hengst laten of niet??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:03

de vraagstelling van Kiwiko bevalt me wel, waarom hengst laten?

Nu is dit een Duitse Reitpony, dus wie weet hoop je wel dat je dochter met deze pony zich in de kijker kan rijden, niks mis mee.
En dan heb je kans dat je met een hengst de aandacht van de jury eerder hebt dan met de zoveelste ruin.
Voor een plek in een kader is een hengst misschien wel een goede optie, maar pas dan wel op, als je de foto's zag van P&P met zijn laatste ruitertje dan wil je dat je kind niet aandoen. Dat meisje was gewoon bang!

En ja, heb je hem eenmaal gecastreerd dan kan je alleen maar spijt krijgen als het doel niet lukt en je altijd zal blijven twijfelen over het ruinen.

Als er dus ambities zijn die hoger liggen dan een regionale wedstrijd, dan kan ik me prima voorstellen om hem henst te laten, maar of zelf wedstrijdklaar maken dan de juiste weg is betwijfel ik zeer....

9 van de 10 kaderleden laten hun pony's beleren en doorrijden door gevestigde namen en stappen er alleen op voor narijden en wedstrijden......
En dat kost heeellll veeelll geld!

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:06

Ik zou hem castereren.
Waarom?

Een paaard hoort lekker in een kudde op de weide te lopen, als hengst kan dit niet!
Dus doe het dan voor je páard!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:08

Ik ben het met kiwiko eens.
In het begin van dit topic heb ik TS gevraagd waarom ze hem hengst zou willen laten, dit zou enkel gaan om het mooie.

daarintegen gaat dit paard nooit met maatjes kunnen spelen, komt waarschijnlijk alleen uit stal wanneer er getrained word.

met een hengst heb je nou eenmaal 100% concentratie (opletten) nodig, zeg nou zelf, kan een meisje van 13 dat?

Waar het dus op neer komt, is een ongelukkig paard, en een net zo ongelukkig meisje, omdat ze nooit lekker onbekommerd met haar pony aan kan rommelen...

castreren die hap!

ik zie nu net de opmerking wbt wedstrijden, hoeveel is dat nou waard? zijn wedstrijden winnen je het plezier van je kind en paard waard?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 17-04-10 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:11

Tsja ik heb hier kinderen van 7 jaar over de vloer gehad die ook op ons dekhengstje reed. Die is ook onderling gestart tussen de merries, ging super en dan is hij nog best wel een hittepetit.

Ik zou gewoon doen waar je je goed bij voelt, ruinen kan altijd nog en afspraak er voor is zo gemaakt.

Er vanuit gaande dat hij als hengst natuurlijk lekker paard kan zijn

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:12

LADPR schreef:
Tsja ik heb hier kinderen van 7 jaar over de vloer gehad die ook op ons dekhengstje reed. Die is ook onderling gestart tussen de merries, ging super en dan is hij nog best wel een hittepetit.

Ik zou gewoon doen waar je je goed bij voelt, ruinen kan altijd nog en afspraak er voor is zo gemaakt.

Die kinderen op een dekhengstje deden dat vast onder goed toezicht?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:12

kehdra schreef:
LADPR schreef:

En wie zegt dat de dochter van TS dit niet gaat doen?
Wie zegt ook dat dit paard nooit een speelmaatje krijgt?
Wie zegt dat dit paard alleen uit de stal komt als hij gereden word?

Je trekt wel erg snel conclusies.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:14

Wat ik niet snap, waarom is een paard ineens "ongelukkig" omdat hij niet met andere paarden kan spelen in de wei?

Kijk dan eens goed om je heen naar een beetje wedstrijd ruiter op niveau, die paarden zullen ook niet met andere in de wei komen (puur voor blessures en ritjes naar de dA)
Maar dan is het paard ineens "ongelukkig" ?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:17

marillion schreef:
Wat ik niet snap, waarom is een paard ineens "ongelukkig" omdat hij niet met andere paarden kan spelen in de wei?

Kijk dan eens goed om je heen naar een beetje wedstrijd ruiter op niveau, die paarden zullen ook niet met andere in de wei komen (puur voor blessures en ritjes naar de dA)
Maar dan is het paard ineens "ongelukkig" ?

Daar ben ik het dan ook niet mee eens... maar dat is een hele andere discussie.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:18

En ook nu weergalmt het ideaalbeeld: kuddeverband 24/7 op de wei. Sorry hoor, maar dit is echt niet de sleutel tot een gelukkig leven of een ongelukkig leven wanneer dit niet van toepassing is.
Er zijn meer factoren in het leven die dat tesamen bepalen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:19

Appieee schreef:
LADPR schreef:

En wie zegt dat de dochter van TS dit niet gaat doen?
Wie zegt ook dat dit paard nooit een speelmaatje krijgt?
Wie zegt dat dit paard alleen uit de stal komt als hij gereden word?

Je trekt wel erg snel conclusies.[/quote]

ik zeg alleen dat je geen 7 jarig meisje zonder toezicht op een hengst kan laten rijden, waardoor je dus nooit als ouder je kind onbekommerd naar haar pony kan laten gaan.

maar ik denk ook aan het meisje. Heeft dit meisje serieus de ambitie om wedstrijden te gaan rijden (en dan voorbij Z2 he), weet ze wat het inhoud, en hoe serieus is die ambitie, en heeft ze die over 5 jaar (wanneer vriendjes e.d. komen) ook nog?
hoe leuk is het voor zo'n meisje wanneer ze nooit even leker naar het bos mag om lekker lol met je knol te hebben, omdat ze misschien wel een hengstige merrie tegen komt, of omdat mamma haar niet kan bijhouden op de fiets wanneer ze even een sprintje wil trekken...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:19

marillion schreef:
Nee daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 3 sportpaarden staan, waarvan 1 hengst en 2 ruinen, en alleen die hengst gaat s'avonds een uurtje of 2/3 het land op alleen.
Die andere 2 gaan gewoon in de paddock, maar het land no way.

marillion schreef:
Een van mijn paarden kan kort weg de wei niet eens op, maar daarom heeft hij nou niet ineens een ongelukkig leven?

Ja, ik vind dat jouw paarden een ongelukkig leven hebben. Paarden hebben soortgenootjes nodig voor sociaal contact en daarnaast moeten ze af en toe gewoon lekker in het land kunnen staan zodat ze hun benen kunnen strekken en gras kunnen eten. En al is het geen 12 uur, nou daar kan ik meer dan uitstekend mee leven. Maar niet op het land mogen want 'boehoe mijn dure paardjes' daar kan ik slecht tegen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:20

Iris82 schreef:
marillion schreef:
Nee daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 3 sportpaarden staan, waarvan 1 hengst en 2 ruinen, en alleen die hengst gaat s'avonds een uurtje of 2/3 het land op alleen.

marillion schreef:
Een van mijn paarden kan kort weg de wei niet eens op, maar daarom heeft hij nou niet ineens een ongelukkig leven?

Ja, ik vind dat jouw paarden een ongelukkig leven hebben. Paarden hebben soortgenootjes nodig voor sociaal contact en daarnaast moeten ze af en toe gewoon lekker in het land kunnen staan zodat ze hun benen kunnen strekken en gras kunnen eten. En al is het geen 12 uur, nou daar kan ik meer dan uitstekend mee leven. Maar niet op het land mogen want 'boehoe mijn dure paardjes' daar kan ik slecht tegen.

amen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:20

@ Kehdra: Kinderen van 7 en 8 jaar laat ik natuurlijk niet alleen op stal rijden.

Als ik les gaf stond ik uiteraard in de bak maar inrijden en uitstappen deden ze zelf hoor, stond ik gezellig met de moeders te kletsen. Maar ook regelmatig dat ze voor zichzelf reed en ik ondertussen de stal deed.
Met de wedstrijd stond ik in het midden van de bak als ze aan het inrijden en uitstappen was. Met de proef stond ik buiten de ring te wachten.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:21

Met een hengst kun je gerust lol hebben hoor. Met een hengst moet je ervoor zorgen dat je te allen tijde boven je paard staat. JIJ bent de baas en dat moet je bevestigen. JIJ bent de leider. JIJ staat boven je pony. Als dit eenmaal duidelijk is, heb je er geen kind aan.

En verder verschilt het van pony tot pony in hoeverre ze mak blijven en te bewerken zijn als hengst.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:22

kehdra schreef:
[ik zeg alleen dat je geen 7 jarig meisje zonder toezicht op een hengst kan laten rijden, waardoor je dus nooit als ouder je kind onbekommerd naar haar pony kan laten gaan.

Een 7 jarige hoort op geen enkel paard te rijden zonder toezicht, ook niet op een merrie of ruin.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:22

smeetjoew schreef:
Met een hengst kun je gerust lol hebben hoor. Met een hengst moet je ervoor zorgen dat je te allen tijde boven je paard staat. JIJ bent de baas en dat moet je bevestigen. JIJ bent de leider. JIJ staat boven je pony. Als dit eenmaal duidelijk is, heb je er geen kind aan.

En verder verschilt het van pony tot pony in hoeverre ze mak blijven en te bewerken zijn als hengst.

Als een 13 jarig meisje dat duidelijk kan maken aan een hengst met een hengstige merrie voor zijn neus, vind ik dat erg knap daarnaast moet je consequent BLIJVEN, hoe consequent zijn kinderen van 13 nou helemaal zeg!?

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:23

En als die tijd dan alsnog bij het meisje komt, kan hij altijd nog gecastreerd worden ;)

Wie zegt dat je met een hengst niet gewoon lol kan hebben in het bos?
Ik ga bijna iedere week wel een paar keer het bos in na het rijden of gewoon voor de onstpanning, op een normaal trens bitje lekker even gas geven en dollen :)
Ik vind dat dat gewoon moet kunnen ongeacht hengst of niet.

In de wei met andere paarden is dan misschien wel een ander verhaal.
Maar wat nou, als jij een goed paard onder je hebt, je rijd bv Lichte tour, en hij gaat ieder dag met andere paarden een paar uurtjes naar buiten maar wel met een hekje ertussen.
Denk je dan echt dat dat paard ongelukkig is?
Maar goed...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:23

Kehdra: En als je m'n eerdere posts dus leest, kun je daaruit opmaken dat ik dat definieer met goede begeleiding en hulp van ouders/instructeur.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:24

LADPR schreef:
kehdra schreef:
[ik zeg alleen dat je geen 7 jarig meisje zonder toezicht op een hengst kan laten rijden, waardoor je dus nooit als ouder je kind onbekommerd naar haar pony kan laten gaan.

Een 7 jarige hoort op geen enkel paard te rijden zonder toezicht, ook niet op een merrie of ruin.

De dochter van TS is 13. Uiteraard bedoel ik een 13 jarig meisje.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:25

En laten we nou eens heel eerlijk zijn tegen onszelf: een ponyhengst, dat is toch de droom van ieder meisje? En al helemaal als 'ie zwart is.
Dat moet je gewoon meegemaakt hebben. Indien het gewoon niet goed gaat, kun je 'm altijd nog castreren. Maar als het gewoon een braaf dier is (en dat is echt wel mogelijk hoor :7 ) dan kun je daar gerust voor een bepaalde tijd op rondsturen zonder dat er wat gebeurt.

En ja, ik spreek uit ervaring.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:27

Kehdra: Dat hangt van de rijervaring af. Waarom zou je een 13 jarig kind wel alleen naar een ruin of merrie laten gaan maar niet naar een hengst?

Ik wel dat wij op wedstrijd nooit problemen hadden dat het ruitertje ons hengstje niet kon houden of wat dan ook. Wel een kind dat huilend door papa van dr B pony afgehaald moest worden omdat die ruin mijn hengst wilde aanvliegen en dat kidn haar pony niet onder controle had.

Geslacht zegt echt niet altijd wat over karakter en gedragingen van het dier.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:27

Iris82 schreef:
marillion schreef:

marillion schreef:

Dat is dan jou keuze ;)
Maar de dingen die jij in je mond haalt van " Maar niet op het land mogen want 'boehoe mijn dure paardjes' "
heb ik niet gezegd ;)
We hebben er 3 staan en 2 ervan gaan gwn lekker een paar uurtjes naar buiten maar niet met andere paarden.
Eentje daarvan kon het niet, en daar heb ik geen rede voor gegeven, wat jijn je dan in de mond haalt moet jij weten.
Maar je kan zo vanaf internet niet zien of het paard gelukkig of ongeukkig is.

Denkt iedereen dan echt dat bv PB, Salinero, Totilas, Parcival enz enz met andere paarden de wei op gaan?
Zijn die dan ook per direct ongelukkig?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:32

smeetjoew schreef:
En laten we nou eens heel eerlijk zijn tegen onszelf: een ponyhengst, dat is toch de droom van ieder meisje? En al helemaal als 'ie zwart is.
Dat moet je gewoon meegemaakt hebben. Indien het gewoon niet goed gaat, kun je 'm altijd nog castreren. Maar als het gewoon een braaf dier is (en dat is echt wel mogelijk hoor :7 ) dan kun je daar gerust voor een bepaalde tijd op rondsturen zonder dat er wat gebeurt.

En ja, ik spreek uit ervaring.

jeetje, ben je zelf al uit de pubertijd? Je moet altijd maar krijgen wat je graag wilt?
Kom op!

Bedenk eerst even waarom een gemiddeld meisje van 13 een paard wil; in 9 van de 10 gevallen, om lekker te knuffelen, lekker rijden, en misschien af en toe een wedstrijdje.
niet; elke dag stevig trainen onder begeleiding,
af en toe een bosritje onder begeleiding
poetsen onder begeleiding

En dan hebben we het hier ook nog over een 4 jarige pony, kan een meisje van 13 een hengst opvoeden? ik kom regelmatig topics tegen van zulke gevallen, en het blijkt; nee.

Als de dochter van TS keiharde ambities heeft om voorbij Z2 te komen en ook weet wat dat PRECIES inhoud, en de pony de papieren heeft om mee te fokken, paard elke dag naar buiten kan met sociale contacten, wanneer TS zelf genoeg ervaring met hengsten heeft en/of mensen om haar heen die dat hebben, en er voldoende toezicht is; dan zeg ik; laat hem hengst.
In alle overige gevallen; Die ballen eraf!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:37

Kehdra: Dat is jou mening maar dat betekend niet dat iedereen er dus zo over moet denken.

Ik vind merries moeilijker opvoedbaar dan hengsten, en zo zijn er nog heel veel meer mensen die er ook zo over denken. Sommige mensen zijn echte hengsten mensen. Ik vind het heerlijk maar geef mij een merrie en ik kan er niet mee overweg.
Een van de ruitertjes die hier heeft gereden was ook zo. Die kon perfect er mee overweg en dat kind was toen 8 dus waarom zou bij voorbaat een kind van 13 het niet kunnen?

Waarom zou elke dag hard getraind moeten worden enkel omdat het paard van de TS hengst blijft? Met een hengst valt dezelfde lol te beleven als met een ander geslacht. Bij ons hebben de jonge kinderen ook regelmatig een buitenrit gemaakt of lekker zelf gaan klieren onder de sproeien in de zomer. Gewoon lekker zelf tutten, knuffelen en doen. Waarom zou dat niet met een hengst kunnen?

Edit: En waarom zou een kind alleen een hengst kunnen poetsen onder begeleiding, haha. Ik ga daar echt niet bij zitten kijken hoor ook al zijn de kinderen 6 jaar.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:41

Nou nou, we gaan weer fijn off topic.....

Laat TS nou eerst gewoon de kans krijgen om te vertellen waarom ze erover denkt om hem hengst te laten. De reden waarom ik zou overwegen om hem hengst te laten heb ik al gemeld, ambitie!

Maar om dan maar meteen te stellen dat 13 jarigen dat niet hebben.... Of dat paarden nooit op het land kunnen komen....

Ik hoop dat TS snel reageert voordat er weer een discussie losbarst over 24/7 weidegang of strikt stal regime met af en toe een stapmolen als uitje.....