paard valt aan in zijn box en ook in de omgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:26

jannie8 schreef:
M_D_H schreef:
njaa ik denk dat het wel mee valt ;)

in ieder geval :P
waar woon je nu dan?
want ik ben sportmasseur...

jij woont niet bij me in de buurt en ik wil niet zomaar iemand er bij hebben wie zegt dat het ze rug is als die eending haat is het wel aan ze lijf zitten je kan hem niet booser krijgen
ik snap dat je probeert te helpen maar ik weet zelf nu ook even niet meer

Jammer hoor... Je vraagt om tips, wijst vervolgens alles af omdat je het zelf beter weet, terwijl je paard duidelijk probleem gedrag vertoont, laat niemand erbij die werkelijk kan helpen en vindt het blijkbaar ook niet nodig om na te kijken of hij misschien pijn heeft en daarom zo reageert.

Waar ben je eigenlijk bang voor?
Dat je hem wellicht onterecht stevig hebt aangepakt met tik/schop onder de buik etc?
Dat je erachter komt dat je aanpak wellicht toch niet zo goed is als je zelf denkt?

Het komt een beetje op mij over dat je niet wilt weten als het paard een reden heeft voor zijn gedrag die je over het hoofd hebt gezien of dat je zelf wellicht schuld hieraan hebt.

Heel erg triest voor je paardje. Paarden willen niet vechten of ruzie maken. Maar een paard heeft zijn gedrag als enig beschikbaar middel om duidelijk te maken dat er iets aan de hand is.
Maar als er niet wordt geluisterd... staat zo'n dier nergens meer

Of ja toch... straks in de salamifabriek :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:27

als je het nu zelf niet meer weet, moet je echt hulp zoeken!!
het paard heeft hier niks aan,
en ik zei niet dat het aan zijn rug lag :?
ik wil hem wel een keer nader onderzoeken om te kijken waar het wel aan ligt!!

want als hij boos wordt als je aan zijn lichaam zit...
zit daar toch echt wel wat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:32

jammer dat je niet geholpen wilt worden...

Als jij pijn in je rug hebt.. en je gaat naar een kraker doet dat ook even goed zeer! en wil je het eigenlijk niet.. maar als het eenmaal gedaan is geeft het een opluchting en heb je minder pijn..
zó werkt dat ook bij je paard..

of is het probleem misschien dat je niet genoeg financiele middelen hebt om je paard te laten onderzoeken?

Hoe oud ben je eigenlijk? hebben je ouders hier geen mening over?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:33

M_D_H schreef:
als je het nu zelf niet meer weet, moet je echt hulp zoeken!!
het paard heeft hier niks aan,
en ik zei niet dat het aan zijn rug lag :?
ik wil hem wel een keer nader onderzoeken om te kijken waar het wel aan ligt!!

want als hij boos wordt als je aan zijn lichaam zit...
zit daar toch echt wel wat!!

nou dat is nou precies wat ik bedoel
maar goed ik denk dat het verspilde moeite is om de ts te overtuigen
dat er naar gekeken moet worden.

trouwens ik zou niet weten waar ze bang voor moet zijn
fouten zijn menselijk daar leer je van.
en zeker als je een kans krijgt om het als nog goed te laten doen.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:39

Ik zou hulp gaan zoeken. Het lijkt mij niet alleen vervelend maar als ik het zo lees kan het zelf ook gevaarlijk worden! Veiligheid vind ik zelf erg belangrijk en dit paard lijkt mij niet te vertrouwen. Ik hoor over de Balinghof altijd goede verhalen. Misschien kun je hun een keer benaderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:40

cocochanel schreef:
Allereerst,flinke trap tegen de buik! = echt not done,weet je hoe gevoelig dat plekje voor een paard is ? daar word zijn gedrag echt niet beter van! zowieso vraag ik me af als jij zegt,een tik op het juiste moment of jij wel weet wat het juiste moment is ???

Hoe hard denk je dat paarden elkaar trappen.. Zie je al een onderdanig paard een dominanter paard in de kudde aanvallen? Weet je wat er dan gebeurt?
De TS hoort de dominantere te zijn, het paard zou onder haar in rang moeten staan.

Toch vind ik dat je het anders op zou moeten lossen.
Ik kende ook een paard die zonder reden sloeg en beet, echt vanuit het niets. Dat meisje die het paard had, had echt engelengeduld met haar. Na een tijd bleek dat het paard een aandoening had aan het zenuwstelsel (iets neurologisch in ieder geval) waardoor ze gewoon bijna altijd pijn had.. en ja, daar wordt je chagarijnig van natuurlijk. En er was toch verder echt niks aan het paard te zien hoor....vanaf de buitenkant. Voordat dat meisje haar had, is dat paard (door de oudere eigenaren dus) ook flink aangepakt.... Moet je nu eens bedenken hoe zuur dat is..

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:44

VivaLaVida schreef:
cocochanel schreef:
Allereerst,flinke trap tegen de buik! = echt not done,weet je hoe gevoelig dat plekje voor een paard is ? daar word zijn gedrag echt niet beter van! zowieso vraag ik me af als jij zegt,een tik op het juiste moment of jij wel weet wat het juiste moment is ???

Hoe hard denk je dat paarden elkaar trappen.. Zie je al een onderdanig paard een dominanter paard in de kudde aanvallen? Weet je wat er dan gebeurt?
De TS hoort de dominantere te zijn, het paard zou onder haar in rang moeten staan.

Toch vind ik dat je het anders op zou moeten lossen.
Ik kende ook een paard die zonder reden sloeg en beet, echt vanuit het niets. Dat meisje die het paard had, had echt engelengeduld met haar. Na een tijd bleek dat het paard een aandoening had aan het zenuwstelsel (iets neurologisch in ieder geval) waardoor ze gewoon bijna altijd pijn had.. en ja, daar wordt je chagarijnig van natuurlijk. En er was toch verder echt niks aan het paard te zien hoor....vanaf de buitenkant. Voordat dat meisje haar had, is dat paard (door de oudere eigenaren dus) ook flink aangepakt.... Moet je nu eens bedenken hoe zuur dat is..

tuurlijk is dat zuur maar als je weet hoe het komt kan je er wat aan laten doen en niet net als de ts gewwon lekker doorblijven gaan zonder onderzoek.
overigens het paard sloeg dus niet zonder reden.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:45

Ook ik vraag me af of je echt geholpen wilt worden en of je echt het probleem van je paard wilt oplossen. Je zal open moeten staan voor oplossingen en ideeen van anderen. Dat doet ook bij jezelf op sommige momenten pijn en wellicht is het ook even slikken, maar alleen dan kom je verder.

Misschien kun je in het Natural Horsemanship nog een oplossing vinden.... Heb hier zelf erg goede ervaringen mee. Al jaren een 'probleem' en binnen een dag zóveel vooruitgang!! Communiceer met je paard zodat hij het snapt, probeer te begrijpen wat je paard naar jou toe communiceert met zijn gedrag, misschien kom je dan verder..

Succes met het leren ontvangen van kritiek en oplossingen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:51

Omdat dit probleem al langer bestaat, is het heel ingewikkeld om hier op Bokt advies te krijgen. Want wat de oorzaak ook is, het is een gewoonte geworden - en vaak is de weg terug dan een lange. Waarschijnlijk is af en toe een uurtje iemand die jou komt helpen niet genoeg - want je weet de oorzaak niet, dus waarschijnlijk doe je dan alleen aan symptoombestrijding.

Jij wilt je paard niet ergens anders naar toe brengen...maar paarden zijn vrijwel nooit zó éénkennig dat ze op een goede andere stal stokongelukkig zijn, dat is ook wel wat zelfoverschatting misschien. Een professioneel en ervaren iemand kan jou ook de zorgen even uit handen nemen, zo kun je er toch ook tegenaan kijken? Ik heb dat wel een paar keer gedaan, is eigenlijk altijd goed uitgepakt.
Ze zijn hier al een paar keer genoemd, maar ook wij hebben goede ervaringen met Balingehof. Je kunt er gaan kijken, je paard is absoluut in vertrouwde handen...niks monsters, maar ook niet 'vaag' of te soft. Maar er zijn meer goede adressen natuurlijk. Ze kosten allemal wat, maar zo heb je er ook niks aan. Onze ervaring is dat een maand wegbrengen uiteindelijk soms goedkoper is dan iedereen maar op je erf uit te nodigen...dat telt ook aardig aan.

Wat je nú misschien wel al kunt doen (omdat ieder paard, ongeacht pijn, voernijd of wat dan ook dat kan) is het probleem met voeren oplossen. Je stapt met voer en zweep de stal in (blijkbaar heb je geen luikje??) en je verzoekt je paard vriendelijk doch dringend achter in de stal te gaan staan. Als ie dat niet doet, pak je een zweepje en met een lichte aanwijzing probeer je het nog een keer. Nog geen reactie: tikje met de zweep. Dan doe je het voer in de bak en mag je paard komen. Je zult er een paar dagen voor nodig hebben, maar ws. staat je paard toch na een dag of 3 achter in de stal te wachten tot jij het voer in de bak doet. Dit is vrijwel altijd haalbaar omdat de beloning (mogen eten) er namelijk altijd is....Als je paard dit echt niet accepteert, kan er van alles aan de hand zijn, maar heb je in ieder geval een giga-leiderschapsprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:03

RandyOrton25 schreef:
tuurlijk is dat zuur maar als je weet hoe het komt kan je er wat aan laten doen en niet net als de ts gewwon lekker doorblijven gaan zonder onderzoek.

Ehh... dat zeg ik juist :?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:14

VivaLaVida schreef:
RandyOrton25 schreef:

Ehh... dat zeg ik juist :?

dat bedoelde ik ook
maakt verder niet uit gaat er om dat de ts gewoon niet wil luisteren

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:25

ik vraag me af ts,
hoe oud je verder bent (en wat je ouders van dit paard vinden?)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:14

M_D_H schreef:
ik vraag me af ts,
hoe oud je verder bent (en wat je ouders van dit paard vinden?)

wat mijn ouders van mijn paard vinden die vinden dat hij goed bij mij past ze zijn ook super blij met hem *D
Met rijden is het super dier die altijd alles voer je doet als je hem goed kan rijden dus het probleem zit alleen in de omgang niet in het rijden

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:16

Hallo jannie8,

Je zet de mensen hier wel aan het werk zeg...
Bestaat dit paard wel of heb je het hele verhaal gewoon verzonnen om eens te kijken wat de mensen hier er over te zeggen hebben? Je maakt het verhaal steeds "erger" en je lijkt niet te zitten wachten op reacties en tips. Dat is je goed recht, maar doet mij twijfelen aan je oprechtheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:16

waarom MOET je het paard storen tijdens het eten???

laat het dier lekker met rust dan!!!

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:21

KiWiKo schreef:
waarom MOET je het paard storen tijdens het eten???

laat het dier lekker met rust dan!!!

hoe komt anders het eten in ze bak denk even na voordat je zo iets zegt ;)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:22

sterretjeLUX schreef:
Hallo jannie8,

Je zet de mensen hier wel aan het werk zeg...
Bestaat dit paard wel of heb je het hele verhaal gewoon verzonnen om eens te kijken wat de mensen hier er over te zeggen hebben? Je maakt het verhaal steeds "erger" en je lijkt niet te zitten wachten op reacties en tips. Dat is je goed recht, maar doet mij twijfelen aan je oprechtheid.

tuurlijk bestaat hij maar als jij denkt van niet dan maar lekker niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:23

euhmsss,. dat gooi je in de bak???

en als de bak aan de andere kant van de stal is, en je eerst de stal doormoet dan verplaats je de bak zodat je alleen het bakje om hoeft te kieperen.......

kan je ook zelf over nadenken ?????? misschien????

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:24

tja als je niemand naar je paard wilt laten kijken, niet weg wilt brengen (wat ik ook niet zou willen, maar ik laat mijn paard aan huis behandelen) wat verwacht je nu van ons? Wij dragen tips aan maar alles wat we aandragen kan niet.. Erg jammer dat je niet naar je paard wilt laten kijken zodat je iets lichamelijks uit kan sluiten.
Diegene die bij mijn paard komt, valt mijn paard niet lastig, en is super voorzichtig en heeft haar nog nooit pijn gedaan. Maar mss moet je er eerst eens een dierenarts bij halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:25

Volgens mij niet kiwiko..

anders had ze alle tips en dergelijke van harte aangenomen ipv dat ze zelf wilt aanklooien...

Zucht..

Hoe oud ben je TS????

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:25

KiWiKo schreef:

en als de bak aan de andere kant van de stal is, en je eerst de stal doormoet dan verplaats je de bak zodat je alleen het bakje om hoeft te kieperen.......

ik moet nog stal door om bij hem te komen hij mag niet vooraan staan, want dan trekt hij ze box duur omhoog ik laat hem altijd met rust met voeren want dat wil je zelf ook niet dat iemand aan jou bord zit met eten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:27

TS: aantal vragen die je makkelijk met ja en nee kan beantwoorden.

* Wil je wel hulp?
* Is je paard nagekeken op medische gronden voor dit probleem door een DA of fysio?
* Je zegt dat hij pijn heeft in z'n gewrichten, wat heeft hij hier mee?
* Heb je er ooit een tandarts bij gehad?
* Vertoond hij dit gedrag ook bij de hoefsmid?
* Hoe zadel je je paard op als je hem niet eens kan poetsen? Krijgt hij elke keer een tik als je bij hem bent, stal, zadelen enz....
* Waarom ben je zo vreselijk afwijzend tegenover hulp van buitenstaanders. Erger kan het bijna niet worden en aangezien het jou zelf niet lukt lijkt het mij niet meer dan logisch dat hier iemand naar komt kijken die er verstand van heeft.
Je geeft aan dat er al meerdere mensen bij zijn geweest. Wie dan???
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 20-04-10 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:29

Hoe oud ben je eigenlijk TS?
Want ik kan me nauwelijks voorstellen dat ouders blij zijn met een paard dat hun dochter verbouwd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:30

jannie8 schreef:
KiWiKo schreef:

ik moet nog stal door om bij hem te komen hij mag niet vooraan staan, want dan trekt hij ze box duur omhoog ik laat hem altijd met rust met voeren want dat wil je zelf ook niet dat iemand aan jou bord zit met eten

en......... dan is er toch geen probleem. dier kan toch niet bij je komen...........???????

wat die achter gesloten deur doet moet de zelf weten......... ik snap je probleem niet zo denk ik :)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:31

* Wil je wel hulp?
* Is je paard nagekeken op medische gronden voor dit probleem door een DA of fysio? jah
* Heb je er ooit een tandarts bij gehad? jah 2 maanden geleden nog
* Vertoond hij dit gedrag ook bij de hoefsmid? als ik bij ben gaat het opzig goed maar je moet hem met ze achterbenen in de gaten houden
* Hoe zadel je je paard op als je hem niet eens kan poetsen? Krijgt hij elke keer een tik als je bij hem bent, stal, zadelen enz.... het zadel doe ik er op en poetsen doe ik alleen bij de singel
Laatst bijgewerkt door jannie8 op 20-04-10 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt