Hengsten kunnen elkaar plotseling niet meer uitstaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:00

Ik heb de knoop doorgehakt. Femur wordt gecastreerd. Niet alleen voor mij en Nelson maar ook om zichzelf. Hij is te onrustig in zn kop, kan er gewoon niet mee omgaan. Ik vind het heel spijtig maar het is het beste.

KiWiKo

Re: Hengsten kunnen elkaar plotseling niet meer uitstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:01

goede beslissing! :)

geeft weer wat rust :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:03

Voor mij ook ;) Sta nu elke dag paaltjes opnieuw in de grond te prikken omdat het omver gelopen wordt. Hoop ook dat ie weer iets aankomt. Hij is nooit vet geweest maar nu moet ik er wel heel erg tegenaan voeren om hem goed te houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:04

Ik hoop voor je dat het bij hem net zo uit pakt als bij Dennis. Dennis was al rustig in z'n hoofd (hij liep altijd al kinderlesjes tussen de merries), maar maalt nu helemaal niet meer om merries en/of hengsten.
Femur is jong en heeft nog niet gedekt, kans is groot dat hij meer rust in z'n kop krijg :).

Ik heb me er zelf nog een tijdje rot om gevoeld, wat ik mijn mannetje aan deed, maar als ik hem nu zie lopen in de groep, spelend met de veulens en jaarlingen, heb ik spijt dat ik het zelf niet eerder gedaan heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:35

Ik zou toch zeggen: uit elkaar.
Vorige maand hebben mijn twee ruinen (allebei nooit gedekt, allebei al erg lang ruin, stonden wel vaker samen en ging prima) elkaar praktisch afgemaakt omdat de merrie bij mij op stal hengstig werd. Mijn ene ruin heeft drie weken gigantisch kreupel gelopen op 2 benen, 1 been wilde hij niet eens neerzetten. Gelukkig is hij nu weer in orde maar ik dacht echt even dat het einde verhaal was. De andere ruin ligt nu nog van kop tot staart open van bijtwonden, is verder wel in orde maar daar kan de komende maand nog geen zadel of longeersingel op.
Testosteron is niet om mee te spotten, met of zonder ballen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:39

Maar jij zegt jouw dieren stonden wel vaker samen. Deze zijn al 2,5 jaar nog geen nacht van elkaar apart geweest. Waren echt beste maatjes.
Maar apart houden betekent voor altijd apart. Paarden horen niet apart...

Ciska het is echt super dat het bij jou zo goed afgelopen is maar Dennis was natuurlijk al een lief dier. Hier scheelt het dat ze hoe dan ook samen kunnen staan omdat ik geen merries/veulens heb. Nelson is ook echt een schat. Nu 5 jaar en absoluut geen hengsten neigingen. Kun je ook gewoon bij een ruin zetten, geen probleem. In het werk is hij helemaal fijn want hij geeft vrijwel niet om andere paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:42

precies :) :)

zonder dat ik op eventueel eerder gevoerde discussies terug wil vallen.........(waarvan ik uberhaupt niet weet of wij deze ooit gehad hebben :D )

maar ik hoop dat je kan begrijpen dat ik nogal fel uit de hoek kan komen als mensen een hengst hengst laten zonder dat deze een functie heeft als verbeteraar voor het ras........

hengst houden is leuk, maar je moet het dier wel een fijn leven kunnen bieden........ zeker als het hengst houden geen waarde heeft voor het ras :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:45

Sluit ik mij zonder meer bij aan. Ik heb altijd gezegd, mijn hengsten blijven hengst zolang ze samen kunnen. Nu kunnen ze niet meer samen en ondanks dat het me echt heel zwaar valt gaat een paardwaardig leven voor het ik-ben-stoer-want-ik-heb-3-hengsten. Nu heb ik wel hengsten die goedgekeurd zijn maar aangezien ze niet ter dekking staan heeft dat voor hen geen meerwaarde.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:46

Dennis is in de omgang naar merries en mensen altijd erg lief geweest. Ruinen en hengsten vrat hij voor ontbijt :o. Hij heeft vorig jaar m'n 3 jarige hengst door 3 draden stroom EN schapengaas van 110 hoog heen gemept, arme ding had zich uit angst helemaal onder gepiest. Hij heeft ook met KWPN ruinen wel de grond gelijk gemaakt.
Hoe hij nu met andere mannen is weet ik (nog) niet. Hij is in het langs lopen al wel veel makkelijker naar de jonge hengsten (waarvan de twenter al goed door heeft wat hij er onder heeft hangen).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:49

Okay nee Nelson en Blaze zijn ook braaf met vreemde hengsten/ruinen. Met vreemde hengsten trouwens alleen 's winters :=
De afgelopen vier weken heeft hier een ruintje gestaan om te beleren en Nelson heeft echt over hem gemoedert := Hij was echt onderdeel van Nels zijn kudde :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:51

Maar het gegeven dat je castreert wil dus absoluut niet zeggen dat je nu-nog-hengst zich daarna wel gaat gedragen tegenover de andere hengst. Mijn ene ruin met de bijtwonden hoef ik echt niet bij de dekhengst te zetten want hij vecht zich eerder dood dan dat hij zich overgeeft. Ondanks dat je zou zeggen dat hij als ruin automatisch lager in de rangorde staat dan de hengst. Ik zou het zelf zonde vinden om een goedgekeurde dekhengst te castreren en erachter te komen dat het ook nog voor niks is.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:53

Goede beslissing, Sabine. Waneer wordt Feem gecastreerd?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:54

Voor mij heeft hij geen fokwaarde en nu ik hem alleen zie zie ik een ongelukkig paard. Hij is bang, gefrustreerd en helemaal lijp in de kop. Het kan zijn dat hij na het castreren nog steeds niet geaccepteerd wordt maar dat zie ik dan wel weer. Ik ken teveel verhalen die positief aflopen om het niet te proberen.
Ik had hem graag nog naar de NAS hengstenkeuring gebracht maar het is het gewoon niet waard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:55

Dennis vind hengstjes leuk, tot het voorjaar dat ze een jaar worden, dan vreet hij ze op :Y) . Als ze afgespeent zijn zijn ze leuk om mee te spelen. Benno en Dennis vonden het leuk om met lege emmers op elkaars hoofd te slaan :+ .
Hij heeft dus alleen maar vriendinnetjes :). En vind dat wel gezellig.

@ Urielle: Ik denk dat hier ook wel een stukje mee speeld wat hij voor het stamboek kan betekenen. Femur was toch met een 3e premie goedgekeurd? Hij is groot en grof in verhouding tot de (veel meer geliefde) amerikaantjes. Net als Dennis vind ik hem niet van hele grote meerwaarde voor het NMPRS (ondanks dat het echt een leuke pony is hoor!).
Ik heb zelfs m'n meervoudig nationaal kampioen met enkel 1e premies en definitieve goedkeuring gecastreerd. Waarom? Omdat met z'n alle in het land lopen gezelliger is dan alleen :).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:56

castrateur is druk aan het castreren dus heeft geen agenda bij de hand :') Ik kan 's avonds pas weer bellen...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:59

Maar emmers op hoofden slaan IS leuk. Nee ik heb echt een heel leuk groepje gehad altijd. Die waren de hele dag met zijn 3-en aan het klieren en kloten maar had nooit iets kapot of wondjes.
Femur heeft zelfs niet eens een premie gehaald, nu zegt dat niets want Nelson is ook van 3e naar 1ste premie gegaan en dit jaar weer 1ste. Hij is inderdaad geen minipaard, vandaar dat ik het bij het NAS graag had willen proberen. Uiteindelijk is hij voor mij gebruikspony, hij functioneert super in het span dus daar ben ik blij om.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:03

Ik heb niet het hele topic doorgekamd. Wij hebben een groep van 2 grote paarden (ruinen) en een shetlanderhengst. Daar kwam een vreemde ruin bij. Eerst langere tijd apart met de shetlander en toen samengedaan. Dit was hetzelfde als bij jou: slaan, schoppen, diepe wonden en zelfs al het haar weg. Heeft máánden geduurd, we hadden een heel dradennetwerk gemaakt om een bak heen zodat ze samen MOESTEN eten en dus onderling al gingen kijken wie de baas was. Uiteindelijk ging het gewoon goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:06

Oei, ik heb juist sinds een week 2 hengsten en een ruin samen staan. Dat gaat tot nu toe wel goed. Uiteraard wordt er wel heel fanatiek gespeeld en levert dat wel eens bijt- en schaafwonden op, maar ze kunnen ook alle drie van hetzelfde plakje hooi eten of lekker luieren met z'n drieën.

Uiteraard geef ik met deze mededeling geen advies op jouw probleem. Hooguit dat je het misschien wat tijd moet gunnen? Aan de andere kant houd ik mijn hart ook wel eens vast hoor als er twee van die grote jongens tegenover elkaar staan te steigeren, dus ik begrijp je dilemma.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 11:04

Mijn hengsten speelden ook wel eens ruw maar had nooit last van wonden. Nu is het gewoon niet spelen meer maar elkaar stuk proberen te krijgen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 00:38

We zijn nu bijna 3 maanden verder...Femur is nu iets meer dan een maand ruin en verwacht in mei 2011 zijn eerste en laatste veulentje :) De rust is redelijk wedergekeerd (afkloppen) en Femur zit goed in zijn vel, voelt zich goed en toleranter naar Nelson. Zo heb ik het gewild...Mijn blije "kudde"
Afbeelding

En zeker niet onbelangrijk mijn blije Femur <3

Afbeelding

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:23

Kwam het topic weer tegen en dan met zo'n leuke update :) Gefeliciteerd!! Misschien jammer dat hij ruin moest worden, maar dat ze weer bij elkaar kunnen en weer lekker in hun vel zitten is toch ook goud waard?! :)
Hebben Nelson en Blaze nog niet gedekt?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:45

Blaze zit nu in zijn eh dekweekje maar die wordt er niet vervelend van :)
Ja ik ben er nog steeds super blij mee dat ik het tóch heb gedaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:47

Fijn dat het goed gaat nu met z'n drieën! En leuk dat je het even laat weten.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:03

Sappos schreef:
Blaze zit nu in zijn eh dekweekje maar die wordt er niet vervelend van :)
Ja ik ben er nog steeds super blij mee dat ik het tóch heb gedaan.

Volgens mij heb je vandaag achter een huis zien staan met hem, de merrie en een grote camera :P
Wat fijn dat hij er niet vervelend van wordt, hij ziet er ook heel goedaardig uit (niet dat dát iets zegt :') ). Goed voorbeeld van een moeilijke beslissing die uiteindelijk voor iedereen (pony, weidegenoten, eigenaar) goed heeft uitgepakt. Super van je hoor!