2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen? ( lees de tekst )

Negeren
12 (17%)
Corrigeren met de stem
53 (77%)
Opkomando leren
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 68

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:25

Maar in je opening gaaf je aan dat je het wel leuk vind om het via deze weg aan je pony te leren, en dat je met VD bezig bent. De weg is al niet slim, zoals al is uitgelegd, maar ze is ook gewoon domweg te jong om op dit niveau met VD bezig te zijn. Dus nog een argument om dit gedrag niet te gaan belonen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:26

Ik ben het helaas ook met de rest eens wbt het longeren. Ik zou daar toch nog even mee wachten tot ze 3 zijn.

Maar goed, mijn shetruintje heeft er ook een handje van om te gaan stijgeren als hij iets niet ziet zitten. Als hij het aan de longe doet dan drijf ik hem flink voorwaarts met de zweep en zeg uhuh, boos. Als hij het aan de hand doet dan geef ik een rukje aan het halster en zeg wederom dat hij stout is. Nu doet hij het zelden meer, maar toen ik hem net had wilde hij het weleens doen als hij het er niet mee eens was (bijv met ontwormen).

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:26

draf gaat goed hoor.
en nouja, ze zal toch der balans in galop ook moeten vinden he ;) in de wei crost ze gewoon de hoeken om hoor.
en het is maar 1 rondje galop.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
in de wei een bocht om is heel wat anders dan op een klein rondje te galoppenen!
dat kan je daar niet meer vergelijken
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JONGENS het gaat niet om de galop ook om de stap!!!!!!!!!!
en kom nou eens on topic
ik heb het over galop
wat doet ze dan in de stap?
ja stijgeren en wat nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:29

Ik het topic laten sluiten hier heb ik niks aan. ik vroeg jullie wat ik met het stijgeren moet doen. en ik weet heust wel dat 3/4 van bokt het niet goed vind een 2 jarige te longeren. maar dat vroeg ik niet :) nou bedankt voor de reacties!

Ojajoh

Re: 2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:32

ze steigerd omdat ze het niet snapt......snappend maken dus voor het paard ;)
lichaamstaal gebruiken
tips worden je wel degelijk gegeven hoor :j

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:34

Als je nou eens geen rond snuffelen waarom 3/4 van bokt dat vind dan zou je misschien begrijpen waarom we dat vinden.

We willen je niet aanvallen of de grond instampen ofzo. Willen jou en je paardje alleen maar behoeden voor heel veel leed. Soms klinken dingen niet vriendelijk maar zo is het absoluut niet bedoeld (althans ik kan zeggen mijnerzijds niet). Je hebt een leuk beesie wees er zuinig op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:37

Whitepanther schreef:
Als je nou eens geen rond snuffelen waarom 3/4 van bokt dat vind dan zou je misschien begrijpen waarom we dat vinden.

We willen je niet aanvallen of de grond instampen ofzo. Willen jou en je paardje alleen maar behoeden voor heel veel leed. Soms klinken dingen niet vriendelijk maar zo is het absoluut niet bedoeld (althans ik kan zeggen mijnerzijds niet). Je hebt een leuk beesie wees er zuinig op ;)

bij sommige klinkt het inderdaad heel anders, ik mat der niet af, en het kan echt geen super kwaad als je het af en toe doet hoor. ze is helmaal gezond en heeft nergens last van.

en er worden over het stijgeren niet echt tips gegeven.
Ik weet al wat ik er mee ga doen, en ik ga het niet aan moedigen(aanleren) dus. :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:00

Moderatoropmerking:
Inmiddels is wel duidelijk dat velen het paard te jong vinden om te longeren, dit hoeft niet tot in den treuren herhaald te worden, graag vanaf hier alleen nog reacties op het stijger probleem

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:02

mod ik zie niet in waarom je mijn bericht weghaald
er worden wel degelijks tips over het steigeren gegeven ,maar als ze niet gelezen worden ,dan kan het topic idd beter gesloten worden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:16

wat is voor jou het nut van longeren???? en wat heeft je paard eraan........

en wat denk je dat je paard hiervan leert, behalve dattie kan stijgeren?

Dus, graag de meerwaarde voor jou en het paard mbt het longeren.

Bij mij persoonlijk krijgen steigeraars van huis uit een ontzettend pak op hun sodemieter......... ja ook jonkies :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:21

samen staan we sterk zeggen ze dan.

meid ik denk dat jij je paardje gewoon lekker 1x in de week kunt longeren. helemaal niks mis mee.
want dan zullen de bokkers het ook wel niet eens zijn met de opvoeding van mijn paard!!

gewoon lekker speels houden, en vooral veel trainen. wordt niet snel boos en houdt geduld. dan komt alles helemaal goed!

succes met je paardje.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:22

Niet op commando aanleren iig, de reden is hier in het topic wel verteld.

Ik zou het gewoon even kort afkeuren met je stem, en verder negeren.

2 jarige aan de longe is eigen keuze, denk dat je zelf wel weet wat je pony aan kan en wat niet ;)
Als je het maar speels houd via NH .
Mensen lezen! Er staat dus geen VD.
Laatst bijgewerkt door Cheetahfan op 26-05-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:31

Gewoon negeren en doorgaan. Er kan in principe niets kwaad met een 2 jarige longeren, als je maar goed blijft kijken naar de signalen... Sommige paarden kunnen met 2 al aan het werk, andere paarden soms pas met 4. Probeer dus goed naar je paard te kijken! Daarnaast is er natuurlijk veel verschil tussen steigeren en steigeren. Ik ga er nu vanuit dat het steigeren is vanwege luiheid of baldadigheid en niet omdat het paard er nog niet aan toe is... daarom zeg ik, gewoon negeren en doorgaan!! Dus doorgaan met longeren, houd je aan de gangen waar je mee bezig was... consequent zijn en dan gaat het vanzelf over!!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:37

Als je je paard nu niet afstraft voor het stijgeren, leert hij niet dat het fout is en doet hij het nog als hij groot is, wat gevaarlijk is. Als je het dan wél af gaat straffen zal hij het niet begrijpen, want eerst mocht het toch ook?
En ook al stijgert het paard vanuit een begrijpelijke reden, hij moet leren dat dit in geen enkele omstandigheid mag. Het is gevaarlijk en hij kan er zichzelf, en anderen mee verwonden.
Dus mijn advies: niet negeren, niet aanleren, maar straffen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:48

het is heel simpel...de galop lukt niet omdat de baby van twee nog geen balans heeft op een kleine circel....
het steigeren is verzet omdat je vermoedelijk teveel vraagt of ze begrijpt het niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:49

precies Geerke........... maargoed ik wil graag eerst antwoord van ts op de vragen die ik gesteld heb :D voordat ik van leer trek :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:59

Goh TS het zijn toch niet de eerste de beste die nu tips geven...valt het kwartje al???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:02

44Myrthe44 schreef:
Als je je paard nu niet afstraft voor het stijgeren, leert hij niet dat het fout is en doet hij het nog als hij groot is, wat gevaarlijk is. Als je het dan wél af gaat straffen zal hij het niet begrijpen, want eerst mocht het toch ook?
En ook al stijgert het paard vanuit een begrijpelijke reden, hij moet leren dat dit in geen enkele omstandigheid mag. Het is gevaarlijk en hij kan er zichzelf, en anderen mee verwonden.
Dus mijn advies: niet negeren, niet aanleren, maar straffen.

wat dacht je ervan om gewoon de situatie helemaal niet aan te gaan dat het dier gaat stijgeren???

dan hoef je niet te straffen, niet te negeren........

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:09

Het is je taak als trainer om ten alle tijden te voorkomen dat het paard een fout maakt.

Doet hij dus iets 'fout', dan heb je zelf iets fout gedaan. In dit geval is het duidelijk: Paard is twee jaar oud en moet aan een lijn rondjes lopen, waarbij hij veel te zwaar belast wordt, daardoor pijn krijgt(overbelasting in de gewrichten gaat heel snel bij zo'n jonkie waarbij alles nog zo hard groeit).

Paard is niet bijna drie, maar nog maar net twee, en dat is dus nog echt veel te jong, sorry mods dat het weer aangehaald wordt maar het is toch echt de kern van het probleem....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:17

Cheetahfan schreef:
Mensen lezen! Er staat dus geen VD.

Alou schreef:
Ik doe wel NH met haar, en laat haar ook kunstjes doen.

Kunstjes doen valt over het algemeen onder de noemer VD, en ze noemt het ook apart ;) Wel degelijk gelezen dus.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:31

KiWiKo schreef:
Bij mij persoonlijk krijgen steigeraars van huis uit een ontzettend pak op hun sodemieter......... ja ook jonkies :)

ook als het dier het dier het niet snapt ? (en deze fout ligt vaak bij de trainer)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:42

bij mij is er niet een niet snappen aan :D dus ja als een jonkie bij mij steigert, dan krijgt die een pak op zn sodemieter :)

er is bij mij geen reden om te steigeren :)

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:21

Maar moet een twee jarige dan al vlekkeloos aan de longe kunnen galopperen? Ik denk dat de Ts er goed aan doet het paard lekker de wei in te sturen en zelf een longeercursus te doen, zelf leren goed te longeren. Tegen die tijd dat ze dat kan is het paard ook oud genoeg, om te worden gelongeerd. Longeren doe je niet even zomaar, dit moet je zelf ook leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:44

MrUlbe schreef:
samen staan we sterk zeggen ze dan.

meid ik denk dat jij je paardje gewoon lekker 1x in de week kunt longeren. helemaal niks mis mee.
want dan zullen de bokkers het ook wel niet eens zijn met de opvoeding van mijn paard!!

gewoon lekker speels houden, en vooral veel trainen. wordt niet snel boos en houdt geduld. dan komt alles helemaal goed!

succes met je paardje.

Goh bedankt voor de steun :)
Volgens mij zijn wij een van de wijnige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:45

Lies21 schreef:
Gewoon negeren en doorgaan. Er kan in principe niets kwaad met een 2 jarige longeren, als je maar goed blijft kijken naar de signalen... Sommige paarden kunnen met 2 al aan het werk, andere paarden soms pas met 4. Probeer dus goed naar je paard te kijken! Daarnaast is er natuurlijk veel verschil tussen steigeren en steigeren. Ik ga er nu vanuit dat het steigeren is vanwege luiheid of baldadigheid en niet omdat het paard er nog niet aan toe is... daarom zeg ik, gewoon negeren en doorgaan!! Dus doorgaan met longeren, houd je aan de gangen waar je mee bezig was... consequent zijn en dan gaat het vanzelf over!!

Het is helemaal geen 'werk' ik doe gewoon rustig aan :)
Bedankt voor de steun :)