mijn ruin blijft dekken... HELP!! :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: mijn ruin blijft dekken... HELP!! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:14

Sorry, jullie avatars lijken erg op elkaar ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:15

Fiebie schreef:
Ik begrijp dat zeker...
Mijn ruin dekt ook niet 80 keer in de week....

Ik schrok de eerste keer dat ik het zag... riep keihard Sil! uit verbazing en hij kroop er snel af... :D

Maar goed, moet ook eerlijk zeggen dat die oudere merrie zich vreselijk aan hem opdringt... zo erg dat hij haar af en toe zat is... in een hoek gaat staan, oren naar achteren... in slaap-stand... nog nèt niet met een bordje: Do Not Disturb... :+

Heb je mijn verhaal gelezen?

Sterker nog, bij ons werd de ruin onderhand verkracht. Mijn pony heeft hem zelfs een keer bijna in de sloot geduwd! Maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar moet toestaan ;)!!!

Bij ons was het verhaal verder heel simpel. De ruin kwam er veel later bij en de kudde zelf functioneerde meer dan prima. Het was de ruin die voor de onrust zorgde en dus was het de ruin die uit de kudde moest.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:19

Ga hem Provarium breeding voeren, een kruid dat helpt bij paarden die de hormonen van slag hebben :j :j

Provarium breeding helpt o.a. voor hengsten die erg veel man zijn, dus het zal ook voor jouw mannetje kunnen helpen om zijn hormonen wat te beteugelen. Is van de groene Os, te bestellen bij o.a. Paardendrogist. Wordt voor hormonale merries maar ook voor lastige hengsten/ruinen gebruikt.
Is vlgs mij zeker het proberen waard, bevat alleen natuurlijk kruid wordt in engels Chasteberry genoemd (chaste= vrij vertaald onthouding). In de middeleeuwen gebruikten monikken het kruid om celibaat (dus zonder sex) te kunnen leven. Ik denk dat het o.a. de libido vermindert en dus de hormoonhuishouding op orde brengt.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:07

lianne125 schreef:
ik laat mijn paarden ook absoluut niet dekken hoor ;) in mijn eerste post staat duidelijk dat ik ruinen en merries gescheiden heb om dit soort ongein te voorkomen. ik reageerde alleen op fiebie die haar paarden dat plezier wel gunt ;)

Ach zolang hij niet elke dag erop springt, gun ik ze dat pleziertje inderdaad ;)
Ik kan er moeilijk naast gaan staan en ga mijn ruin niet uit de kudde halen hier. Dan zou hij in zijn eentje staan...

Snap dat mensen ervan gefrustreerd raken als ik er zo laks over doe.... Maar dat is mijn visie.
Wil wel benadrukken dat als hij er elke dag een paar keer overheen zou gaan ik er ook wat aan zou doen... Maar goed, blijkbaar is af en toe dekken al een ramp ;)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:25

Het zijn je eigen paarden dus je bent vrij om er mee te doen en laten wat je wilt, ik vraag mij alleen af of je nog steeds zo blij bent met deze visie als je in de toekomst je merrie wil laten dekken en je mogelijk met de gevolgen wordt geconfronteerd. Behalve dat het veel frustratie oplevert als je merrie niet pakt is het financieel ook een behoorlijke strop als je keer op keer de dierenarts moet laten komen voor de nodige handelingen en medicijnen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:29

Mijn oudere merrie is door mijn ruin gedekt... :) weliswaar één keer. Het is geen toekomst, want ze is nu gewoon drachtig... Lukte inderdaad niet in één keer, maar dat had te maken met haar cyclus, niet met beschadigingen. Ze zag er namelijk uitstekend uit voor een merrie van 17.

Nogmaals, hij gaat er niet elke dag op ofzo.
Je hoeft me niks te vertellen of financiele strop als het gaat om merrie's dekken. ;)

Maar wat zou jij dan doen? Voor die enkele keer dat hij erop kruipt? Ze apart houden?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:38

Nou, ze kunnen heel makkelijk een keer baarmoeder ontsteking oplopen.

Die merrie die bij mij gedekt is pakte ALTIJD in 1x.

Na die dekking (ik heb haar niet meer) krijgen de nieuwe eigenaren haar niet meer drachtig.
Ze zijn al 2 jaar bezig.

Terwijl ze bij mij meerdere keren in 1x pakte.

Ze heeft een baarmoederontsteking gehad wat waarschijnlijk is gekomen door het dekken.

(P.S. ruin heeft er in een dag 3x opgezet, daarna apart gezet, dus 1x kan al teveel zijn)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:44

Juist, waarschijnlijk.....
Ze kunnen ook een baarmoederontsteking krijgen na het veulenen als de nageboorte niet goed is afgekomen...

Maar ook als de vulva een beetje openstaat en er bacteriën in komen.

Mijn merrie is 17 en heeft nog nooit een veulen gehad. Mijn andere merrie is ook altijd in één keer drachtig :)
Voor de 17 jarige merrie ben ik allang blij dat ze uberhaupt drachtig is geworden ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:50

KLopt helemaal.
Ja, het zijn jou beesten, dus je moet het ook helemaal zelf weten.
Vind het alleen wel prettig als iemand de risico's voor ze ergens aan beginnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:53

Mijn ruin deed het ook en was ook niet voorzichtig met de merries. Ik heb 'm geruind gekocht, dus ik heb 'm eerst laten controleren op de dierenkliniek of hij wel volledig ruin was (dus geen klophengst). Hij bleek volledig ruin, met een zeer lage hormoonspiegel :o

Ik voer 'm Provarium Breeding. Na een week of 5 werd het dekken minder. Nu zien we 'm nooit meer dekken, dus 't helpt wel.
De merrie is een poosje uit de groep geweest, toen ze weer terugkwam en hengstig was is hij er wel weer een keer opgeklommen, maar nu 't groepje weer stabiel is, is er niets meer aan de hand.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:53

Ik ken de risico's... heb er gelukkig ook een opleiding voor gevolgd.
Maar ik kan moeilijk mijn ruin ergens anders neerzetten omdat hij er sporadisch opkruipt... :n
Buiten dat komt hij er nu helemaal niet op, want de één is drachtig en de ander heeft een kind... dus die mag dat niet zien :D

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:10

Sjuimpje schreef:
Het zijn je eigen paarden dus je bent vrij om er mee te doen en laten wat je wilt, ik vraag mij alleen af of je nog steeds zo blij bent met deze visie als je in de toekomst je merrie wil laten dekken en je mogelijk met de gevolgen wordt geconfronteerd. Behalve dat het veel frustratie oplevert als je merrie niet pakt is het financieel ook een behoorlijke strop als je keer op keer de dierenarts moet laten komen voor de nodige handelingen en medicijnen.

Hmm idd, mijn ruin doet het namelijk ook.. Is al 11 jaar geen hengst meer, maar heeft de gevoelens nog wel.. Doet it ook alleen bij hengstige merries en gaat er echt 'in' zeg maar.. :Y)
Nu moest er een merrie bij de hengst en die was dus niet drachtig te krijgen, was 'vies' van binnen. Beetje jammer, moest 3 keer gespoeld worden.. Dat zijn geen leuke kosten.. Dus die van mij komt ook niet meer bij merries is die later nog geinsemineerd moeten worden..

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:21

Mijn ezelruin is ook wat later geruind maar daardoor een geweldig mooie ezelruin..MAAAR hij denkt ook dat hij moet dekken, hij is nu 6 jaar. Hij springt ze niet kapot ofzo, die merries trappen hem wel weg als ze geen zin hebben. Hij heeft soms zelfs de neiging om als ik hem aan een touwtje heb en er loopt een ruin naast die te dekken, dit accepteer ik niet en lukt hem ook niet :+ Mafkees..Maarja dat doet hij. Hij probeert wel eens ruinen te dekken maar dan krijgt hij aardig wat klappen.

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:30

Het gevoel dat hem niet geraakt heeft, hij denk dat zijn ballen er nog zitten en probeert gewoon van alles uit. Of juist om jou gek te maken, en zoals gezegt vind de merrie het prettig, dus laat hem zijn gang gaan na mijn idee. ;)

horsefashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:11

Ik heb een ruin van 18 jaar en als hij er zin in heeft dan dekt hij ook de merrie die bij hem op de wei staat... Er is bij hem niet veel aan te doen vrees ik.