Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:43

Lovely schreef:
Maar even tussendoor, wat heeft TS aan verhalen over de opfok? Ze heeft dat paard nu en hij is die leeftijd al voorbij, het is misschien handiger om te vertellen wat ze nu moet doen?

dat is voor de meelezers, een leermoment zeg maar... voorkom je een hoop problemen mee.

maar goed, weer even ontopic, ik wilde ongeveer hetzelfde zeggen als Dimmalimm, was al druk aan het typen maar ze was me voor...laten wijken voor druk! Het leermoment voor het paard is het moment waarop jij de druk loslaat, dus je timing moet wel perfect zijn. Het kan even duren voordat hij loslaat, volgens Parelli duurt het nooit langer dan 2 dagen :D , maar hij komt een keer en dan moet jij direct de druk loslaten.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:47

KiWiKo schreef:
maar heee............. dat karakterbouwen,,,,,,,,,, being the underdog betekend wel dat je de sjit kunt handelen :)

I got one!!!!! En het is geen peulenschilletje kan ik je verzekeren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:48

Anoeska schreef:
Hangt helemaal van het paard en de reden van stoppen af. Bij een angstig paard die een eng plastic zakje ziet, wacht ik gewoon rustig af toe ze zover zijn dat ze er langs durven.
Bij een klier van een paard die eens kijkt hoever hij kan gaan, schop ik 'm voor z'n hol. Is 'ie nou helemaal gek!

:j

Ik stap eerst toe op zijn achterhand en geef een tik met de hand, willen ze dan nog niet dan krijgen ze van mij ook een skup. Bij paarden die dit vaker flikken neem ik dan een zweepje mee, hoef je niet terug te lopen maar zwaai je met je arm naar achter zodat zweepje richting achterhand gaat (zodat je dus de voorwaartse beweging wel houdt ipv te remmen door terugstappen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:50

Lovely schreef:
dus je timing moet wel perfect zijn.

Maar dit is meestal het probleem met elke hulp ;)
Wanneer je timing verkeerd is met welke hulp dan ook, wordt deze onduidelijk of zelfs tegenstrijdig met je lichaamshouding etc.Zowel op als naast het paard.
Dit is volgens mij iets waar de ts zich op moet richten.
Als je dit niet onder controle hebt, kun je nooit het paard corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:54

Shanelle schreef:
Ok, misschien heel stom, maar toch het proberen waard:

STEL: je bent met je paard aan de hand aan 't wandelen .. En plots zet hij de rem erop, gewoon, zomaar ..
Klikje met de tong werkt niet, naar hem toe stappen en dan 'meenemen' werkt niet. Wat doen jullie dan ?

Ik geef hem dan een flinke por in zn ribben en stap door. Werkt meestal, maar soms toch ook niet, of maar voor 3 seconden ..

Zweep meenemen zodat ik hem een tikje kan verkopen achter mezelf langs zonder dat ik mijn positie hoef te veranderen. Een lange zweep is handig en hard slaan hoeft niet, het is gewoon een boodschap op een plek waar je anders niet kan komen. Hij moet echt leren dat hij zich op jou richt en niet andersom.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:04

Shanelle schreef:
_/-\o_

PS Bienotje: ik hou echt van dit paard en krijg telkens kriebels in mn buik als ik hem zie. En het is niet omdat ik het lef heb om hier openlijk ADVIES te vragen voor de problemen die we hebben, dat we helemaal geen goede momenten kennen of gekend hebben. Wat er nu aan de hand is, dat is ernstig en dat weet ik, ik zet mijn verhaal niet voor de lol op Bokt. Trouwens, als iedereen met een eigen paard het dier gelijk zou verkopen bij problemen, hoeveel paardeneigenaren schieten er dan nog over ? Ik loop liever niet weg van dit probleem, maar wil het oplossen !

Heel simpel, lekker blijven kijken en iemand anders met je paard om laten gaan 8-)

En dat is niet l*llig bedoelt, integendeel. Maar jij hebt er nu géén plezier mee. Het gedrag van je paard geeft ook al aan dat hij ook niet happy is. Dat moet je heel snel veranderen, en is het niet linksom dan toch rechtsom. En dat vind je niet in een theoretisch adviesje voor als je paard even aan de hand niet meeloopt. Neem iemand in de arm die aan het werk gaat met je paard, even weer wat opvoedingsregeltjes bevestigd. En dat daarna aan jouw over kan dragen en met jouw en je paard aan het werk gaat ;)

LovePluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:37

Er zijn toch ook van die cursussen?
Tenminste dat dacht ik :P

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:52

Ik denk ook het het paard verkopen en een ander paard aanschaffen niets oplost. Dan ontstaat hetzelfde probleem. Een paard erkent en waardeert niet alle moeite die je voor hem doet: dit zijn pennydromen. Een paard leert je vertrouwen en respecteren door duidelijkheid en consequentheid. TS moet leren hoe ze leiderschap naar een paard uitstraalt en pas dan zal het paard haar ook respecteren. Dit is niet iets wat je in theorie kunt leren. Dus ik sluit mij bij vele voorgangers aan: zoek hulp van een professional, die je kan leren hoe je met paarden omgaat! En liever eerder dan later, want dit kan fors uit de hand lopen (lees: gevaarlijk worden).
TS ik lees dat er een hele dominante merrie is, met wie hij samen geweid zou kunnen worden. Dit lijkt me persoonlijk een heel goed idee. Wei ontsnappingsproof maken moet toch lukken. Alleen op een weitje staan worden paarden niet rustiger van.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 22:57

Die cursus komt in orde, daar heb ik reeds met Petra over gemaild :j en ze was ook zo vriendelijk om me voor te stellen haar een keertje op te bellen zodat ze me alvast enkele tips kan geven (aangezien de cursus pas eind volgende maand is)!

Intussen het rijden weer opgepakt en dat gaat heel goed, wat erg fijn is na zo'n stressy-tijd.

Vandaag even een dagje rust en lekker vrij in de bak gezet, waar hij duidelijk plezier aan beleefde. Nadeel is dat hij weer heeft gebeten (altijd alleen als we aan de hand stappen) en dit keer ook naar mijn gezicht.

Petra here I come !! :Y)

twinducklin

Re: Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:15

Hopelijk kan zij jullie met dit probleem gaan helpen. Veel succes ermee!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:28

Ten eerste heeft je paard in een jaar tijd veel blessures gehad. Kan me voorstellen dat je sjaggie wordt als je alleen maar aan de hand kan stappen en je rot in je lijf voelt.
Verder denk je teveel na over of je het wel goed doet. Als hij je opzij drukt dan is een kleine tik niet genoeg. Je moet met dezelfde kracht hem weer terug op zijn plek zetten. Het is een spelletje om de ander van zijn plek te drijven en dat moet je dus voorkomen. Desnoods met een zweep in de hand zodat je gelijk kan corrigeren. Maar heel snel en maar 1 keer, daarna gewoon verder gaan met waar je mee bezig bent. Ook bij het happen, het is niet belangrijk of hij je wel of niet pijn doet. Happen is fout, net als slaan en stijgeren. Niet wachten tot hij je raakt maar gelijk afstraffen. Dat kan door hem achterwaarts te plaatsen, net zo lang tot je merkt dat hij het zonder druk doet. Dan stoppen en doorgaan met waar je mee bezig was.
Ik hoop dat hij straks desnoods dag en nacht het land op kan. Dan zal hij daar niet zo heftig zijn. Goed uitzoeken met welke paarden hij wel overweg kan. Misschien wel een dominante merrie die hem flink de les leest.
In ieder geval wel fijn dat je weer met hem kan rijden. Dat geeft hem afleiding.
Veel sterkte, hoe nog even vol. Sta stevig in je schoenen en laat hem niet bepalen waar jullie heen gaan. Ga voor hem de stal in, zet hem als je de stal in gaat een pas achteruit, onderweg een keer halthouden en belonen of een pas achterwaarts als hij niet op let.
En ik hoop dat de cursus veel duidelijk maakt en jullie weer een koppel worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:43

Ik wens je veel succes met je cursus, ik heb even in je profiel gespiekt, ik vind het een prachtig paard, dus ik hoop dat je problemen worden opgelost. Niet opgeven, eerst op cursus en daar je laten adviseren. Succes.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 01:29

Helemaal met dimmalimm74 eens!!! Goed advies!! Ik lees op bokt op wel heel erg vaak als oplossing de corrigerende tik. En in dit geval denk ik dat je er goed aandoet goed uit te puzzelen wat er precies allemaal aan de hand is! Het lijkt namelijk een opstapeling van allerlei feiten.

Allereerst je hebt je paard zes maanden, dat is dus niet lang, je paard is waarschijnlijk nog aan het wennen aan de nieuwe situatie. Misschien mist hij zijn oude baasje? Was de overgang wat groot?

Hoe was hij bij de vorige baas? Kan het zijn dat dit de rede is dat ze hem hebben verkocht?

Daarnaast heeft hij minder beweging gehad vanwege problemen aan de benen (wat ik me zo snel kan herinneren?) Dus daar kan hij gefrustreerd over zijn?

Wat ik lees over dat hij achter je aan komt, over je heen loopt en zelfs bijt.... Dat gedrag heb ik precies zo eerder bij het paard van een vriendin gezien en dat kwam omdat ze het paard uit de hand voerde. Daar is ze mee gestopt en het gedrag verdween. Dit gedrag wat hij laat zien is heel dominant, je paard is ervan overtuigd de leider te zijn. Voedsel heeft voor paarden een dominantie waarde. De leider pakt bij de andere paarden de lekkere hapjes weg en dat is goed want de leider moet groot en sterk zijn om de kudde te kunnen verdedigen. Wanneer jij je lekkere hapjes aan een dominant paard geeft zeg je... Je bent de baas! En daarbij hoort dat je dus ook uit de weg moet gaan voor de baas en wanneer je dat niet doet wanneer hij je vanachteren benaderd, dan mag de baas je bijten. Dus vanuit paardengezichtspunt doet je paard dan niets fout.
Ja er zijn allemaal maniertjes die maken dat je een paard toch lekkers uit de hand kunt geven maar met een dominant paard zou ik adviseren om het gewoon niet te doen... Tot alle rangorders goed duidelijk zijn....
Mocht je niet uit de hand voeren en dit hele verhaal al kennen... Sorry voor het hele geschrijf.... Ik probeer gewoon mee te denken...

Al die frustraties die ik hierboven aantip, zou het kunnen zijn dat je paard een onzekerheid probleem heeft?? Stampen en schrapen met de hoef naar de zweep? In staat een gevecht aan te gaan met je? Is je paard snel bang voor de bakkabouters? Is hij veel met zijn omgeving bezig? Lijkt hij overactief? Kan hij niet rustig stilstaan en eten maar gaat steeds floeps zijn hoofd omhoog om alles te checken? Heeft hij moeite om vast te staan en staat hij dan steeds rond te draaien en blijft hij alles in de gaten houden? Lees eens wat over onzekerheid bij paarden en of je daar iets van herkent in je paard. Als dit inderdaad het geval is, dan kom je er niet met de gewone tips hoe je de leider kunt zijn en gewoon continu de corrigerende tik is dan ook niet aan te raden. Misschien kun je er een trainer bijhalen om te laten onderzoeken wat er aan de hand is? Mijn arabier is een ruin en onzeker. Liet agressie naar mens en andere paarden zien, wanneer ik de confrontatie aanging stond hij stampend tegenover me te waarschuwen dat de volgende trap voor mij was en geloof me, ik weet heel goed hoe ik de leider moet zijn voor een paard....
Waarom ik dit naar voren breng is omdat er dus ook iets anders aan de hand kan zijn en het zou jammer zijn wanneer je aan jezelf en je kunnen gaat twijfelen...

En wat ik ook las... Verveling kan meespelen? Doe ook andere dingen met je paard zodat het niet vervelend wordt voor je paard al dat gelongeer. Van wandelen tot samen nieuwe dingen onderzoeken... Neem eens wat nieuwe voorwerpen mee de bak in.
Wanneer je paard onzeker is en in grote mate... Dan kan gewoon gaan wandelen al te veel gevraagd zijn. En dan zul je eerst moeten werken aan vertrouwen opbouwen.

Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan! Dus hou ons op de hoogte. Heel veel succes!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 10:37

Jua, wat je zegt in het stuk over onzekerheid is best wel herkenbaar. Hij staat écht niet (graag) stil en is heel erg bezig met zijn omgeving; of dat nou in zijn stal, op de poetsplaats, in de bak, of op de weide is. Ook als hij aan het eten is, gaat zijn hoofd heel regelmatig rond om te kijken of er niets nieuws is.

Verder heb ik in het begin inderdaad een poos veel uit de hand gevoerd en stak ik zelfs wortels en snoepjes in mijn jaszak ( -O- ) Het duurde niet zo lang vooraleer ik doorhad dat dat een probleem werd en ben er dan ook gelijk mee gestopt om eetbare dingen in mijn zakken te stoppen. Eerlijkheid gebied me wel om te zeggen dat ik nog steeds regelmatig iets uit de hand geef ..

Eigenlijk denk ik niet dat het bijten nù te maken heeft met voedsel. Zo is het zeker begonnen, dat wel. Maar nu is het meer zo dat hij me wil bijten omdat ik niet toelaat dat hij ACHTER mij loopt - want dat wil hij wèl. Het wandelen aan de hand begint goed, maar vanaf de 5e min. laat ons zeggen, begint het. Dan probeert hij eerst wat achter me te komen en als dat niet lukt gaan de oren platter en als ik daar dan nog niet van onder de indruk ben, begint het happen.

Ik denk dus dat hij 'mijn' hengst wil zijn :\

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:49

Ten eerste duurt het soms 2 jaar tot je je paard door en door kent(en omgekeerd)
Door zo veel mogelijk dingen met je paard te doen leren jullie zich kennen.
Grondwerk zou in dit geval erg goed voor jullie tweetjes zijn!Jij leerd hoe je je paard moet benaderen en belonen in bepaalde gevallen en je paard leert jou op een positieve manier kennen.
Je zult dan merken dat zodra je succes boekt je zelfvertrouwen omhoog schiet en dat je je paard ineens met heel andere ogen zult bekijken.

Dus mijn tip voor jou: Geef niet op,zoek iemand die bekent is met grondwerk en ga veel doen met je paard.
Hij moet gewoon even omgetuned worden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:18

funnyhorses schreef:
Ten eerste duurt het soms 2 jaar tot je je paard door en door kent(en omgekeerd)

of langer, maar dan nog wil het niet zeggen dat je een klik krijgt hoor ;)
Hangt imo veel af van beide karakters en de handigheid van de ruiter.
Tuurlijk kost het veel tijd om een combinatie te vormen, maar in de meeste gevallen kan er al wel "normaal" mee gewerkt worden tijdens dat proces.

Ik zeg niet opgeven of juist doorgaan.
Ik vind dat je moet doen wat je "hart" je ingeeft! Zelf weet je het diep van binnen altijd het beste en soms is dat doorzetten en soms niet.
Opgeven vind ik trouwens ook een verkeerd woord, soms is het gewoon beter om uit elkaar te gaan. Het is dan gewoon niet leuk voor beide. Om dan door te zetten is echt niet altijd "beter" voor het paard.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:47

Wanneer je dit al herkent dan denk ik dat je er goed aandoet om eens te onderzoeken of het aan de hand kan zijn? Een onzeker paard het vertrouwen terug geven kan, maar kost tijd en geduld. En is echt anders van aanpak dan het trainen van een normaal paard.
Ik heb mijn paard een jaar lang iedere dag getraind op vertrouwen. Dus heel veel desensitize (ken het nederlandse woord niet) oefeningen. Veel oefenen met vast zetten en stil staan. Oefenen zijn hoofd laag te houden naast mij, dan leert hij te vertrouwen dat ik als leider de omgeving in de gaten houdt en hij dat niet hoeft te doen. Nu een jaar verder staat hij rustig stil te slapen wanneer ik hem vast zet. Kan hij de tijd nemen om zonder omgeving te checken te eten. Bijt hij mijn andere paarden niet meer buitensporig hard. En mij bijt hij helemaal nooit. Hij knuffelt graag en likt me. In de stal staan vond hij verschrikkelijk, bleef maar heen en weer lopen en tegen de wand trappen. Nu gaat hij uit zichzelf in de stal staan slapen, even de rust opzoeken....
De rust bouwt dus naar alle kanten door.... Een jaar geleden stond hij kwaad naar de boom te stampen, proberde zich los te trekken, liep rond te draaien wanneer ik hem vast zette. Echt een groot verschil!

Waneer hij achter me liep liet hij hetzelfde gedrag zien als wat jij beschrijft. Ik heb hem niet ditect daarop getraind, de desensitize oefeningen maakte dat hij rustiger werd en mij minder als de vijand begon te zien. Wat dus doorwerkte in het aan het halster lopen.

Er kunnen een heleboel dingen met elkaar te maken hebben bij paardengedrag waar je in eerste instantie niet aan zou denken. Bijvoorbeeld omdat je uit de hand voert verliest het paard vertrouwen in je gaat slechter stil staan want wil je dan ook liever niet op zijn rug waardoor jij gespannen wordt waar het paard ook weer op reageert.... Etc.... Alles werkt in elkaar door zeg maar...
Misschien heeft je paard hengstengedrag, misschien is hij niet overtuigd van je kundigheid als leider, misschien is hij erg onzeker, misschien heeft hij pijn, misschien is hij depressief... Er is zo veel mogelijk... Hoe dan ook, er zijn maar heel weinig echte probleempaarden die niet tot beter gedrag te trainen zijn. Het gaat erom of je de basis van het probleem kunt vinden!
Dus haal er iemand bij die kundig is! En laat je voorlichten wat een goede aanpak zou zijn! Je paard kan er echt 100% door veranderen wanneer je de juiste hulp en training vindt.

Succes!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:28

Koop een muilkorf. Doe die om als je met hem gaat wandelen en poetsen. Dan blijft je eigen velletje heel. Grapjes (lees bijten) gaan snel over als ze er geen sucses mee hebben. Je haald dan voor E25,- een hele hoop frustratie weg. Je hoeft dan niet te slaan. Het probleem is zo groot als je het zelf maakt. Ze hebben allemaal wat. en die van jou bijt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:02

Je bent te lief voor je paard geweest in het begin en je paard heeft nu geen respect meer voor jou ;)
Ik heb dat probleem ook gehat in het begin en nu is het een heel eind opgelost nu ik grondwerk doe :)
Ik had het niet zó erg, maar mijn pony luisterde niet met longeren, trok los tijdens wandelen enz. enz.

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:23

Shanelle schreef:
Die cursus komt in orde, daar heb ik reeds met Petra over gemaild :j en ze was ook zo vriendelijk om me voor te stellen haar een keertje op te bellen zodat ze me alvast enkele tips kan geven (aangezien de cursus pas eind volgende maand is)!

Petra here I come !! :Y)

Heej super joh! +:)+

Gaat helemaal goedkomen ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:54

Heb niet alle posts gelezen, dus sorry als ik niks nieuws toevoeg.

Dat het paard je niet als leider ziet lijkt me duidelijk, je bent zelf dan ook een enorm vraagteken als je snapt wat ik bedoel. (Eerst dit proberen, hmm werkt niet, dit dan wel? Ook niet, dan maar zo?) Je blijft steeds van strategie veranderen, niet erg stabiel en niet erg duidelijk.

Het paard ziet jou als leider als hij het idee heeft dat jij het snelste, slimste, sterkste 'paard' bent. En hem dus ook daadwerkelijk kan beschermen als er iets gebeurt, of de juiste keuzes maakt bij enge situaties. Op het moment is hij het snelst, slimst en het sterkst. Jij weet niet wat je moet doen, en verandert dus steeds van strategie, terwijl jouw paard hetzelfde blijft doen. Als hij het ergens niet mee eens is, hoeft ie alleen wat kracht uit te oefenen en jij houdt op. Hij mag je zelfs bijten en het enige wat ie terugkrijgt is een tikje! Denk je dat als de leider gebeten wordt dat ie alleen maar zegt: hee, doe eens niet?!

Je gedraagt je niet als een leider, dus neemt het paard die rol op zich en corrigeert zijn lagere.

Leiders geven nooit eten aan hun lageren, dus ook die snoepjes die je af en toe geeft ondermijnen je leiderschap.

Ik zou dus stoppen met waar je mee bezig bent, en je eens gaan verdiepen in het Natural Horsemanship, denk dat dit ook wel in jouw straatje ligt. Niet zelf gaan aankloten, maar les nemen.

Ik weet niet waar je woont, maar misschien weet ik wel iemand in de buurt?
Laatst bijgewerkt door Sassol op 04-05-10 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:55

Ik zie het als uitproberen en 6 maanden is vaak een breekpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:56

JJane schreef:
Koop een muilkorf. Doe die om als je met hem gaat wandelen en poetsen. Dan blijft je eigen velletje heel. Grapjes (lees bijten) gaan snel over als ze er geen sucses mee hebben. Je haald dan voor E25,- een hele hoop frustratie weg. Je hoeft dan niet te slaan. Het probleem is zo groot als je het zelf maakt. Ze hebben allemaal wat. en die van jou bijt

het is geen hond... :D Dat gedrag is een gevolg van vele oorzaken en dit op zich alleen staand is zo niet op te lossen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:06

Bijten kan uit angst zijn of dominantie. Bij dominantie is ie verder heel rustig en bij angst zie je kleine dingen als oren die snel bewegen, hoog in de hals, gespannen en noem maar op. Beiden zijn op te lossen door leiderschap en vetrouwen.
Zelf heb ik ook een moeizame start gehad met mijn paard. Nadat we ook zijn gaan grondwerken (parelli want daar zijn heel veel instructiedvd's van zodat je het zonder les kunt doen) is dat verbeterd.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:10

Ik hoop dat de petra die naar voren komt in dit verhaal je inderdaad verder kan helpen, heel goed dat je er hulp bij haalt. Succes en ik hoop dat je over een tijdje een topic op bokt kunt starten over hoe trots je op je paard bent en over hoe goed het gaat!

En sassol, good point... Helemaal mee eens. Spekkie naar mijn bekkie!