Wandelen met 2 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:44

Anna_sSpring schreef:
Ik lees even mee......

Ik heb een Friese merrie van bijna 2 jaar (Mei) en al flink aan de maat (1.54). Ook zij is ontzettend sterk en doormiddel van wat grondwerk probeer ik een betere vertrouwens band op te bouwen zodat ze o.a mijn ruimte respecteerd. Het gaat mij erom dat ze me niet ineens voorbij rent (al stuiterend) en/of omver loopt tijdens het wandelen.

Ze is niet bang van grote vreemde gekleurde voorwerpen, maar niet verklaarbare geluiden (takjes, ruisen, zacht knisperen) werken haar op haar zenuwen en zorgt voor explosief gedrag. Niet echt wenselijk zoals je begrijpt. Ik wandel met haar met een touwhalster maar ga nog niet verder dan dat ik het vertrouwt vind.

Ik heb een goed gevoel bij de basis leggen in de bak middels grondwerk, ho, terug, stap en wijken voor lichte druk. Daarnaast oefenen we veel met bomproof materiaal, hierbij staat ze los in de bak en maak ik gebruik van haar nieuwsgierigheid. Hopelijk kunnen ook wij van de zomer heerlijke wandelingen maken.

Dat is herkenbaar. Ik heb een tijdje met 3 2 jarige "gewerkt" maar als die wouden rennen moest je maar snel opschieten en ze los laten in de bak. de meeste 2 jarige houden weinig rekenen met mensen, vooral als ze hun 1 jaar in de wei hebben gestaan.
Grondwerk is denk ik de beste oplossing ja! En gewoon dominant doen als mens.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:44

Citaat:
Dat is herkenbaar. Ik heb een tijdje met 3 2 jarige "gewerkt" maar als die wouden rennen moest je maar snel opschieten en ze los laten in de bak
.

Haha dat is dus het "frustrerende" in de bak is het echt een schaapje. Volgt braaf, netjes halt houden keurig achterwaarts etc. Nu hebben we een groot erf en daar gaat het allemaal ook prima, ze is wel wakker maar dat is allemaal ok. Verderop hebben we een varkenshouderij waar de varkens in een buitenstal lopen, en daar komen allemaal "rare" onverklaarbare geluiden vandaan (kaboem). Let wel, ik hoor ze bijna niet :Y)

Ik ga gewoon door met het grondwerken in de bak en van de zomer samen met een ander schaapje naar buiten. Zo kan ze ook leren hoe het moet en voelt ze zich in de "kudde" misschien net iets veiliger. Ze is tenslotte nog niet zo heel oud....... :D

Heb ook wel gedacht om de bomproof artikelen van de bak naar de weg te verplaatsen. Herkenbaar en vertrouwd...... dan richt ze zich misschien meer op het leuke oranje zeil (vind ze echt leuk :+ ) in plaats van op geluidjes in de verte.

En zo zoeken we nog even verder :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:13

Anna_sSpring schreef:
Citaat:
Dat is herkenbaar. Ik heb een tijdje met 3 2 jarige "gewerkt" maar als die wouden rennen moest je maar snel opschieten en ze los laten in de bak
.

Haha dat is dus het "frustrerende" in de bak is het echt een schaapje. Volgt braaf, netjes halt houden keurig achterwaarts etc. Nu hebben we een groot erf en daar gaat het allemaal ook prima, ze is wel wakker maar dat is allemaal ok. Verderop hebben we een varkenshouderij waar de varkens in een buitenstal lopen, en daar komen allemaal "rare" onverklaarbare geluiden vandaan (kaboem). Let wel, ik hoor ze bijna niet :Y)

Ik ga gewoon door met het grondwerken in de bak en van de zomer samen met een ander schaapje naar buiten. Zo kan ze ook leren hoe het moet en voelt ze zich in de "kudde" misschien net iets veiliger. Ze is tenslotte nog niet zo heel oud....... :D

Heb ook wel gedacht om de bomproof artikelen van de bak naar de weg te verplaatsen. Herkenbaar en vertrouwd...... dan richt ze zich misschien meer op het leuke oranje zeil (vind ze echt leuk :+ ) in plaats van op geluidjes in de verte.

En zo zoeken we nog even verder :D

Dat is wel een goed idee ja! En mischien ook grondwerk doen op de buitenplaats enzo!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:49

Ja dat idee had ik ook!

Gister nog even naar buiten geweest en het ging hartstikke goed. Thuis begrijpen ze niet dat ik al heel gelukkig kan zijn als een klein stukje wandelen buiten het erf goed gaat. Maar ergens moet een basis liggen en ze ontspande iedere keer weer nadat het even spannend was, dus mijn methode werkt voor ons voorlopig goed.

Tijdens het lopen moet ze schuin achter mij blijven, haar neus mag op de hoogte van mijn arm lopen niet verder naar voren. Als ze te ver door loopt blijf ik staan, moet ze om mij heen lopen en als ze eenmaal achter is loop ik verder. Dit begrijpt ze heel goed. Af en toe ga ik stil staan zonder reden en dan moet zij ook direct stil staan zonder druk op het touw te geven. Soms doen we dan een paar pasjes achterwaarts.

Eenmaal terug op het erf werd ze me iets te actief en ben ik direct omgedraaid. Halt houden, pasje achterwaarts en weer verder. Daarna weer terug het erf op en ze is het hele erf met een laag ontspannen hoofd aan een los touwtje mee naar stal gelopen. En zo wil ik het graag uitbouwen. :D

Hopelijk zet de dooi verder door en kunnen we snel weer in de bak gaan "werken". Iemand nog oude parasols!!! ;), of andere leuke ideeen voor een bomproof paard.

Elientje_NOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:05

Mijn bijna 3-jarige friesje die is ook helaas heel druk buiten! Zeker in zijn eentje wordt hij heel onzeker.
Wat ik nu doe is gewoon hoofdstelletje in, teugels vasthouden en aan zijn neusriem een longeerlijn knopen. Dat als er wat gebeurd ik hem eerst daarmee kan corrigeren, ofwel op een volte zetten, ofwel tot stilstand brengen, en wanneer dat niet werkt dan even een ophouding met de teugels. Maar is wel lekkerder voor het paard als je hem niet de hele tijd in zijn mond zit denk ik!