Horsemanship

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:37

Citaat:
als je paard al goed reageert op de teugels , kun je het beste een cordeo gebruiken , want die zijn wel ff goedkoper dan een halsring:P , een halsring is wel iets ''harder'' maar dat heeft manny dus niet nodig , beter toch ? trouwens , je kunt boeken lezen hierover , maar ik heb ook een site waar je misschien iets aan hebt ; http://yefebra.webklik.nl/page/home

Een cordeo is eigenlijk gewoon een wat steviger touw? Of zeg ik nu helemaal iets verkeerds?

Ik zal de site eens helemaal grondig onderzoeken :P Ik ben benieuwd naar de foto's!
Ik ga kijken of ik een oefening uit een boek met m kan doen. The bubble :P Je eigen ruimte beschermen, aangezien hij nog wel eens héél dicht bij me komt staan.

Veel plezier met het maken van je site!

groetjes,
Sanne

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:51

DAMWolf schreef:
Citaat:
als je paard al goed reageert op de teugels , kun je het beste een cordeo gebruiken , want die zijn wel ff goedkoper dan een halsring:P , een halsring is wel iets ''harder'' maar dat heeft manny dus niet nodig , beter toch ? trouwens , je kunt boeken lezen hierover , maar ik heb ook een site waar je misschien iets aan hebt ; http://yefebra.webklik.nl/page/home

Een cordeo is eigenlijk gewoon een wat steviger touw? Of zeg ik nu helemaal iets verkeerds?

Ik zal de site eens helemaal grondig onderzoeken :P Ik ben benieuwd naar de foto's!
Ik ga kijken of ik een oefening uit een boek met m kan doen. The bubble :P Je eigen ruimte beschermen, aangezien hij nog wel eens héél dicht bij me komt staan.

Veel plezier met het maken van je site!

groetjes,
Sanne

ja klopt , het is gewoon een touw , je kunt ze kopen . maar ja , dat is misschien zonde :+ want een halstertouw om de nek kan prima .

groetjes.

Minimus

Re: Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:36

Het gaat idd prima met een halstertouw! heb vandaag even een nieuwe gehaald, die iets beter werkt dan t afgerafelde ding waar k nu mn pony mee vastzet :P

groetjes

isarosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:53

ik heb geen eigen paard maar ik krijg er waanschijnlijk wel een en dan ga ik dus echt wel naturel horsemanship doen! lijk me zo geweldig om met alleen een touwtje om zijn/haar nek te rijden....

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:09

ik gebruik een mix van natural horsemanship ( emiel voest heeft goeie boeken en dvd s) en centered riding
kan daardoor aan een paard zien wat de ruiter verkeerd doet
alles gaat heel natuurlijk en paarden en ruiters leren heel snel

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 14:12

ik vind dat je het helemaal van de paardjes zelf moet leren.
dat wil ik ook heel graag. en dat lukt ook wel.
alleen soms moet je ook beseffen dat je dan b.v zelf
wat minder eigenwijs moet zijn. of iets rustiger of iets meer voor jezelf op moet komen.
zo zei wefke lasen tegen me, m ijn eigen paardje, toen wou ik voor de tweede keer het zadel erop leggen. ze is 3. toen zei ze van, ga me eerst longeren en daarna pas het zadel erop.
dat deed ik ook . helaas kwamen we niet aan het zadel toe omdat ik alweer eten moest.
ik zeg nu gewoon wat ik heb ervaren. meestal als ik naar wefke kijk en ze wil me iets zeggen
krijg ik meestal wel wat binnen. altijd wel eigenlijk. ik volg mijn paardje op mijn eigen weg.
en ik denk dat dat ook wel goed is.anders ging het ook niet goed.
ik wil later graag lesgeven in horsemanship. en misschien nog wel een boek schrijven.
maar dan moet ik eerst nog veel meer leren van de paardjes. natuurlijk moeten de paardjes ook van jouw leren. ik denk dat als ik horsemanshiples ga geven, ik mensen eerder op hun eigen weg ga helpen. en niet volgen mijn weg of trucjes leren.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 14:14

kientje schreef:
ik gebruik een mix van natural horsemanship ( emiel voest heeft goeie boeken en dvd s) en centered riding
kan daardoor aan een paard zien wat de ruiter verkeerd doet
alles gaat heel natuurlijk en paarden en ruiters leren heel snel

maar dat je boeken leest en dvds kijkt is natuurlijk ook heel goed.
een beetje hulp op weg kan altijd handig zijn.
rijd je ook met bitloos hoofdstel?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 14:17

isarosa schreef:
ik heb geen eigen paard maar ik krijg er waanschijnlijk wel een en dan ga ik dus echt wel naturel horsemanship doen! lijk me zo geweldig om met alleen een touwtje om zijn/haar nek te rijden....

leuk! paar tips.
wees wel de leider van je paard.
dat heb ik van mijn eigen paardje geleerd.
sta open voor je paardje.
en wees bereid van hem te leren. soms gaat het ook vanzelf.
ik weet eigenlijk niet meer hoe ik begon,ik kan me nog wel herrinen dat wefke en ik opeens zonder halster en touw elkaar konden volgen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 14:24

YelaBrenda11 schreef:
DAMWolf schreef:
Ik heb dit soort dingen van mijn paard geleerd.

voorbeeld:

een paar maanden geleden waren hij en ik een buitenrit aan het maken en knapte zijn hoofdstel omdat hij ergens achter bleef hangen. Da's natuurlijk geheel mijn schuld want hij moest ingevet worden :o Ik zat wel effe bij mezelf van, ships ennu?
Manny (het paard) keek me echt zo aan van, wat is er nou? Dus ik brutaal, pap gebeld. Pap? eeuh, ik leg mijn zadel effe bij oma neer, want mijn hoofdstel is geknapt en ik wil iets proberen. Juistem, was t antwoord.

Dus ik zadel bij oma, teugels van mij hoofdstel gehaald, op een paaltje gaan staan en hop weer erop. Euh, teugels.. Om zijn hals, hmm gaat dat?

En jawel, dat ging prima, stappen draven gallopperen draaien, op de rem en weer draven en zo voorts. ik kon alles zo, en nog wel beter dan met een hoofdstel. Ik had ooit eens iets van NH gehoord en ben het op gaan zoeken, en in de boeken gedoken. Cursussen kan ik niet volgen, heb geen trailer, ken niemand met een trailer, kan geen autorijden, en heb geen idee where to start..

Iemand met suggesties?
Manny reageerd zoveel beter op deze manier, dat ik het zelf ook beter wil doen.

wauw , wat moet dat een speciale ervaring zijn !
echt precies de bekende uitspraak ''meer met minder'' als je serieus er mee verder wilt , kun je een cordeo of halsring gaan gebruiken :) als je paard al goed reageert op de teugels , kun je het beste een cordeo gebruiken , want die zijn wel ff goedkoper dan een halsring:P , een halsring is wel iets ''harder'' maar dat heeft manny dus niet nodig , beter toch :) ? trouwens , je kunt boeken lezen hierover , maar ik heb ook een site waar je misschien iets aan hebt ; http://yefebra.webklik.nl/page/home ( ben pas begonnen met de site , dus hij is nog niet af , vandaag heb ik foto's gemaakt van het rijden met halsring , die staan er morgen wel op )

heel veel succes en plezier ermee !

liefs femke

wil je pleas ff geen reclame in men topci zetten?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:53

grietje,

dit gaat gewoon over horsemanship hoor ,of vind je dit on-topic?bokt is er om mensen te helpen , en daar kunnen ook site's bij , gebeurt genoeg hiero.maarja.

sorry voor de site meis , ik zal het niet meer doen hoor ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:59

YelaBrenda11 schreef:
grietje,

dit gaat gewoon over horsemanship hoor ,of vind je dit on-topic?bokt is er om mensen te helpen , en daar kunnen ook site's bij , gebeurt genoeg hiero.maarja.

sorry voor de site meis , ik zal het niet meer doen hoor ;)

nee oke.
ach ja wat maakt het ook uit.

Saffir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:11

Ik zou zeer graag horsemanship kunnen ervaren, maar ik heb geen begeleider, niemand met ervaring etc...
Het lijkt me fantastisch :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:19

Echte paarden mensen hebben dit soort goeroe's niet nodig en leren van de praktijk!
Fouten maken mag, daar leer je alleen maar van.
Kijken naar anderen op jou stal b.v en daar van leren is al een heel leerproces!
Veel met paarden omgaan en kijken naar de lichaamstaal van een paard, ook zoiets.
Dat word niet geleerd in de meeste manege' s!
Moet eerlijk zeggen dat er qua paarden taal heel weinig word geleerd op de manege!
Dat zouden ze veel meer moeten doen eigenlijk.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 19:47

aerdenhout1 schreef:
Echte paarden mensen hebben dit soort goeroe's niet nodig en leren van de praktijk!
Fouten maken mag, daar leer je alleen maar van.
Kijken naar anderen op jou stal b.v en daar van leren is al een heel leerproces!
Veel met paarden omgaan en kijken naar de lichaamstaal van een paard, ook zoiets.
Dat word niet geleerd in de meeste manege' s!
Moet eerlijk zeggen dat er qua paarden taal heel weinig word geleerd op de manege!
Dat zouden ze veel meer moeten doen eigenlijk.

daar ben ik het wel mee eens.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 17:11

Saffir schreef:
Ik zou zeer graag horsemanship kunnen ervaren, maar ik heb geen begeleider, niemand met ervaring etc...
Het lijkt me fantastisch :)

maar dat moet je gewoon van de paardjes leren. als jij je paard wilt begrijpen en horsemanship wilt, kan dat wel goedkomen

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:53

site is vernieuwd!