Anna_sSpring schreef:Ik lees even mee......
Ik heb een Friese merrie van bijna 2 jaar (Mei) en al flink aan de maat (1.54). Ook zij is ontzettend sterk en doormiddel van wat grondwerk probeer ik een betere vertrouwens band op te bouwen zodat ze o.a mijn ruimte respecteerd. Het gaat mij erom dat ze me niet ineens voorbij rent (al stuiterend) en/of omver loopt tijdens het wandelen.
Ze is niet bang van grote vreemde gekleurde voorwerpen, maar niet verklaarbare geluiden (takjes, ruisen, zacht knisperen) werken haar op haar zenuwen en zorgt voor explosief gedrag. Niet echt wenselijk zoals je begrijpt. Ik wandel met haar met een touwhalster maar ga nog niet verder dan dat ik het vertrouwt vind.
Ik heb een goed gevoel bij de basis leggen in de bak middels grondwerk, ho, terug, stap en wijken voor lichte druk. Daarnaast oefenen we veel met bomproof materiaal, hierbij staat ze los in de bak en maak ik gebruik van haar nieuwsgierigheid. Hopelijk kunnen ook wij van de zomer heerlijke wandelingen maken.
Dat is herkenbaar. Ik heb een tijdje met 3 2 jarige "gewerkt" maar als die wouden rennen moest je maar snel opschieten en ze los laten in de bak. de meeste 2 jarige houden weinig rekenen met mensen, vooral als ze hun 1 jaar in de wei hebben gestaan.
Grondwerk is denk ik de beste oplossing ja! En gewoon dominant doen als mens.
) in plaats van op geluidjes in de verte.
, of andere leuke ideeen voor een bomproof paard.