Pony kan maar niet wennen aan gewassen te worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:29

Iedereen moet leren, maar als je nog zoveel te leren hebt, waarom heb je dan niet voor paarden gekozen die volwassen zijn? In de plaats van jonge dieren die nog van niets weten?

Als ze gaan drentelen, ben ik gauw klaar hoor. Vastzetten dat ze geen kant op kunnen komen en de spuit erover.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:38

ik ben er altijd al voor geweest om een veulen te willen om samen op te trekken.

Ondanks dat ik bij mijn eerste veulen vrijwel echt onervaren was, heb ik er veel van geleerd en ben achteraf blij dat ik het zo gedaan heb. Al het begin is moeilijk maar eens moet je ergens beginnen, mijn keuze lag toen bij een veulen.

Gezien wat er nu terecht gekomen is van mijn pony kan en mag ik mezelf wel op de schouders kloppen ondanks dat het allemaal nieuw voor me was.

Het water/wasprobleem is het enigste en voor de rest is het een schat van een dier en heb nergens problemen mee.

oOoKellyoOo

Re: Pony kan maar niet wennen aan gewassen te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:47

angst of niet willen 2 verschillende dingen, niks zeuren gewoon die slang erop houden net zolang dat hij rustig word, Maar wel als hij zelf wat opgeqwarmt is van werken of als het flink heet is buiten dan is de schrik minder, ik was eerst ook zo'n pietleut, maar niet meer ik ben de baas en ik bepaal. Oke ik bind ze niet vast, ik hou ze zelf vast en zelf spuit ik af het is in het begin wat gedraai maar de volhouder wint

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:47

Dat snap ik niet, dat mensen met veulens willen optrekken. Sorry, je mag nu wel boos worden maar ik meen het.
En ik vind het egoïstisch van je dat jij van een veulen wilt leren, terwijl jij het veulen zo te lezen niets kan bijbrengen.
Een veulen moet bij veulens opgroeien en niet bij mensen. Ik denk dat jou eerste veulen een echte goedzak is geweest. Veulens die vanaf het spenen door mensen worden opgevoed, worden meestal de lastigste paarden, als ze er aan toe zijn dat ze worden gereden.
En jij op je schouders kloppen, mij zie je dat niet doen. Als je hier leest wat voor problemen jij hebt met je jonge paarden, dan moet je nog heel veel leren. En was het eerlijker voor jezelf en voor de paarden geweest, als je een ervaren paard had genomen en geen veulens.
Ik heb wel geholpen paarden inrijden op verschillende handelsstallen. Maar nu ik voor mijzelf op zoek ben naar een paard, kies ik bewust voor eentje die minstens vijf jaar is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:52

BPVS schreef:
Dat is wel eerlijk van je. Ik denk dat er heel veel is misgegaan. En vooral dat de pony steeds zijn zin kreeg.
Als ik een paard of pony moet wassen die niet wil, is hij niet van me af voor ik klaar ben met wassen.
Ik heb nog nooit een paard een voorbeen uit de kom zie trekken. Dat kan ook niet, ze hebben geen kop en kom bij het voorbeen zoals mensen die wel hebben. En als je een paard op drie benen neerzet, kan hij niet afzetten om omhoog te komen.........
Maar ik ben ook niet tegen een praam. Die heb ik zelf ook wel gebruikt als ik moet. Je moet wel even iemand met verstand van een praam opleggen er bij halen. Dit moet je niet zomaar even doen want dan gaat het mis. Iemand moet dit jou even leren.

Been uit de kom daar zal je zeker gelijk in hebben dat het niet kan.
Dat met dat niet kunnen steigeren als ze op 3 benen staan dat lijkt me sterk. Een paard is zoveel sterker dan een mens. Heb toch regelmatig mijn smid zien tobben met een steigerende pony en de smid hield het been echt wel vast maar mooi dattie omhoog kwam hoor.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:54

Ik weet niet of jullie spoelplaats beschikt over 2 palen met daartussen de paniekkettingen om het paard vast te zetten.
Zo ja, paard vastklikken en er zelf nog een halstertouw bij pakken en dit touw om de paal heen draaien de ene kant bevestigd aan het halster van je veulen en de andere kant in je hand houden. niet twijfelen, niet bemoedigend gaan praten en ook niet rustig beginnen. Gewoon hup slang erop! En ja, natuurlijk zal het paard een paar rare sprongen maken maar dat is nu eenmaal zo als je een jong paard hebt wat je zelf alles moet leren. Op het moment dat het paard rustig blijft staan, de slang uitzetten en het paard belonen. mocht je nog niet genoeg afgespoeld hebben gewoon rustig opnieuw beginnen. aan het begin is het doorzetten maar je zult zien dat het steeds beter gaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:12

Mijn pony was als jonkie ook niet gecharmeerd van de wasplaats, nadat hij tegen de muur opsteigerde en mij dreigde plat te drukken, ben ik buiten de wasplaats begonnen.

Lang touw, handschoenen aan, lange tuinslag en de straal op hem gericht. Hij bleef rondjes lopen, draaien omhoog komen, trekken etc... Maar na een uur had meneer door dat wat hij ook probeerde, de straal water bleef op zijn lijf gericht. Toen bleef hij wel een beetje heen en weer drentelen, maar bleef in elk geval met zijn voeten op de vloer.

Dat vond ik voor de eerste keer al braaf genoeg. Zo heb ik dat nog een paar keer gedaan en toen ging het al na 3 kwartier goed en daarna een half uur etc...

Inmiddels gaat meneer zelfs mee zwemmen een meer in, nooit gedacht en ook hard op geoefend maar de wonderen zijn de wereld niet uit. Als ik hem nu afspuit en meneer heeft dorst pakt hij de slang beet om te drinken en bij het laatste slokje spuit ie mij nat :+ :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:16

jahoor, dit gedrag kan je prima afleren. Je moet alleen op het juiste moment belonen ;)
Beginnen waar het niet vervelend is en steeds een stapje verder en een stapje terug. Wordt ze gespannen, blijf je doorgaan waar je mee bezig bent, totdat ze ontspant. Dan beloon je haar door het enge weg te halen.
Kijk eerst waar de spanning begint. Ik zou eerst oefenen met een spons, dan een spons met water, een tuinslang, aanraken met de tuinslang en dan pas water uit de tuinslang. Zo bouw je het langzaam op.
Alle andere methodes zijn meer de sink-or-swim methode. Is hetzelfde als een claustrofobisch iemand in een kast duwen en ze er pas uitlaten als ze rustig zijn ;) zal vast soms werken, maar je wilt niet weten wat de stress voor zo'n persoon is geweest ;)

Als het dier om medische redenen afgespoten of gewassen moet worden, dan is het een ander verhaal.
Ook dan kan je het natuurlijk toepassen, maar de snelheid waarmee dit werkt, hangt volkomen af van je eigen timing. Met de juiste timing heb je het ergste er binnen een tien minuten uit. Binnen een week kan je een paard hebben die het eigenlijk best lekker vind :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 21:47

BPVS schreef:
Dat snap ik niet, dat mensen met veulens willen optrekken. Sorry, je mag nu wel boos worden maar ik meen het.
En ik vind het egoïstisch van je dat jij van een veulen wilt leren, terwijl jij het veulen zo te lezen niets kan bijbrengen.
Een veulen moet bij veulens opgroeien en niet bij mensen. Ik denk dat jou eerste veulen een echte goedzak is geweest. Veulens die vanaf het spenen door mensen worden opgevoed, worden meestal de lastigste paarden, als ze er aan toe zijn dat ze worden gereden.
En jij op je schouders kloppen, mij zie je dat niet doen. Als je hier leest wat voor problemen jij hebt met je jonge paarden, dan moet je nog heel veel leren. En was het eerlijker voor jezelf en voor de paarden geweest, als je een ervaren paard had genomen en geen veulens.
Ik heb wel geholpen paarden inrijden op verschillende handelsstallen. Maar nu ik voor mijzelf op zoek ben naar een paard, kies ik bewust voor eentje die minstens vijf jaar is.

@BPVS: het gaat hier niet erom of ter discussie staat waarom ik mijn voorkeur geef aan een veulen. Immers is dit een ander topic en het gaat over water en mijn pony, als je het niet kunt laten om iemand te veroordelen op zijn/haar keuze of zijn/haar kennis dan zou ik je vriendelijk willen verzoeken om dan niet meer te reageren, Hier is helaas niemand bij gebaat. Wat ik wil en wat ik doe met een veulen of een jong paard is blijkbaar niet goed te noemen volgens jouw mening, ik denk dat je je maar half het idee hebt hoeveel ik van paarden weet, dat ik in de praktijk niet altijd alles kan oplossen zal ik niet de enigste in zijn. Hou het ontopic en meningen achterwege gelaten aub.

Erbij komend dat je spreekt over veulen: het gaat hier om een bijna drie jarige pony, is in mijn ogen geen veulen meer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:53

Idd nu niet het topic weer te zwart-wit maken. Ts heeft een probleem, maar dat zegt niet dat ze totaal onbekwaam is!

Elk paard en pony is anders, de ene heeft dit de andere dat. Ts legt haar probleem hier voor. Is ontvankelijk voor kritiek en commentaar, maar er moet niet de vloer mee worden gevegen.

De situatie is zoals ze nu is, ts ziet het probleem en wil er werk van maken. Dus tips en raad zijn hier meer op zijn plaats dan nu wat achteraf verwijten te gooien of veronderstellingen te maken waar je het fijne niet van weet!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 22:00

Tnx Bulck.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:11

hallo,

Gisteren is de veearts geweest, ( ook op ander topic beschreven ) om niet alleen onze jaarling na te kijken maar uiteraard ook onze pony.

Nou, een ding wat we al wisten: Hij is te dik, hij kreeg al amper eten maar nog steeds komt ie bij, goed wormenkuur pas gehad dus daar kon het al niet aan liggen, hij mag voorlopig geen brok meer omdat hij de hele dag ook op wei staat.

Goed, wat betreft zijn water en wasplaats probleem, meneer zal en moet gewassen worden. hij heeft een wintervacht waar je U tegen zegt, niet overdreven maar zeker minimaal 3 cm dikke kleed aan haren erop en op sommige plekker nog wat dikker.

De veearts stelde dat hij toch onder het water in moet omdat waarschijnlijk toch het probleem ligt bij zijn vacht en niet afgespoeld worden waardoor ( was al bekend ) ongewenste vuiligheid blijft zitten en uit gaat groeien naar andere ongewenste problemen. Wat het exact is, is nog steeds niet bekend, maar een ding is zeker dat middel wat we hebben gekregen MOET werken, mits dat hij helemaal gewassen kan worden.

De veearts en wij waren het erover eens dat onze pony gewoonweg nu niets te willen heeft en in het weekend gaat hij eraan of hij er nou van gecharmeerd is of niet.

Weliswaar buiten waar hij vrij kan stuiteren en dan schrobben maar met die handel. Net zoals velen van jullie zeggen het MOET gebeuren en is een kwestie van nood voor zijn gezondheid dus hij zal d'r inderdaad aan moeten.

Ik laat zeker nog even weten hoe het van het weekend verlopen is. We maken hem buiten gewoon ergens vast zodat ie in ieder geval niet meteen geconfronteerd met een grote hoeveelheid water EN de "enge" wasplaats. Eerst het een dan het ander.