Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:03

Het was ook niet persoonlijk naar jou bedoeld, hoor, Aukelizzy, het ging me om de benadering. ;)

SaBiNa_S

Re: Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:11

Sizzle schreef:
Gezien de lange weke rug van Suus icm het het gebrek aan goede aanleuning ben ik toch een beetje bang dat de pony je met pijn is gaan associeren. Vooral als ze dit eerst niet deed. Zet de pony op stal, zorg dat er iemand (evt een vreemde) is die haar wel durft te pakken en ga dan eerst maar eens goed na op suusje nergens boos op reageert als je bijvoorbeeld de rug borstelt e.d. Ik zou vooral goed kijken achter de schoft aangezien je zadel erg ver naar voren lijkt te liggen.

Zal ik gaan doen, als ik haar heb haha.
:+

Het licht niet aan onze band, dat ze niet bij mij wil komen want niemand die het probeert krijgt haar.

Dit is gewoon een periode dat ze zich niet laat pakken, mede doordat ze geen halster omheeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:13

sabina1998 schreef:
:+

Het licht niet aan onze band, dat ze niet bij mij wil komen want niemand die het probeert krijgt haar.

Dit is gewoon een periode dat ze zich niet laat pakken, mede doordat ze geen halster omheeft.

Echt jammer dat je het gewoon niet wilt inzien! :\
Het gaat niet om iedereen of niemand, het gaat er om dat die pony hiermee iets heel duidelijk zegt!!!
Doe daar iets mee, los het op, zorg dat het beestje zich weer fijn voelt bij jou en anderen in combinatie met leuk werk, geen pijn, goed tuig, etc. etc. (wat het probleem ook maar is).

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:15

Hoe komen we erachter wàt het probleem is?
Als zei alleen maar wegrent...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:19

Iemand inschakelen die genoeg weet over paarden, die het wel kan uitzoeken. Ik kan dat helaas ook niet vanachter mijn laptop.
Maar je kunt zelf nagaan hoe het rijden/trainen gaat, hoe ze reageert op het tuig, of ze misschien te lang binnen heeft gestaan, hoe ze zich verder op het land voelt, vriendschappen heeft met andere paarden, hoe ze fysiek is momenteel, joh, het kan aan van alles liggen. Mijn paard laat ook wel eens wat merken, maar ik ken hem zo goed, dat ik precies weet wanneer ik iets heb uit te zoeken of niet. En ik kom er altijd achter, hoor, als er wat is. Wat dat betreft kan ik mijn paard aardig goed 'lezen', moet ik zeggen. Ik ken hem door en door. Natuurlijk is dat in jouw geval misschien anders. Je bent erg jong, het is jouw eigen paardje niet, maar dan zou de eigenaar er iets mee moeten doen, lijkt mij......

Nogmaals, sterkte. Ik zou je echt graag willen helpen, maar dat gaat niet vanachter mijn laptop. Ik hoop gewoon dat jullie er achter komen en daar ook alle moeite voor doen. Want wat doe je als je haar hebt? Gewoon rijden? En mag ze dan het land niet meer op?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:22

Als ik het goed begrijp gaat het dus om een pony die door de eigenaar nooit te pakken was. Ze is 5 jaar oud en is door jou 1 jaar geleden zadelmak gemaakt. Heeft ze in dat jaar al vaker problemen met vangen gehad bij je?
In je topics zie ik (niet rot bedoeld) een pony die zeer slecht bespierd is op de rug die ook nog eens lang is en overbouwd lijkt. Een foto waar je zelf heel blij mee bent:
Afbeelding
Ik zie hier echter een pony dat niet mooi in het haar zit (ook niet voor een wintervacht), een vermoeide indruk geeft en de rug wegdrukt.

Ik begreep dat ze 2 jaar geleden een veulen heeft gehad, maar als ik deze pony zie zou ik denken dat ze dit jaar nog een veulen aan de voet gehad heeft aangezien een leeggezogen merrie ook zo weg kan vallen in de rug.
Krijgt de pony iets bijgevoerd naast weidegang?

Ik zou dit gedrag niet zoeken bij stoutheid aangezien het hier dus om een pony gaat die zonder mokken zich door een onervaren ruiter heeft laten inrijden, betrouwbaar is en in alles leuk meewerkt. Dat karakter moet dus gewoon goed zijn.

Verder lees ik dit en dat klinkt ook niet heel goed:
sabina1998 schreef:
Balans zou kunnen want als ze zakt in de galop voel ik ook wel wat aparts. En in de zomer zijn we een keer uitgegleden/gevallen in de galop.

Doe je pony een groot plezier en haal de eigenaar over om de pony te laten nakijken.
Succes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:24

Sizzle, amen!!!
Ik word ook niet zo heel vrolijk van die foto........

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:24

Te lang binnen staan kan het eigenlijk niet zijn, want ze staat alleen in de nacht binnen.

Ze kriebelt afentoe wel ja..
Maar ik weet niet wie ik moet vragen en ik denk dat de eigenaar dit ook niet weet..

Ik kom 5 x in de week.
Afgelopen week heb ik :
Maandag gewandeld
Woensdag naar les
Donderdag heeft de dochtervan de eigenaar gereden
Vrijdag ik
En zaterdag was ze inet meer te pakken

Vrijdag heeft ze wel op dr donder gehad maar is daarna beloond en heeft gewoon brokjes gehad enzo..

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:26

Iemand die ervaren was maar zelf te groot was heeft eerst met dubbele lijnen gelongeerd en heeft goed geholpen.
Ik was misschien niet super ervaren, maar heb goede begeleiding gehad.

Wat bedoel je precies met een leeggezogen merrie als ik vragen mag?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:26

Wat moet ik me voorstellen met 'op d'r donder gehad'?

Weet je, jij bent nog zo jong, maar wat Sizzle zegt, ik geloof daar ook wel in, als ik die pony zo zie.
Ik vind het beestje er niet geweldig uitzien.... ;(

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:29

Ze was aan t rennen.
De buiten bak was wat te zwaar en wou dus op t gras rijden.
Maar op t gras ging ze harder terwijl ik het niet vroeg.
Dus nam ik haar terug maar ze luisterde niet.
Op de volte en daarna maar naar de buitenbak.

Maar daarna had ik dr n tikje op dr hals gegeven.

Ik was de sleutel van de binnenbak vergeten die is mijn moeder komen brengen en daar was ze wel braaf.
Is beloont en heeft lekker brokjes gehad.

En het is echt niet zo dat ze van n tikje gelijk flipt ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:31

sabina1998 schreef:
Iemand die ervaren was maar zelf te groot was heeft eerst met dubbele lijnen gelongeerd en heeft goed geholpen.
Ik was misschien niet super ervaren, maar heb goede begeleiding gehad.

Wat bedoel je precies met een leeggezogen merrie als ik vragen mag?

Ik zeg ook absoluut niet dat jij het fout gedaan hebt!!
Ik zeg dat de pony een geweldig karakter moet hebben anders had je 7 maanden geleden echt al grotere problemen gehad omdat de meeste jonge paarden toch wel iets grotere boefjes zijn bij relatief onervaren ruiters.

Een leeggezogen merrie heeft al haar reserve's aan het veulen afgegeven en komt daardoor zelf enorm te kort in vitaminen en voedingsstoffen waardoor ze haar eigen spieren 'verteerd'. Het gebrek aan bespiering en slechte haarkleed van de pony doet daar zeer sterk aan denken. Een vitaminen kuurtje kan wellicht niet schaden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-03-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:32

Nee snap ik.
Ja opzich heeft ze een heerlijk karakter!
Uhh, 11 maandan haha.

Oke ik snap het. Maar wat precies heeft ze nodig?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:33

Hoi,

het is een moeilijke kwestie voor jou natuurlijk omdat jij de eigenaar niet bent. Maar ik ben het er mee eens dat ik de pony er niet goed uit vind zien qua bespiering, vacht en houding waarin ze loopt tijdens het rijden. Ik denk dat een goede check-up door een DA zeker nodig is.

Misschien moet je eens een stapje terug doen en het rijden even laten rusten. Beperk het even tot poetsen, wandelen e.d. Als je weer gaat rijden is het misschien niet onverstandig om eens een paar keer privéles te nemen om het rijden wat te verbeteren. Maar goed dan moet je haar eerst zien te pakken.

Persoonlijk zou ik eens met een boekje en een zak chips de wei in gaan. In het midden gaan zitten en haar negeren, wie weet hoe snel ze naast je staat als ze jouw aandacht niet krijgt. Als dat niet lukt zou ik haar in de stal proberen te krijgen en die op dicht doen. Haar even laten staan en dan kijken of je haar wel te pakken krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:34

sabina1998 schreef:
Nee snap ik.
Ja opzich heeft ze een heerlijk karakter!
Uhh, 11 maandan haha.

Oke ik snap het. Maar wat precies heeft ze nodig?

Wat ze nodig heeft?
Een dierenarts die haar lichamelijk goed nakijkt en evt bekijkt of ze bepaalde tekorten heeft.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:35

Dephi: Je brengt me op n idee!
Als we morgen prince opzadelen waar suus staat en haar heel erg negeren wordt ze misschien wel jaloers. En laat ze zich pakken..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:53

Kom op zeg, sommige denken ook wel erg ver door zeg.. :roll: Sommige pony's zijn gewoon pony's, met ponykuren. Daar hoef niet altijd een of andere enge diagnose aan vast te zitten.. Paard hoeft helemaal niet te denken dat het werken niet leuk is en dat het dier daarom niet mee wil (dat verband kunnen ze volgens mij niet eens leggen, dat ligt te ver uit elkaar), al eens aan gedacht dat de grasjes in de wei wel erg lekker kunnen zijn? en het paard weet dat als het mens in de wei komt, hij weggehaald wordt bij het eten? Lijkt mij veel logischer en directer dan dat dat hij nog steeds het verband kan leggen na 30 minuten opzadelen en poetsen dat het werken zeer doet als hij wordt weggehaald bij de weide?

Jaag 'm de stal in (zo vriendelijk mogelijk) en zorg dat er voer in de voerbak ligt, zo maak je de stal leuk. Staldeur dicht en gewoon naar binnen gaan, paarden trappen écht niet zomaar. Doet ze dat wel, zoek dan hulp (van een instructrice of een ervaren paardenmens). Maak het halster iets te groot (dus niet dat hij afzakt, maar zodat je hem in één beweging om het hoofd krijgt. Daarna stop je er meteen wat lekkers in en stel je haar gerust. Eventueel nog een paar keer herhalen als ze rustig is.

Mocht het niet lukken met in de stal jagen, probeer dan met een longeerlijn (jij aan een kant, vriendin aan andere kant, liefst nog een persoon extra die het paard kan vangen) de wei steeds kleiner te maken en hem in een hoek te drijven. Hij zal toch dat halster aanmoeten!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:56

Ja dat is ook zo wat je zegt. Maar als ze vinden dat ze er slecht uit ziet ..
Ik heb er verder ook niet echt verstand van..

In de stal ``jagen`` lukt prima.
Maar dan het halster omdoen, dat lukt ècht niet.
Ze is veel te snel en je kan haar gewoon niet bij je houden, doe je je hand om dr neus dan trekt ze hem er zo weer uit, en ik heb dan ook niet veel grip.

Een touw om dr nek daar ben ik veel te scheel voor haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:01

Haal er een ervaren paardenmens bij, die krijgt echt wel het halster om op stal dat garandeer ik je. Er bestaan echt wel een stuk grotere draken op deze wereld die je bijvoorbeeld proberen te verpletteren als je ze benaderd. Ook zulke paarden krijg je een halster om als je weet wat je doet. Zo'n B pony is niet veel sterker dan een KWPN jaarling en die zijn ook niet allemaal even handmak om het zo maar te zeggen maar ik denk niet dat de eigenaar van een opfok de dieren dan maar geen wrormenkuur geeft omdat hij zijn kont naar je draait :+

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:06

Grote C haha. Ik kan vragen of die vrouw weer komt die ook geholpen heeft met inrijden.

Die heeft toen ook 2 uur in de wei gestaan om haar te pakken.
Is gelukt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:24

Ik denk dat ieder paard zich weleens niet laat pakken. Die van mij hebben er soms ook een handje van. Dan kan ik een half uur achter ze aanwandelen, maar uiteindelijk zijn ze het spelletje beu en kan ik ze zo pakken. Niet gaan rennen, maar gewoon achter ze aan blijven lopen, dat heeft hier tot nu toe altijd gewerkt.

Trouwens wel een goede tip om het dier eens na te laten kijken. Ik vind haar er ook niet heel goed uitzien op die foto.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:27

Suusje is eindelijk gepakt, en raad is door wie?!

De man van de eigenaar, een grote man waar ze normaal bang voor is.
Heel apart.

Wat waarschijnlijk de oorzaak is:'
Een andere pony heeft het halster er waarschijnlijk afgetrokken.

Heb gereden na dat we haar gepakt hadden, en met gelpad.
Maar met galloperen toch weer die oren in de nek..
Misschien heeft ze tòch pijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:39

Als ik naar de foto's kijk zou het kunnen dat je zadel te veel schuift.
Het is lastig dat het niet je eigen pony is want dan is het makkelijker om daar wat aan te doen. Je kunt zelf in iedergeval misschien proberen of je iets kunt vinden door langzaam langs de rug, schoft en schouder te voelen en te duwen of ze ergens niet zo blij van wordt.
Ik zou ook de baas vragen of ze voorlopig wat meer eten mag todat het gras weer wat langer is en de wintervacht weg is, dan is ze misschien ook wat fitter.
Doe in iedergeval maar een beetje lief tegen haar want zo'n fijne veelzijdige pony vind je niet overal.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:07

Ik heb op haar rug gevoelt vandaag, maar ik ze gaf er niks om..
Zou ik kunnen vragen ja.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:26

Shattered schreef:
Kom op zeg, sommige denken ook wel erg ver door zeg.. :roll: Sommige pony's zijn gewoon pony's, met ponykuren. Daar hoef niet altijd een of andere enge diagnose aan vast te zitten.. Paard hoeft helemaal niet te denken dat het werken niet leuk is en dat het dier daarom niet mee wil (dat verband kunnen ze volgens mij niet eens leggen, dat ligt te ver uit elkaar), al eens aan gedacht dat de grasjes in de wei wel erg lekker kunnen zijn? en het paard weet dat als het mens in de wei komt, hij weggehaald wordt bij het eten? Lijkt mij veel logischer en directer dan dat dat hij nog steeds het verband kan leggen na 30 minuten opzadelen en poetsen dat het werken zeer doet als hij wordt weggehaald bij de weide?

Ik nodig je van harte uit bij een groepje lespony's, die absoluut het verband kunnen leggen tussen kinderen-lessen-teveel geruk en gepluk-daarom dus een gruwelijke hekel aan uit het land halen. ;)
Durf te wedden dat ik jou dan echt wel overtuigd heb. Dus mocht je in de buurt van 't Gooi wonen, be my guest (niet dat ik het leuk vind om aan te zien, verre van, maar het is wel degelijk aan de orde en paarden leggen wel degelijk de link). :j

TS, oren in de nek bij het galopperen? Hmmm, nou, dat vind ik wel heel erg voor zo'n jonkie. Dat hoort echt niet. Maar goed, de meesten zeggen het hier ook al; het is jouw pony niet en dus lastig om ervoor te zorgen dat het beestje (en het tuig e.d.) eens goed nagekeken wordt.