hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paula3

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:50

Meestal geef ik een schreeuw, en als hij echt loopt te kloten krijgt hij een klap, en als hij daarna lief is beloon in hem :D Behalve als hij mij er af gooit (expres) en daarna een trap/bok na geeft, dan kan hij een paar knietjes of trappen terug verwachten!

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:17

meestal is ze superlief maar 1x bleef ze maar door bokken steigeren en vanalles
toen heb ik er 1 x een rot klap gegeven daarna heeft ze het nooit meer zo erg gedaan
en ik sla haar normaal ook nooit

corrie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:39

het gedrag gewoon negeren, slaan of schoppen helpt niet en schreeuwen heb ik helemaal een hekel aan

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:42

Zaterdag vloog mijn ruin (pas sinds een paar maanden) op een pony af. Toen heb ik hem toch in een reflex een flinke lel om zijn oren gegeven. Gisteren en vandaag heeft hij het niet eens meer geprobeerd.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:20

Hangt inderdaad van de situatie af.. Als het paard mij trapt, krijgt het een paar flinke trappen terug.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:50

haukieboy schreef:
Ik brom even. Heb net ergens gelezen dat een paard een straf niet met fout gedrag linkt, maar met de persoon die die straf geeft. Hij ziet dus jouw als persoon die altijd slaat, met de zweep een lel geeft of wat dan ook. Dus het schijnt niet echt te helpen als je straft. Belonen van goed gedrag schijnt dan weer wel te werken.

Ik ben de enige die hem een tik geeft, tevens de enige die hij leuk vindt :D Tikkeltje (zeer) eenkennig paard :+
Dus bij ons is deze theorie omver geschopt. Ohnee, dat mag hij niet *D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:55

Stem verheffen. Dan is het gelijk hoofd omhoog, oren recht naar voren en mij heel lief en onschuldig kijken. Luistert ze écht niet, ook niet na een paar waarschuwingen, krijgt ze een tikje op haar neus. Maar dit gebeurd echt bíjna nooit.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:57

Ik verhef altijd mijn stem, en zwaai ik mijn hand voor de ogen. Dat helpt eigelijk altijd.
Mijn merrie wil nog wel eens lsaan, en als ze echt slaat kan ze een trap van me terug verwachtend, want dat is iets wat ze absoluut niet mag!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:11

Ik heb wel eens in een reflex een paard geslagen maar daarna voel ik me dan een week schuldig... dus dat doe ik niet (meer).

Straffen schiet in mijn opinie niet erg op, je vertelt immers wat níet mag... dan blijven er echter nog 999 dingen over die ík misschien ook helemaal niet leuk vind.

Vooral met slaan leer je iemand (paard maar mens ook) dat degene die het hardst slaat 'wint' Uiteindelijk is het dan dus een kwestie van wachten tot je een paard tegenkomt die harder durft te slaan dan jij.

Ik richt me tegenwoordig dus niet meer op wat ik níet wil maar op wat ik wél wil. Als m'n paard iets doet wat ik niet wil leer ik dus het gedrag aan wat ik wél wil. Nu weet ze dat ze 'wint' door te doen wat ik wil. Dat levert soms grappige kunstjes op als ze probeert uit te zoeken wat ik wil :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:09

Ligt eraan wat voor paard het is, zoals de meesten hier al zeggen.
Mn eigen pony is erg timide en is in het verleden waarschijnlijk mishandelt. Als zij iets doet wat niet mag zeg ik rustig maar duidelijk nee of euhh en dan zet ik haar 3 passen achterwaarts, schreeuwen en slaan/schoppen word ze alleen maar bang van. Een ander paard wat ik ken, heeft weinig tot geen opvoeding gehad en weet van zichzelf dat hij sterk is. Die kan van mij meteen (ligt een beetje aan de situatie, maar als het nodig is...) een schop krijgen. Met zon paard moet je gewoon cosequent omgaan nee is nee en ja is ja. Die wil bv nog wel eens ff lekker happen. Zorg er dan voor dat hij jou helemaal niet meer aanraakt met zn neus, dat is naar mijn idee effectiever als slaan of schoppen, maar als je zon paard alleen af en toe eens buiten zet voor de eigenaar ofzo, ja dan moet je soms wel een schop of vuist uitdelen jammer genoeg, want liever zie ik gewoon een goed opgevoed paard en dan is het gewoon niet nodig.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:08

Ligt eraan wat hij doet meestal is het geval van het weigeren dan geef ik hem een flinke schop en tik :o

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:47

Het verbaast mij hoeveel mensen dat mensen zeggen dat als ze eraf vallen hun paard slaan!! Dat "slaat" echt nergens op...

Ik hoef mijn paard eigenlijk nooit te slaan, als hij brutaal is of vervelend duw ik hem meteen weg. Hij weet het ook eigenlijk wel als hij iets doet wat niet mag, als ik mijn stem verhef en "eh" roep dan houdt hij meteen op..

Ik moet wel zeggen dat ik denk dat hij dit op jonge leeftijd wel met de harde hand geleerd heeft. Hij komt uit Portugal en ik denk dat ze daar wat minder soepel zijn..

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:52

ligt er idd aan wat paardenlief doet.
Maar als ik ''eh!'' roep houd ze vaak gelijk wel op.
Als hij mij een trap geeft (heeft ze nog nooit gedaan gelukkig:P) dan kan ze een trap terug verwachten, want dat mag absoluut niet!
Als ze begint te klieren omdat ze aandacht van me wilt dan negeer ik het meestal. (als je een tik geeft of een duw is het toch aandacht dus dan word haar gedrag eigenlijk beloont)
Maar als ze aan me jas gaat trekken geef ik wel gewoon een tik want me jas hoeft niet stuk :P.
Maar als ze een bok geeft ofzo geef ik gewoon een tik.
Maar dan altijd wel goed belonen als ze het daarna niet meer doet! ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:57

Meestal is ''eh'' genoeg, maar zoals laatst heeft ze toch een schop gekregen. Ze lette totaal niet op en zat maar te klooien terwijl ik haar achterhoeven zou uitkrabben en dus trapte ze me, nou toen had ze binnen 5 sec. een trap terug! Dat was voldoende want daarna kon ik normaal uitkrabben.
Zodra ze met wandelen te haastig is, zet ik haar stil of de volte op. Dan kan ik wel boos worden, maar daar heb ik mezelf alleen maar mee.
Ook kan mijn paard zo lekker ongeduldig zijn, maar negeren helpt daar toch het beste bij.. :)

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:05

Even een voorbeeld situatie,

Wij hebben een jong paardje staan op stal(met weinig manieren!. Laatst was mijn vriendin haar aan het longeren, oppeens staat het beesje stil, en draait haar kont naar mijn vriendin toe en begint gericht te schoppen. Natuurlijk ren ik direct de bak in om hem weg te jagen. Zij gaat verder met longeren, en het beesje doet het opnieuw, er was geen zweep in de buurt, dus heb in van binnen een soort dweil/bezem ding gehaald en bij haar in de bak gaan staan om dit beest een gigantische tik te geven met dat ding.

Ben ik nou een dierenmishandelaar? omdat ik dit paard gigantisch op zijn donder heb gegeven?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:14

nee tuurlijk niet! Levensgevaarlijk anders..

Maar ik vind het heel wat anders dan als je eraf valt en je geeft je paard een paar schoppen in mijn ogen leert je paard daar ook helemaal niks van.

In jouw geval zou ik precies hetzelfde doen, bij mijn lief paardje is het alleen gewoon niet nodig en ik als het even niet hoeft hou ik mijn handjes lekker thuis ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:18

paf schreef:

Wij hebben een jong paardje staan op stal(met weinig manieren!. Laatst was mijn vriendin haar aan het longeren, oppeens staat het beesje stil, en draait haar kont naar mijn vriendin toe en begint gericht te schoppen. Natuurlijk ren ik direct de bak in om hem weg te jagen. Zij gaat verder met longeren, en het beesje doet het opnieuw, er was geen zweep in de buurt, dus heb in van binnen een soort dweil/bezem ding gehaald en bij haar in de bak gaan staan om dit beest een gigantische tik te geven met dat ding.

Ben ik nou een dierenmishandelaar? omdat ik dit paard gigantisch op zijn donder heb gegeven?

Geen dierenmishandelaar, maar ik vind als je weet dat het een jong paard is met weinig manieren, dom om zonder longeerzweep te gaan longeren!

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:19

ligt aan de situatie en aan het paard.
meestal is stem verheffen of alleen al wijzen met de vinger al genoeg.
alleen soms is mevrouw in een ontzettend dominante bui en dan moet ik soms wel wat vaker me vinger door de lucht gooien. vaak is dit genoeg.
alleen laaatst was ze losgebroken en een hele drukke weg opgerend toen heb ik er toch een harde schop verkocht en daarna heeft mevrow het nooit meer geprobeerd

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:26

monica08 schreef:
paf schreef:

Geen dierenmishandelaar, maar ik vind als je weet dat het een jong paard is met weinig manieren, dom om zonder longeerzweep te gaan longeren!

Dat snap ik mar dat is niet mijn zaak wand het was niet mijn paard & de longeerzweep hadden anderen meegenomen, omdat die met een jonge hengst bezig gingen en dit beestje moest toch beweging hebben.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:42

Tijdens het rijden straf ik mijn paard door achterwaarts te gaan. En ja soms krijgt hij ook wel eens een lel als ie echt aan het klooien is .
Aan de hand hoef ik hem eigenlijk niet te straffen het is echt een brave sul dan.
1 keer heb ik hem echt een loeier gegegeven toen hij uit het niets echt gemeen in mijn arm beet. Was ook eens en nooit meer.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:43

Ik doe alles met mijn stem, ook tijdens het rijden.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:03

Het ligt eraan wat hij doet en in wat voor een situatie.

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:58

haay
wij hebben dus iemand op stal. deze rijd erg goed, maar is heel erg hard voor zijn paarden.
hij heeft hem zelf ingereden. en nu zijn we dus 4 jaar verderr.
het paard is momenteel zo hard dat een stemverheffing niet meer werkt. had het paard laatst vast en dezetrok mij echt alle kanten op. ik verhefde mijn stem, maar deze reageerde niet eens op mij,.
ik ben zelf echt vel tegen slaan en / schoppen maar ikkon in deze niet anders di paard is het zo gewend, ik heb deze dus een tikje gegeven, maar ze reageerde nog niet op mij en maar trekken!!
de eigenaar van het pard komt eraan en geeft dus een gigantische knal tegen het paard!!
zegt die tegen mij: je moet dat beest eens aanpakken!! hij loopt compleet over je heen!

al met al ik ben tegen slaan en schoppen, over een paar jaar reageert dit paard niet eens meer op een gigantische schop!!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:37

een keer stem verheffen, dan snapt ze het wel, maar eigenlijk hoef ik niet boos te worden. Mijne is goed opgevoed en als ze een keer lelijk doet naar een ander paard oid is dat gewoon natuurlijk gedrag. Tja dan kun je wel slaan, maar dat lijkt me niet echt de oplossing. ;)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:58

Stemverheffing, verder heb ik mijn huidige paard nog niet hoeven straffen.

Ik heb een paard echt wel eens een schop verkocht, als ze bovenop me springen omdat ze geen enkel respect tonen en dus letterlijk over me heen donderen kunnen ze wel een tik verwachten ja,
vaak hoeft dat ook maar 1 keer en weten ze genoeg daarna. :)