Moet er altijd wel om lachen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Shadow0 schreef:arno8 schreef:Dus waarom zo moeilijk doen? Waarom een paard leren: "Wat ik nu doe, vind je niet fijn, maar je moet snappen dat het is bedoeld om jou een compliment te geven."
Als je het dan toch over maneges hebt... dat moeten die paarden leren omdat zij degene zijn met ervaring. Ruiters leren op een manege echt niet om bewust wreed te zijn, maar zoals dat gaat met mensen die iets nieuws leren... dat gaat niet altijd automatisch perfect. Dus is het een stuk handiger als de paarden daar mee om kunnen gaan.
(En dat kunnen paarden ook prima leren. Ik werk met ruiters die niet altijd even subtiel zijn, en de paarden kunnen heel goed het onderscheid maken tussen iets dat niet boos bedoeld maar wel te ruw was, en een correctie of iets dat wel ruw bedoeld is - en dat laatste pikken ze niet, maar de rest wel.)
arno8 schreef:Bramasole schreef:Een paard kan zeker aangeleerd worden dat dit bij de beloning hoort, en meestal gebeurt dit ook. Beloon maar vaak genoeg zo i.c.m. je stem en het kwartje valt. Ik vind het een beetje van een mug een olifant maken.
Ik geloof best dat je een paard duidelijk kunt maken dat het kloppen een beloning is. Maar in beginsel vinden alle paarden die er niet op getraind zijn het niet fijn.
Marian_ schreef:en wie zegt dat ze het niet fijn vinden?
bovendien wordt er (in mijn omgeving iig) dicht bij het zadel beloond en niet bij de oren, ook zie ik altijd tevredenheid en ontspanning en pijn en irritatie zou daar toch niet toe lijden?
.
) arno8 schreef:Marian_ schreef:en wie zegt dat ze het niet fijn vinden?
bovendien wordt er (in mijn omgeving iig) dicht bij het zadel beloond en niet bij de oren, ook zie ik altijd tevredenheid en ontspanning en pijn en irritatie zou daar toch niet toe lijden?
Bij het zadel is nog steeds behoorlijk dicht in de buurt van de oren. Als een onbeleerd paard daar opeens een klap hoort, schrikt hij, dat is een normale reactie, zelfs ik zou schrikken als ik opeens zo'n klap op m'n rug hoor.
Ik zeg niet dat we alle handelingen die schrik kunnen veroorzaken moeten vermijden, maar waarom belonen met een handeling die het paard in beginsel niet als beloning ziet?
Mij ga je bijvoorbeeld niet wijsmaken dat maneges dit bewust doen zodat de paarden 'bomproof' worden.
arno8 schreef:Bij het zadel is nog steeds behoorlijk dicht in de buurt van de oren.

Citaat:Mij ga je bijvoorbeeld niet wijsmaken dat maneges dit bewust doen zodat de paarden 'bomproof' worden.
Het is gewoon een gevolg van de situatie. Een paard dat die dingen meemaakt leert ze vanzelf in te schatten. Op lang niet alles hoef je ze bewust te trainen, terwijl ze er toch mee leren omgaan. Bramasole schreef:Als ik daar naar moet kijken, kan ik het paard beter niet meer rijden want ook dat voelt behoorlijk vreemd en onwennig voor alle paarden die er niet op getraind zijn. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Ik denk dat een paard zich daar helemaal niet aan stoort en er ook helemaal niet mee bezig is. Als ik soms zie wat voor een klappen en glijers er in de weide voorbij komen kan ik een paar kloppen in de hals prima verantwoorden aan mezelf.
Ilja_1997 schreef:bij m'n vorige manege deden ze dat ook, de 1e les schrok ik me dood.
bij de manege waar ik heb leren paardrijden was dat absoluut helemaal verboden, het welzijn van de paarden stond voorop.
dus beloon je paard zoals paarden ook aan elkaar laten merken dat ze elkaar aardiger vinden, dus ''knabbelen'' bij de schoft.(in dit geval kriebelen duss)
_Zsazsa_ schreef:dat ze elkaar aardiger vinden, gaat gepaard met bijten en wrijven. Als ze dat echt bij jou doen, bijt ie je nekvel dr af. Grappig dat mensen hun paarden behandelen zoals ze zelf behandelt zouden willen worden. Mijn paarden vinden het heerlijk als met de rosborstel snoeihard rondjes draait, doe ik het bij iemand anders valt het vel eraf denk ik zo...
_Zsazsa_ schreef:elk groen paard schrikt van alles wat je met ze doet, dan moet je ze maar lekker in de wei laten staan.
_Zsazsa_ schreef:paarden en wij spreken niet dezelfde taal. Dus ja, ik vind dat wij ze moeten leren wat een beloning en wat niet, en als die klappen op de hals ( die heeeelemaal geen pijn doen) met een paar lieve woorden gepaard gaan.
_Zsazsa_ schreef:Er geen 1 paard is die hier trauma's van krijgt.
_Zsazsa_ schreef:Jammer dat mensen denken dat paarden echt niks kunnen hebben. Ik zou zeggen, speel een lekker rondje mee in de kudde. eerst trappen ze lekker naar je en proberen ze je in je benen te bijten en als beloning word je in je nek gebeten... nee das lekker.
Citaat:Nogmaals: wat voor extra moeite kost het om een paard te belonen met iets dat hij in beginsel al fijn vindt? Waarom moet een paard per se koste wat kost leren dat een klap op de hals een beloning is?
nounou een klap op de hals, overdrijven is ook een vak.
Zo ook op d'r dikke bolle reet als ik langsloop. Vaak schrikt ze dan idd als het onverwachts is, maar daarna kijkt ze meteen vriendelijk achterom van "Oh heb je haar ook weer, heb je eten?" 
berdien85 schreef:_Zsazsa_ schreef:dat ze elkaar aardiger vinden, gaat gepaard met bijten en wrijven. Als ze dat echt bij jou doen, bijt ie je nekvel dr af. Grappig dat mensen hun paarden behandelen zoals ze zelf behandelt zouden willen worden. Mijn paarden vinden het heerlijk als met de rosborstel snoeihard rondjes draait, doe ik het bij iemand anders valt het vel eraf denk ik zo...
Precies, een paard is geen mens
jij beloont het paard op een ''paardachtige'' manier, i know heel vaag, maar zo vertellen ze het daar echt op die manege, aan een klop(je) is helemaal niks mis mee natuurlijk maar het hoeft ook niet heel hard.