Weide-DRAMA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:47

Mijn pony durft ook wel eens te dansen als ik hem van de wei haal(of naar de wei breng). Als ik hem van de wei haal en hij begint te dansen, draai ik me om en zet hem terug op de wei. Zo blijf ik proberen tot hij netjes met me meekomt. Na verloop van tijd wordt hij het echt beu hoor om steeds terug te moeten en zal hij rustiger worden. Dan moet je hem ook uitbundig belonen(uiteraard niet zo uitbundig dat hij zenuwachtig wordt en terug begint te dansen :+ ) Mijn pony danst vooral heel erg als hij niet dagelijks aan de longe heeft gelopen, dus hier heb ik, in combinatie met het terug naar de wei brengen als hij danst, de ideale oplossing voor gevonden. :Y)

Voor de rest zijn er heel veel goede tips gegeven, o.a. grondwerk, het door dezelfde persoon binnen halen en op ongeveer dezelfde tijd, longeerlijn gebruiken, hengstenbitje,... Voor mijn pony eens een pak rammel te geven deins ik ook niet terug. Als hij mag steigeren (en me hierbij raken), mag ik hem er ook van langs geven. Sorry maar gericht steigeren pik ik echt niet. Trouwens, paarden onder elkaar zijn véél harder tegen elkaar. Ik sla wel NOOIT op het hoofd...
En zorg er ook voor dat je op het juiste moment straft, niet als hij lostrekt en jij hem een mep geeft als je hem weer te pakken hebt. Ik heb het steigeren bij mijn pony afgeleerd door de hengstenketting op dezelfde afstand te houden, pony steigert, hij trekt dus ineens heel hard aan de ketting en hierbij voelt hij de pijn op het juiste moment, zo heeft hij geleerd wat het precies is wat hij fout doet.

Als hij eerst begint te dansen, moet je hier al ingrijpen. Ik zou kiezen voor hem om te draaien en weggaan van de plaats waar je naartoe wou. Je moet onmiddellijk omdraaien, vanaf de eerste pas dat hij danst.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:58

Wij krijgen hier ook veel van die gevalletjes binnen, die al jaren niet meer op de wei zijn geweest, en dus nu mogen en helemaal los gaan vanaf het moment dat ze de weg na de wei zien. Helaas is dat een dikke 100 meter. Wat wij met de ergsten doen, die echt gevaarlijk worden lees: paarden van rond de 1.80 die mij gewoon niet meer zien staan, en gaan lopen bokken/steigeren/dreigen. Die krijgen van mij een hengstenbit in met longeerlijn. we lopen 2 meter en gaan 1 weer achteruit, lopen 2 meter en gaan weer 1 achteruit. Gaat dat ook niet zonder kleerscheuren, stuur ik ze de hele 100 meter achteruit met het hoofd laag. Meestal krijg je dan wel de aandacht. Streng en Concequentie is het enige wat je hieruit kan helpen. Niet schoppen of slaan dat is zinloos, zo willen ze niet meer bij je zijn. En kan je ze weer niet pakken. Ik laat de paarden btw ook niet langs me lopen met het hoofd voor de mijne, altijd schuinachter me. Dat moeten ze bij de leider namelijk ook. komen ze voor mijn getrokken lijn, gaan ze weer achteruit.

Succes

miepje17

Re: Weide-DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 07:44

Nouuu ik afgelopen maandag dus geprobeert en het ging goed! Als hij ging dansen stilzetten en achteruit late lopen, wordt meneer rustig van en dan verde rlopen. Heb hem 2 keer acher moeten laten lopen 1 x draaide hij zich voor me weer rustig opgepakt.Was ik jaa bijna bij mijn landje komt zijn maatje ineens in volle galop op hem af gestormt ( uit stal ontsnapt met zijn deken half om) En toen moest ik hem wel loslaten.. ZUCHT haha gister weer naar het land gebracht en dat ging helemaal goed:D Dus wie weet zometeen weer een goede dag

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:20

Nou vooral zo doorgaan dan met je paard.
2 stappen vooruit en is die vervelend 1 achteruit enz...
Mijn paardjes zijn altijd blij als ik kom en staan te dringen hihi.
Maar dat is weer een ander uiterste haha

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:15

Haha ja hij staat de laatste dagen ook echt te trappellen als ik kom! Vanochtend weer int land gedaan en dit ging best redelijk! Op het pad naar benedne schrok die alleen van een kat haha! En daarna kwam hij even omhoog en klauwde hij maar wel rustig! Dus kon hem gewoon weer goed vastpakken en moest hem paar x even tot orde roepen maar het resultaat was wel goed!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:51

Wat fijn dat je een oplossing hebt gevonden! Succes verder!

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 10:00

Ja, de laatste 2 weken gaat het echt super! misschien moest die gewoon even aan het seizoen wennen!