Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LADPR schreef:Tsja ik heb hier kinderen van 7 jaar over de vloer gehad die ook op ons dekhengstje reed. Die is ook onderling gestart tussen de merries, ging super en dan is hij nog best wel een hittepetit.
Ik zou gewoon doen waar je je goed bij voelt, ruinen kan altijd nog en afspraak er voor is zo gemaakt.
Er vanuit gaande dat hij als hengst natuurlijk lekker paard kan zijn
kehdra schreef:LADPR schreef:Tsja ik heb hier kinderen van 7 jaar over de vloer gehad die ook op ons dekhengstje reed. Die is ook onderling gestart tussen de merries, ging super en dan is hij nog best wel een hittepetit.
Ik zou gewoon doen waar je je goed bij voelt, ruinen kan altijd nog en afspraak er voor is zo gemaakt.
Die kinderen op een dekhengstje deden dat vast onder goed toezicht?
marillion schreef:Wat ik niet snap, waarom is een paard ineens "ongelukkig" omdat hij niet met andere paarden kan spelen in de wei?
Kijk dan eens goed om je heen naar een beetje wedstrijd ruiter op niveau, die paarden zullen ook niet met andere in de wei komen (puur voor blessures en ritjes naar de dA)
Maar dan is het paard ineens "ongelukkig" ?
Appieee schreef:LADPR schreef:Tsja ik heb hier kinderen van 7 jaar over de vloer gehad die ook op ons dekhengstje reed. Die is ook onderling gestart tussen de merries, ging super en dan is hij nog best wel een hittepetit.
Die kinderen op een dekhengstje deden dat vast onder goed toezicht?
marillion schreef:Nee daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 3 sportpaarden staan, waarvan 1 hengst en 2 ruinen, en alleen die hengst gaat s'avonds een uurtje of 2/3 het land op alleen.
Die andere 2 gaan gewoon in de paddock, maar het land no way.
marillion schreef:Een van mijn paarden kan kort weg de wei niet eens op, maar daarom heeft hij nou niet ineens een ongelukkig leven?
Iris82 schreef:marillion schreef:Nee daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 3 sportpaarden staan, waarvan 1 hengst en 2 ruinen, en alleen die hengst gaat s'avonds een uurtje of 2/3 het land op alleen.
Die andere 2 gaan gewoon in de paddock, maar het land no way.marillion schreef:Een van mijn paarden kan kort weg de wei niet eens op, maar daarom heeft hij nou niet ineens een ongelukkig leven?
Ja, ik vind dat jouw paarden een ongelukkig leven hebben. Paarden hebben soortgenootjes nodig voor sociaal contact en daarnaast moeten ze af en toe gewoon lekker in het land kunnen staan zodat ze hun benen kunnen strekken en gras kunnen eten. En al is het geen 12 uur, nou daar kan ik meer dan uitstekend mee leven. Maar niet op het land mogen want 'boehoe mijn dure paardjes' daar kan ik slecht tegen.
smeetjoew schreef:Met een hengst kun je gerust lol hebben hoor. Met een hengst moet je ervoor zorgen dat je te allen tijde boven je paard staat. JIJ bent de baas en dat moet je bevestigen. JIJ bent de leider. JIJ staat boven je pony. Als dit eenmaal duidelijk is, heb je er geen kind aan.
En verder verschilt het van pony tot pony in hoeverre ze mak blijven en te bewerken zijn als hengst.
LADPR schreef:kehdra schreef:[ik zeg alleen dat je geen 7 jarig meisje zonder toezicht op een hengst kan laten rijden, waardoor je dus nooit als ouder je kind onbekommerd naar haar pony kan laten gaan.
Een 7 jarige hoort op geen enkel paard te rijden zonder toezicht, ook niet op een merrie of ruin.
Iris82 schreef:marillion schreef:Nee daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 3 sportpaarden staan, waarvan 1 hengst en 2 ruinen, en alleen die hengst gaat s'avonds een uurtje of 2/3 het land op alleen.
Die andere 2 gaan gewoon in de paddock, maar het land no way.marillion schreef:Een van mijn paarden kan kort weg de wei niet eens op, maar daarom heeft hij nou niet ineens een ongelukkig leven?
Ja, ik vind dat jouw paarden een ongelukkig leven hebben. Paarden hebben soortgenootjes nodig voor sociaal contact en daarnaast moeten ze af en toe gewoon lekker in het land kunnen staan zodat ze hun benen kunnen strekken en gras kunnen eten. En al is het geen 12 uur, nou daar kan ik meer dan uitstekend mee leven. Maar niet op het land mogen want 'boehoe mijn dure paardjes' daar kan ik slecht tegen.
smeetjoew schreef:En laten we nou eens heel eerlijk zijn tegen onszelf: een ponyhengst, dat is toch de droom van ieder meisje? En al helemaal als 'ie zwart is.
Dat moet je gewoon meegemaakt hebben. Indien het gewoon niet goed gaat, kun je 'm altijd nog castreren. Maar als het gewoon een braaf dier is (en dat is echt wel mogelijk hoor) dan kun je daar gerust voor een bepaalde tijd op rondsturen zonder dat er wat gebeurt.
En ja, ik spreek uit ervaring.