Vosmerrie's zijn 9 v/d 10x onhandelbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirm

Re: Vosmerrie's zijn 9 v/d 10x onhandelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:47

Ik heb altijd vosmerries met bles en witte benen! Heerlijke dieren!! Wil niets anders... en echt, ze zijn niks moeilijker of makkelijker dan welke andere kleur merrie dan ook! Een merrie heeft zowiezo een ander karakter als een ruin. Ik zou de merrie gewoon gaan bekijken zoals je elk ander paard zou bekijken!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:52

Toevallig een Jazz :P?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:14

Klinkt misschien gek, maar bij Duitse Doggen bijvoorbeeld ligt het echt aan de kleur hoe ze zijn. De blauwgrijze zijn het moeilijkst en de voskleurige (toevallig) het gemakkelijkst in de opvoeding. Tja, vraag me niet hoe het komt, de fokker kon het ook niet uitleggen en die heeft er heel wat gefokt van allerlei kleuren. Ik weet niet zeker of ik het moet geloven en ik weet ook niet zeker dat het zo is. Misschien een of andere bioloog?

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:16

Ook ik heb een vosmerrie.. Nou niks geen moeilijkheid mee hoor. Ook niet tijdens de hengstigheid. Enige waaraan ik het merk is dat haar benen iets vies worden _O- . Dus nee, denk dat het meer aan 't paard zelf dan aan de kleur ligt :n

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:32

SadyLady schreef:
Kan het gen van de voskleur geen verband houden met het gen(en) voor bepaalde karaktereigenschappen??

Ondanks dat ik het zelf niet geloof, maar als je puur biologisch kijkt..

@SaduLady, grin ook biologisch dus niet.

Ik heb.......denk denk..............en stuk of 7 a 8 vosmerries gehad :o :D En nope bij de mijne is de kleur niet inherrent aan het karakter. Ja ik heb draken-vos maar ik heb ook uberlieve vossen (gehad). De draak-vos heb ik nog steeds *D Is dominant tot het einde, maar naar paarden toe tegenover mij niet. Maar is ongelovelijk werklustig, zorgzaam voor de ruiter, en zeer leergierig. Wel een beetje koppig en blijft testen. De draak heeft overigens geen bles maar kol en sneb :D
Maar mijn andere vosmerrie is juist compleet het tegenovergestelde, braaf en lief in omgang, niet echt dominant. Wel lopiger, wat de draak dus echt niet is, die is zo lui als de pest :D En ook werkwillig.

En de vosmerrie die dan volgens de sages echt erg zou moeten zijn, vos met bles was het liefste paard wat je je maar kan bedenken. Een paard met verleden, en altijd blij zijn als je komt, werkwillig, niks koppig altijd braaf en ook niet loperig.

Pismerries waren er overigens geeneen, ik heb al heel wat merries gehad (stuk of 20) en geeneen was pismerrie. Dus die kwa vos is al helemaal een sage.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:39

Ik vind t maar onzin,hetzelfde als bij mensen dan? dom blondje ,rooie en valen donderstralen? nee hoor elk paard zijn eigen kleurtje en karakter . ik geloof er niet in.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:41

Wat weer een onnozel broodje aap-verhaal :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:07

Laten we zeggen dat als mijn vossemerrie onhandelbaar bij je is, je héél dringend een cursus omgaan met paarden nodig hebt :+ .

Je zou bij haar de lippen uiteen kunnen trekken en een zoen op de tanden geven :D . Paard is het braafste dier wat ik in mijn leven heb gezien..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:22

ateo schreef:
Klinkt misschien gek, maar bij Duitse Doggen bijvoorbeeld ligt het echt aan de kleur hoe ze zijn. De blauwgrijze zijn het moeilijkst en de voskleurige (toevallig) het gemakkelijkst in de opvoeding. Tja, vraag me niet hoe het komt, de fokker kon het ook niet uitleggen en die heeft er heel wat gefokt van allerlei kleuren. Ik weet niet zeker of ik het moet geloven en ik weet ook niet zeker dat het zo is. Misschien een of andere bioloog?

Ik zou het niet weten :+ .

Het is opzich wel mogelijk dat er karaktertrekken gekoppeld zijn aan kleur, maar het lijkt me wat ver gezocht. Je hebt wel andere dingen die sterk gecorreleerd zijn aan kleur. Een hele bekende is dat lapjeskatten altijd vrouwelijk zijn.

Ik denk meer dat iedereen die een moeilijke vos het snel schuift op de kleur. :o Het is een oude opmerking en het kan natuurlijk wel zo zijn dat er een lijn is die veel vossen fokte die niet de makkelijkste waren. Nu heb je b.v. Jazz, Houston en Amsterdam die echte vossenvererfers zijn en niet bekend staan om hun zeer makkelijke karakter.Ze zijn vaak niet gevaarlijk, maar hebben wel een gebruiksaanwijzing( die vaak niet standaard bijgesloten is :7 )

Nu heb je natuurlijk ook Gribaldi, Ferro Special D en Tygo die ook niet altijd de makkelijkste paarden geven maar meestal geen vossen...

Ik heb trouwens een vos gereden (Amsterdam x Houston) en die was zeer braaf. Mijn huidige vos (4 witte benen en bles :D ) is een Flemmingh x Cocktail en ook zeer lief..
Om het direct op genen te gooien gaat wat ver. Je hebt natuurlijk ook veel omgevingsfactoren die een rol spelen. Het kan ook zijn dat sommige bloedlijnen sneller angstig zijn of dingen op een andere manier uiten. Dan hoeft het niet direct een rotdier te zijn, maar omdat het een vos is, zijn mensen wel vaker minder geduldig. :o

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:28

Een goed paard heeft geen kleur toch??

En knettergekken heb je in alle soorten en maten

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:16

Haha wat grappig! Ik wist helemaal niet dat er zoveel lastige vosmerries waren.
Ik heb zelf ook wel een extreem lastige vosmerrie gekend. Ik weet haar naam niet eens meer, maar ze stond bekend bij al het personeel als "die rotvos." Was ook wel echt een vervelend paard: dan wilde ze de wei niet in, dan wilde ze de wei veel te graag in en rende ze dwars door je heen, dan wilde ze de wei niet uit en kon je een uur gaan roepen met brokjes, dan wilde ze de wei weer een keer veel te graag uit en rende ze over je heen zodra je het hek open deed, dan was ze haar veulen zogenaamd kwijt terwijl ie naast haar liep en sleurde ze je in blinde paniek mee naar het veulen dat helemaal niet kwijt was... oh echt, om gek van te worden dat beest!!! Ik wist alleen niet dat het te maken had met dat ze een vosje is.

Edit: ik heb ook een paar hele lieve vosmerries gekend hoor.