Pony gekocht, vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:08

Ben het niet helemaal met jullie eens hoor!!! Ik vind dat de verkopende partij wel degelijk `schuld`heeft. Je verkoopt je hengst toch niet aan iedere voorbijganger, als goede verkoper/fokker weet je wat voor pony je verkoopt en doe je toch ook een beetje navraag bij degene die komt kopen???
Daarnaast vind ik dat je gèèn driejarige hengst als rijpony voor een kind verkoopt. Verkoper had hierin ook advies kunnen geven en kunnen zeggen dat ts misschien beter voor een andere pony kan gaan kijken.
TS heeft hem misschien ondoordacht gekocht maar de verkopende partij heeft ook een niet geschikte pony verkocht aan onwetende mensen, vind ik ook heel fout. ( tenzij verkopende partij net zo onwetend is als ts.....)

Ik heb ook niet echt verstand van fotocamera's, dus ik ga naar een fotocamerawinkel en laat me informeren. Dan verwacht ik van de verkopende partij dat zij mij een camera verkopen waar ik mee om kan gaan en mij niet een camera aansmeren die eigenlijk voor een professional bestemd is.......

KiWiKo

Re: Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:12

die betaald bepaald............. nou moet ik zeggen dat ik ook wel eens kopers weggestuurd heb...... en ruzie met je baas dan natuurlijk..........

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:32

claudiaM33 schreef:
Ben het niet helemaal met jullie eens hoor!!! Ik vind dat de verkopende partij wel degelijk `schuld`heeft. Je verkoopt je hengst toch niet aan iedere voorbijganger, als goede verkoper/fokker weet je wat voor pony je verkoopt en doe je toch ook een beetje navraag bij degene die komt kopen???
Daarnaast vind ik dat je gèèn driejarige hengst als rijpony voor een kind verkoopt. Verkoper had hierin ook advies kunnen geven en kunnen zeggen dat ts misschien beter voor een andere pony kan gaan kijken.
TS heeft hem misschien ondoordacht gekocht maar de verkopende partij heeft ook een niet geschikte pony verkocht aan onwetende mensen, vind ik ook heel fout. ( tenzij verkopende partij net zo onwetend is als ts.....)

Ik heb ook niet echt verstand van fotocamera's, dus ik ga naar een fotocamerawinkel en laat me informeren. Dan verwacht ik van de verkopende partij dat zij mij een camera verkopen waar ik mee om kan gaan en mij niet een camera aansmeren die eigenlijk voor een professional bestemd is.......

Hier ben ik het niet mee eens. ALs je in paarden handelt dan doe je dat om er geld mee te verdienen en dat doe je niet door te weigeren een pony te verkopen aan mensen die hem graag willen hebben. Verkopers horen natuurlijk geen paarden met gebreken te verkopen. Maar deze pony gedraagt zich als een perfect gezonde 3-jarige.

En wat jouw voorbeeld met de camera betreft: die vergelijking gaat niet op. EEN PONY IS GEEN HOBBYMATERIAAL! Een pony is een levend wezen met eigen behoeften, gevoelens en reacties. Deze mensen hebben in een opwelling een pony aangeschaft zonder één spatje research te doen naar hoe je best een pony uitkiest, welke keuringen er nodig zijn, hoe je met het dier moet omgaan,... dat blijkt duidelijk uit het hele verhaal. Hadden ze dat wel gedaan, dan was deze ellende allemaal niet nodig geweest. Er is geen excuus voor en het dier wordt er het slachtoffer van. Als het een hondje geweest was hadden ze hem waarschijnlijk al naar het asiel gebracht. ;(

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:38

Oei, ook ik vrees het ergste mbt. deze aankoop. Was het een particulier of een bedrijf? Bij de laatste vallen de regels mbt. terugbrengen een stuk gunstiger uit voor de koper.
Verder ben ook ik wel benieuwd naar jullie ervaring voordat jullie tot deze aankoop overgingen en of jullie iemand bij jullie hadden met verstand van zaken.
Eigenlijk is mijn idee dat je júist met een 3 jarige hengst die ingereden, superbraaf en ook nog kinderponnie is, extra argwanend moet zijn. Maar dat is achteraf gepraat, ik hoop voor zowel jullie als ook voor de pony, dat er gauw een oplossing komt. In de vorm van begeleiding of terug naar de verkoper.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:41

was het bij een handelaar?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:42

ElsB schreef:
Klinkt verdacht. Is het dier gekeurd en heeft de dierenarts toen bloed afgenomen? Het zou namelijk ook nog kunnen dat het beestje verdoofd was toen jullie 'm kwamen bekijken. :(

Daar dacht ik dus ook meteen aan :j

Ga anders naar de arts ofzo. Misschien heeft hij (ook) ergens pijn'
Je moet hem alleen wegbrengen als jij wilt, doe je het niet zal ik hem toch laten castreren en zo snel mogelijk!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:44

Aiaiai, wie koopt in 's hemelsnaam nou een hengst voor een meisje?
Imo zijn hengsten voor professionals, ook ponyhengsten zouden alleen door zéér ervaren meisje met zéér ervaren ouders moeten worden gekocht.

En dit is allesbehalve professioneel gebeurd. Sorry, maar ik heb er geen goed woord voor over.
- paspoort niet gecheckt (entingen)
- hoogte niet nagemeten
- stamboom niet gezien/gekregen
- geen bloedtest bij de keuring (terwijl zo'n lieve, rustige hengst altijd enigszins verdacht is)

TS wil helaas geen antwoord geven of de pony van een particulier afkomstig is of van een handelaar.
Ik denk dat de meeste bonafide handelaren niet zo stom zijn om een hengst aan een onervaren meisje te verkopen. De kans is aanwezig dat de koop toch ontbonden kan worden omdat dit duideijk geen geschikte pony is en consumentenbescherming in dit geval zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht.
Bij een particulier kan je het wel shaken. Op 1 puntje na; als je een pony met papieren koopt en die zitten er niet bij, dan je op basis daarvan de koop ontbinden. Al geef ik je niet veel kans...

Enige optie imo
Zo snel mogelijk castreren en dan met goede begeleiding heropvoeden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:45

ach welnee........... dit is typisch een voorbeeld van een niet wetende koper.........

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:48

Oh, hemel......
Hier is allen fout gegaan wat maar fout kán gaan.....
In welke regio zit je?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:50

Rapperijder schreef:
claudiaM33 schreef:

En wat jouw voorbeeld met de camera betreft: die vergelijking gaat niet op.(

Fout, die vergelijking gaat wel degelijk op. Wettelijk gezien, althans. Maar; het hangt er dan wel vanaf of je duidelijk hebt aangegeven dat je een beginner bent en niet zo'n ingewikkelde camera kunt hanteren.
Verder vind ik dat de verantwoordelijkheid van de handelaar nog verder gaat, want een totaal ongeschikte pony aan een kind verkopen, kan tot dodelijke ongelukken leiden.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:55

Beantsje: wettelijk gezien kan je waarschijnlijk een pony aanschaffen zoals je dat doet met een snowboard, een fotocamera,... en als het niet bevalt: hup, terug naar de winkel en een andere hobby zoeken!
Ik heb er toch geen goed woord voor over. Mensen kopen een dier zonder het flauwste idee over hoe zoiets in zn werk gaat, of wat de behoeften ervan zijn. Ze kiezen er een schattig beestje uit, inpakken en wegwezen. EN eenmaal thuis gekomen blijkt het toch net iets anders in mekaar te zitten dan in de boekjes van Black Beauty en dan moet de consumentenwet en de stichting eigen paard eraan te pas komen om ponylief weer te lozen. Bah.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:00

Toen ik mijne bekeek was die van mij ook hartstikke lief, ook met rijden deed ze niets. Uiteindelijk kwam ze ook bij ons te staan en daar begon ook het gedonder. Ze trapte naar me in de stal, begon me te bijten, had iemand in het weiland getrapt, jaagde andere paarden in het schrikkeldraad, aan een touwtje was het trekken en jagen. Als je wilde borstelen drukte ze je tegen de muur helemaal plat. Ik ben toen strenger gaan optreden want niets lukte anders. Ik stond zelfs op het punt op haar weer te verkopen.
Ze mocht van de boer uiteindelijk ook niet meer op het weiland, en ben toen overgaan naar een andere boer. (staat ernaast)

Nu heb ik haar een jaar, en kan echt niet meer zonder haar. Ze gaat door het vuur voor me en wil alles voor me doen. Komt altijd op me af, en laat alles toe.
Het heeft 3 maanden geduurd voor ze echt enig respect voor me had.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:10

Ik denk zelf dat de verkoper blij was dat hij het beestje kwijtraakte want handel is handel. Ik ben het er niet mee eens dat de schuld bij de verkoper zou liggen, je hebt als koper onderzoeksplicht en had zelf ook kunnen bedenken dat een 3 jarige hengst voor een meisje niet zo'n goed idee zou kunnen zijn.

Ook het feit dat je de hengst buiten laat staan in de buurt van merries zodat hij kan uitbreken duidt erop dat je je niet helemaal verdiept heb in het gedrag van hengsten.

Ik zou het dier zsm terugbrengen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:12

Mag trouwens hopen dat hij bij zijn dagelijks uitbraken inmiddels geen merrie bezwangerd heeft...?

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:12

williejanne schreef:
Toen ik mijne bekeek was die van mij ook hartstikke lief, ook met rijden deed ze niets. Uiteindelijk kwam ze ook bij ons te staan en daar begon ook het gedonder. Ze trapte naar me in de stal, begon me te bijten, had iemand in het weiland getrapt, jaagde andere paarden in het schrikkeldraad, aan een touwtje was het trekken en jagen. Als je wilde borstelen drukte ze je tegen de muur helemaal plat. Ik ben toen strenger gaan optreden want niets lukte anders. Ik stond zelfs op het punt op haar weer te verkopen.
Ze mocht van de boer uiteindelijk ook niet meer op het weiland, en ben toen overgaan naar een andere boer. (staat ernaast)

Nu heb ik haar een jaar, en kan echt niet meer zonder haar. Ze gaat door het vuur voor me en wil alles voor me doen. Komt altijd op me af, en laat alles toe.
Het heeft 3 maanden geduurd voor ze echt enig respect voor me had.

Ook in dit geval kan het helemaal goed komen zoals bij jou, maar alleen, iedere dag, onder strikte begeleiding van een ervaren volwassen persoon, castreren en heel veel leren. Dit is ook een les voor het hele leven voor deze familie,. Kost bloed zweet en tranen voorlopig. Laat dit ook voor anderen op dit forum een wijze les zijn..

Wie weet hoe de kopers zich hebben voorgedaan, misschien als heel ervaren mensen? Een volwassen persoon die het meisje zou gaan begeleiden? Ze zouden de pony wel eerst eens laten castreren? Je weet niet wat er allemaal gezegd is door kopers.. Handelaar wil uiteraard ook verkopen, vaak ten koste van de kopers en het paard. Dat is jammer, want het kan heel slecht aflopen. Ik zou iemand niet in gevaar willen brengen als handelaar..

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:29

Rapperijder schreef:
claudiaM33 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. ALs je in paarden handelt dan doe je dat om er geld mee te verdienen en dat doe je niet door te weigeren een pony te verkopen aan mensen die hem graag willen hebben. Verkopers horen natuurlijk geen paarden met gebreken te verkopen. Maar deze pony gedraagt zich als een perfect gezonde 3-jarige.

En wat jouw voorbeeld met de camera betreft: die vergelijking gaat niet op. EEN PONY IS GEEN HOBBYMATERIAAL! Een pony is een levend wezen met eigen behoeften, gevoelens en reacties. Deze mensen hebben in een opwelling een pony aangeschaft zonder één spatje research te doen naar hoe je best een pony uitkiest, welke keuringen er nodig zijn, hoe je met het dier moet omgaan,... dat blijkt duidelijk uit het hele verhaal. Hadden ze dat wel gedaan, dan was deze ellende allemaal niet nodig geweest. Er is geen excuus voor en het dier wordt er het slachtoffer van. Als het een hondje geweest was hadden ze hem waarschijnlijk al naar het asiel gebracht. ;(

Als je goede handelaar bent dan wil je dat je klanten tevreden zijn en zo'n pony goed terecht komt, daar hoort bij dat je kunt in schatten of een pony geschikt zou kunnen zijn voor toekomstige eigenaar. Mijn inziens is dat een hengst nooit en te nimmer bij onervaren en zeker al niet voor een kind geschikt is.

Wat die fotocamera betreft, ik gebruikte dat als metafoor, ik weet als geen ander dat een paard geen gebruiksvoorwerp is, wil alleen duidelijk maken dat als je niet zoveel verstand hebt van iets dat je verwacht van mensen met ervaring jou dan eerlijk kunnen adviseren en ik vind dat de verkopende partij dat niet heeft gedaan.

Ik vind dat je als handelaar niet goed bezig bent als je willens en wetens een paard verkoopt waarvan je weet dat het niet gaat lukken met de nieuwe eigenaren. Als je de juiste paarden aan de juiste mensen kan verkopen kun je op langere termijn een goede naam opbouwen en dat trekt meer klanten aan. Heel dom om een jonge hengst als rijpony aan onervaren mensen te verkopen.
Een betrouwbare handelaar verkoopt nou eenmaal meer dan een onbetrouwbare. Eerlijkheid duurt namelijk het langst.
Zou zelf er niet mee kunnen leven, als er straks ongelukken gebeuren met kind en/of pony.....dat wil je toch niet op je geweten hebben........

Neemt niet weg dat ook vind dat TS zichzelf meer had moeten laten informeren....of een ervaren iemand mee had moeten nemen......

De situatie is nu heel erg sneu voor beide, pony weet niet waar hij aan toe is, is gewoon zoals een pony is in onervaren handen, en Ts zit met een pony waar ze niet van kunnen genieten.....En nu maar hopen dat er geen ongelukken gebeuren...... :n

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:54

Volgens mij zijn we aardig aan het speculeren. Terwijl TS nog niet voldoende informatie heeft gegeven. We weten niet of de handelaar ervan op de hoogte was of de hengst voor een onervaren/ jong kind was. Aangezien TS volgens haar profiel 28 is, kan een handelaar niet weten of de pony voor een kind was. Het is me zelfs nog niet eens duidelijk of de pony wel van een handelaar is.

De discussie die dus nu gaande is heeft op dit moment helemaal geen toegevoegde waarde.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:29

Jammer voor TS dat het hebben van een eigen pony op een teleurstelling is uitgelopen, ook al is het een gevalletje van eigen schuld, dikke bult.

TS had haar eigen instructeur mee moeten nemen om in te kunnen schatten of de pony voor hen geschikt was.
Daarnaast had TS de pony moeten laten keuren.
Als dit gebeurd was had TS de pony nooit aangekocht, want de instructeur was bij de woorden 3 jaar en hengst al afgehaakt ;)

De meeste verwijten naar verkoper lijken mij onterecht.
Bijv. het ontbreken van de papieren, dit had TS direct gezien als ze wist waar ze mee bezig was.
Entingen zijn eenvoudig te controleren in het paspoort, dit had TS bij aankoop even moeten doen.
Stokmaat staat soms in het paspoort, maar wat maakt het uit dat het een C pony blijkt te zijn.
TS was bij aankoop schijnbaar tevreden met de hoogte van de pony, anders was de pony niet aangekocht.
Als TS dit een belangrijk punt had gevonden dan had TS de pony ter plekke even moeten meten.
Bovendien is de pony pas 3 jaar en zal hij wellicht nog groeien, misschien ging de verkoper daar ook vanuit en wordt het in de toekomst wel een D-pony.
Verkoper heeft niet gelogen over het niet kunnen vaststaan, wel heeft hij dit minpuntje misschien bewust verdoezeld.
Een deskundig persoon was dit opgevallen, had er vragen over gesteld en als de verkoper zou beweren dat de pony wel vast zou kunnen staan gevraagd hebben dit te demonstreren.

Er vanuitgaande dat de pony niet verdoofd was bij aankoop was hij voor een hengst zijnde dus heel braaf bij verkoper.
Dat de pony nu niet meer braaf is heeft te maken met de nieuwe omgeving en met TS.
TS is te onervaren voor een 3 jarige hengst.
De hengst vertoond namelijk geen vreemd gedrag, maar gedrag dat heel normaal is voor hengsten als ze in handen komen van een onervaren persoon.

TS moet verkoper opbellen om te overleggen.
Een handelsstal moet de pony terugnemen, dat de kleur van je rijbroek niet goed past bij de kleur van de pony is zelfs al reden genoeg. (heb soms medelijden met de handelaren)
Een particulier hoeft de pony niet terug te nemen, tenzij TS bewijzen kan dat ze bedrogen is.
Maar dit aantonen is vaak erg moeilijk en er zal veel tijd overheen gaan voordat alles afgehandeld is.

Het beste lijkt mij dat TS de pony zo spoedig mogelijk verkoopt (bijv aan een handelaar)
TS zal daarbij waarschijnlijk verlies lijden en zal dit moeten zien als leergeld.
Vervolgens zou TS een nieuwe passende pony moeten zoeken samen met een deskundige.

Als TS pony niet weg wil doen (onverstandig) dan zou ik aanraden de pony te castreren en een paar maanden te laten trainen door een deskundige.
Misschien dat het daarna met goede begeleiding beter gaat.....

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:21

Nee, niet de meeste verwijten naar de verkoper, het is en/en. Beide (verkoper èn koper) hebben steken laten vallen tijdens de verkoop en die pony is hiervan de dupe....... ;( jammer, heel erg jammer.......

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:03

claudiaM33 schreef:
Nee, niet de meeste verwijten naar de verkoper, het is en/en. Beide (verkoper èn koper) hebben steken laten vallen tijdens de verkoop en die pony is hiervan de dupe....... ;( jammer, heel erg jammer.......

Wel, hier zijn we het zeker over eens!

Misschien is terugbrengen naar de handelaar idd de beste optie voor de pony. Als hij weer in handen is bij ervaren mensen zal het gedrag wel verbeteren. Dan castreren en ze kunnen hem opnieuw verkopen.

Het is ook een beetje goedkoop van die verkoper dat hij een papierloos hengstje gewoon verkoopt ipv het op zijn kosten te laten ruinen. Maar je weet niet hoe deze mensen zich bij de aankoop hebben voorgedaan. Als het kind netjes kan rijden en de ouders zeggen dat ze ervaring hebben en dat ze met hengsten om kunnen, dan kan de verkoper toch moeilijk een buurtonderzoek opzetten om te kijken of dat waar is?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:43

Ben ik met je eens, maar als je als handelaar de boel al niet voorelkaar heeft wat betreft de papier en de mensen geloven het allemaal dan weet je als handelaar snel genoeg dat je met onervaren types te maken hebt. Buiten dat, als mensen komen voor een jonge onervaren hengst voor een kind weet je eigenlijk gelijk al dat ze onervaren zijn, lijkt mij.....

Daarnaast vind ik nogmaals dat een hengst en/ of een jonge onervaren pony niet geschikt is voor een kind. Heel soms kan het het wel maar dan praten we over die kinderen die al heel lang bij de junioren op hoog niveau meedraaien en dan nog rijden die kids een hengst die al wat ouder is en op hoog niveau gelopen heeft onder volwassen begeleiding.

Ik denk, maar dat is pure speculatie en ts geeft ons het verlossende woord niet, dat deze pony gewoon bij een onervaren particulier vandaan komt, die misschien wel blij was ervan af te zijn.
Dus TS, hoop dat je nog eens wil reageren en wil vertellen hoe het zit!

paarden896

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:07

laat hem castreren en bel de oude eigenaar om te vragen of hij dat daar ook wel eens deed
en mieschein hebben ze hem wle wat gegeven dat hji rustig werd ...
kan allemaal

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:13

amondi schreef:
Klinkt niet erg doordacht allemaal, hij kan neuzen met merries.... heeft een paspoort en pas na de koop ga je je eens verdiepen in de stamboom????
Entingen waren niet in orde.... en je wilt hem hengst laten omdat hij zo lief is????

En als klap op de vuurpijl..hij is bestemt voor een meisje ( heb je een hekel aan dat kind dat je haar een hengst cadeau doet???)

Misschien absoluut niet wat je wilde horen, maar je krijgt precies waar je om gevraagd hebt, een 3 jarige zadelmakke hengst die nog niks kan en zeker niemand boven zich zal dulden alvorens de rangorde is bepaald!
Zet hem ook nog eens met merries samen en de machtstrijd zal losbarsten met degene die hem dingen wil laten doen zoals aan een touwtje mee lopen....

Beetje rustiger kan ook wel hoor.

Het kan zijn dat de hengst gesedeerd was en dat ze dus wisten hoe het er met 'm aantoe was. Verder geeft Aerdenhout1 erg goede adviezen, zou er naar luisteren als ik jou was :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:16

Kimbaie schreef:
Volgens mij zijn we aardig aan het speculeren. Terwijl TS nog niet voldoende informatie heeft gegeven. We weten niet of de handelaar ervan op de hoogte was of de hengst voor een onervaren/ jong kind was. Aangezien TS volgens haar profiel 28 is, kan een handelaar niet weten of de pony voor een kind was. Het is me zelfs nog niet eens duidelijk of de pony wel van een handelaar is.

De discussie die dus nu gaande is heeft op dit moment helemaal geen toegevoegde waarde.

_/-\o_

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:19

ik ben benieuwd wat jullie bedoeling nu is; willen jullie hem terugbrengen of doorzetten?
Overigens zou ik qua geld eens flink achter je oren krabben; eentje die echt papierloos en c-pony blijkt te zijn ipv met afstamming en d-pony scheelt nogal in de kosten denk ik ;)