probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen74

Re: probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:02

Alles door gelezen.Wil je heel veel sterkte wensen!
Ik kan ook geen lijn ontdekken waarom ze het doet.
Een beginnende ziekte vond ik het meest plausibel klinken.
Scherper bit lijkt me geen goed idee,juist omdat ze in paniek raakt.....

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:17

UPDATE:
Nou mensen, ik ben ten einde raad!
Gister nog eens overlegt met mijn instructrice. Die zei dat ik misschien toch een ander bitje moest proberen en dan eerst in de bak rijden om te kijken hoe de reactie was. en dan daarna naar buiten...

Nou goed.. ik 12 sigaretten en 4 wcbezoeken later , erop! ander bitje in. Dit ging erg goed, ze accepteerde dit bit, geen problemen, het enige was dat ze lui was (is ze wel vaker, eigenlijk altijd) dus na een paar x extra drijven was ik er klaar mee toen we voor de zoveelste x geen middendrafje deed terwijl ik dit van haar vroeg, dus ik liet even voelen dat ik een spoortje omhad..........................

Op dit moment begint ze als een malle te bokken, waarop ik alleen nog maar kon denken; OMG, daar gaan we weer!
toen ze uiteindelijk stilstond (en ik nog zat) steigerde ze (waardoor ik naar voren ging zitten) en daar kwam en hele flinke gemene bok achterna!... Klats! lag ik weer in het zand!!!!
Proberen haar vast te houden maar weer wilde ze wegrennen en toen uiteindelijk de teugel knapte kon dit dus ook.

Na 5 min rennen hadden we haar eindelijk te pakken, en ik riep; we gaan net zo lang door tot ik met haar naar buiten kan, en vandaag nog!!!

Dus ik er weer op en heb haar eens flink naar voren gereden. Ditmaal zonder problemen.
Uiteindelijk zijn we toch naar buiten gegaan maar dan alleen stappen en draven. We zijn nog naar de 'waterbak' gegaan ook hier ging ze zonder problemen doorheen. Ze was erg braaf, maar toch was ik erg gespannen...

Nu zit ik thuis, weer mijn handen stuk, ditmaal mijn andere enkel gekneust (geen idee hoe dat kan?!?!) en enorm te balen. ik ben ten einde raad.

Diegene die er bij waren toen dit gebeuren zeggen: Ze is 3 jaar lang manege paard geweest, alleen maar rondjes hoeven hobbelen en nu moet ze aant werk. en dat accepteerd ze niet! Als je haar naar voren drukt gaat ze in staking en dat betekend voor haar bokken! schijnt dat je aan haar kon zien dat ze zou blijven bokken tot ik er naast lag...

Ik wil haar absoluut nog laten nakijken e.d. maar ik denk zelf dat ze verder niks mankeert omdat ze ook met springen etc niks doet en gewoon braaf is....

Ik weet het even niet meer! straks maar even mijn instructrice bellen, misschien omlaag in het voer en maar flink aant werk zetten?

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:54

misschien een zweep erbij ???

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:13

verder niemand?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:03

misschien zonder spoortje! en probeer het eens op een andere manier, niet dwingend maar vragend! accepteerd het paard je wel helemaal? ze wil niet voor je werken! misschien eerst daarmee aan de slag? ik vind dit wel moeilijk om vanaf internet een oorzaak te vinden..

ik weet niet waar je woont, anders wil ik je vrijwilliger wel zijn:P haha..

nee erg moeilijk probleem maar t lijkt er inderdaad wel op dat ze in staking gaat als je dr aan het werk zet.. ik zou proberen wat vriendelijker te zijn..( dit doe ik nu zelf ook met mn verzorgtinker en dat gaat super daar is na 7/8 jaar weer voor t eerst iemand op zonder problemen en daarvoor altijd een gemene bokker geweest)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:14

nou woon in borculo.. en heb nog niemand gevonden die er op durft.. haha mijn instructrice weet het nog niet, ze heeft zelf al tijdje niet gereden dus moet hier nog ff over nadenken.. haha

helaas kom ik er niet met lief vragen bij haar.. dan steekt ze gewoon de gek met je aan. en reken maar dat ze dan dus echt niet gaat doorlopen, en dan heeft ze haar zin... verders heb ik met springen niks geen last met haar.. het maakt in principe niet zoveel uit wie er op zit.. maar als ze moet werken word ze chagrijnig.
wil wel zonder spoortje rijden maar ze is zoooo slecht aan het been, waardoor ik dan bij iedere x drijven haast de zweep er bij moet pakken. en nu met spoortje word dat beter..
Ik probeer de training ook erg af te wisselen. doe 1-2 x per week longeren, 1 of 2x springen en 1o2 dagen vrij.. en eerder dus ook nog is ergens tussen door naar buiten... dus zoveel dressuren doen we niet eens.. die 2x per week moet toch kunnen lijkt me!

maargoed, zoals eerder gezegd, ik weet het niet meer... zal proberen vriendelijker te zijn, alhoewel ik toch best aardig voor haar ben dacht ik zo....

maar ik ben degene die steeds thuis zit met een kapotte enkel en vingers.. stank voor dank?! haha

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:29

heb geen idee waar dat ligt:P

okee maar je zegt dat je slecht is voor je been en dat wilt oplossen door een spoortje? over een tijdje is dat spoortje ook gewend.. ga je dan met nog een scherper spoortje rijden? ( ik heb dit zelf ook altijd gedaan maar ben bekeerd:P )

tuurlijk mag je dr 2x in de week dressuurmatig rijden..

maar vind het nog steeds een moeilijk probleem.. anders eerst even afwachten wat het onderzoek oplevert? en hoe is ze aan de hand buiten?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:42

neee ik hou het bij dit spoortje, gebruik hem ook alleen als extraatje zegmaar, als ze echt niet reageert even licht aanraken en dan weer gewoon kuit.
en door in het begin veel overgangen te rijden word ze vanzelf wat scherper voor het been, heb hem vooral nodig voor de zijgangen e.d. en rijd met echt een heel klein knopje.

en (voor zover ik weet) word ze al jaren met een klein knopje gereden, en is het niet slechter geworden zegmaar...

btw, paardje staat in haaksbergen, ligt 10 minuutjes van enschede.... zegt dat wel wat?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:44

ligt zo'n 160 bij jou vandaan.. haha niet echt in de buurt dus..

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:48

Topwijf ben je!Echt goed dat je doorgezet hebt.....Ik denk dat het toch wel geholpen heeft hoor.Paarden zijn niet gek.Ze is niet onder het werk uit gekomen.Je lag er dan wel naast maar dat heeft voor haar niet geholpen...1-0 voor jou!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:56

haha dankje maar zo voelt het niet..

ik zit nu weer met ijs op mijn voet op de bank... stom peerd

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:59

Maar dat weet zij niet!!Zit met d`r gedeukte ego zich vol te proppen met hooi.....stom mens ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:04

Klinkt als een uitdaging jou paard := Wel erg vervelend natuurlijk, vooral omdat je nu elke keer bont en blauw bent.. Misschien toch eerst na laten kijken voor je er weer op gaat en tot die tijd licht longeerwerk doen? Mijn paard kan er ook wat van als hij geen zin heeft, 4 benen de lucht in en een flinke bok en vervolgens een mooie scherpe bocht te maken :=
Laatst bijgewerkt door Mossel op 15-06-10 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:06

hahaha ja oke.. thanks, je geeft me weer een beetje hoop.

Ze wist ook niet hoeveel kusjes ze me wel niet moest geven toen ze na 1,5 uur rijden en nog 3 kwartier in het zandweitje staan (met een zere voet gaat het mesten niet zo snel) weer in de stal stond.
slijmbal...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:10

@mossel: jaa erg leuke uitdaging, als je levensmoe bent.... >;) haha nee dat valt wel mee.. maar we moeten hier toch echt ff doorheen ben ik bang... waarschijnlijk ga ik wat vaker in de week leskrijgen, en mijn instructrice schreeuwt me er wel doorheen, denk ik.. Zonder haar verstijf ik, en als zij er is en roept wat ik moet dan denk ik niet meer maar doe ik gewoon! heel stom

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:10

Wat zeg ik je......
Gelukkig kan je nog wel lachen :D
Succes de volgende keer en hopelijk kan je een beetje slapen zo :(:)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:14

haha ik ben soms ook een beetje levensmoe :') mja heb zelf een paard die leuke tucjes kent :+

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:16

Victory2000 schreef:
Wat zeg ik je......
Gelukkig kan je nog wel lachen :D
Succes de volgende keer en hopelijk kan je een beetje slapen zo :(:)

ben er bang voor... was om 6 uur thuis... en zit alleen maar te malen.. 'waarom' 'waarom heb ik haar op dat moment niet aangepakt?' 'waarom bleef ik niet zitten' 'waarom scheet ik 17 kleuren str*nt toen ik er daarna weer opzit.....' etc etc
Morgen rijd mijn bijrijder haar (waar ik uiteraard bij ben) en dan donderdag weer springles (als ik dat nog durf) haha

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:18

Mossel schreef:
haha ik ben soms ook een beetje levensmoe :') mja heb zelf een paard die leuke tucjes kent :+

die tijd heb ik gehad,
maar sinds ik een lieve vriend heb, samenwoon en een leuke baan ben ik toch wel zuinig op mezelf geworden..

eerder stapte ik overal op.. no problemo. maar die tijd is niet meer.... heb al genoeg lichamelijke klachten waardoor ik veel niet kan, hoeft niet nog meer bij! haha

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:24

hoi volgens mij is ze je enorm aan het uitproberen dat denk ik na je laatste verhaal ze wil niet meewerken. jij laat haar weten dat je sporen hebt en zij gooit je eraf is ze besodmieterd. dit is proberen haar zin te krijgen ik vind het heel goed dat je er weer opgegaan bent, ze is door meerdere mensen gereden de laatste tijd, dus ze heeft veel geleerd net als wij op veel verschillende paarden. maar dit mag ze niet schreeuw tegen haar als ze het probeert of doet, je bent misschien een beetje te lief voor haar ze moet respect voor je hebben en dat moet ze verdienen van jou. ze kent haar krachten en dat is gevaarlijk daar ben je zelf ook achter gekomen. dus als er na onderzoek niets aan de hand is zou ik eens even heel streng maar rechtvaardig tegen haar zijn. succes meid , je hebt wel ballen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:25

En dan zon paard hmmm

Donna89 schreef:
Mossel schreef:

die tijd heb ik gehad,
maar sinds ik een lieve vriend heb, samenwoon en een leuke baan ben ik toch wel zuinig op mezelf geworden..

eerder stapte ik overal op.. no problemo. maar die tijd is niet meer.... heb al genoeg lichamelijke klachten waardoor ik veel niet kan, hoeft niet nog meer bij! haha

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:32

franka75 schreef:
En dan zon paard hmmm

ja nou ik heb haar opgehaald omdat ik haar al kende, heeft de laatste jaren als manege paard gediend en heeft zich daar voorbeeldig gedragen. juist omdat ik de laatste jaren zoveel 'niet lieve' paarden heb gereden heb ik er voor gekozen om lekker met haar aan de gang te gaan,het paard waar tientallen mensen op hebben leren rijden...

en dan krijg je dit soort grapjes.. Kan echt wel een beetje fatsoenlijk rijden maar heb hier geen trek in. was er juist zo klaar mee om voor iedereen de moeilijke paarden te rijden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:36

Ja dat kan ik me goed voor stellen, maar als je het niet ziet zitten mag dat ook je lichaam is belangrijker dan zon dwarse knol. en sommige paarden zijn helemaal niet te rijden ken z'on verhaal , en die reageerde op aan sporen teugels opnemen en dan knallen. sommige paarden zijn helaas nogal slim maar dan moeten ze niet gemeen zijn dat gaat niet samen. haha ik ben trouwens wel eens op een manege geweest in borculo of omgeving.

Donna89 schreef:
franka75 schreef:
En dan zon paard hmmm

ja nou ik heb haar opgehaald omdat ik haar al kende, heeft de laatste jaren als manege paard gediend en heeft zich daar voorbeeldig gedragen. juist omdat ik de laatste jaren zoveel 'niet lieve' paarden heb gereden heb ik er voor gekozen om lekker met haar aan de gang te gaan,het paard waar tientallen mensen op hebben leren rijden...

en dan krijg je dit soort grapjes.. Kan echt wel een beetje fatsoenlijk rijden maar heb hier geen trek in. was er juist zo klaar mee om voor iedereen de moeilijke paarden te rijden.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:39

haha ja nouja dit is nu 2x gebeurt.. 3 x scheepsrecht? toch?

wil ook niet zomaar opgeven, dan kan ik maar beter helemaal niet meer op een paard zitten, en dat is niet de bedoeling...
We zetten nog even door,... maar mijn vriend was hier ook niet zo blij mee... hij zegt als dit niet binnen een maand is opgelost dan gaat ze weg!! |( haha ik snap zijn reactie wel hoor.. maar je doet je paard niet zomaar weg als je haar nog maar 3 maand hebt!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:46

nee das waar natuurlijkmaar jehebt nu twee pijnlijke voeten. ik zeg zeker strenger zijn ze moet luisteren zoniet word het gevaarlijk en met je moeder overleggen voor tips misschien.

Donna89 schreef:
haha ja nouja dit is nu 2x gebeurt.. 3 x scheepsrecht? toch?

wil ook niet zomaar opgeven, dan kan ik maar beter helemaal niet meer op een paard zitten, en dat is niet de bedoeling...
We zetten nog even door,... maar mijn vriend was hier ook niet zo blij mee... hij zegt als dit niet binnen een maand is opgelost dan gaat ze weg!! |( haha ik snap zijn reactie wel hoor.. maar je doet je paard niet zomaar weg als je haar nog maar 3 maand hebt!