Haf blijft zich maar los trekken wat nu? :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

U2andI

Re: Haf blijft zich maar los trekken wat nu? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:43

Veel oefeningen doen, stap-halt enzo, als je een zweepje meeneemt voorals ze neigt er van door te gaan en dan gewoon een tik(je) op e borst geven, succes ermee

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:51

Hengstenhalster van Eskadron.....
Zit een (ik noem het) slipketting rondom de neusriem en daar doe je je touw (beter een longeerlijn) aanvast!

(ow en ze worden niet gemaakt omdat het zielig is) :+

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:00

Ze loopt duidelijk over je heen en is de baas .. gewoon halster om evt met hengsten ketting niet over de neus maar gewoon onder de kaak door ..

En dan maar trainen .. ho is ho loopt ze door geef je een lel (een hele flinke ) met het uiteinde van het touw tegen haar borst en laat haar een paar passen achterwaarts doen .. doet ze dat is ze braaf ze moet leren op jou lichaamshouding te letten gaat ze de fout weer in weer een klets met het touw en achterwaarts ... Ik hoef ze thuis hier maar 1 a 2 keer op deze manier op hun plaats te zetten en ze laten het echt wel om het nog eens te proberen .. .. ik ben geen Voest of Parrelli fan maar een paard pony hoort gewoon jou als leider te zien ..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:05

elllis schreef:
Ze loopt duidelijk over je heen en is de baas .. gewoon halster om evt met hengsten ketting niet over de neus maar gewoon onder de kaak door ..

En dan maar trainen .. ho is ho loopt ze door geef je een lel (een hele flinke ) met het uiteinde van het touw tegen haar borst en laat haar een paar passen achterwaarts doen .. doet ze dat is ze braaf ze moet leren op jou lichaamshouding te letten gaat ze de fout weer in weer een klets met het touw en achterwaarts ... Ik hoef ze thuis hier maar 1 a 2 keer op deze manier op hun plaats te zetten en ze laten het echt wel om het nog eens te proberen .. .. ik ben geen Voest of Parrelli fan maar een paard pony hoort gewoon jou als leider te zien ..

_O- _O- _O- _O- Nou wij hebben een paardje gehad die het uit schrik deed en ik kan je vertellen dat niets maar dan ook niets heeft geholpen.......

Oja je kunt ook als ze van plan is te vertrekken omdraaien en achterwaards zetten....
misschien is die van jou slimmer en gaat die wel meewerken ;)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:20

Citaat:
_O- _O- _O- _O- Nou wij hebben een paardje gehad die het uit schrik deed en ik kan je vertellen dat niets maar dan ook niets heeft geholpen.......

en daar heb je heb je zo`n plezier om .. :(:)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 03:51

Ragnildje schreef:
3 benen?Dat is toch niet normaal! :(
Ik ga 100% mee in het antwoord van de anderen,niet harde metten maken met je paard,maar gewoon rustig vertrouwen opbouwen en telkens als ze wegrent,moet je haar weer neerzetten waar je begonnen was. En zo de hele tijd door. :D

_O- Nou dan had ik hier wel een project voor je, dat heeft dus NIET gewerkt. Een paard op 3 benen zetten in de opvoeding is heel normaal hoor! Een zeer snelle en efficiënte methode die je vaak maar 1x hoeft in te zetten, tenzij je gewoon een erg dom paard hebt. En dan vergeten ze het nooit meer. Waar denk je waar de term "braking horses" vandaan komt? Dat doe je niet met opvoedmaatregelen die je op mensen loslaat. -voor sommigen zou een wat ferme aanpak ook wel eens goed zijn- :(:)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:26

Een paard onderwerpen "breken" op basis van angst en pijn is een korte termijn oplossing die vroeg of laat zich tegen de eigenaar keert, meestal diegene die het paard heeft gekocht.
De enige wijze die een resultaat op lange termijn geeft is een opvoeding op basis van de leef- en denkwereld van paarden. Een goede opvoeding van een paard is gebaseerd op de rangorde in een kudde, een paard weet dat hij zijn leider kan betrouwen en zal zich dan betrouwbaar tonen tegenover hem.
Belangrijke factoren zijn : kennis, duidelijk zijn, geduld en consequent zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:37

Blijft ie zich nou maar lostrekken op de poetsplaats of als je er mee aan het lopen bent?

Want iedereen loopt maar adviezen door elkaar heen te geven. :')

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 03:13

Als een paard aan het halster staat te rukken, dan is het principe: Sterk oog in de muur, korte lijn -te lang loopt het risico dat de nek beschadigd-, stevig vast zetten en een dagje laten staan. Leert ze het vanzelf af. Dat is de enige juiste methode en wordt in elk land met paardentraditie toegepast. Het hoort gewoon bij de basis vaardigheden van een paard -net als voetje geven, halsteren etc. en heeft niets te maken met rangorde. Het paard heeft dit eenvoudig weg nooit goed geleerd. Van baas tot onderknuppel ondergaat deze basis opvoeding.
Als dit nooit goed aangeleerd is, dan weerhoud je niets om dit te oefenen met het paard. Meestal werkt een keer meteen. En anders blijf je het herhalen, totdat het wel goed gaat. En laat je vooral niet afschrikken dat het paard behoorlijk tekeer kan gaan, maar blijf er wel bij en stel het gerust of corrigeer met je stem.
Ik zou "Jomanda methodes", afraden, want dat snapt een paard echt niet -zoveel brein heeft het niet- en kost je alleen maar geld en frustraties voor beiden.

Over het op drie benen staan: Een paard leert dan dat het geen rare fratsen moet uithalen, want anders gaat het op de snoet. Er is niets irritanter dan een paard dat die vaardigheid niet kent; Dan krijg je leun gedrag en gaat het maniertjes verzinnen om er onderuit te komen -ook heel fijn voor de hoefsmid als die zo'n paard moet beslaan-
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 29-01-10 03:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 03:22

Tsja...hier ook een haflinger eigenaar met een haflinger die deze geintjes kende...

Bij ons was het een gebrek aan opvoeding bij de vorige eigenaar doordat ze daar zo'n beetje elke keer in handen was van enthousiaste maar niet echt daadkrachtige pennymeisjes. Mw. had het helemaal voor elkaar daar. Geintjes als de stal uitsprinten, een mep uitdelen of proberen de mensch mee uit te nemen waren niet vreemd.

Ik ben een paar keer vrij duidelijk geweest wat dat betreft en ja, ze heeft een flinke trap gehad. Was wel na 3 keer duidelijk dat het niet de bedoeling was om dr stal uit te sprinten als je in de deuropening staat. Nu ben ik consequent in het meelopen etc.

Grondwerk is heel leuk, maar als je paard het ziet als een wel heel grappig spelletje (en veel haflingers hebben toch een aparte vorm van humor) dan gaat dat niet in alle gevallen werken. Mijn paardje vertrouwd mij ook, maar ik ben wel heel duidelijk.

En niet te vergeten, als ze braaf is ook belonen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 05:41

ik snap niet dat mensen dat gedrag pikken van hun paarden.........

hengstenketting maakt vrij vlot duidelijk dat dit soort grappen niet gewenst zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:37

Ik ben redelijk van de parelli maar bij mijn fjord gaat dat er echt niet in. Bij hem werkt dat NH gewoon niet, hij ziet het als een spelletje en smeert hem dan.
Om ongelukken te voorkomen haal ik mijn paard wel eens met een hoofdstel uit de wei. Dit liever dan zoals laatst bijna onder het paard te liggen of dat paard de weg op rent en bovenop een auto met een jong gezin knalt.

Verder is het een super braaf paard en kan ik er alles mee maar het is geen NH paard maar een boerenmethode paard.
Daarnaast heb ik een slechte rug en lukt het me niet altijd om paard aan een touwhalstertje om te trekken(alsof die dingen zo vriendelijk zijn trouwens }> )

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:34

En trouwens...die boerenmethode (als we deze term voor 'duidelijkheid' gebruiken / hengstenketting ed) daarmee krijgen die boeren al wel jaaaaaaren trekpaarden van zo'n 1000 kg onder de knie. En nee dat gaat niet even vriendelijk altijd, maar doorgaans geen centje pijn omdat ze weten dat hun geintjes niet gaan werken.

Ze hebben gewoon humor, vaak heel leuk, maar als ze zelf geintjes gaan bedenken en het werkt ook nog...dan moet je iets harder inkomen dan grondoefeningen.

Ik zeg helemaal niet dat ze haar paard in de hoek moet slaan, maar een correctie op het juiste moment op de juiste manier kan een hoop gezeur schelen. In de natuur gaan ze ook niet al te zachtzinnig met elkaar om als de een tegen de ander opbotst ongewenst. En dan wordt ie niet weggejaagd uit de kudde ofzo, maar dan krijgt hij een knal voor zijn harsens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:44

KiWiKo schreef:
ik snap niet dat mensen dat gedrag pikken van hun paarden.........

hengstenketting maakt vrij vlot duidelijk dat dit soort grappen niet gewenst zijn.

Of een hoofdstel of een scherp halster en dan flink aan zijn kanis sjorren als hij aanstalten maakt en als het nodig is nog een flinke stomp op zijn snater als hij niet wil luisteren en dan heel misschien denkt de haf de volgende keer wat langer na over zijn pretje. Een aantal keer herhalen totdat je merkt dat de pony zelf het touw al slap laat hangen, dan weet je dat de boodschap is overkomen.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:40

Doe anders eens een grondwerk cursus met hem of iets dergelijks? Je hebt toch al zo'n Monty Roberts halster? Daar hebben ze ook wel bijpassende cursussen! ;-)

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:54

Deze ken ik. Een paniek haak zou misschien een oplossing zijn zodat je de knoop anders kan maken. Anders een ketting, met daaraan een paniekhaak zodat hij niet meer los komt.

Zo'n ketting wat in bijvoorbeeld wasplaatsen wordt gebruikt.