met je!
Luister naar je paard en pas je training aan.

Ten eerste vind ik dat jij veel te snel je conclusies trekt. In je eerste regel zeg je: zou ik denken, en de tweede zin is, dat jij gelijk het probleem denkt te benoemen. Is halthouden teveel gevraagd van een paard. Natuurlijk niet, dat is basiswerk. Iets wat je elk paard bij het beleren al leert. Dit is gewoon een keiharde vorm van dominatie!

Ik zou zeggen, ga halthouden, komt ie overeind, gelijk een gloeiharde mep geven! Klinkt hard, maar dit soort gedrag moet je gewoon afstraffen. Het moet voor het paard duidelijk zijn, wie de leider is. En wie niet horen wil, moet voelen!

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:21

Mijn paard kan er zéker wat van
als ze het te moeilijk vind of erg hyper is, komt ze stijl overeind:

Afbeelding
175 hoog, ja dan schrik je

Wat bij mij werkt, is als je voelt dat ze omhoog komt, gewoon knettershard aan 1 teugel trekken, dat je ze omtrekt:
http://94.100.114.18/925250001-92530000 ... _d_KE.jpeg

sja, klinkt erg zielig enzo, maar ik klap gewoon liever niet achterover :n.

Klappen tussen de oren werken niet, nouja mijn paard draaide haar hoofd gewoon weg, en vaker denk je alleen maar
Ieks ga naar beneden ga naar benden help
en dan is de klap te laat natuurlijk.

Probeer goed voorwaarts te blijven, zo weinig mogelijk ook situaties uitlokken..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:40

Ik zou zeggen zet het paard in training bij een professional om te verkopen. Luister gewoon naar je ouders, je kunt dit paard niet de baas, daar gaan ongelukken van komen.

Ga je verder ook geen advies geven, want dat heeft geen zin over internet. Je moet iemand hebben die weet waar ze mee bezig zijn, en jou dat terplekke kunnen leren. Van een forum kun je niet leren hoe je een paard traint...

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 06:28

na gisteren ben ik vastbesloten om hem niet weg te doen.
Omdat hij wel heeft bewezen dat hij wel wil ( en kan).
Nu is het aan mij om ervoor te zorgen dat die me niet uit het zadel krijgt.
Dan is de lol er snel af bij hem denk ik....

Vanmiddag ga ik d'r weer op, kijken hoe het dan gaat.
Maar lekker rustig aan doen, hij zal wel spierpijn hebben van gisteren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:23

silfie35 schreef:
Ten eerste vind ik dat jij veel te snel je conclusies trekt. In je eerste regel zeg je: zou ik denken, en de tweede zin is, dat jij gelijk het probleem denkt te benoemen. Is halthouden teveel gevraagd van een paard. Natuurlijk niet, dat is basiswerk. Iets wat je elk paard bij het beleren al leert. Dit is gewoon een keiharde vorm van dominatie!

Ik zou zeggen, ga halthouden, komt ie overeind, gelijk een gloeiharde mep geven! Klinkt hard, maar dit soort gedrag moet je gewoon afstraffen. Het moet voor het paard duidelijk zijn, wie de leider is. En wie niet horen wil, moet voelen!

Ik vind dat jij ook snel je conclusie trekt. :o
Halthouden mag dan wel basis zijn, maar als hij daar een slechte ervaring mee heeft kan ik me het verzet ook voorstellen.
Halthouden kun je ook behoolijk verprutsen door in de mond te blijven plukken, want hij moet rond, blijven drijven, want hij moet vierkant, en als hij moeite had met blijven staan kunnen er nog meer foute voorbeelden worden gegeven waardoor dit paardje nu in verzet zou kunnen komen.

Volgens mij staat het nog behoorlijk "open" waarom dit paardje zich zo gedraagd.

Ts, fijn dat je een beslissing hebt genomen en ik hoop dat jullie het probleem kunnen overwinnen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:33

Sil_Bill schreef:
hij is deze week bekeken door een fysio
is 2 weken geleden bij de tandarts en dierenarts geweest
is bekeken door een zadelmaker en heeft een goed passend zadel
is bij de hoefsmid geweest
is verder in goede gezondheid
EN ik krijg 2 keer in de week les

Wat je nog kunt doen, is een osteopaat laten komen.
Toen mijn paard in 't verleden nog veel steigerde, bleek ze een blokkade in de hals te hebben.
Dus ik zou zeker verder kijken dan alleen de fysieke laag.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:52

Gelukkig heeft die van mij maar één keer gesteigerd, en toen bleek hij inderdaad wat last van zijn rug te hebben. Dus wellicht ben ik te onervaren om te reageren. De tip die ik meekreeg toen hij dat ene keertje stijgerde is te zorgen dat je niet met je armen of handen zijn hals raakt aangezien je hem dan als ware beloond. Maar goed als hij rechtop staat, dan zou ik me er denk ik toch aan vast grijpen. :+

Ik vond osteo echt een prima tip. Maar is het niet een idee om hem naar een opvoedstal te brengen, of die vriendin van jou hem een tijdje op te laten voeden? Misschien is het ook een idee om Petra Vlasblom van twomoons een keer te laten komen. Die is erg goed met verkeerd geprogrammeerde paarden (zoals zij dat altijd zo mooi zegt).

Heel veel succes in ieder geval.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:57

Sil_Bill schreef:
( ik vind het heel lastig om zoin woordenuit te leggen) bijv. ik laat hem met touwhalster los in bak/longeer ring. Op de plek waar hij gaat staan daar loop ik heen en 'jaag' hem als het ware weg. Dus ik neem zijn plek in. Dit doe ik een aantal keer totdat hij uitzich zelf achter mij aan komt. dan laat ik hem achter me aan lopen, achteruit, omdraaien en als ik weg ren dan hij achter me aan rent. ( en dit allemaal zonder getrek aan het halster o.i.d.)

Of ik doe een join-up met hem dus laten rennen tot de gebruikelijke signalen zichtbaar worden en dan ook laten volgen ect.

oei oei oei, daar is die beruchte join-up weer. Wist je dat je een join-up maar 3x in een paardenleven mag uitvoeren? Zo heftig kan dat zijn. Snap dat het leuk is als ie als een hondje achter je aan loopt, maar je ziet helaas niet wat je mentaal met hem gedaan hebt.

En ik hoor toch meer trucjes dan daadwerkelijk dominantie-spelletjes zeg maar. Weet je waarom je de oefeningen doet die je doet? Zou je toch nog maar iets meer verdiepen in het grondwerk, ikzelf ben fan van Parelli, maar er zijn natuurlijk meer bekende namen.

Een paard zal je accepteren als leider als hij denkt dat je de slimste, snelste en sterkste bent. Hem steeds van je weg 'jagen' en rond laten lopen, is niet overtuigend genoeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:02

TJA, Ik heb een heel, heeeeel los rechterhandje bij stijgeren......... huppen en dreigen is al genoeg voor een paar stevige draaien om de oren...... Is die besomietert, die grote bek heeft ie maar tegen zijn vriendjes op het land...... :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:31

Dit paard moet eerst eens luisteren aan de hand. Al dat wegjagen en die soort grappen heb ik nooit begrepen :o Ik ben meer van het aan de hand meelopen, hoofd op schouderhoogte en als ik terugkom in tempo moet paard volgen. Als ik een pas versnel moet paard volgen. Als ik ga stilstaan, staat paard stil. Als ik op m'n kop ga staan doet paard mee. Gewoon, gehoorzaamheid en weten waar ie aan toe is.

Ga maar eens een week of 2 met je paard aan de hand wandelen. Iedere keer als hij voor je uit wil dan zet je 'm terug tot op schouderhoogte. Consequent! Als ie niet luistert dan pak je 'm met je vingers in de spieren bij de aanzet van de hals en zet je 'm terug op z'n plaats. Consequent!

Maakt ie aanstalten te steigeren? Los-snok-los en 10 meter achterwaarts, pak 'm maar bij die spieren in de aanzet van de hals. LUISTEREN aan de hand.

Doet ie dat goed, ga er dan nog maar eens opzitten. Redt je het niet om hem aan de hand gehoorzaam te krijgen? Zoek dan goede hulp. Iemand die je een paar handigheidjes kan leren. Timing is alles!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:08

KiWiKo schreef:
TJA, Ik heb een heel, heeeeel los rechterhandje bij stijgeren......... huppen en dreigen is al genoeg voor een paar stevige draaien om de oren...... Is die besomietert, die grote bek heeft ie maar tegen zijn vriendjes op het land...... :)

Precies mijn idee... maar ik werd er net al op gewezen dat je dan je paard dood kan slaan! :')

Nee, maar ik vind het wel een prima idee om ervoor te zorgen dat je eerst op de grond 100% respect hebt (en dat niet volgens een join up) en er daarna pas weer op te stappen. Ik vind het wat snel om na 2 maanden te zeggen dat het niet gaat werken.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:21

superwoman schreef:
silfie35 schreef:

Ik vind dat jij ook snel je conclusie trekt. :o
Halthouden mag dan wel basis zijn, maar als hij daar een slechte ervaring mee heeft kan ik me het verzet ook voorstellen.
Halthouden kun je ook behoolijk verprutsen door in de mond te blijven plukken, want hij moet rond, blijven drijven, want hij moet vierkant, en als hij moeite had met blijven staan kunnen er nog meer foute voorbeelden worden gegeven waardoor dit paardje nu in verzet zou kunnen komen.

Volgens mij staat het nog behoorlijk "open" waarom dit paardje zich zo gedraagd.

Ts, fijn dat je een beslissing hebt genomen en ik hoop dat jullie het probleem kunnen overwinnen. Succes!

Ts heeft niet beschreven dat het paard vroeger onrecht is aangedaan. En ts zegt ook dat zodra het paard stilstaat ze de druk los laat. Zodra het paard echt aan het werk moet gaat het mis. Zoals Kiwiko schrijft, als ze echt op deze manier tekeer gaan, een keer goed de zweep erover!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:38

Sassol schreef:
Sil_Bill schreef:
( ik vind het heel lastig om zoin woordenuit te leggen) bijv. ik laat hem met touwhalster los in bak/longeer ring. Op de plek waar hij gaat staan daar loop ik heen en 'jaag' hem als het ware weg. Dus ik neem zijn plek in. Dit doe ik een aantal keer totdat hij uitzich zelf achter mij aan komt. dan laat ik hem achter me aan lopen, achteruit, omdraaien en als ik weg ren dan hij achter me aan rent. ( en dit allemaal zonder getrek aan het halster o.i.d.)

Of ik doe een join-up met hem dus laten rennen tot de gebruikelijke signalen zichtbaar worden en dan ook laten volgen ect.

oei oei oei, daar is die beruchte join-up weer. Wist je dat je een join-up maar 3x in een paardenleven mag uitvoeren? Zo heftig kan dat zijn. Snap dat het leuk is als ie als een hondje achter je aan loopt, maar je ziet helaas niet wat je mentaal met hem gedaan hebt.

En ik hoor toch meer trucjes dan daadwerkelijk dominantie-spelletjes zeg maar. Weet je waarom je de oefeningen doet die je doet? Zou je toch nog maar iets meer verdiepen in het grondwerk, ikzelf ben fan van Parelli, maar er zijn natuurlijk meer bekende namen.

Een paard zal je accepteren als leider als hij denkt dat je de slimste, snelste en sterkste bent. Hem steeds van je weg 'jagen' en rond laten lopen, is niet overtuigend genoeg.

Dit is de eerste keer dat ik zoiets lees. Ik ben erg benieuwd waarom een join up dan zo heftig zou zijn volgens jou.

Maar ik snap het niet helemaal. Een join up is heftig, en een join up is niet overtuigend genoeg? Spreekt elkaar een beetje tegen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:06

Mijn jonge paard deed dat ook, steigeren.. Doodsbenauwd zat ik er dan op. Ik wist wel dat je het gelijk moest afstraffen, maar ik had echt moeite om mezelf in het zadel te houden. Ik had ook nooit eerder een steigerend paard meegemaakt. Ze deed het als ze iets moeilijk vond, en ze deed het echt niet vaak. Misschien 1 keer per maand, of per 3 weken.

Twee weken terug deed ze het weer, en nu reageerde ik snel en sloeg met mijn zweep hard tussen haar oren. Tja helemaal niet lief en ik vond het ook niet leuk, maar ze mag dit gewoon echt niet doen. Ze ging er ook als een speer vandoor, heb haar maar even 3 rondjes laten uitrazen.

Ik zou ook niet echt weten hoe je dit goed kan oplossen, behalve dat ze het zo snel mogelijk af moeten leren.

Ik ben ook benieuwd naar hetgeen Sassol zegt, dat de join-up zo heftig zou zijn.. waarom eigenlijk?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:44

Ben ook erg benieuwd naar de uitleg, waarom een join-up zo heftig is. Ik ken het uit de (kinder)boeken van Heartland en wat ik dan gewoon 'gehoord' heb, maar nog nooit deze versie dus ik ben echt nieuwsgierig.

We hebben ooit op de manege een paard gehad wat weigerde over drempels/wisseling van ondergrond te gaan en zich dan of stokstijf hield of op z'n achterbenen ging staan tot ie achterover klapte. Toen was hij nog onbeleerd. Ging onder het zadel iets beter maar hij liet zich dus echt niet domineren en is daardoor ook ingeslapen. Volgens mij had dat paard echt ergens een steekje los.
Slaan tussen de oren wordt echter niet getolereerd op de manege, dan mag je direct vertrekken (althans als gewone lesklant).

Maar ik denk wel dat je het grondwerk veel meer moet uitbreiden en ook meer naar die 'spelletjes' moet gaan kijken van Parelli. Dan is het ook nog leuk voor hem dat hij mag mee doen.
En je paard had met gemak ook je vriendin uit het zadel kunnen trekken, denk dat haar gewicht maar een klein onderdeel was van alles (de eerste keer, ander zadel, andere hulpen, duidelijker etc).
Je paard begrijpt volgens mij gewoonweg niet waarom hij zou moeten wachten als jij dat zegt. Beloon hem dus ook goed wanneer hij wel die ene sec stil wil staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:58

Een join up is heftig omdat:

Idee van de join-up komt van Monty roberts, en die keek het weer af van een kudde wilde mustangs, meer bepaald van hoe de alfa merrie in een kudde een ander paard corrigeert.

Corrigeert ja, nadat hij iets fout gedaan heeft. De alfa merrie jaagt de andere weg, weg uit de kudde.
Voor een paard als kuddedier betekent het verlies van de kudde eenzaamheid maar vooral gevaar en de kans op sterven. Daarom heeft het impact.

Daarom beseffen ze ook dat het menens is.

Nu gaan wij bij de join up, vaak met een paard dat zich net braafjes heeft laten poetsen en meeleiden tot de geïmproviseerde roundpen, het paard dus straffen. God weet waarom.

Het paard raakt in de stress en geeft zich over.

Dat is de uitleg dus.

IKzelf vind het wel meevallen vaak, denk dat paarden heel goed doorhebben wanneer een join-up strafgerelateerd is en wanneer niet.

Zeker bij join up met een onbekende krijg je een vrij 'normale' ontmoeting: er wordt gekeken wie de grootste ballen heeft zeg maar :+

Maar als je als eigenaar te pas en te onpas een join up gaat doen, wordt het mss wat gek. Jullie kennen elkaar al, en in andere situaties loopt het paard alsnog over je heen. Dan creëer je mss wel gekke situaties ja...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 08:00

Hij doet me een beetje denken, aan hoe mijn draver soms bij mij doet.

Als er iemand anders op stapt, ik denk nu alleen aan beginners, moved hij niet. Hij stapt erg braaf, en zet geen stap verkeerd.
Stapt er iemand op die ermee wil werken, zal hij gaan proberen. Als deze persoon snel genoeg ingrijpt en laat merken dat dit niet ok is, houdt hij onmiddellijk op.

Als IK op stap, heb ik vaak prijs. Al moet ik wél toegeven dat hij de laatste tijd ontzettend braaf is onder me. Maar daarvoor bokte & steigerde hij constant als we reden. Ax is nogal een macho, en naar mij toe ontzettend dominant. Nou ja, naar zowat iedereen, tenzij hij dus onmiddellijk wordt aangepakt. Maar hij weet dat hij mijn lieve suikerpaardje is, en dat ik het haat om hem aan te pakken, daarom probeert hij bij mij 5x zo hard als bij een ander.

Begrijp me niet verkeerd, ik pak hem wel degelijk aan. Alleen heb ik hier duidelijk iets te lang mee gewacht. Ik heb heb nu een jaar en een paar weken, en het ziet er eindelijk naar uit dat hij me -tijdens het rijden toch al- als leider aanvaard. In de stal is hij ook al rustiger naar me, maar hij is gewoon een prutser, hij onderzoekt nogal graag met zijn tanden. Gisteren was eigenlijk de allereerste keer dat ie raak gebeten had, ben ik blij dat ik een trui aan had, m'n arm doet er nog steeds pijn van.

Als je dus zeker weet dat er lichamelijk geen probleem is, raadt ik je aan hem aan te pakken. De meeste mensen hebben niet de reactie hun paard een ferme tik met de zweep te verkopen als ie op z'n achterbenen staat, maar dat is bij Ax net wat je moet doen om hem terug neer te doen komen. Probeer ook vaak andere dingen te doen, ik heb bij Ax de indruk dat hij vooral gaat lopen klieren uit verveling. Loop eens over een balkje, of zigzag tussen kegels. Of rij eens niet, en ga wat voetballen o.i.d. met je paard. Hou hem bezig, zorg dat je zijn aandacht te pakken krijgt. En leer hem geduldiger zijn. Bij Ax is dit ook een probleem, hij wilt nooit wachten. Wanneer ik begin op te zadelen, moet het vooruit gaan, hop de piste in en er meteen op, niet even fijn staan kletsen met m'n pa ofzo, daar wordt Ax vrij nukkig van. Ik begin ook vrij snel te draven, ik voel hem in stap nogal dansen onder me, zo van 'kom op ik wil wat DOEN'. En als ik hem dan een keer of 5 door de ganse piste laat draven, kalmeert ie meteen, en is ie veel geconcentreerder.

Gewoon aanpakken. Ook al is dat best eng, wanneer je zo hoog boven de grond zit. Maar dat moet je echt doen, anders loop je over een maand net zo te klooien als ik.

Sja, paarden met een heel eigen gebruiksaanwijzzing }>

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:49

Hoe is de voeding op dit moment? Staat hij te rijk in het voer ten opzichte van het werk dat hij doet?
En ja als hij dit tijdens de aankoopkeuring ook deed zou ik de oude eigenaren hier eens over doorvragen.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:46

Het is echt niet zo dat ik elke week een join-up ga doen hoor...
En join-up v. monty robberts is erg lang. Ik 'jaag' hem misschhien 2 of 3 keer van z'n plekje af waarbij hij 4 passen van me weg loopt. Tis niet zo dat ik hem de hele tijd weg laat rennen.

Het probleem komt vooral aan de orde tijdens het rijden. En slaan tussen de oren werkt juist averechts bij hem.

Ik heb vandaag gereden en hulp gehad van een stalgenoot. het ging heel goed :) nou moet ik ook zeggen dat ik niet echt halt gehouden heb maar voornamelijk tempo wisselingen heb gereden. Ik laat het halthouden voorlopig dus even achterwegen. Eerst maar zorgen dat hij zo wel goed gaat. ( hij staat wel stil met op/afstijgen, dus niet dat ik er al lopend op of af spring XD)