Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:38

Mijn paard heeft gewoon geleerd dat het een beloning is. Als ze chagrijnig kijkt en ik geef d'r een paar fikse kletsen op haar hals gaan die oren meteen naar voren. :+
Moet er altijd wel om lachen. :))

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:40

en wie zegt dat ze het niet fijn vinden?
bovendien wordt er (in mijn omgeving iig) dicht bij het zadel beloond en niet bij de oren, ook zie ik altijd tevredenheid en ontspanning en pijn en irritatie zou daar toch niet toe lijden?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:41

Shadow0 schreef:
arno8 schreef:
Dus waarom zo moeilijk doen? Waarom een paard leren: "Wat ik nu doe, vind je niet fijn, maar je moet snappen dat het is bedoeld om jou een compliment te geven."

Als je het dan toch over maneges hebt... dat moeten die paarden leren omdat zij degene zijn met ervaring. Ruiters leren op een manege echt niet om bewust wreed te zijn, maar zoals dat gaat met mensen die iets nieuws leren... dat gaat niet altijd automatisch perfect. Dus is het een stuk handiger als de paarden daar mee om kunnen gaan.

(En dat kunnen paarden ook prima leren. Ik werk met ruiters die niet altijd even subtiel zijn, en de paarden kunnen heel goed het onderscheid maken tussen iets dat niet boos bedoeld maar wel te ruw was, en een correctie of iets dat wel ruw bedoeld is - en dat laatste pikken ze niet, maar de rest wel.)

En ik maar denken dat maneges zijn bedoeld om de ruiter te leren rijden...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:42

Ik snap het ook niet.. vind het eerlijk gezegd vreselijk aandachttrekkerig :o
En echt niet dat ik nooit een klopje geef, maar bij sommige mensen gaat het nogal overdreven en ik geloof nooit dat dat nog heel fijn voelt voor het paard

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:43

arno8 schreef:
Bramasole schreef:
Een paard kan zeker aangeleerd worden dat dit bij de beloning hoort, en meestal gebeurt dit ook. Beloon maar vaak genoeg zo i.c.m. je stem en het kwartje valt. Ik vind het een beetje van een mug een olifant maken ;) .

Ik geloof best dat je een paard duidelijk kunt maken dat het kloppen een beloning is. Maar in beginsel vinden alle paarden die er niet op getraind zijn het niet fijn.

Als ik daar naar moet kijken, kan ik het paard beter niet meer rijden want ook dat voelt behoorlijk vreemd en onwennig voor alle paarden die er niet op getraind zijn. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Ik denk dat een paard zich daar helemaal niet aan stoort en er ook helemaal niet mee bezig is. Als ik soms zie wat voor een klappen en glijers er in de weide voorbij komen kan ik een paar kloppen in de hals prima verantwoorden aan mezelf.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:44

Marian_ schreef:
bovendien wordt er (in mijn omgeving iig) dicht bij het zadel beloond en niet bij de oren, ook zie ik altijd tevredenheid en ontspanning en pijn en irritatie zou daar toch niet toe lijden?

Bij het zadel is nog steeds behoorlijk dicht in de buurt van de oren. Als een onbeleerd paard daar opeens een klap hoort, schrikt hij, dat is een normale reactie, zelfs ik zou schrikken als ik opeens zo'n klap op m'n rug hoor.

Ik zeg niet dat we alle handelingen die schrik kunnen veroorzaken moeten vermijden, maar waarom belonen met een handeling die het paard in beginsel niet als beloning ziet?

Mij ga je bijvoorbeeld niet wijsmaken dat maneges dit bewust doen zodat de paarden 'bomproof' worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:45

arno8 schreef:
En ik maar denken dat maneges zijn bedoeld om de ruiter te leren rijden...

En? Om een ruiter te leren rijden moet je toch paarden hebben die om kunnen gaan met ruiters die het nog niet kunnen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:45

Ach, volgens mij heeft die van mij er geen last van hoor. Is waarschijnlijk dus aangeleerd. Is meestal 1 klopje na het rijden en even door de manenkam kroelen.

Bij het klopje gaan altijd de oortjes naar voren. :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:46

Bij het zadel is niet dichtbij de oren hoor Arno8, of je moet een mini shetlander rijden maar ieder gemiddeld paard heeft best wat afstand zitten tussen die twee punten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:46

Een zacht klopje voelt voor het paard vast lekkerder dan een harde klets. Paard weet vast wel dat het 'lief' bedoeld is, maar ik beloon liever op de zachte manier.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:47

bij m'n vorige manege deden ze dat ook, de 1e les schrok ik me dood ;(.
bij de manege waar ik heb leren paardrijden was dat absoluut helemaal verboden, het welzijn van de paarden stond voorop.
dus beloon je paard zoals paarden ook aan elkaar laten merken dat ze elkaar aardiger vinden, dus ''knabbelen'' bij de schoft.(in dit geval kriebelen duss :P )

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:48

ik denk dat het voor veel ruiters/amazones toch een manier is om hun enthousiasme te tonen
denk dat het in vele gevallen niet bijzonder vervelend of pijnlijk is. en dat een paard zich er niet aan stoort
denk trouwens dat in de meeste gevallen die paar klopjes niet eens heel hard hoeven te zijn. (uitzondering daargelaten)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:48

arno8 schreef:
Marian_ schreef:

Bij het zadel is nog steeds behoorlijk dicht in de buurt van de oren. Als een onbeleerd paard daar opeens een klap hoort, schrikt hij, dat is een normale reactie, zelfs ik zou schrikken als ik opeens zo'n klap op m'n rug hoor.

Ik zeg niet dat we alle handelingen die schrik kunnen veroorzaken moeten vermijden, maar waarom belonen met een handeling die het paard in beginsel niet als beloning ziet?

Mij ga je bijvoorbeeld niet wijsmaken dat maneges dit bewust doen zodat de paarden 'bomproof' worden.

elk groen paard schrikt van alles wat je met ze doet, dan moet je ze maar lekker in de wei laten staan.
paarden en wij spreken niet dezelfde taal. Dus ja, ik vind dat wij ze moeten leren wat een beloning en wat niet, en als die klappen op de hals ( die heeeelemaal geen pijn doen) met een paar lieve woorden gepaard gaan. Er geen 1 paard is die hier trauma's van krijgt.
Jammer dat mensen denken dat paarden echt niks kunnen hebben. Ik zou zeggen, speel een lekker rondje mee in de kudde. eerst trappen ze lekker naar je en proberen ze je in je benen te bijten en als beloning word je in je nek gebeten... nee das lekker.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:49

Ik beloon ook meestal zachtjes, ik denk dat m'n jonkie er alleen maar van zou schrikken. Maar ik denk ook dat het meer gaat om het geheel, je beloont hem tegelijk met een klop tegen zijn hals, een lange teugel en je stem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:50

arno8 schreef:
Bij het zadel is nog steeds behoorlijk dicht in de buurt van de oren.

:o?

Citaat:

Dat ga ik ook helemaal niet doen hoor :) Het is gewoon een gevolg van de situatie. Een paard dat die dingen meemaakt leert ze vanzelf in te schatten. Op lang niet alles hoef je ze bewust te trainen, terwijl ze er toch mee leren omgaan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:50

Bramasole schreef:
Als ik daar naar moet kijken, kan ik het paard beter niet meer rijden want ook dat voelt behoorlijk vreemd en onwennig voor alle paarden die er niet op getraind zijn. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Ik denk dat een paard zich daar helemaal niet aan stoort en er ook helemaal niet mee bezig is. Als ik soms zie wat voor een klappen en glijers er in de weide voorbij komen kan ik een paar kloppen in de hals prima verantwoorden aan mezelf.

Ik hoop niet dat deze discussie ook al richting 'dan kun je net zo goed niet paardrijden' wordt getrokken....

Dat is namelijk een non-argument.

Het is al heel wat dat onze paarden zich laten berijden, dus het MINSTE dat we kunnen doen is het rijden voor hen zo aangenaam mogelijk te maken. Dat we 'toch al' op ze rijden, is geen excuus om dan gelijk maar nergens meer over na te denken bij wat we doen, ik hoop dat je dat met me eens bent.

Nogmaals: wat voor extra moeite kost het om een paard te belonen met iets dat hij in beginsel al fijn vindt? Waarom moet een paard per se koste wat kost leren dat een klap op de hals een beloning is?

Stel dat ik mijn paard per se wil aanleren dat een zachte zweepslag tussen de oren 'goed zo' betekent, zou dat logisch zijn? Ik ben er van overtuigd dat het me zou lukken. Dan ben ik dus een tijd bezig om hem niet meer bang te laten zijn voor een zweepslag tussen de oren en na een tijd kan ik het aan een snoepje of iets dergelijks koppelen en snapt hij dat een zweepslag tussen de oren goed nieuws is.

Maar waarom zou ik dat zo willen bereiken, als ik hetzelfde zonder training kan bereiken door hem in z'n schoft te krauwelen?

berdien85

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:52

Volgens mij is het ook belangrijk om in deze discussie een onderscheid in een klopje en een echte klap te maken. Ik geloof nooit dat zelfs een onbeleerd paard zich rot schrikt van een klopje.. Ja tenzij het nog niet veel in contact met mensen is geweest.. Maar de paarden die rijd geven er niet om..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:53

Ilja_1997 schreef:
bij m'n vorige manege deden ze dat ook, de 1e les schrok ik me dood ;(.
bij de manege waar ik heb leren paardrijden was dat absoluut helemaal verboden, het welzijn van de paarden stond voorop.
dus beloon je paard zoals paarden ook aan elkaar laten merken dat ze elkaar aardiger vinden, dus ''knabbelen'' bij de schoft.(in dit geval kriebelen duss :P )

dat ze elkaar aardiger vinden, gaat gepaard met bijten en wrijven. Als ze dat echt bij jou doen, bijt ie je nekvel dr af. Grappig dat mensen hun paarden behandelen zoals ze zelf behandelt zouden willen worden. Mijn paarden vinden het heerlijk als met de rosborstel snoeihard rondjes draait, doe ik het bij iemand anders valt het vel eraf denk ik zo...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:54

_Zsazsa_ schreef:
dat ze elkaar aardiger vinden, gaat gepaard met bijten en wrijven. Als ze dat echt bij jou doen, bijt ie je nekvel dr af. Grappig dat mensen hun paarden behandelen zoals ze zelf behandelt zouden willen worden. Mijn paarden vinden het heerlijk als met de rosborstel snoeihard rondjes draait, doe ik het bij iemand anders valt het vel eraf denk ik zo...

Precies, een paard is geen mens :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:55

_Zsazsa_ schreef:
elk groen paard schrikt van alles wat je met ze doet, dan moet je ze maar lekker in de wei laten staan.

Hier ga ik niet op in.

_Zsazsa_ schreef:
paarden en wij spreken niet dezelfde taal. Dus ja, ik vind dat wij ze moeten leren wat een beloning en wat niet, en als die klappen op de hals ( die heeeelemaal geen pijn doen) met een paar lieve woorden gepaard gaan.

We kunnen wel een beetje ons best doen om ons begrijpelijk te maken. Stel dat ik tegen een nieuwe kennis zeg: "HEE VUILE KL**TZAK!" en vervolgens zeg ik: Ja, dat is mijn manier om iemand te begroeten die ik op het eerste gezicht heel erg mag!
Is het dan niet logischer om meteen te zeggen: "Hee! Jou mag ik wel!"

_Zsazsa_ schreef:
Er geen 1 paard is die hier trauma's van krijgt.

Dit vind ik een flauwe manier van discussiëren. Je legt je tegenstanders kulargumenten in de mond zodat het lijkt dat ze er zeker naast zitten.

_Zsazsa_ schreef:
Jammer dat mensen denken dat paarden echt niks kunnen hebben. Ik zou zeggen, speel een lekker rondje mee in de kudde. eerst trappen ze lekker naar je en proberen ze je in je benen te bijten en als beloning word je in je nek gebeten... nee das lekker.

Zoals ik al eerder zei: ik denk niet dat het kloppen pijn doet, ik denk dat het geluid van het kloppen ongemak veroorzaakt. Het nek-kroelen maakt geen herrie.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 22-02-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:56

Citaat:
Nogmaals: wat voor extra moeite kost het om een paard te belonen met iets dat hij in beginsel al fijn vindt? Waarom moet een paard per se koste wat kost leren dat een klap op de hals een beloning is?

_O- nounou een klap op de hals, overdrijven is ook een vak.
9 vd 10 keer zijn 't gewoon bescheiden klopjes, die je hoort ja omdat het nou eenmaal vlakke delen zijn die vaak ook nog eens nat zijn.
als het pijn zou doen, ook al is het ''aangeleerd volgens jou'' zou een paard nog niet opgewekt ontspannen doorlopen zonder te laten zien dat hij het niet fijn vind.

Blabla1980

Mijn god zeg wat kunnen sommige mensen hier overdrijven!

Ten eerste zal het bij paarden hetzelfde zijn als bij mensen, wat de een fijn vind, vind de ander alles behalve fijn.

Sommige paarden vinden het fijn als je ze door de manen kroelt, de ander moet er niks van hebben. En een paard een klopje geven is heel iets anders als hem keihard op zijn hals slaan.

En dat eeuwige gezeur over "de altijd slechte en paard onvriendelijke maneges met enorm slechte instructeurs" vind ik ook belachelijk.

dus :)

Marloez

Ik denk dat men zich beter druk kan gaan maken om dingen die echt paardonvriendelijk zijn.

Mijn poown lijdt er echt niet onder, en ze voelt ook dat ik met liefde een paar stevige kloppen neerplant. :D Zo ook op d'r dikke bolle reet als ik langsloop. Vaak schrikt ze dan idd als het onverwachts is, maar daarna kijkt ze meteen vriendelijk achterom van "Oh heb je haar ook weer, heb je eten?" :')

Achja het is maar waar je je druk om kunt maken he. Ik zeg maar: Ze zijn niet van suiker, en ze snappen de goede bedoelingen van een halsklopje echt wel! :j
Laatst bijgewerkt door Marloez op 22-02-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:57

berdien85 schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Precies, een paard is geen mens :)

dat klopt, maar het paard doet het toch niet bij jou ;) jij beloont het paard op een ''paardachtige'' manier, i know heel vaag, maar zo vertellen ze het daar echt op die manege, aan een klop(je) is helemaal niks mis mee natuurlijk maar het hoeft ook niet heel hard.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:58

Blabla1980 schreef:
En dat eeuwige gezeur over "de altijd slechte en paard onvriendelijke maneges met enorm slechte instructeurs" vind ik ook belachelijk.

dus :)

Amen, dat dus er achter maakt 't af 8-)