Wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:13

Misschien een zweepje jaa of lokken met iets lekkers?

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:16

hahaha lokken met een snoepje is erg leuk, heb ik ook eens geprobeerd! het werkt wel goed! Alleen zijn de meeste paarden wel zo intelligent dat ze op een gegeven moment weten dat wanneer ze stil gaan staan, gelokt worden met een snoepje... Dan gaan ze juist expres stil staan om het snoepje te kijgen!!!

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:37

Jaa,, ik weet het. Mijn ervaring is dat je dan als snel zo'n schooipaard krijgt :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:47

Emma0705 schreef:
Oke, bedankt, maar ik gebruik liever geen zweep bij haar, gewoon omdat ik niet zo van zwepen hou en het liever op de natuurlijke manier doe..

'De natuurlijke manier' is echter wel dat het paard van achteren opgedreven wordt en van voren gestuurd.

Als je voor bij het paard staat kun je gewoon eigenlijk niet drijven. Een zweep kan dan een prima oplossing zijn, gewoon, puur als verlengstuk, en je hoeft dan zeker niet meteen te gaan slaan. Vaak is wijzen of bewegen achter de achterhand al voldoende - net als bij longeren. Reageert ze daar niet op, dan kun je altijd nog een tik(je) geven. En zelfs dat hoeft niet pijnlijk te zijn: je kunt ook gewoon een tikje ter aanwijzing geven. Is het dan nog niks, tsja, dan wordt het bij toch minder aangenaam voor het paard en vraag ik het niet meer vriendelijk. Maar dat hoeft niet je eerste actie te zijn.

Als je aangeeft dat ze wel eens wegspringt, steigert naar de zweep of bokt, zou ik daar wel op trainen, het geeft wel aan dat je nog wat werk te doen hebt, want zulk gedrag is niet acceptabel.

funnyhorses

Re: Wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:52

ik zou het eens proberen met geduld.
dus als je paard ineens blijft staan,blijf jij ook staan,zonder aan te kijken of om te draaien of iets te zeggen.
neem bijv.een worteltje mee en probeer daarmee de aandacht te trekken zodra ze aanstalten maakt om dat worteltje loop je een paar passen naar voren,zonder iets te zeggen of te kijken.
als ze dan mee loopt even over dr hals aaien en met stem belonen.na een paar meter geef je dan een stukje lekkers.

Dus concentreren op het goeie en het slechte negeren daar komt het op neer.
dan is een zweep overbodig.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:00

zweepje meenmen. mijn fjord doet dat ook. of iemand meenmen die hem achter actief houdt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:03

niet vooruit? Dan maar achteruit! EN ACHTERUIT blijven gaan totdat jij het beu bent, meestal willen ze dan wel weer vooruit, is mijn ervaring.

Moet je eens zien hoe snel ze vooruit wil. (neem aan dat dit puur uit proberen en klieren is, dat het paard niet bang of angstig is he!)