Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trappen en slaan hoort bij het omgaan met paarden

Ja
48 (22%)
Nee
153 (72%)
Weet ik niet
10 (4%)

Totaal aantal stemmen: 211

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:36

Kore ik hoop van harte dat jij NOOIT het type paard tegenkomt dat die schop wél nodig heeft. Want dat zou niet goed aflopen voor zowel jou als helaas het paard. Ik heb echt een aantal paarden gezien die zó verkloot zijn doordat ze die schop op het goede moment niet gekregen hebben, dat ze gevaarlijk waren voor hun omgeving en daarmee voor zichzelf. En mijn Wiz was helemaal niet verkloot, die is gewoon redelijk hardnekkig gebleken. Ik ben ervan overtuigd dat hij wel verkloot zou zijn bij een minder consequente eigenaar.

Ik heb er ook eentje gezien die ondanks de goede lichaamstaal echt aanviel uit het niks, gewoon simpel omdat het dier geen enkel respect voor mensen meer had. Dát zul je eerst moeten oplossen. Alternatief is het paard naar de slacht brengen.

Ik kan je overigens blij vertellen dat met dat bewuste paard inmiddels normaal gewerkt kan worden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 22-02-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:38

@paardentango: zo speelt mijn paard ook met de hond (hond is inmiddels overleden). En haar veulen werd bewaakt door de hond. Hond was de enige die zomaar in de buurt van haar veulen mocht komen :D :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:44

Ach gossie, wat mooi van die trouwe hond. Gecondoleerd. Wat het een reu of een teef?
(Blijf nieuwsgierig naar dierengedrag)

Ik vind het spel van hun tweetjes soms wel doodeng hoor!
Soms gaan ze zo stevig met elkaar aan de haal, de hond is 4 en de Falabella moet drie worden in mei. Hij is hengstje en heeft dus bijtgedrag, soms gilt de hond het uit als het kleine rotzakje uit het niets komt aanvalluh... ! en denk ik... moet ik me er niet mee bemoeien?

Maar ze zoeken elkaar op en kunnen beide heel makkelijk weg en het spel neerleggen, stil leggen en even pauzeren.
Heel apart hoe twee compleet verschillende diersoorten dus toch met elkaar kunnen omgaan.

Met de grote hengsten speelt de Falabella ook, heel verstandig van achter het hek odat ze niet echt bij hem kunnen, pantoffelheldje.... O:) of een slimme inschatting van zijn eigen grenzen?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 22-02-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:44

IK denk dat het voor een paard belangrijk is dat jij als eigenaar of verzorger zorgt dat je de leider bent. Een paard heeft leiding nodig, gebeurt dit niet dan neemt hij zelf de leiding. Dit is wat ik ik veel natural-horsemanship boeken lees en ik kan mij hier wel in vinden. Ik vind overigens dat je met geweld jegens een paard weinig oplost.

Anya

Re: Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:47

Het was een Reu. Niet mijn hond maar van de eigenaar waar Lan toen stond.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:48

Ik heb toch ook ja gestemt. Hoewel ik meestal wel probeer om het met lichaamstaal of andere correctie (bijv achteruit zetten of stem) probeer op te lossen. Maar in situaties waar het paard echt gevaarlijk gedrag vertoont (Wanneer dit niet uit angst of pijn is tenminste) zal ik hem best een tik verkopen. Maar ik word niet boos en ik kan redelijk timen dus ik heb daardoor nog nooit gehad dat het probleem erger werd.

maar bijvoorbeeld als ik een paard zijn achterhoeven uit sta te krabben en hij probeert me te trappen heeft hij toch een klap te pakkken voor hij zijn been naar achter heeft. Wij mennen trouwens ook een met ruin die heel veel bijt, dat probeer ik inderdaad ook gewoon te negeren (en te zorgen dat ik niet tussen zijn tanden kom natuurlijk). Maar hij bijt meer uit speelsheid en niet zo hard en hij vind een reactie van mijn kant op zo'n moment alleen leuk. Hij denkt dan dat ik mee speel, als je dat niet door zou hebben kan ik me voorstellen dat het in zo'n situatie uit de hand loopt als je gaat slaan en schoppen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:54

Ik sla eigenlijk niet... Er lopen bij ons zo'n 20 paarden, en ik heb nog niet mijn hand hoeven oplichten.
Ze variëren in leeftijd van veulen tot 25 jarige.
Ze gedragen zich vrijwel nooit vervelend, en de grootste reden daarvoor is denk ik omdat ze in 'gemengde leeftijd' geroepen opgroeien.
Moeders, tantes, oudere neven en nichten zorgen wel voor correcties.
Daarbij wordt het jonge spul voldoende aangehaald, aangeraakt en voorbereid op de omgang met de mens, maar ook op tijd weggestuurd. Hiermee leer je ze al vroeg dat ze mogen komen als je dat aangeeft, maar ook uit jouw ruimte te blijven wanneer jij dat wil.
Lijfstraffen zijn vrijwel altijd nutteloos.
We beleren ze met veel rust en tijd, en nemen zoveel tijd voor iedere fase dat de paarden ook vrijwel nooit bokken bij het beleren... ze snappen wat de bedoeling is.
Wat nog wel eens gebeurd is dat ze iets spannend vinden, en dan bijten... dat is overspronggedrag en moet je niet afstraffen. Als ik voel dat de spanning stijgt, en ik zie een gebit aankomen, dan doe ik mijn elleboog opzij en knallen ze daar tegenaan... na 2x bijten ze dus niet meer om hun spanning te reguleren... en dan heb ik niet hoeven slaan.
De meeste problemen komen voort uit gebrek aan overtuigingskracht en geduld. Het eerste wilde nog wel eens mijn probleem zijn, daar heb ik aan gewerkt... en het is wonderlijk hoe je mild kunt 'leiden' en dan alles voor elkaar krijgt.
Geduld heb ik eindeloos, ook dat werkt in mijn voordeel natuurlijk. IK kan wel alles snappen, voor een paard werkt dat anders... trager, ik ga gewoon rustig in die flow mee.
In de kudde wordt weinig gevochten. Je hebt inderdaad wel eens types die menen overal om te moeten vechten, ze houden altijd de waterbak of de ruif bezet... gewoon om te laten zien dat ze het kunnen. Zij vallen ook gericht aan, vaak zomaar... lijkt het. Wij hebben 1 zo'n merrie. Het lijkt me doodvermoeiend voor haar.
De meeste leiders zijn echter vrijwel altijd kalm en vechten vrijwel nooit. De paarden durven daar ook omheen te staan, voelen zich blijkbaar toch een soort van 'gelijke' en hebben wel respect voor het feit dat dit paard de baas is.
De hengst en 1 van de leidende merries bij ons zijn daar een mooi voorbeeld van.
Ik ben het dus niet eens met de stelling dat er veel 'hard' uitgevochten wordt. Dat is gewoon niet waar. Dat is veel te gevaarlijk, tijd- en energierovend voor paarden... volstrekt niet logisch.
De reden dat het toch vaak gebeurt is omdat mensen paarden maar in en uit de kudde halen, en allerlei veranderingen aanbrengen.

DE reden dat het mis gaat is echter volgens mij 2-ledig: gebrek aan vaardigheden en gebrek aan geduld. Beide kun je leren, dat moet je echter wel willen. Al die 2 zaken goed zitten, is slaan vrijwel altijd niet nodig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:57

liedje89 schreef:
Ik heb toch ook ja gestemt. Hoewel ik meestal wel probeer om het met lichaamstaal of andere correctie (bijv achteruit zetten of stem) probeer op te lossen. Maar in situaties waar het paard echt gevaarlijk gedrag vertoont (Wanneer dit niet uit angst of pijn is tenminste) zal ik hem best een tik verkopen. Maar ik word niet boos en ik kan redelijk timen dus ik heb daardoor nog nooit gehad dat het probleem erger werd.

maar bijvoorbeeld als ik een paard zijn achterhoeven uit sta te krabben en hij probeert me te trappen heeft hij toch een klap te pakkken voor hij zijn been naar achter heeft. Wij mennen trouwens ook een met ruin die heel veel bijt, dat probeer ik inderdaad ook gewoon te negeren (en te zorgen dat ik niet tussen zijn tanden kom natuurlijk). Maar hij bijt meer uit speelsheid en niet zo hard en hij vind een reactie van mijn kant op zo'n moment alleen leuk. Hij denkt dan dat ik mee speel, als je dat niet door zou hebben kan ik me voorstellen dat het in zo'n situatie uit de hand loopt als je gaat slaan en schoppen.

Waarom trapt dit paard met hoeven uitkrabben? Heeft het wel goed geleerd zichzelf te balanceren op 3 benen? Is het mogelijk pijnlijk om dat er ergens iets verkeerd zit?
Iedereen vind maar dat het paard dat goed MOET doen, maar het is allejezus lastig voor een paard om op 3 benen te staan. Als dat zoveel stress oplevert dat hij gaat slaan, mag je er donder op zeggen dat hij OF pijn heeft, OF bang is dat hij omvalt.

Die bijtende ruin. Is dat geen overspronggedrag? Dat hij dus zoveel spanning heeft rond het mennen/ naar buiten gaan, dat hij probeert te laten afvloeien door te bijten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:01

Nog een kanttekening: er is wel een verschil tussen paarden aan te merken vind. Het huidige KWPN fokt paarden met nog meer beweging, nog meer looplust, nog meer energie, nog meer temperament. Het vraagt dus nog meer van een eigenaar om daarmee om te kunnen gaan.
Het vraagt echter niet om nog meer slaag, nog jonger gaan beleren, nog harder overdonderen.
Ieder paard is gelijk, en kun je op dezelfde manier trainen en opvoeden. Maar het moet gezegd dat hoger in het bloed staande paarden om nog meer vakkundigheid en JUIST subtiliteit vragen.
Geweld lokt geweld uit... ik ben daar dus echt geen voorstander van.

Kore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:01

Anya schreef:
Kore ik hoop van harte dat jij NOOIT het type paard tegenkomt dat die schop wél nodig heeft. Want dat zou niet goed aflopen voor zowel jou als helaas het paard. Ik heb echt een aantal paarden gezien die zó verkloot zijn doordat ze die schop op het goede moment niet gekregen hebben, dat ze gevaarlijk waren voor hun omgeving en daarmee voor zichzelf. Ik heb er eentje gezien die ondanks de goede lichaamstaal echt aanviel uit het niks, gewoon simpel omdat het dier geen enkel respect voor mensen meer had. Dát zul je eerst moeten oplossen. Alternatief is het paard naar de slacht brengen. Ik kan je overigens blij vertellen dat met dat bewuste paard inmiddels normaal gewerkt kan worden.

@Anya, die ben ik zeker tegengekomen en ooit deelde ik ook wel eens een sporadische schop uit. Natuurlijk werkte dat wel, maar als ik eerlijk ben lag dat wel aan mijn eigen aanpak subtiele signalen die ik negeerde door ongeduld. Zoals je terecht zegt, er ligt een ervaring aan vooraf, helaas kan het paard daar meestal niets aan doen (tenzij er een neurologisch probleem is) en die ervaring kun je op allerlei manieren ombuigen, ik kan me de bewuste schop daarom wel voorstellen en ik maak op uit wat je schrijft dat je met veel respect, zorg en liefde met je paarden bezig bent. De vraag is of het op een andere manier ook gelukt was, want ik weet inmiddels dat dát dus ook goed werkt. Een schop is sneller, de andere weg vraagt meer tijd. Het is inderdaad triest als een paard afgeschreven kan worden omdat mensen er verkeerd mee om zijn gegaan.

@Paardentango, leuk filmpje, spelenderwijs wordt er veel gezegd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:04

Anya schreef:
Ik heb niet gestemd. Omdat ik geen ja en geen nee wil opschrijven. Omdat je actie erg afhangt van de situatie en het paard.

Ik ga hierin met cassidy mee. Zo zacht als kan, zo hard als nodig is. Mét alle scala's daartussen, altijd afgestemd op de situatie en het paard.

Ja ik heb met de bovenkant van de voet met name Wiz wel eens een schop gegeven. Op de spierdelen waar het geen kwaad kan. Precies zoals andere paarden in de wei elkaar daar tikken. In de wetenschap dat ik NOOIT zo hard kan 'schoppen' als een ander paard een paard schopt.
Wiz is geen paard dat genoegen neemt met 'nee jochie, niet doen'. Hij is er eentje van het soort 'dat kan ik hebben'. Dus om hem af te leren om te bijten (wat hem echt van veulen af aan is geleerd) heb ik altijd opgebouwd: stem, terugzetten, duidelijker terugzetten, tikje, tik. Dat heeft twee weken geduurd, maar hij bijt niet meer. Andere situaties vragen andere acties: schoppen tegen de stalwand om aandacht heb ik genegeerd. Niet schoppen tegen de wand beloond.

De pony van mijn vriendin is een renner. Daar helpt een dergelijke correctie helemaal niet. Daar moet je gaan zitten en haar laten komen. Vertrouwen winnen. Maar zij is enorm introvert. Wiz is extrovert en dominant. Mijn merrie is eveneens extrovert én de leidende merrie in de wei: maar bij haar helpt een hardere correctie (zoals bij Wiz (haar veulen) weer helemaal niet. Je krijgt dan geen enkele reactie. Voor haar moet je het leuk maken, heb je haar aandacht, dan krijg je ook wat je vraagt. En je moet het vragen. Niet vertellen.

3 paarden, drie verschillende aanpakken. En eentje daarvan krijgt als nodig is een schop met de vlakke bovenkant voet. Hij is nu én opgevoed én een paard dat erg op mensen gericht is. De 'koffieleut' van de stal.

En allemaal zijn ze 'met lichaamstaal' te longeren, komen ze uit de wei als ik ze roep, kunnen gewoon zonder touw stilstaan als ik zadel of wegloop en zijn ze in een bochtje in de trailer te sturen. De weg ernaartoe is bij allemaal anders geweest.

Mooi verwoord!
Ik ben ook niet voor slaan of schoppen.
Maar toen ik mijn haflinger kocht was het wel nodig. Hij veegde compleet de vloer met me aan als ik niet uitkeek.
Hangen met poetsen, gericht slaan, bijten, je meesleuren ipv naast je lopen.
Ik heb hem met tranen in mijn ogen een schop verkocht toen hij gericht naar me trapte met poetsen. Ik heb 'm een aantal keer een tik op zijn neus moeten verkopen toen hij me weer hard beet (en hij beet echt tot bloedens toe). Om maar niet te spreken over het wandelen met een hengstenketting om zijn neus en af en toe een flinke ruk.

Overigens, na al een maand te proberen met alternatieven. Hij reageerde gewoon niet.
Ik heb bovenstaande 2 weken moeten doen. En toen ging de knop om.
Ik heb nu een ontzettend braaf paard wat met een los touwtje naast me stapt en draaft en in 1x weer halt houdt, wat aan een slap touwtje te poetsen is. Zelfs los (al is gras dan erg verleidelijk :D) en wat nooit meer getrapt heeft. Corrigeren gebeurt nu met stemverheffing en is meer dan genoeg.

Ik heb echt zitten janken omdat ik zo niet met een paard om wilde gaan, maar nu ben ik blij dat ik het gedaan heb. Overigens niet met rijden, want dan is het een renner en is hij compleet anders. Ik heb toevallig gisteren het eerste tikje sinds 1,5 jaar gegeven omdat hij mijn been negeerde. Maar normaal rijd ik zelfs zonder zweep of sporen. Ik heb ze niet nodig en hij gaat alleen maar flippen als ik een tik geef.

Dit was overigens het eerste paard dat ik zo moest corrigeren. De paarden voor hem (bijrijdpaarden) hadden aan een stemverheffing en een stamp op de grond genoeg. Inclusief de puberende hengst die ik 2 jaar heb gereden.
Jim heeft duidelijk leiding nodig. En krijgt hij het niet, dan neemt hij het zelf.
En dat was, voor ik hem kocht, al 2 jaar lang het geval. Dus voor hem was het normaal gedrag. En ik liet me ook overdonderen in het begin. Ik was zoiets helemaal niet gewend.

Kore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:05

Ninx schreef:
Ik sla eigenlijk niet... Er lopen bij ons zo'n 20 paarden, en ik heb nog niet mijn hand hoeven oplichten.
Ze variëren in leeftijd van veulen tot 25 jarige.
Ze gedragen zich vrijwel nooit vervelend, en de grootste reden daarvoor is denk ik omdat ze in 'gemengde leeftijd' geroepen opgroeien.
Moeders, tantes, oudere neven en nichten zorgen wel voor correcties.
Daarbij wordt het jonge spul voldoende aangehaald, aangeraakt en voorbereid op de omgang met de mens, maar ook op tijd weggestuurd. Hiermee leer je ze al vroeg dat ze mogen komen als je dat aangeeft, maar ook uit jouw ruimte te blijven wanneer jij dat wil.
Lijfstraffen zijn vrijwel altijd nutteloos.
We beleren ze met veel rust en tijd, en nemen zoveel tijd voor iedere fase dat de paarden ook vrijwel nooit bokken bij het beleren... ze snappen wat de bedoeling is.
Wat nog wel eens gebeurd is dat ze iets spannend vinden, en dan bijten... dat is overspronggedrag en moet je niet afstraffen. Als ik voel dat de spanning stijgt, en ik zie een gebit aankomen, dan doe ik mijn elleboog opzij en knallen ze daar tegenaan... na 2x bijten ze dus niet meer om hun spanning te reguleren... en dan heb ik niet hoeven slaan.
De meeste problemen komen voort uit gebrek aan overtuigingskracht en geduld. Het eerste wilde nog wel eens mijn probleem zijn, daar heb ik aan gewerkt... en het is wonderlijk hoe je mild kunt 'leiden' en dan alles voor elkaar krijgt.
Geduld heb ik eindeloos, ook dat werkt in mijn voordeel natuurlijk. IK kan wel alles snappen, voor een paard werkt dat anders... trager, ik ga gewoon rustig in die flow mee.
In de kudde wordt weinig gevochten. Je hebt inderdaad wel eens types die menen overal om te moeten vechten, ze houden altijd de waterbak of de ruif bezet... gewoon om te laten zien dat ze het kunnen. Zij vallen ook gericht aan, vaak zomaar... lijkt het. Wij hebben 1 zo'n merrie. Het lijkt me doodvermoeiend voor haar.
De meeste leiders zijn echter vrijwel altijd kalm en vechten vrijwel nooit. De paarden durven daar ook omheen te staan, voelen zich blijkbaar toch een soort van 'gelijke' en hebben wel respect voor het feit dat dit paard de baas is.
De hengst en 1 van de leidende merries bij ons zijn daar een mooi voorbeeld van.
Ik ben het dus niet eens met de stelling dat er veel 'hard' uitgevochten wordt. Dat is gewoon niet waar. Dat is veel te gevaarlijk, tijd- en energierovend voor paarden... volstrekt niet logisch.
De reden dat het toch vaak gebeurt is omdat mensen paarden maar in en uit de kudde halen, en allerlei veranderingen aanbrengen.

DE reden dat het mis gaat is echter volgens mij 2-ledig: gebrek aan vaardigheden en gebrek aan geduld. Beide kun je leren, dat moet je echter wel willen. Al die 2 zaken goed zitten, is slaan vrijwel altijd niet nodig.

+:)+

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:11

Ik ben tegen het slaan en schoppen van paarden! Absoluut. Maar soms krijgen ze hier echt wel een tik van me hoor. Mn eigen pony weet nu inmiddels wat hij wel en niet kan maken. En weet het dus ook van zichzelf dat hij fout zit. Met aansingelen beet hij ook. Ik snap dat het niet lekker voor hem is, en ik geef hem dus niet op zijn kop als hij bijt. Maar wel als hij MIJ bijt. Dat accepteer ik niet. Hij mag best in het hout dan bijten of aan de balk maar niet in mij. Dit weet hij, en doet hij dus ook niet.

Andere pony van stal die is erg eigenwijs en totaal geen respect voor mij. Dit is ook voornamelijk verholpen met lichaamstaal. Loopt hij door me heen? Duw ik hem zoveel meter terug etc. Nu stop hij wanneer ik stop, loopt hij wanneer ik stop. Ook hem singelde ik aan en wou gericht naar me trappen. Dat mag dus niet. Toen ik hem losgooide kwam hij ook een keer op me afrennen, toen heeft hij ook een tik gehad met de longeerzweep.
Dit zijn nu enkele voorbeelden. Maar als ze iets doen wat niet mag kunnen ze een tik verwachten. Ik mep ze niet helemaal in elkaar, maar een correctie tikje kan volgens mij best.
Allebei de ponys hebben nu super veel respect voor me

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:13

ik zeg ook ja, mits met beleid :). Maar dat geld voor alles...Het ene paard hoef je maar een boze blik toe te werpen, het andere is zo hondsbrutaal dat hij echt een x een schop nodig heeft. Vergeet niet dat paarden rond de 500 kilo wegen, en wanneer je die niet meer in de hand hebt, dan heb je een probleem. Dus liever een duidelijke correctie die je daarna nooit meer hoeft te herhalen..Dan een paard wat steeds respectlozer wordt en net wat anja zegt gevaarlijk wordt voor de omgeving. Als je op dat punt beland red je het niet meer met een "simpele" schop...

wanneer je vaak, onterecht of uit onmacht schopt of slaat, dan krijg uiteindelijk een paard die of "gebroken" is of een keer terug gaat uithalen omdat hij het zat is.

Timing en consequent zijn is heel belangrijk bij dit soort dingen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:22

Zoals met alles is het maar net hoe je het doet.

Mijn hengstje is inmiddels al weer bijna 10 jaar. Ik heb in het begin het wat wij mensen aardig corrigeren vinden geprobeerd wat geleid heeft tot een kreng van een paard, die niet wist waar hij aan toe was en dus maar mensen aan viel om zelf de dominanste te zijn.
Toen overgegaan op begrijpbaarder taal, schop voor de kont als dat nodig was. Het was gelijk over en heb er een heerlijk evenwichtig paard voor terug gekregen waar ik 9 jaar later nog steeds plezier van heb en een klein kind aan kan toevertrouwen.

Mensen die horen dat je je paard een schop onder de kont geeft als nodig is gaan er vaak gelijk vanuit dat je zo hard mogelijk en het liefst vaker achter elkaar schopt. Wat heel jammer is want dat is natuurlijk echt niet zo. Het gaat helemaal niet om de kracht waar je mee schop het gaat om de boodschap, daar is geen kracht voor nodig.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:23

Daar heb je gelijk in, randie. Bij het paard van mijn zus hoef je alleen maar je stem te verheffen en die weet het al meteen. Terwijl je bij die andere echt moet optreden voor ze het doorhebben.

Kore

Re: Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:27

Ik las ergens een berichtje wat nu weer weg is, waarin iemand vroeg hoe je dan wel respect af moest dwingen?

Iedereen gaat er anders mee om, maar persoonlijk denk ik dat respect niet af te dwingen is en ook niet afgedwongen zou moeten worden.
Hoe je wel moet doen is per situatie/paard/degene die ermee werkt verschillend. Zoals eerder gezegd dat is moeilijk op een forum uiteen te zetten. Het gaat erom de signalen op te merken, een paard verteld het je al, als je in de buurt komt, als je maar goed kijkt. Gaat zijn hoofd omhoog en hoe hoog gaat dat precies? Is zijn lijf gespannen of niet? Hoe staan de benen? Hoe reageert hij of zij als je hem benaderd? Wees je bewust van je paard, ken zijn gedrag en zijn verleden. Wees je gewoon bewust van je paard en jezelf, de snelheid en signalen waarmee je dingen doet. Gooi je het zadel op zijn rug of laat je het eerst even zien? Pak je zijn hoef uit het niets of laat je in een seconde even zien wat je gaat doen door net even in zijn gezichtsveld te gaan staan. Geef je het paard vrijheid en grenzen, is daar een goeie balans in? Het hoeft allemaal geen uren te duren, maar het is wel het is een totaalpakket van benaderen. Door het natuurlijk gedrag te zien en te begrijpen wanneer een paard zich overgeeft aan jouw leiderschap, zich veilig voelt in jouw leiderschap hoef je zelden te corrigeren. Wanneer dat wel het geval is, zijn we zelf niet oplettend geweest, daar ben ik nu wel van overtuigd. Mensen vergeten soms dat een paard geen mens is en dus anders communiceert. Vooral non-verbaal. De filmpjes geven wel een beetje een beeld.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:30

Een paard zo hard slaan als je maar kan is niet nodig
Zo kunnen ze schuw worden
Een corrigerend tikje zo heel af en toe moet kunnen doe ik ook
Bijv als me paard naar me hapt of naar me schopt dan geef ik een corrigerend tikje op d'r hals fzow

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:31

Even bijgelezen en jeetje zeg, ik ben erg onder de indruk van de berichten die hier geplaatst worden. Werkelijk prachtige verhalen en ervaringen die denk ik iets zijn om over na te denken.
Ik was geroerd van het verhaal van Amanda, zo eerlijk beschreven en iets doen wat je niet wil doen maar diep van binnen 'weten' dat het niet anders kan. Ja, en soms is dat ook zo. Het doorbreekt wel iets.
Het verhaal van Ninx, puur uit de praktijk, en prachtig verwoord.

Leren kunnen we allemaal van elkaar, en door er met elkaar over te praten ga je nadenken. Daaromheb ik ook de afgelopen jaren alles gelezen wat ik kon vinden en ben tussendoor gaan reizen. Ik wilde het zien, voelen en proberen te begrijpen hoe het zat en waarom. Mensen vragen hoe zij dingen zien, en waarom ze dat zo zien.

Waarom hadden sommigen nooit problemen en anderen wel?
Hoe losten ze dat op, en waarom losten ze het zo op.

Er zijn trouwens landen waar men 'vervelende paarden' gewoon opeet als ze zich net prettig gedragen tegenover mensen, maar daar hoef je in NL niet mee aan te komen denk ik :=

;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:32

Kore allemaal goed en wel. Dát is allemaal basis.
Als het goed is ken je die basis. Laat je het zadel niet zien, maar ruiken (klein verschil). Etcetera.

Maar nu hebben we een paard dat zonder ook maar een oor te verdraaien, zonder duidelijk spanningsverschil in draf gewoon zijn rondjes loopt en uit het niets aanvalt.... Gewoon omdat hij heeft geleerd dat dat gedrag effect heeft. En dat gedrag meermalen bevestigd is. Hij is dominant, vragen heeft zin tot het betreffende paard er geen zin in heeft. Niet zozeer staakt dan o.i.d. Maar gewoon aanvalt.

Ik ben zó benieuwd hoe jij dan de grens trekt. En hoe je je eigen veiligheid garandeert? Want ik neem aan dat je hem dan niet een zadel laat zien/ruiken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:33

Ninx schreef:
Waarom trapt dit paard met hoeven uitkrabben? Heeft het wel goed geleerd zichzelf te balanceren op 3 benen? Is het mogelijk pijnlijk om dat er ergens iets verkeerd zit?
Iedereen vind maar dat het paard dat goed MOET doen, maar het is allejezus lastig voor een paard om op 3 benen te staan. Als dat zoveel stress oplevert dat hij gaat slaan, mag je er donder op zeggen dat hij OF pijn heeft, OF bang is dat hij omvalt.

Die bijtende ruin. Is dat geen overspronggedrag? Dat hij dus zoveel spanning heeft rond het mennen/ naar buiten gaan, dat hij probeert te laten afvloeien door te bijten?

Snap dat het niet makkelijk is voor een paard maar je voet neer willen zetten is iets anders dan gericht trappen, als hij zijn evenwicht echt verloor zou hij niet meer zo goed richten }> . Het paard deed het normaal trouwens heel braaf maar hij had toen mok waardoor hij het natuurlijk vervelend vond, maar waardoor het nog veel belangrijker was dat we zijn hoeven gewoon uit konden krabben en zijn voeten af konden drogen. Dus toen heb ik hem een tik op zijn kont gegeven die op geen enkele manier in vergelijking stond met de klap die hij mij wilde geven (hij schrok er niet eens hard genoeg van om opzij te stappen was meer even 'let op! ik sta hier' dan grof geweld hoor).

Snap dat het soms ook vervelend is voor een paard maar ik vind gericht trappen gewoon nooit kunnen en ik was op dat moment ook niet in een positie om hem nog met lichaamstaal of stem te corrigeren dan was de timing verkeerd geweest en had hij het niet gesnapt. Dat is imo veel vervelender voor het paard. Vind trouwens ook wel dat het per paard scheeld we hebben er een die heel weinig reactie geeft op lichaamshouding tot je hem een keer een tik verkoopt daarna heeft ie wel respect voor je. Die is misschien niet goed opgevoed maar hij functioneerd prima zolang hij niet word behandeld alsof hij van porselein is :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:34

LADPR schreef:
Zoals met alles is het maar net hoe je het doet.

Mijn hengstje is inmiddels al weer bijna 10 jaar. Ik heb in het begin het wat wij mensen aardig corrigeren vinden geprobeerd wat geleid heeft tot een kreng van een paard, die niet wist waar hij aan toe was en dus maar mensen aan viel om zelf de dominanste te zijn.
Toen overgegaan op begrijpbaarder taal, schop voor de kont als dat nodig was.
Het was gelijk over en heb er een heerlijk evenwichtig paard voor terug gekregen waar ik 9 jaar later nog steeds plezier van heb en een klein kind aan kan toevertrouwen.

Mensen die horen dat je je paard een schop onder de kont geeft als nodig is gaan er vaak gelijk vanuit dat je zo hard mogelijk en het liefst vaker achter elkaar schopt. Wat heel jammer is want dat is natuurlijk echt niet zo. Het gaat helemaal niet om de kracht waar je mee schop het gaat om de boodschap, daar is geen kracht voor nodig.

Ik vraag me dan af of het niet juist zo is dat je nu 'duidelijker' bent. En of je die duidelijkheid vanaf het begin wel hebt getoond toen hij nog 'lief' was.
Ik vraag me af of het jouw schoppen zijn geweest, of jouw huidige mindset en dus duidelijker lichaamstaal.
Dat het paard in beginsel niet wist waar het aan toe was en zelf leiding nam, kun je denk ik niet terugvoeren naar het gebrek aan voldoende schoppen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:35

Anya schreef:
Kore allemaal goed en wel. Dát is allemaal basis.
Als het goed is ken je die basis. Laat je het zadel niet zien, maar ruiken (klein verschil). Etcetera.

Maar nu hebben we een paard dat zonder ook maar een oor te verdraaien, zonder duidelijk spanningsverschil in draf gewoon zijn rondjes loopt en uit het niets aanvalt.... Gewoon omdat hij heeft geleerd dat dat gedrag effect heeft. En dat gedrag meermalen bevestigd is. Hij is dominant, vragen heeft zin tot het betreffende paard er geen zin in heeft. Niet zozeer staakt dan o.i.d. Maar gewoon aanvalt.

Ik ben zó benieuwd hoe jij dan de grens trekt. En hoe je je eigen veiligheid garandeert? Want ik neem aan dat je hem dan niet een zadel laat zien/ruiken.

Valt het paard echt aan? Heeft hij iemand al gebeten of geschopt? Of dreigt hij met aanvallen en heeft hij feitelijk nog niemand te pakken gehad? Dat is een groot verschil..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:36

liedje89 schreef:
Ninx schreef:

Snap dat het niet makkelijk is voor een paard maar je voet neer willen zetten is iets anders dan gericht trappen, als hij zijn evenwicht echt verloor zou hij niet meer zo goed richten }> . Het paard deed het normaal trouwens heel braaf maar hij had toen mok waardoor hij het natuurlijk vervelend vond, maar waardoor het nog veel belangrijker was dat we zijn hoeven gewoon uit konden krabben en zijn voeten af konden drogen. Dus toen heb ik hem een tik op zijn kont gegeven die op geen enkele manier in vergelijking stond met de klap die hij mij wilde geven (hij schrok er niet eens hard genoeg van om opzij te stappen was meer even 'let op! ik sta hier' dan grof geweld hoor).

Snap dat het soms ook vervelend is voor een paard maar ik vind gericht trappen gewoon nooit kunnen en ik was op dat moment ook niet in een positie om hem nog met lichaamstaal of stem te corrigeren dan was de timing verkeerd geweest en had hij het niet gesnapt. Dat is imo veel vervelender voor het paard. Vind trouwens ook wel dat het per paard scheeld we hebben er een die heel weinig reactie geeft op lichaamshouding tot je hem een keer een tik verkoopt daarna heeft ie wel respect voor je. Die is misschien niet goed opgevoed maar hij functioneerd prima zolang hij niet word behandeld alsof hij van porselein is :Y)

Een regelrechte 'echte' aanval kun je niet negeren, en dat moet je ook niet doen.
Maar een paard dat alles altijd braaf doet, en ineens van 1 onderdeel een halszaak gaat maken nodigt uit tot meer denkwerk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:38

Het waren er twee. De ene trapte iemand de tand uit de mond. De andere viel aan en beet. Ik dacht ach valt wel mee, gewoon goede lichaamstaal nodig en oplettende begeleider. Maar nee, hij viel ook bij mij gewoon aan. Ik heb de tanden nog boven mijn borst staan als aandenken. De tweede aanval was ik sneller gelukkig. Dat heeft wel geholpen.

PS dit zijn niet mijn paarden overigens.