Hoe denken paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Hoe denken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:48

Oke, dan is het een groep dus?! Dit is allemaal zo nieuw voor mij :)

Of gedeeltelijk, want er zijn wel 2 ijslanderzusjes... En de 2 connemara's zijn verre familie. Maar oke, dan maakt het dus geen groep?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 13:58

daar heb ik idd ook nog niet bij stil gestaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:00

Mijn paard staat idd in een ruinenGROEP: het zijn 5 ruinen in dezelfde leeftijd ongeveer, allemaal zo 6 en ietsje ouder. Allemaal ruin maar toch een beetje vergelijkbaar met een "vrijgezellengroep" in het wild (qua samenstelling dan)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:12

Daar zit denk ik een groot verschil ja, of je op je nakomelingen moet passen, of er zelf eentje in je buik hebt of 'aan de voet' of dat je relaties uit voornamelijk vrienden bestaan.

Ik denk dat het heel veel uitmaakt. De relatie mens/paard zou denk ik ook het beste passen in de vergelijkende, voor zover dat mogelijk is, relatie van paarden onderling in groepen.

Zoals Zilfstar precies al zegt de door mensen zo genoemd de 'vrijgezellengroepen'. Die komen ook in de natuur voor, maar heel veel in onze paardenwereld. Alleen zijn die niet zo natuurlijk, maar vaak wel heel goed mogelijk.
Daar is onderling ook weer een andere verhouding te zien dan in de kudde of harem, en zijn andere bindingen voor paarden belangrijker. Grappig hè, als je het eens door de ogen van de paarden zèlf bekijkt.

Volgens mij zouden we daar meer vanuit moeten gaan. Het zou een stuk menselijke 'baasjes spelerij' schelen en het vast en stuk leuker maken.

Overigens zijn zussen vaak in de natuur ook trouw aan elkaar, vaak zelfs levenslang.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:30

Ja ik vind het erg leuk om de ruinengroep van mijn paard te observeren. Hij bestaat uit mijn Fries, een andere Fries die ietsje hoger is maar meer sport gebouwd, 2 bruine ruinen die even groot zijn (zeg Fjord maatje) maar die zijn dus kleiner dan de 2 Friezen en nog een witte en die zit qua hoogte er tussen in. Er was een 6e maar die is kortgeleden weggegaan.

Sinds mijn paard in die groep staat (nu bijna 9 maanden) moest ie eerst niks van de andere Fries hebben (Die wel steeds toenadering zocht) Mijn paard zelf werd door iedereen weggejaagd (of als hij bij mij stond en er kwam een ander aan deed de mijne een stap terug) behalve door die Fries. Die joeg hij dan weer weg. Inmiddels, na lang aandringen van de andere Fries (de volhouder wint :D ), zijn ze maatjes geworden en ravotten ze met elkaar. (MACHTIG 2 van die grote zwarten die tegen elkaar opsteigeren)

De 2 bruine zijn echt stikkertjes. Waar de 1 gaat is de ander ook. En de witte die staat er qua rang boven.

De dynamiek is nu heel anders dan toen de 6e er nog was. Die was echt hoogste en joeg mijn paard geregeld door de hele paddock. Hij mocht ook niet met de witte en de 2 bruine spelen, dan kwam 6e ertussen. Mijn paard was de op 1 na laagste in rang.
Nu 6e er niet meer is, speelt Jippe met alle anderen. En zet ze gerust op hun plek. Hij loopt niet meer zomaar bij mij weg tenzij de witte eraan komt. De 2 bruinen hebben duidelijk qua rang ingeboet nu 6e er niet meer is om het voor hun op te nemen.

ELK paard is overigens door de baas uit de groep te krijgen zonder problemen. Bij het binnenhalen van de hele groep is er wel een voorkeursvolgorde die de paarden zelf hanteren, maar die schijnt weer los te staan van de rangorde. Want mijn paard vind het echt niet interessant om naar binnen te gaan. Die loopt liever nog wat rondjes om als een na laatste eruit te gaan (de andere Fries wacht daar dus wel op), terwijl de 2 bruinen staan de dringen omdat ze naar hun voer willen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:38

Paardentango schreef:
In de praktijk weten we nu gelukkig dat paarden andere paarden moeten opvoeden omdat ze leren van elkaar. Dat noemen we met een mooi woord conditioneren.

Helaas valt dat in de praktijk nog altijd tegen. We hebben vorig jaar een 9-jarige merrie erbij gekregen, die bleek toch duidelijk moeite te hebben met de omgangsvormen in de groep. Wat spitwerk in haar geschiedenis leverde op dat ze na het spenen is opgegroeid met alleen een ander veulen, zij was als speelkameraadje ingezet. Dus geen volwassen(er) paard erbij. Met 3 op de "gangbare" manier ingereden, op stal, niet in een groep buiten, maar op den duur met 1 of 2 andere paarden samen. Dat ging maar zozo. de andere paarden ontweken haar gewoon, zij had geen idee hoe ze zich moest gedragen. Dat heeft bij onze stal dus wel wat problemen opgeleverd, ze heeft gelukkig wel bijgeleerd, maar niet zonder slag of stoot (erg letterlijk), maar echt helemaal snappen doet ze het niet. Het gekke is dat ze dus met mensen heel gemakkelijk in de omgang is, maar met paarden is het nog steeds een beetje oppassen geblazen.

Juangi schreef:
Voor mij gevoel denkt zijd at ik een veulen ben en dingen nog moet leren. Het is net een moeder, die me beschermt en dingen leert. Volgens mij probeert ze mij dus de paardentaal te leren.

Misschien hunkert ze naar de wijze mens? Wil ze me zo vormen dat ik haar wijze ben?

Merries hebben vaak een verantwoordelijkheidsgevoel en een zorginstinct (sommige ruinen trouwens ook) en kunnen dan heel serieus iemand onder hun hoede nemen. Het is een eigenschap waar ik een paar jaar geleden gretig gebruik van heb gemaakt toen we onze jonge welsh cob inreden. Mijn merrie ging dan mee, als de cob ergens moeite mee had dan schoof zij langs hem heen met een blik van "kom maar jochie, ik neem het wel van je over, komt allemaal goed". Met een jong paard erbij gedraagt ze zich helemaal perfect, op de kleinste hulp te rijden, geen getrek, geen gedoe, alleen maar rust uitstralen. Als ik met een ervaren paard samen op pad ga is dat heel anders, dan wil ze hard, gaat ze aanleidingen zoeken om er een tandje bij te doen 8)7
Juangi, dit soort merries wil graag regelen dat zaken goed en prettig verlopen, ik denk dat jouw merrie er eentje is die graag regelt dat in de groep ook alles rustig en gemakkelijk gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:42

wat ik in deze discussie merk is dat voelen en denken met elkaar verweven word :D :D

een paard voelt goed, denkt stukken minder :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:49

KiWiKo schreef:
wat ik in deze discussie merk is dat voelen en denken met elkaar verweven word :D :D

een paard voelt goed, denkt stukken minder :)

Klopt absoluut. Hoewel ik me bij sommige paarden wel eens afvraag of ze niet beter kunnen nadenken dan hun mens }>

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:49

hahahaha je hebt er slimme rakkers tussen inderdaad :) maar ook dat is vaak geconditioneerd :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:04

Dat is wat ik bedoelde, bijna alles is geconditioneerd.
Maar daar doen wij mensen en vele andere levende wezens niet voor onder, denk alleen maar aan ons lopen. Daar doen we wel even over voor we dat kunnen.

Zoals het verhaal van Waratje en de asociale merrie, ze kan er zelf niks aan doen, niet geleerd niet gezien. De eerste dire jaar zijn zo belangrijk. Zo hebben niet veel paarden de gelegenheid om zich echt te ontwikkelen als een paard. Voorbeeldgedrag, vrienden, nuet vrienden noem maar op. Gewoon volgens de basisprincipes van 'hoe groeit een paard op een verstandige wijze op'. De oorzaak dat het vaak mis gaat is de mens, die het vaak stukken beter (denkt) te weten.
We hebben fokbeleid, opvoedbeleid, voerbeleid, leefbeleid, trainingsbeleid, strafbeleid, stalbeled, oopvoedbeleid noem het maar op geregeld is het vaak wel. Vinden we. Alleen niet altijd volgens de oude wetten van de natuur. Die niet zo gek zijn....
Sommige mensen komen wel heel ver hoor het is niet een en al drama ofzo.

Denken en voelen zijn op zich verschillende dingen, maar om paarden nou toe te kennen dat ze hélemaal niet denken dat gaat me te ver. Ze kunnen aardig wat leren en leggen wel degelijk verbanden zowel onderling en naar ons mensen toe. Hoe ouder hoe wijzer.
Soms spiegelen ze ook heel duidelijk onze 'fouten'.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:29

Vandaag weer iets heel aparts.
Omdat het land wat opdroogt wilde ik mijn oudje met de merrie met veulen en pleegveulen lekker op het land zetten. Draadjes open gegooid en toen gingen de 3 jongste alsvast vooruit, in volle galop naar de andere kant van de wei.
Laila daarintegen bleef halverwege staan bij de ingang van een ander weiland. Nou goed ik de draden dicht gedaan en haar in die andere wei gelaten, zij alleen richt daar toch niet veel schade aan en ze zal er wel zo haar redenen voor hebben. Kwamen de andere ineens tot de ontdekking dat de leidende merrie niet mee was gekomen dus in volle vaart terug. Moeder remt, veulen het draad in, andere veulen stapte er maar over omdat er nog maar 1 draadje was. Allemaal helemaal in de war. Nou als laatste poging ze met moeite maar weer terug gestuurd (is zo lekker voor die jonkies als ze niet de hele dag op een klein stukje staan te eten maar ook eens sprintje kunnen trekken en mijn bak is nog ijs). Met tegenzin waren ze gegaan, maar zijn de hele dag voor blijven hangen.

Nu weet ik dat het middenpad niet veel gras meer zal staan, en in de weitjes meer dus ik snap wel dat laila daarin wilde. Maar hoe sterk die andere daarop reageerde! Ik wist wel dat laila en moeder paard wat aan elkaar waren gaan hangen, maar zo sterk!

Ook stond ze weer een tijdje hoofd aan hoofd met de hoogdrachtige merrie, die zal dus niet lang meer op zich laten wachten denk ik. Veulentjes!!!!

Wat betreft boze merrie's. Ik wist niet dat dat pismerrie's genoemd werden. Heb er ook een en als je haar dan knuffelt maar niet naar haar hoofd kijkt gaan toch die oortje naar voor. Echt aangeleerd gedrag uit zelfverdediging helaas, maar ze is verder wel heel lief geworden, al heel veel mensen kunnen nu dingen met haar doen zonder aangevallen te worden. Daarbij is het wel een pony waar ik een heel sterke band mee heb. Als er wat is dat voel ik dat. Al ben ik aan de andere kant van de wereld...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:33

@ paardentango.............. paarden zijn meesters in spiegelen...

het zijn echte gevoelsdieren, in alles wat ze zijn......

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:44

Wel ja, plaats hier gewoon een stukkie tekst, een paard denkt als een optimaal gewoontedier, valt het buiten zijn gewoonte, raakt hij/zij in de war, valt het binnen zijn gewoonte, kan hij/zij je stappen voor zijn. En wij maar denken, hoe weet hij dat nou? Door het doorbreken van zijn of haar normale patroon. Ik ben van mening dat ze meer weten, dan wat wij voorspiegelen, maar dat is onbewijsbaar. Ze voelen zoveel, welk ras dan ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:47

op het moment dat het buiten de conditionering valt gaat het dier over op instinct (dus ubergevoel :D )

daarom kunnen paarden heel slim zijn als ze het even niet meer weten..........

want een ding is heel zeker een paard weet heel goed welk en wat voor een stukje vlees het in de kuip heeft als het om het wezen mens gaat.......

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:01

Hoe verklaren jullie vanuit dat uitgangs punt dan het volgende.
Dag 1 vroeg ik de pony die los op het erf liep of ze mee ging naar de schuur om voer te halen. Ze komt daar nooit. Tussendoor was zij de andere kant op gelopen en mij kwijt. Toen ik terug was riep ik haar en kwam ze uit de tuin aangelopen. Echt zo verward van waar was je nou met dat voer!
Dag erna ik laat haar los op het erf, ze rent een rondje (rent nooit in een rondje), langs het hek en vervolgens voor de schuur waar dat specifieke voer staat gaat ze voor de deur staan wachten. Zij heeft mij daar niet gezien want ze was de heel andere kant op gegaan. Normaal mogen ze daar ook niet komen als paard en dat weet zij ook...
Zal het aangeleerd zijn? Gewoonte? Krijgt met regelmaat brokjes maar was nog nooit meegeweest, dus hoe weet zij in welke schuur en achter welke deur de brokjes zijn? Hebben 4 grote schuren, en nog wat hokjes. Er ligt ook een berg wortelen waar ze altijd de restjes omheen wegeet of ze glipt de paardenstal in en duikt in het voer van andere of een kist appels, het was dus iig niet haar gewoonte :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:05

dat komt omdat paarden hele spirituele dieren zijn :) paarden "denken" in beelden :)

Als ik een rotzak onder het zadel had, dan was ik in gedachte altijd 4 passen vooruit......... en ik zag alles zoals ik vond dat het moest zijn....... daar concentreerde ik me op.......

en dat werd ook het plaatje :)

ik zeg het wel eens tegen mijn lesklanten........... zie het voor je.... zie over 3 passen wat jij wil zien daar........
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 22-01-10 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Maurits0407

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:06

paarden denken niet. hahaha

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:13

Sorry, Iris, als ik als weldenkend mens wens om te gaan met absoluut domme dieren, die niet denken...ga ik voortaan werken met machines, hoef ik ze nooit het voordeel van de twijfel te geven.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:36

wat ik wel heel grappig vind, is dat jongere dieren soms heel goed de leiding kunnen nemen. mn veulen staat in een heel gemengde groep, jong tot oud met een merrie (is geen grote groep). wordt daar keurig opgevoed en is vriendjes geworden met de pony van een vriendin van me. vandaag ook samen wandelen, en die van mij is echt een koele kikker. was alleen bang voor friezen hihi :P

maar claxonneerde vandaag een auto vlak bij ze (ok, naast ze). de oudere pony stond te stuiteren (terwijl dat toch ook echt een koele is), die van mij vertrok geen spier. je zou in zo'n situatie toch verwachten dat de jongste de oudste volgt, zeker omdat het in dit geval een veulen betreft.. toch frappant :)
gebeurt ook nog wel eens dat ik een situatie spannender vind dan hij, hij leidt me er dan gewoon doorheen om het zo maar te zeggen. zulk gedrag verwacht je doorgaans niet van een hengstveulen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:38

jonge dieren zijn nog niet geconditioneerd dus reageren instinctief :)

dus zo vreemd is dat niet :)

als jij er niet als duidelijke leider staat, dan neemt het dier de overhand :) heel logisch :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:38

Zo, ben weer terug van de pismerrie. Echt een droompony is het. Rijden ging erg goed. Ze heeft de hele winter zowat in stal gestaan, alleen eruit geweest voor stapmolen en dekens wisselen. Ik stapte erop, harstikke nerveus, en ze gaf geen kik. Niks versnellen, drammen, schrikken, rennen, bokken, gek doen.

Gewoon rustig ontspannen. Het enige wat ze echt eng vond was een hoopje sneeuw op de grond. Is de tweede keer dat ze echt met mij schrok. (andere keer was een geitje die aan zn kont krabte :')) Ze maakte wel aanstalten tot wegspringen maar deed niks. Aan einde van les afgestapt en er naar toe gelopen. Na hoop getwijfel is ze me toch gevolgd en erover heen gestapt :+:

Echt een innige band voelde ik niet. Maar misschien ben ik daar gewoon niet subtiel in.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:41

das helemaal waar kiwiko, maar de dingen waar ik met een schuin oog naar kijk omdat ik weet dat het dingen zijn waar veel paarden van schrikken, maakt hij niks van... ondanks dat hij veel van die dingen nog nooit in zn leven heeft gezien.. je zou toch zeggen dat een herriemakende trekker een vluchtreactie oproept, maar hij kijkt er alleen maar verveeld naar... dát is juist het gedrag dat ik zo bijzonder vind :)

en tsja, op het moment dat ik twijfel, laat hij merken dat er niks is om me zorgen over te maken.. dat is inderdaad heel logisch, maar geldt denk ik evengoed niet voor alle paarden :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:43

Dat gevoel heb ik dus ook bij mijn merrie. DIngen waarvan je verwacht dat ze ervan zouden schrikken (zoals een denderende trekker waarmee je een ongeluk hebt gehad) , doen ze niks bij. Maar van onbenullige dingen (zoals een blaadje die van een boom valt voor je neus) zijn dan weer hartstikke eng.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:44

hihi dat is :) ik zal nooit het moment vergeten dat ik met mijn dikkie dik.......... die echt heul hieper kan zijn....... langs de vuilwagen moest om de stal in te komen......

ik denk naja god zegen de greep........ en hij dacht........ das intressant :D :D

maar die prullebak op het ruiterpad.......... die was levensgevaarlijk...........

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:53

Paardentango schreef:
Mensen denken in termen van : Wie is hier de baas?
Dieren denken in termen van : Wat vind ik van jou?

.

Interessant, nu weet ik dat ik een mens kan vragen wat hij/zij denkt (en dat is zelden in de termen die jij aangeeft, zegt overigens wél iets interessants over jouw denkwijze...). Maar een dier daarvan kun je alleen gedrag van interpreteren, en "wat vind ik van jou?, dat is pas een mooi voorbeeld van antropocentrische interpretatie...! Precies wat je te pas en te onpas "andere mensen" verwijt.
En paarden als gelijkwaardige partners, simpelweg complete onzin, je paard is in niets aan jouw, als eigenaar, trainer, verzorger etc gelijkwaardig. Dat te geloven is een (soms gevaarlijke, zoals uit ettelijke wanhopige posts hier op bokt blijkt) illusie.