paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:18

1133 schreef:
trouwens misschien ook wel handig om te weten .
ze doet het alleen op plekken waar veel ruimte is . zoals enorm weiland. misschien kunnen jullie daar iets mee. en miss is het handig om te weten . in de bak is het ale een stuk minder . en op het tussenstukje (pad) van stal naar weiland doet ze het ook weinig . alleen is het geen optie om het ''dan maar'' in de bak te doen natuurlijk ookal gaat het daar beter . want ze moet gewoon overal leren luisteren .

Ik zou zeggen: Eerst in de bak oefenen, totdat het gedrag daar gewoon over is en het gewoon echt goed gaat. Dan kun je naar buiten en het zo uitbreiden.

YelaBrenda11

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:34

oke , dus niet doorzetten in de wei? maar vind je niet dat we daar het nu ook moeten afmaken nu ik eraan begonnen ben ?

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:36

Ik heb enkel het eerste stuk van het topic gelezen, maar mijn mond valt letterlijk open van verbazing !

Mijn eerste gedachte was dit moet een penny zijn :o,

De reden dat dit dier zich zo gedraagt is dat het een 4 jarige, draver, merrie is ?
Dit is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.

Ik heb zelf een draver x volbloed staan van nu net 5 jaar welke al zeker 3 maanden niet gewerkt heeft en daarvoor licht aangereden is in de pleseaur (western) vandaag dus nu na 3 maand ff buiten in de paddock en dan weer op stal, er weer eens opgezeten, beestje was super braaf, en liet me zien dat hij nog wist wat ik hem geleerd had.

Dus ga nou niet zegge ligt aan het paard, want dit is echt een fout van jou !

Of het verkeerde opvoeding, miscommunicatie tussen jou en je paard of geen vertrouwen hebben in elkaar ?
Weet ik niet, maar jij bent de gene die moet veranderen en niet door enkel maar te gaan meppen ! Want dit werkt niet bij sensibele paarden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:45

ja hallo, dat zeg ik toch niet ..!

ik zeg dat het ermee te maken zou kunnen hebben !

ben blij voor je dat je paard het zo super doet.
maar lang niet alle paarden zijn hetzelfde. heb er een gehad puberde bij wijze van spreke tot zijn 10e . en heb er eentje zoals jij jouw paard omschrijft gehad.
het paard dat ik nu heb is weer anders.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 07-02-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:54

Ik zei al in mijn post dat ik alleen het eerste gedeelte heb gelezen, en de punten die ik heb getypt staan letterlijk in jou tekst.

Je hebt gelijk niet alle paarden zijn het zelfde.
De mijne hoef ik ook niet te slaan dat werkt bij de mijne averechts, dan komt hij ook recht overeind.
Veel dravers hebben dit.
Zijn je andere paarden ook dravers ?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:56

nee , de andere is new forest en shetxwelch
trouwens je derde zin , het gaat bij mij andersom . hij steigert eerst dan krijgt ie een tik. niet andersom

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:02

new forest en shets zijn veel "cooler" dan toch redelijk hoog in het bloed staande dravers

Heb je je al eens verdiept in het gedrag van dravers ?

dravers.nl is een leuke site met veel nutige informatie
Laatst bijgewerkt door Tanja op 07-02-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:07

ja , verdiep me wel degelijk in het gedrag van dravers . veel site's bezocht. en er zijn heel veel verschillen met dravers en andere paarden . maar óók overeenkomsten . want bij elk paard , draver of niet, als je te lief (zoals ik) bent gaan ze de machtsstrijd aan .
óók bij dravers. ookal staan ze bekend om hardwerkende, lieve en werkwillende paarden ! en daarmee hebben ook de punten te maken die ik er neergezet heb . ( wat dus niet de réden is , maar oa er mee te maken kan hebben)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:13

Ik heb net visite, ik ben straks nog even in dit topic.

Dan kan ik je uitleggen hoe ik veel problemen met mijn paard heb aangepakt. Heb namelijk wel creatief moeten zijn !
Misschien dat je er iets aan hebt.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:16

is goed ,;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:27

Tsja, eigenlijk is de OORZAAK gewoon dat het paard dus te weinig buiten komt. Dit schrijf je zelf ook.

Ik vind het ontzettend oneerlijk naar je paard toe dat je oplossingen probeert te zoeken in geweld. Het paard kan duidelijk zijn/haar energie niet kwijt. Daar kan hij/zij niets aan doen. Ik durf je op een briefje mee te geven dat dit paard zal veranderen wanneer het meer naar buiten mag. Met andere paarden, lekker rennen, gek doen. Dominatiespelletjes (o.a. steigeren dus) doen paarden met andere paarden. Krijgen ze daar de ruimte niet voor? Doen ze het met jou...

Kom alsjeblieft even tot de kern van je probleem en ga de oorzaken aanpakken. Is het eerlijk om van zo'n energiek paard te verwachten dat het zijn/haar tijd UIT de box ook nog eens even in het gareel behoort te lopen?

Natuurlijk moet het paard luisteren, maar luister jij ook naar je paard? Een paard heeft ''vrije tijd" nodig om de dingen te doen die een paard het liefste doet. Pas dan zal het een mentaal stabiel paard worden, en kun je op een normalere manier met je paard omgaan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:33

Ik lees in je vorige topic dat hij niet langer dan drie uur per dag naar buiten mag van de staleigenaar. Als ik jou was zou ik je paard als de sodemieter verhuizen naar een andere stal. Heb je al wat gedaan met de reacties in je vorige topics? Ben je gestopt met biks geven? Geef je onbeperkt hooi?

Edit: oké, een domme vraag, maar hoezo heb je het de ene keer over 'hij' en de andere keer over 'zij'?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:06

1133 schreef:
maar óók overeenkomsten . want bij elk paard , draver of niet, als je te lief (zoals ik) bent gaan ze de machtsstrijd aan

"te lief" valt onder geen goed en duidelijk leiderschap uiten en uitstralen.
Paarden blijven prooidieren en wanneer hun leider niet goed genoeg is, zal zijn instinct om te overleven het overnemen...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:40

Komkom, we moeten wel even eerlijk blijven. Een heel groot gedeelte van de paarden in Nederland komen niet eens buiten of ook maar max. 2 uur oid. Die moeten ook allemaal luisteren.

Dit paard komt elke dag buiten, dus heeft wel tijd voor zichzelf. Dat hij nog steeds te veel energie heeft, mag een paard best uiten. Maar steigeren is iets wat gewoon ALTIJD ongepast is, wanneer het een bewust besluit is van een paard (kijk uit angst is een ander verhaal). Kijk, dribbelen aan de hand of kijkerig worden. Dat mag hij prima. Maar gevaarlijke fratsen uithalen is gewoon not done. Als staat hij 24 uur per dag in een stal.

Ik vind dus dat dit paard zeker eens terug op zijn plek gezet mag worden. Met geweld? Nee, overdrijf alsjeblieft niet zo. Met een goed getimede mep. Daar voorkom je een hoop leed mee. Zowel bij jou als het paard.
Wordt het erger, heb jij dadelijk een hoef in je gezicht en het paard krijgt een enkeltje slachthuis.

Ik heb genoeg van dat geitenwollensokken gebeuren hier gezien en ook genoeg paarden meegemaakt die daar zo dankbaar gebruik van maken, dat ze er gevaarlijk van worden. Leiderschap is wat hier mist en ook in het wild wordt een paard terecht gewezen met een trap of hap, dus daar gaat hij echt niet dood van. Een hoef tegen je hoofd, daar kun je daarentegen wél dood aan gaan. Ik weet niet wat je liever hebt. Dus ja, wanneer het nodig is, ben ik echt voor een goede mep of desnoods schop.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:55

@Spoekie: Jij praat over hetgeen je doet/zou kunnen doen NADAT je je paard een zo paardwaardig mogelijk leven biedt, om fysiek en mentaal stabiel en evenwichtig te zijn (21 uur achtereen naar de muur van je getraliede kooi staren valt daar niet onder). Dat zou de basis moeten zijn. Doe je dat niet? Dan ben je imo een flinke egoïstische h*ft*r dat je je paard een knal voor zijn kanus durft te geven (en met JE bedoel ik niet Spoekie, maar een algemeen persoon, anders krijgen we dát weer ;) ).

Wat zegt het nou dat er ergens anders paarden zijn die hun box helemaal niet uitkomen? Is minstens zo triest, maar doet hier niet ter zake.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 01:10

Klinkt of je paard het vertrouwen in je heeft verloren, je kunt misschien beter stoppen of iemand erbij halen die de paardentaal wat beter begrijpt, volgensmij snap je er zelf nog niet veel van. Door hulp te zoeken kan je een hoop over je paard leren en proberen de band te herstellen. Ik denk niet dat je capabel bent om dit zelf te doen omdat je hele oppervlakkige beredenring hebt voor de problemen. Ik denk echt dat je veel moet leren, waarschijnelijk prbeert je paard je iets te vertellen of heeft hji dat al opgegeven en probeert hij nu te vluchten of te zorgen dat het contact met jou zo kort mogelijk is.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 10:08

ja , het biks is nu verminderd naar 1 blik 's ochtends en een half 'savonds.
en ik kan het niet vaak genoeg zeggen , ik vind het rot voor mijn paard dat hij zo veel binnen staat , maar druk of niet , hij mag nooit steigeren . het is niet aan MIJ om te beslissen of ze meer naar buiten kan , ookal zou ik het dolgraag willen ! en een andere stal doe je niet zomaar , willen mijn ouders niet ..

@dani26 , het is een merrie

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 10:41

misschien een liksteen in de box ophangen , zodat ze zich iets minder verveelt , ze moet er wat meer moeite voor doen dan bij hooi. dus dan heeft ze iig iets te doen .. idee?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:51

Wat heeft een liksteen te maken met steigeren?

Weet niet hoeveel je paard doet maar 1 1/2 blik biks (kg?) vind ik veel voor een paard dat zo heet en sensibel is als die van jou.

Als je paard steigerd redt je het nooit om haar een tik te verkopen tegen het hoofd. Dus zodra zij steigerd mag zij best een por hebben maar dan dus onder haar buik of zo.
Ben geen voorstander van slaan maar ze moeten wel weten dat sommig gedrag onacceptabel is.

Sorry als jij er anders tegenaan kijkt maar ik heb het idee dat je zelf nog niet voldoende stevig in je schoenen staat om zo'n jong puberend en sensibel paard op de juiste manier op te voeden.

Kan ze niet een tijdje door een ervaren paardenmens getraind/geoefend worden? Iemand die zowel het paard de baas kan en jou kan begeleiden met op de juiste manier met je paard omgaan?
Zodat jij haar alleen meeneemt in situaties waarbij ze niet steigerd. Lekker rijden aangezien dat goed gaat zou ik absoluut doen. Maar zorg wel voor afwisseling met bv longeren enz om verveling tijdens het rijden te voorkomen. En voor les natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 08-02-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:10

ik ga vanmiddag naar mijn paard toe, maar wil van te voren een duidelijk plane hebben van wat ik moet doen . dus , hebben jullie ideen over hoe ik het vanmiddag aan kan pakken?
bak/weiland? wel/niet mep geven bij steigeren etc?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:18

Zie mijn post hierboven. Hoe kijk je daar tegenaan?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:24

heeft er weinig mee te maken.
maar dan heeft ze tenminste IETS te doen . en ze moet er meer moeite voor doen dan een plakje hooi , en ze doet er ook langer over .
en nee ze krijgt geen 2 kilo , maar 2 blikken , en dat is ongeveer 1 kilo. en als ik niet een tik op het hoofd kan geven , dan maar ergens anders , als ze maar even schrikt!
en ik zeg niet dat ik de opvoeding niet afkan .. ik vraag alleen om tips en raad.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:47

In enkele gevallen zal het aanpassen van voer belangrijk kunnen zijn in het gedrag van het paard. In de meeste gevallen niet :n Imo wordt hier vaak teveel van verwacht. Wil het uitmaken moet je zo weinig voer geven dat het paard zich slap gaat voelen en dat is imo dierenmishandeling.
Het meer of minder beweging geven heeft vaak vele malen meer invloed.
Hierbij laat ik het leiderschap even buiten beschouwing en is mijn reactie puur over het voer.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:51

Ik denk dat je je paard best een keer een tik kan geven om even te laten weten wie de baas is. Maar wel kijken waar je m geeft, niet op de ogen oid.

Heb je wel eens paarden zien spelen of de dienst uit zien maken onder elkaar, dat gaat er niet zacht aan toe hoor. Zo hard kan jij niet slaan met je hand. Je kunt dus best een map geven om even duidelijk te maken dat jij niet van zijn gedrag gediend bent.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:57

superwoman,

ik ga mijn paard absoluut niet ''uihongeren '' bij wijze van spreke.
ik moet ook niet gaan eten voordat ik ga slapen bijv,. lig ik ook te stuiteren in mijn bed..(bijvoorbeeld) kortom , ik geef mijn paard wat ze nodig heeft , niet meer en niet minder.