5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:00

jouke_h schreef:
ikdoemaarwat schreef:

en als het dier nou evenwicht verliest ofzo? zich wil verstappen omdat het niet lekker op de been staat?

Poe zeg krijgen we weer van dit gezeur. Ik zorg dat hij goed staat. Ze weten dondersgoed dat als ik een been vast heb dat ze niet hoeven te bewegen, en vinden ze het niet fijn staan dan zet ik het been neer. Ik ben daarom ook van de pauzetjes tussendoor. Mijn concentratie is niet optimaal en dat verwacht ik ook niet van de paarden. Maar als ik dan bezig ben dan eis ik dat zij meewerken.

gezeur :?
het is gewoon een normale vraag,daar mag je gewoon antwoord op geven
ik kan namelijk in jouw eerste post geen duidelijkheid halen of jij verstappen wel of niet tolereerd, althans zo komt het niet over

jouke_h

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:00

Nee maar elke keer wat als er nou dit wat als er nou dat... Maar goed je hebt gelijk dat staat er misschien niet duidelijk.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:02

Bonita_Bon schreef:
Tallie1979 schreef:
Paard wat trapt krijgt een trap terug, ongeacht wat de reden mag zijn.. Paard wat bijt, bijt ik terug, in de neus wel te verstaan..

Ik ben geen paard en wil dus ook niet gebeten of getrapt worden als een paard, heel simpel :P

nee maar je gedraagt je vervolgens wel als een paard door terug te bijten. Meten met 2 maten. heel eerlijk..........

Waarom is dat nou weer meten met 2 maten? :roll: Als ik jou een schop verkoop krijg ik hem toch ook terug? Dat kan ik toch gewoon verwachten? Wil ik niet geschopt worden, moet ik jou ook niet schoppen :+ Als paard A paard B schopt, schopt paard B ook terug.. Ik had een paard wat wel eens een lel kreeg en die bleef net zo lang achter het andere paard aangaan tot hij deze een lel terug had verkocht daarna was het goed :)

Moet ik dan een bijtend paard een lel voor zijn kop verkopen? :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:03

Miss_Montana schreef:
Welke situatie praat het dan wél goed als een paard uithaalt? Een paard mag dit gewoon niet doen, klaar. Stel je voor dat je paard uithaalt en er loopt net een kindje langs, dat wil je toch als paardeneigenaar niet op je geweten hebben? Zelfs al is het geen kindje zou ik het net zo erg vinden als het een volwassen iemand betrof. Ik vind het prima dat jij niet van mij zou tolereren als ik jouw paard op z'n lazer zou geven wanneer hij mijn welzijn (expres of niet) in gevaar brengt. Maar ik vind dan wel dat jij als eigenaar ervoor moet zorgen dat jouw paard dat soort fratsen niet in de buurt van mensen uithaalt :)

Dat laatste ben ik het wel met je eens, natuurlijk kan je niet na een half uur terugkomen en dat paard op z'n lazer geven. Maar net als dat een paard in reflex (al dan niet expres) een trap geeft kan ie van mij, ook in reflex, op de seconde nog een trap terug verwachten.

die situatie heb ik al beschreven.....
ik snap je punt wel wat je wilt aanhalen met het kindje,maar mijn antwoord gaat komen over een volledig andere boeg en dan gaan we verschrikkelijk offtopic

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:03

Ik ga dadelijk niet mijn paard tegen zijn/haar buik aan trappen.
Er kunnen heel veel redenen zijn waarom een paard trapt.
Meestal geef ik hem of haar dan gewoon een klats met de platte hand op de kont. Dan heeft het paard ook een schrik reactie terug van de trap.
Daar schrikken ze net zo hard van!
Dus dadelijk moeten paarden wel met 2e staan en niet alleen want dat is zielug?
Maar je paard trappe hoooó maar! dat zou dan niet zielig zijn?

Ik weet wel dat niemand dat bij die van mij hoeft te flikke!

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:04

Normale reactie lijkt me, je paard is in die omstandigheden beter iets meer onder de indruk van jou dan net niet genoeg.
Zelf in fout of niet, een paard moet niet trappen, is levensgevaarlijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:05

jouke_h schreef:
Nee maar elke keer wat als er nou dit wat als er nou dat... Maar goed je hebt gelijk dat staat er misschien niet duidelijk.

1e keer (van mij dan)
nu dat ik je antwoord weet, kan ik mij een veel betere inleving maken ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:06

Hehehe nee is meer dat ik dat elke keer tegenkom...

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:06

Ik ben van mening dat wanneer een reactie traag en doelgericht is (paard is linksdenkend) je het dier mag straffen.
Dus bijvoorbeeld wanneer een paard trapt uit dominantie, om zijn rang te verdedigen, ...

Wanneer zijn reactie echter snel en impulsief is, is je paard rechtsdenkend. Denkend is hier misschien zelfs het verkeerde woord, want het dier reageert puur instinctief.
Waarom instincten afstraffen? Paard kan er niets aan doen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:09

Joke_x_Remy schreef:
Ik ben van mening dat wanneer een reactie traag en doelgericht is (paard is linksdenkend) je het dier mag straffen.
Dus bijvoorbeeld wanneer een paard trapt uit dominantie, om zijn rang te verdedigen, ...

Wanneer zijn reactie echter snel en impulsief is, is je paard rechtsdenkend. Denkend is hier misschien zelfs het verkeerde woord, want het dier reageert puur instinctief.
Waarom instincten afstraffen? Paard kan er niets aan doen!

dat bedoel ik dus ook! ik vind instinct afstraffen ook not done

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:15

ikdoemaarwat schreef:
apart dat ik weer een andere mening heb :D

indien paard gericht trapt zeg ik ja, maar een reflex uit natuurlijk instinct kan je niet straffen ,maar dat is mijn persoonlijke mening

En de TS zijn reflex uit natuurlijk instinct dan? :+ Mijn eerste instinct als ik 'aangevallen' wordt (of het nou uit schrik of bewust is geweest) is me verdedigen door van me af te slaan/schoppen om het even bot te zeggen. Dus dan zou je mij ook niet mogen afstraffen omdat ik terugschop :+ en imo de TS dus ook niks kwalijk nemen.

Je moet een paard opvoeden met paardentaal, niet met mensentaal. Als er in de kudde één trapt richting een ander om welke reden dan ook, zal deze in verweer ook terug trappen.

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:15

Citaat:

Als een paard zijn instincten mag volgen, denk je dan dat hij een ruiter op zijn rug zou aanvaarden?

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:18

Ik zou hem ook een trap terug geven! In de wei doen ze ook niet anders!
& ik zou ook duidelijk met mn stem kenbaar maken dat ik dat gedrag niet wil!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:18

En de TS zijn reflex uit natuurlijk instinct dan? :+ Mijn eerste instinct als ik 'aangevallen' wordt (of het nou uit schrik of bewust is geweest) is me verdedigen door van me af te slaan/schoppen om het even bot te zeggen. Dus dan zou je mij ook niet mogen afstraffen omdat ik terugschop :+ en imo de TS dus ook niks kwalijk nemen.

Je moet een paard opvoeden met paardentaal, niet met mensentaal. Als er in de kudde één trapt richting een ander om welke reden dan ook, zal deze in verweer ook terug trappen.[/quote]

ik denk dat de TS niet direct iets kwalijk wordt genomen, maar dat andere het ander zouden oplossen.
Er zijn mensen die zijn/haar paard terug trappen, mijn mening is dan dat het niet eerlijk is, je mag hem best afstraffen vind ik, maar niet zo.
Dat andere daar anders over denken, moeten zei weten, ik neem ze daarover niks kwalijk iniedergeval.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:20

Jana_en_Ik schreef:
ikdoemaarwat schreef:

indien paard gericht trapt zeg ik ja, maar een reflex uit natuurlijk instinct kan je niet straffen ,maar dat is mijn persoonlijke mening

Je moet een paard opvoeden met paardentaal, niet met mensentaal. Als er in de kudde één trapt richting een ander om welke reden dan ook, zal deze in verweer ook terug trappen
.

En dat paard maar in zijn taal schreeuwen naar ons, en wij de taal wel spreken maar het niet verstaan. Dat maakt het complexer dan je het nu doet lijken. Paard geeft vaak 1001 signalen waarvan we er soms 1 of 2 opvangen... Paardentaal is zo lastig, leer nog eerder chinees. En ben me er toch echt al jaren in aan het verdiepen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:24

Eens... en daarom zullen dit soort discussies altijd blijven bestaan natuurlijk... De communicatie zal nooit 100% worden (dat issie bij mensen onderling al niet :+)

Ik trap en sla mijn paard ook zeker niet doordacht, maar madam heeft toch wel al de nodige uithalen gehad die puur uit instinctieve reactie van mij uit kwamen, omdat mevrouw mijn tekens om uit mijn ruimte te blijven, of te stoppen met vervelend gedrag negeerde (terug wijzen, stem verheffen, dat soort dingen)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:24

_Evelyn_ schreef:
Citaat:

Als een paard zijn instincten mag volgen, denk je dan dat hij een ruiter op zijn rug zou aanvaarden?

er zijn maar weinig paarden die het niet aanvaarden.....dus wij mogen idd dankbaar zijn dat het zulke goede schappelijke dieren zijn ja

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:26

Heel toevallig gister nog.

Ik was in het land, om mijn paard te halen. Ik zie een paard schrikken van een eend, dat paard geeft een bok alleen het was wel raak tegen een ander paard. Nou, dat paard dat die bok gaf heeft er wel 3 terug gekregen.

Dus ja, ook al schrikt mijn paard.. Kan me niets schelen. Een paard bijt en trapt mij niet. Doet hij dat wel, krijgt hij dat terug.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:27

Jana_en_Ik schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Je moet een paard opvoeden met paardentaal, niet met mensentaal. Als er in de kudde één trapt richting een ander om welke reden dan ook, zal deze in verweer ook terug trappen.

Ben jij een beest dan :?

mensen kan je niet met dieren gaan vergelijken, wij zijn vele malen " slimmer" en "denken" heel anders

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:28

Bonita_Bon schreef:
En dat paard maar in zijn taal schreeuwen naar ons, en wij de taal wel spreken maar het niet verstaan. Dat maakt het complexer dan je het nu doet lijken. Paard geeft vaak 1001 signalen waarvan we er soms 1 of 2 opvangen... Paardentaal is zo lastig, leer nog eerder chinees. En ben me er toch echt al jaren in aan het verdiepen.

idd en wij zien het niet, en geven daarvan ook nog eens het paard de schuld

krom eigenlijk he

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:29

Ik begrijp je reactie, ik zou het zelf alleen niet doen. Ik zet mijn vraagtekens bij het oplossen van dit probleem door het zelfde terug te doen. Persoonlijk denk ik dat je paard heeft gereageerd als schrik-reactie en jij stond daar per ongeluk achter? Maar is natuurlijk niet te beoordelen gezien ik er niet bij was ;-)

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:34

Jana_en_Ik schreef:

Het is net de uitdaging om je eigen instincten onder controle te krijgen en jezelf aan te leren snel in te zien of het gedrag van je paard instinctief of "met voorbedachte rade" is. Ik persoonlijk ben van mezelf niet een persoon die wanneer hij aangevallen wordt, direct in de tegenaanval gaat. Ik kruip eerder in een hoekje. Maar net omdat ik heb leren nadenken over het rechts-/linksdenken van een paard, weet ik hoe ik kan en mag reageren in situaties zodat het eerlijk is ten opzichte van het paard waarmee je werkt.
Maar inderdaad, moest TS een vurige persoonlijkheid hebben en uit instinct niet in een hoekje gaat zitten, maar meteen in de tegenaanval gaan, kan haar niets verweten worden. Dit (naar mijn mening) wel op voorwaarde dat ze achteraf inziet dat ze fout geweest is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:35

Uithalen met een been naar mij is altijd een schop of mep terug... al komt het maar omdat hij schrikt.
Als hij schrikt en daardoor dreigt, of uit evenwicht wordt gebracht en gaat met de benen wiebelen dan doe ik niks.

Maar een gerichte trap wordt bij mij altijd bestraft, al is het uit natuurlijk instinct van het paard.
Het paard moet leren dit namelijk niet te doen... ik wil graag een paard waar ik veilig omheen kan staan.
Net als je met rijden natuurlijk instinct onderdrukt ;)
Mijn paard mag ook niet bij elk schrik momentje aan de kletter gaan... natuurlijk is dat zijn natuurlijke reactie, maar dat valt een groot gedeelte af te leren, net als slaan uit schrik reactie.

En die van mij weet het dondersgoed, op het land of buiten haalt hij geregeld uit naar andere paarden die te dicht bij komen of naar honden die achter hem aan gaan jagen. Doe ik niks mee, kan ik ook niets mee... dat is geen gevaarlijke situatie voor mij.
Tijdens het poetsen, het rijden of andere momenten dat ik in de buurt loop of erop zit mag hij het niet. Als hij dat soms (het blijft een brutaal paard :') ) dan wel doet, trekt hij altijd al uit reactie zijn kont weg of doet hij z'n ogen dicht omdat hij weet dat hij een schup kan gaan verwachten. paarden kunnen imo heel erg goed onderscheidt maken tussen situaties.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:40

Ik trap of sla mijn paarden nooit. Ik kan ook niet begrijpen dat je uit een reactie je paard in de buik schopt. Wat de reden van het trappen van het paard ook is, ik zou het zelf niet willen. Ik kan mij vinden in de ideeen van Comeback.
Ik heb een merrie gehad daarbij kon je niet in de box komen, want ze sloeg je met twee achterbenen eruit. Is volledig opgelost en er is nooit een klap of een trap aan te pas gekomen.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:42

Ik vind dat er in veel reacties: Ik eis van mijn paard, een paard moet opletten etc etc staat.
Het is leuk dat je paard oplet maar letten wij ruiters constant op ons paard als we met hem bezig zijn? Maken wij nooit een praatje met een stalgenoot waardoor wij onze aandacht op het paard verliezen? Hoevaak maken wij mensen wel geen fouten tegenover het paard? En het paard moet dit blijkbaar allemaal maar tolereren want ja WIJ de mens zijn de leiders.
Is een paard ook niet gewoon een levend wezen die fouten maakt? En moeten wij die fouten altijd bestraffen?