Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:17

Toen ik het in de wei ging proberen,het netjes achter me lopen en meteen halthouden als het touw omhoog gaat, dat ging eigenlijk meteen goed.Ik had gedacht dat dat veel langer zou duren, wanneer hij naast me liep liep hij me vaak voorbij.

Nerwen

Re: Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:59

Naast mij. Niet achter of helemaal voor me, gewoon ernaast. Aan een los touw :).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:04

Hoofd naast mijn schouder, touw losjes. Mag mij beslist niet voorbij lopen, ook niet als ze schrikt. Mag zeker niet achter me lopen(sjokken)

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:10

Altijd naast, zo kan ik haar trouwens ook beter in de gaten houden want ze kan nog wel eens happen.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:15

Wij werken hier met Freestyle. Mams is een locatie van Emiel Voest dus ik weet er 'alles' van :D
Je ziet zó vaak mensen lopen met paarden die helemaal de baas zijn. Wie loopt met wie? Mens met paard of paard met mens? Als we het paard achter ons laten lopen laten we zien dat wíj de baas zijn en niet zíj. Zodra ze te dichtbij lopen doen we de handen omhoog of zwaaien we met het touw. Hierdoor leert het paard dat hij de mens nooit voorbij mag lopen, óók niet als er iets engs is. Mijn pony loopt me nooit meer voorbij en doet ook geen poging om dichterbij te lopen. Hij is veel makkelijker om mee de wei in te nemen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:22

onze ponies lopen schuin achter mij. zo dat als ze schrikken ik niet de dupe ben, maar wel op metertje afstand achter mij, met los touwtje. Ik leid in dit geval. eerst zelf achteruit voor de pony gaan lopen om mijn stoptekens aan te geven. toen dit goed ging zelf omdraaien en voila. ik had deze logica zelf bedacht en werd bevestigd bij voest. (free-style)
vriendin van me is i.o bij voest als instructeur en nu leer ik de fijnere kneepjes. ernaast lopen vind ik voor mezelf lastig omdat ik onder andere op deze positie niet zelf voldoende ruimte heb. leiden doe je voor of achter een paard.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:27

Mijn paard loopt precies zo als bij de TS :)
Zo heb ik het geleerd van Annemarie van der Toorn (van Monty Roberts ;) ). Als hij mijn schouder voorbijloopt als ik stil ga staan, laat ik hem achteruitlopen, en daarna ga ik weer lopen en zo herhaal ik dat, totdat hij weer netjes stilstaat met zijn hoofd bij mijn schouder :) Hebben ze snel genoeg door!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:33

celticpony schreef:
ernaast lopen vind ik voor mezelf lastig omdat ik onder andere op deze positie niet zelf voldoende ruimte heb.

Hoe bedoel je dat 'niet voldoende ruimte' precies? Waarvoor heb je extra ruimte nodig? Ik kan mijn merrie gewoon leiden vanaf de positie (direct) naast haar romp of kont, ik kan dan bij wijze van spreken mijn arm op haar rug of kont leggen en nog steeds aangeven waar ik heen wil. Het enige wat ik nodig heb is ruimte om te ademen en die is zo geregeld als ik die niet zou hebben :D
Het voordeel van die positie is dat je ook super precies voor- en achterbenen kunt aansturen. Maar je moet dan geen enkele discussie meer hebben over rangen en standen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:37

Daar waar ik wil dat ze loopt :D
Bij de meeste paarden (en mensen) betekent dat, dat ze eerst meer ervoor zullen moeten lopen en als de communicatie verbetert dat je ook kan leiden terwijl je erachter loopt. Voor je paard heb je meer overwicht, achter je paard heeft je paard meer ruimte voor zelfontwikkeling, even simpel gezegd ;)
Je moet zowieso altijd op je paard letten, waar hij ook loopt. Daarbij altijd genoeg touw geven zorgt ervoor dat je ook geen problemen hebt met wegspringen.
Ik vind het erg eng als mensen naast hun paard lopen en dan het touw onder de kin vasthouden :n Je hebt dan echt helemaal niets in te brengen en staat zo dichtbij dat het paard zo bovenop je zit bij een schrikreactie.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:39

Mijn paard moet naast mij lopen ook al schuilt hij liever achter mij, maar ik vind dat zelf echt geen fijn idee!
Dus gewoon gezellig naast me :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:43

Het liefst heb ik mijn arm over haar rug, we lopen met de benen gelijk en dan lekker ontspannen wandelen...
dus mijn rechterbeen en haar linkervoorbeen tegelijk naar voren....(het zal wel niet mogen van de nh'ers :+ )

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:45

Meestal sjokt meneer acht mij aan. En soms loopt hij naast me. En soms iets voor me .
Maakt me niet zoveel uit :P .

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:45

In het ideale geval naast me, hoofd bij mijn schouder. Niet achter mijn rug want dan voel ik me opgedrongen. Bij de meeste paarden gaat het uit zichzelf goed, los touwtje. Maar heb er ook eentje die opeens naar voor kan springen en er dan vandoor gaat. Die moet ik dus echt kort pakken en mijn elleboog in zijn hals duwen zodat hij zich niet sterk kan maken. Dan heb ik zijn hoofd wel bij mijn buik. Wil hij weg springen, dan draait hij hoogstens om me heen (hoop ik).
Veulen lopen trouwens toch ook op schouderhoogte bij de merrie?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:47

Ligt aan het situatie.
Meestal laat ik de paarden naast ze lopen. Hum hoofd/hals bij mijn schouder. Maar in sommige situatie (smalle doorgangen end.) moeten we achter me lopen, dit leer ik ze dan ook aan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:52

@JaneJansen: dat was 1 vd oefeningen die mijn NH-trainer ook met mn paard deed als voorbereiding van het rijden, dus zo raar is het niet :+
Alleen werkt dat niet in spannende situatie's heb ik het idee.
Dan kan ik ook nog niet bij zijn rug op afstand lopen(want dan loopt hij niet meer)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:01

siskeh schreef:
@JaneJansen: dat was 1 vd oefeningen die mijn NH-trainer ook met mn paard deed als voorbereiding van het rijden, dus zo raar is het niet :+

Oh wat grappig om te weten!
Ik probeer het ook al bij mijn jaarling, die vindt dat nog wat vreemd natuurlijk maar dat komt wel...
Ik doe het dus bij de 16-jarige (Baska, zie profiel) met Susan van 21 heb ik die band niet om zo 'gezellig' te wandelen. Die heeft altijd haast...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:54

Ik heb eens in één of ander grondwerk boek gelezen dat je paard éigenlijk op drie verschillende plaatsen zou moeten kunnen lopen. Met z'n hoofd naast je, schouder aan schouder én achter je. Had iets te maken met ook 'voor' je lopen bv. als er gevaar is, dat ze niet als een lammetje achter je kruipen. Dat ze achter je aan netjes volgen en niet gaan lopen sloffen. Ik weet niet meer hoe het juist zit.

Mijn haf loopt als een hond met me mee, vaak los...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:40

Nelleke1 schreef:
mijn loopt naast me, al vind ze dat nog erg moeilijk

heb ooit van een vrouwtje geleert dat een paard achter je moet lopen zodat jij als leider word gezien en het paard als ''onderdaan' zelf ben ik het hier niet zo mee eens en mogen ze gezellig naast me lopen (vind k zelf ook prettiger en veiliger)

Als je een kudde observeert zul je zien de de paarden die hoger in rang staan, juist de anderen "opdrijven" die lopen er achter dus :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:49

@mist: Een kudde bestaat uit 2 leiderfiguren, de hengst die achter loopt(en dus het tempo bepaald) wordt vaak als "de" leider gezien.
Maar IMO is de merrie die vooraan staat een belangrijker figuur.
Zij is degene die "weet", zij brengt de kudde in veiligheid.
De hengst zorgt ervoor dat er bij gevaar gereageerd wordt, en dat iedereen bij elkaar blijft.
Is er geen "gevaar" dan is de hengst eigenlijk ook maar een volger, alleen dan achteraan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:55

@siskeh, wie had het over hengst of alpha merrie ? Als je een groep paarden in de weide observeert dan zul je dit gedrag zien, heel simpel. Er is er altijd 1 de baas, en die drijven de anderen op.

In een echte kudde (en die bestaan niet meer in NL) bepaaldt de alpha merrie inderdaad waar ze naar toe gaan, waar ze eten etc. de hengst is voor voortplanting en veiligheid.

ik heb idd in mijn vorige post het woord "kudde" onterecht gebruikt, dit had moeten zijn "groep paarden

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:02

Naast de schouder of er iets voor (zelf vind ik iets voor fijner).
En ze mogen absoluut niet je voorbij lopen!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:04

@mist: dat klopt, plekje inpikken noemen ik dat :+
Maar om als groep te bepalen waar je heen gaat heb je ook "leidende" paarden hebben.
Paarden lopen wel heel erg achter elkaar aan.
Ik merk het hier ook dat ik als ik mijn hoogste merrie meeneem ik de rest ook automatisch mee krijg.

overigens heeft de groep paarden die ik ken wel een leidende merrie en drijvende hengt(die ruin is) De ruin is wel een échte leider.
De merrie is gewoon leider geworden omdat ze van alle dames het hoogste in rang is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:37

Vind ik een goeie vraag. Let er eigelijk niet zo op. Volgens mij lopen we schouder aan schouder maar wel op mijn tempo. Ze mag ook schuin achter me lopen. Maar nooit recht achter mij. Dat schuin achter werkt trouwens ook niet altijd heb een keer gehad dat ze schrok en achter op me hiel sprong. Was trouwens eenmalige actie ze was een beetje overdonderd daarna door mijn reactie.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:43

zet ik de paarden op t land neem ik ze vaak per 2 mee, en lopen ze vaak achter me
ga ik buiten op wandeling met mn eigen pony wil ik altijd dat die naast me loopt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:52

Ik wil mijn paard graag schuin achter me. Als hij naar voren springt, dan springt hij langs me heen en heb ik tijd om een touw of zweep voor z'n neus langs te wapperen, als hij op zijn springt loop ik eveneens geen risico dat hij tegen me aan komt.
Zou hij aan mijn schouder lopen en hij springt naar voren ben ik hem altijd kwijt, hij heeft dan al kracht op kunnen bouwen doordat hij me al voorbij is. Springt hij opzij dan springt 'ie tegen me aan, ook al niet prettig. Daarom dus schuin achter me, niet recht.

Overigens is het bij Jauke niet zo'n issue hoor, die loopt gewoon waar hij lopen wil, dat zit wel snor. Maar mijn veulen leer ik dat nu wel al aan. En ik heb met meer paarden gewerkt waar je heel erg mee op moest letten.

Overigens, leuk testje, probeer je paard eens 2 meter achter je te laten lopen. De meeste mensen krijgen dat echt niet voor elkaar. Het gaat er, zoals iemand in dit topic al zei, niet over waar je paard loopt, als hij maar daar loopt waar jij hem hebben wilt.