Lief , of wil hij gewoon weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:56

Shadow0 schreef:
Johanna59 schreef:
Mensen zijn slimmer dan dieren. Daarom kunnen ze dus met (veel) dieren omgaan.

Sommige mensen kunnen met veel dieren omgaan. Veel niet :)

Niks aan toe te voegen :j

karlijntju86

Re: Lief , of wil hij gewoon weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:31

hij kan je misschien wel lief vinden
maar hij schuurt omdat hij jeuk heeft
bij ons mogen ze dat niet
als je dat namelijk toelaat
dan schuren ze straks ook aan vreemden
of hun halster of hoofdstel kapot
ze weten dat ze het niet mogen en gaan lekker rollen als ze helemaal klaar zijn
dat is ook krabben tegen het jeuken voor een pony en dat is prima
we hebben hier een merrie en die schuurt tegen de paal van het hek, dat kan ook. zolang het maar niet tegen ons is als ze hun tuig om hebben.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:40

Wij mensen, moeten altijd de ranghogere zijn. Wil jij knokken tegen 3,4,5,6 honderd kilo, dacht het niet. Schuren is een uiting van jeuk, wil jij het schuurpaaltje zijn, prima, maar pas op, voor je het weet ben je meer of vooral minder dan dat. Of afstraffen, of goed vinden binnen jouw grenzen ( schuren aan een paal, deur, boxwand etc). Hij is lief en wil niet weg, maar heeft jeuk.

karlijntju86

Re: Lief , of wil hij gewoon weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:43

bij ons schuren ze dus niet als we bezig zijn
als ze "vrij" in de bak of wei staan mogen ze schuren wat ze willen
maar dus niet als wij er bij zijn

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 02:10

Dan schuren ze zich maar een slag id rondte. We zijn het eens!!!

charon99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:29

mijn pony deed dit ook ! maar hij deed het alleen na het rijden , dus het is gewoon jeuk van het zweet
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-02-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b] [/b] code verwijderd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:16

karlijntju86 schreef:
hij kan je misschien wel lief vinden
maar hij schuurt omdat hij jeuk heeft
bij ons mogen ze dat niet
als je dat namelijk toelaat
dan schuren ze straks ook aan vreemden
of hun halster of hoofdstel kapot
ze weten dat ze het niet mogen en gaan lekker rollen als ze helemaal klaar zijn
dat is ook krabben tegen het jeuken voor een pony en dat is prima
we hebben hier een merrie en die schuurt tegen de paal van het hek, dat kan ook. zolang het maar niet tegen ons is als ze hun tuig om hebben.

En als je het tuig afdoet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:54

Johanna59 schreef:
Dan zijn alle levende wezens onderling aan rangorde onderhevig. Lachen.
Dus als een haan zijn hennen verdedigd, dat doet hij tegen alles, dan staat hij het hoogste in rangorde?
Nee hoor, echt alles wat voorbij komt valt hij dan aan. Niks met rangorde te maken. Ja hij is de baas over zijn
kippen, maar voor de rest ziet hij echt niets. Wel eens een stier mee gemaakt? Verdedigd echt blindelings zijn harem.
Niks geen rangorde. Alles gaat op de horen, omdat hij ze beschermt.
Het is zo'n menselijk trekje, om te zeggen dat zij de hoogste in rangorde zijn, bij bijvoorbeeld een hond. De mens de Alpha.
Dit is een mensen gedachte. Dieren zijn veeeeeeel simpeler. Zie die hond al denken; daar komt de Alpha aan ;)
Als het werkelijk zo was, dan zou je bij elke diersoort in de "roedel"opgenomen kunnen worden. Je pas je gedrag aan, en hup,
je bent een leeuw. Of..........zouden ze je alleen maar als stukje biefstuk zien? :D

Waarom heeft een paard een leider nodig?
Hij koppelt de mens alleen maar aan zijn behoeftes.

Het zou dan dus bij het barbaarse afzijn, als je een paard of pony alleen in de wei hebt staan.

Ik vind je theorie erg leuk! Ik vraag me alleen af of het klopt. Alle mensen denken binnen hun eigen kader, alle info die binnen komt wordt binnen dat kader geplaatst. Zou het niet heel logisch zijn dat dat voor dieren ook geldt? Paarden hebben is sociaal opzicht een hiërarchisch kader (en natuurlijk een gevaar- geen gevaar kader maar dat is niet binnen een groep), of ik ben de baas of ik volg. Daarbinnen wordt er natuurlijk gespeeld, soms mag je paard ineens wel met het hooi mee-eten van de ranghogere en soms niet. Nu komt er een andere soort in het spel (mens) en die blijkt je niet op te eten (dus past niet binnen het kader van gevaar). Als je paarden en mensen in de omgang observeert zie je dat het paard daar ook mee gaat spelen, wel of niet laten vangen in de wei, proberen de mens opzij te duwen etc En donders goed oplet hoe deze mens reageert en daar vervolgens zijn volgend gedrag op aanpast. Ik interpreteer dat als een vorm van inpassen binnen zijn hiërarchisch kader. Als het goed gaat (voor ons) komt daaruit dat de mens ranghoger is of dat hiermee te spelen valt (soms wel het hooi mee-eten soms niet) maar zeker geen ranglagere. En zoals hij gewend is van een ranghogere zal deze je helpen in je behoeftes te voorzien (want immers de leiders brengen de kudde naar waterplaatsen etc). Dan is dat toch (een vorm van) rangorde? Voor mij voelt het alsof paarden ons beschouwen als een soort van rare paarden met speciale behoeften (maar dus wel passend binnen een rangorde). Ik denk dat het voorbeeld van kippen hier niet opgaat, dit zijn extreem simpele dieren die qua ontwikkeling niet te vergelijken zijn met paarden en mensen (wel ook razend interessant om een tijd te observeren trouwens alleen al omdat ze zo fundamenteel anders zijn).

ligtbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:18

Inderdaad jeuk of zweet. Dat is het meestal. Soms doen ze het ook om aandacht te trekken of om te bedelen of je een snoepje hebt;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:06

troi schreef:
Johanna59 schreef:
Dan zijn alle levende wezens onderling aan rangorde onderhevig. Lachen.
Dus als een haan zijn hennen verdedigd, dat doet hij tegen alles, dan staat hij het hoogste in rangorde?
Nee hoor, echt alles wat voorbij komt valt hij dan aan. Niks met rangorde te maken. Ja hij is de baas over zijn
kippen, maar voor de rest ziet hij echt niets. Wel eens een stier mee gemaakt? Verdedigd echt blindelings zijn harem.
Niks geen rangorde. Alles gaat op de horen, omdat hij ze beschermt.
Het is zo'n menselijk trekje, om te zeggen dat zij de hoogste in rangorde zijn, bij bijvoorbeeld een hond. De mens de Alpha.
Dit is een mensen gedachte. Dieren zijn veeeeeeel simpeler. Zie die hond al denken; daar komt de Alpha aan ;)
Als het werkelijk zo was, dan zou je bij elke diersoort in de "roedel"opgenomen kunnen worden. Je pas je gedrag aan, en hup,
je bent een leeuw. Of..........zouden ze je alleen maar als stukje biefstuk zien? :D

Waarom heeft een paard een leider nodig?
Hij koppelt de mens alleen maar aan zijn behoeftes.

Het zou dan dus bij het barbaarse afzijn, als je een paard of pony alleen in de wei hebt staan.

Ik vind je theorie erg leuk! Ik vraag me alleen af of het klopt. Alle mensen denken binnen hun eigen kader, alle info die binnen komt wordt binnen dat kader geplaatst. Zou het niet heel logisch zijn dat dat voor dieren ook geldt? Paarden hebben is sociaal opzicht een hiërarchisch kader (en natuurlijk een gevaar- geen gevaar kader maar dat is niet binnen een groep), of ik ben de baas of ik volg. Daarbinnen wordt er natuurlijk gespeeld, soms mag je paard ineens wel met het hooi mee-eten van de ranghogere en soms niet. Nu komt er een andere soort in het spel (mens) en die blijkt je niet op te eten (dus past niet binnen het kader van gevaar). Als je paarden en mensen in de omgang observeert zie je dat het paard daar ook mee gaat spelen, wel of niet laten vangen in de wei, proberen de mens opzij te duwen etc En donders goed oplet hoe deze mens reageert en daar vervolgens zijn volgend gedrag op aanpast. Ik interpreteer dat als een vorm van inpassen binnen zijn hiërarchisch kader. Als het goed gaat (voor ons) komt daaruit dat de mens ranghoger is of dat hiermee te spelen valt (soms wel het hooi mee-eten soms niet) maar zeker geen ranglagere. En zoals hij gewend is van een ranghogere zal deze je helpen in je behoeftes te voorzien (want immers de leiders brengen de kudde naar waterplaatsen etc). Dan is dat toch (een vorm van) rangorde? Voor mij voelt het alsof paarden ons beschouwen als een soort van rare paarden met speciale behoeften (maar dus wel passend binnen een rangorde). Ik denk dat het voorbeeld van kippen hier niet opgaat, dit zijn extreem simpele dieren die qua ontwikkeling niet te vergelijken zijn met paarden en mensen (wel ook razend interessant om een tijd te observeren trouwens alleen al omdat ze zo fundamenteel anders zijn).

Nah, die vraag kan je dus evengoed bij je eigen betoog stellen. Leuk verzonnen, maar daar schiet je ook probleemloos gaten in.
Je gaat namelijk aan een belangrijk item voorbij: domestisering.........

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:35

haha, mijn paardje doet dat als hij jeuk heeft aan zijn neus!
Nu heeft hij wel door dat ik het vervelend vind, en doet het om mij een beetje te plagen.

Lisa

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:42

Johanna59 schreef:

Dat is ook zo; de meeste paarden worden daar behoorlijk verknipt van.

Maar goed, on topic;
Mijn paard heeft vaak last van jeuk aan het hoofd; ze zweet veel.
Ze mag tegen mij aanschuren zodra haar hoofdstel af is. Met hoofdstel mag het absoluut niet.
Dat weet ze ook en ze probeert het ook niet meer met hoofdstel. Maw ze respecteert mijn regels.
Dominant gedrag is het dus niet aangezien ik bepaal, wanneer het mag.
Het is volgens mij alleen maar lekker voor haar om te schuren als ze jeuk heeft; het heeft niets met lief vinden te maken.

Of wordt met 'neus schuren' kroelen bedoeld?
Als ze mij gaat kroelen wanneer ik haar borstel, zie ik dat wel als sociaal gedrag naar mij toe.
Of zie ik dat fout?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:53

Je stelt zelf je regels als dominate leider ten opzichte van het paard. Als je het goed vindt als hij schuurt met of zonder hoofdstel, dat is jouw beslissing. Als hij je terugkroelt met poetsen dito (vind dit wel leuk, maar voor je het weet, sta je vast tegen de boxwand...) Jij vindt bepaalde dingen goed of niet en alleen jij bepaalt wat precies. Maar laat het niet uit de hand lopen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:42

ikke schreef:
[Nah, die vraag kan je dus evengoed bij je eigen betoog stellen. Leuk verzonnen, maar daar schiet je ook probleemloos gaten in.
Je gaat namelijk aan een belangrijk item voorbij: domestisering.........

Tuurlijk schiet je er makkelijk gaten in, dat blijft bij elk betoog totdat we het onze paardenvrienden kunnen vragen.. Maar daarom blijft het nog wel interessant om over na te denken..

Wat bedoel je trouwens met domestisering mbt dit onderwerp?