Paard rent stal in.. komt tot 2x aan toe ten val

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:32

Mijn paard heeft hetzelfde probleem, maar bij hem is het geen angst maar vooral de gedachte dat er misschien voer in de bak ligt. Meestal gaat het wel goed, maar af en toe denderd hij gewoon door mij heen de stal in (hij is nogal een tanker). Dus dan inderdaad hem er weer uit halen en opnieuw proberen totdat hij rustig zijn stal in loopt. Meestal gaat het goed door hem af te leiden met een snoepje en met hem te praten. De staldeur dicht te houden en rustig open doen en onderwijl blijven praten.

BugsFunny

Re: Paard rent stal in.. komt tot 2x aan toe ten val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:06

Even voor de duidelijkheid, het gaat haar niet om eten of om de baas over mij te spelen, het blijkt hier om angst te gaan.

@silvie was het geloof ik, een zweep voor haar neus houden???
dat slaat nergens op, ik gebruik geen zweep bij mijn paard, nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Daarbij ga ik haar niet straffen omdat ze bang is..

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:07

Onze fries is net het tegenover gestelde; blijft stokstijf staan voor de ingang van zijn stal. Hij is wel een keer weggeschoten toen hij met z'n zadel bleef haken achter een stoel die daar stond. Ik denk dat het juist niet slim is om een zweep voor z'n neus te plaatsen, aangezien hij daar misschien wel heel erg van schrikt. Gewoon heel rustig blijven en áls het een keer goed is gegaan belonen en/met wat brokjes ofzo.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 02:24

Maargoed bang voor buurpaard dus, je heb geen mogelijkheid om niet zo dicht er langs te hoeven? eventueel stal ruilen? zodat ze niet langs de stal hoeft? is probleem voorkomen ipv genezen daar ben ik me bewust van.

Maar zodra dat weer goed gaat kun je langzaam oefenen langs buurpaard te lopen zodat ze weet dat dr niks overkomt?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:31

Dan heeft ze een beste smak gemaakt of niet?
Ik zou gewoon rustig aan doen ofzo? Eigenlijk heb ik ook niet echt een oplossing voor je klaarstaan..
Sorry.. :o

X.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:58

Wat mij wel eens dwars zit is dat als je op een stal staat waar personeel je paard in handen heeft (volpension) er soms wel eens ruw mee omgegaan word omdat ze er
A;geen weet van hebben
B;altijd haast hebben.

Zo word je paard ook wel eens verpest namelijk! Mijn paard was erg neurotisch en altijd schuw aan het hoofd toen ik volpension stond en nu hij ergens anders staat is hij rustig en ontspannen.
Wie weet word je paard wel met haast de stal in gebonjourd door anderen waardoor ze zo doet.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:36

Misschien wel een idee om het buurpaard op het moment dat het jouw paard wil bijten, een flinke klap voor zijn kop te geven, zodat hij dit gedrag afleert? Lijkt me voor geen enkel paard fijn, om zo je stal in te moeten...... Het gedrag van het buurpaard lijkt me niet zo moeilijk af te leren.

succes ermee,

Soma

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:15

Met alle rust constant herhalen, in stal en uit stal, dan weer in stal, tot ze weer beetje vertrouwen heeft...Constant herhalen dus... Succes!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:04

Stukje concequentie. Ik laat de beesten altijd stilstaan en nooit voor me aan de stal in gaan.

Wino stoof ook in hte begin zijn stal aan, en daar bungelde ik dan aan het lijntje achterna. Toen heb ik alle deuren dicht gedaaan. Eerst wachten, dan pas verder.

Nu zijn we zover dat hij ''los'' de stal in wandeld, maar bij het woord ''STOP'' ook gelijk stilstaat.

Kan het rek van het andere paard niet dicht? Anders moet dat andere paard na de jouwe op stal of er moet wat verhuist worden binnen de stal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:53

ik heb helaas ooit hetzelfde probleem gehad met een paard. Ook idd omdat hij in zijn kont werd gebeten, in dit geval door meerdere paarden. Paard was absoluut niet te houden in de stalgang en neem het hem maar eens kwalijk....

De enige optie toen was een wisseling van stal, zodat hij niet meer langs de bijters hoefde. (Zonder de oorzaak weg te nemen kun je met brokken en hengstenkettings werken zoveel je wilt... haalt niets uit... logisch)
Na de wisseling was het probleem zo opgelost.
Paard kan het tenslotte ook niet helpen.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:13

Misschien helpt het om op en neer door de gang te lopen en na een tijdje pas in de stal te zetten. Dat ze leert dat ze niet altijd in de stal hoeft als je in de gang loopt.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:20

hengstenbit, hoofdstel, zweep? Alsjeblief zeg, het is nu wel duidelijk dat het hier om een paard met angst gaat, dan wil je ze toch niet banger maken of pijn doen?
Ze moet een trauma hebben, het kan bijna niet anders. Is het mogelijk om haar los te laten in de gang aan haar stal zodat ze niet uit de gang kan naar buiten. Misschien kan je dan eens observeren hoe ze haar gedraagt ten opzichte van haar box.
Ik zou de box laten open staan. zodat je goed kan zien wat ze doet. Geef haar vertrouwen, praat tegen haar, geef haar een aaitje of zo...

Hopelijk komt het goed, veel succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:53

bij ons op stal bijten sommige paarden ook altijd in konten, erg vervelend! Ik neem soms mn longeerzweep mee als ik mn paard naar buiten haal en hou dan de zweep langs mn paard omhoog naar achteren, zodat die bijters het wel even uit hun hoofd laten en anders een zere neus hebben.
Hoef je maar een paar keer te doen en nu is vinger omhoog en Hé! zeggen al genoeg om ze te laten weten dat ik het ben en dat bijten niet op prijs wordt gesteld. }>
Ze zijn geen van alle kopschuw ervan geworden dus het heeft geholpen.
Uiteraard is mijn eigen paard niet bang van de longeerzweep anders had ik het niet zo kunnen doen.

Mijn paard is ook een hele tijd angstig geweest voor deuropeningen, heeft ook een aantal keren dr hoofd gestoten tegen de sponning en daar een trauma van opgelopen. Zolang ik haar maar zelf laat lopen en haar dus niet bij het hoofdstel/halster beet pak is er niks aan de hand, zodra je haar kort vastpakt raakt ze in paniek en gaat ook rennen, de vonken vliegen om je oren!
Met veel geduld en veel heen en weer de stal uit is het nu gelukkig veel minder, maar ik merk gelijk als mijn stalgenoten haar beet hebben gehad en uit automatisme dr kort beet pakken...
Als ze dan ook nog in dr kont gebeten wordt bij het uit de stal lopen is het ook weer feest.