Steigeren aan de hand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:57

shaatje schreef:
ook met een paard is lichaamstaal net zo belangrijk of je nou een shet of een een super pony heb maakt niet uit
ik heb zelf 4 ponys alle 4 van een andere grote en ze lopen in een kudde
als ik er ben ben ik ook duidelijk de baas!!
maar niet door te SLAAN!
maar puur op LICHAAMSTAAL!
ook als ze een keer stijgeren of wat dan ook!
slaan is echt geen optie
een kind sla je tog ook niet als ze aan het puberen zij of als ze nog klein zijn??
of doe je dat net zo makkelijk?
gewoon aanpakken op lichaamstaal is veel beter voor hun en makkelijker voor jezelf!

Dan heb jij waarschijnlijk hele lieve pony's als je je alleen groot hoeft te maken.
In 'het wild' gaan paarden zachtgezegd ook niet al te rustig met elkaar om. Een klap geven is dus de duidelijkste lichaamstaal die je kan geven als je paard steigert ;)[/quote]

heb ik ook
maar niet zomaar
ik geef ze altijd 1 waarschuwing met lichaamstaal
en luisteren ze dan niet geef ik ze een tik
maar slaan niet
een tik is genoeg als ze maar vlink schrikken daar gaat het om!
maar blijkbaar is zijn jullie het niet met me eens
prima hoor ieder zn meenin
maar onthou 1 ding
paarden onthouden alles![/quote]

Toen ik [***] net had kon ik me zo groot maken als ik wou, hij rende evengoed tegen me op hoor....
Heb hem even één behandeling gegeven met methode 37 (dat was mijn schoenmaat toen), nou, flikte hij niet meer hoor...
Nu de braafste pony ooit :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:18

Shaatje... het is een paard he, waar het om gaat. Geen mens. Onthou jij dat maar eens.

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:29

hestejente schreef:
Shaatje... het is een paard he, waar het om gaat. Geen mens. Onthou jij dat maar eens.

ag alsof ik dat niet weet!!!
k ben niet dom hoor
ben gewoon niet van de HARDE HAND!!!!!!
en jullie dus wel!!
ieder zn KEUS!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:34

Harde hand? IK????? Verre van. Maar onthoud ook maar: zo zacht als kan, zo hard als moet. Zo ga ik met ieder dier om. En er is er nooit eentje slechter van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:37

shaatje schreef:
hestejente schreef:

ag alsof ik dat niet weet!!!
k ben niet dom hoor
ben gewoon niet van de HARDE HAND!!!!!!
en jullie dus wel!!
ieder zn KEUS!!

Paarden wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:37

De harde tand. En hoef :j

MoriMann

Re: Steigeren aan de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:41

Een hoef tegen je hoofd geeft niet mee.

En een flinke tik of schop uitdelen (als de situatie daar naar is), is heel iets anders dan systematisch slaan of een pak rammel geven. Aldtijd zo zacht en vriendelijk mogelijk, maar waar nodig met wat meer 'overtuiging' optreden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:08

hestejente schreef:
De harde tand. En hoef :j

En voor mij maat 45 staal }:) Voor de echte insiders, ik gebruik S3's daarvoor.
Zeer waarschijnlijk rijdt Shaatje ook geen Land Rover. Dan is het begrip "zo zacht als mogelijk, zo hard als noodzakelijk" een vage kreet.
Maar Shaatje, voel je uitgenodigd op 16 jan in Heerde op het motorcrossterrein. Dan laat ik je meemaken hoe je 185 paarden temt; zo zacht als mogelijk, zo hard als noodzakelijk........

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:16

als je er niet uit komt zal ik het aan iemand vragen die er verstand van heeft want het kan heel erg gevaarlijk worden!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:28

Ik kan wel heel blond zijn hoor, maar voor mij is een tik evengoed slaan...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 02:04

Een harde hand is in principe zelden nodig, maar als een paard dwars door alle grenzen heen dendert zijn er eigenlijk 2 problemen. De eerste is dat de eigenaar de voorgaande signalen niet (goed) heeft opgepakt, waardoor het zover heeft kunnen komen dat het paard is gaan steigeren of andere ronduit levensgevaarlijke acties uithaalt. Eigenaar heeft dus dringend en met bloedspoed hulp en begeleiding nodig, omdat de kans serieus bestaat dat eigenaar de grappen en grollen van het paard niet overleeft of er blijvend letsel aan over houdt. En dat is wel het laatste wat we willen.

Het tweede probleem is dus dat het paard z'n grenzen niet heeft geleerd ten opzichte van de eigenaar. Op dat moment is de fase van aai aai paardje lief lief lief dus allang en ruimschoots gepasseerd. Als je een paard hebt dat al zover is dat het jou ziet als leuk speelgoed en voermachine heb je gewoon een levensgroot probleem, en je zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn die dat hetzij niet meer na kan vertellen, of het vanuit een rolstoel na kan vertellen. Ben je in die fase beland is het enige dat nog werkt een hele harde hand en hoop dat het paard niet te ver heen is en met de harde hand nog te corrigeren is tot min of meer betrouwbaar rijpaard.

Ongeveer een half jaar geleden heeft er een verhaal gestaan hier op Bokt over een paard dat altijd heeft mogen doen wat ie wilde, en daardoor letterlijk levensgevaarlijk was geworden. Zoek maar eens op "Judd".

Als je echt niet wil dat je paard zo eindigt, in het geval Judd bij de slager, zal je met ingang van NU zeer ervaren hulp in moeten roepen en af moeten stappen van de zachte hand. Dat is de enige manier om je paard te kunnen houden zonder dat er ongelukken gebeuren!

Omschrijf ik dit hard? Ja. Met een reden. Ik zie niet graag dat paarden zo verpest worden door het aai paardje aai paardje lief lief lief, en vooral niet slaan wat ie ook uitvreet dat het dier uiteindelijk nog maar op 1 plek terecht kan, bij de slager.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 02:35

Een paard die niet is opgevoed, verstaat geen menselijke lichaams taal. En tien keer roepen: Floortje dat mag niet, dat werkt ook niet. Als je 1x een paard die over je heen wil een rotmep of trap geeft is veel eerlijker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 03:29

Ach ja, Judd... kijk ts, het is niet onze bedoeling dat je gemeen tegen je paard moet gaan doen. Maar je moet hem wel heel rap duidelijk maken wat wel en niet mag. Daar heb je te lang mee gewacht, waardoor je nu helaas wat grover geschut zult moeten inschakelen.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:31

je paard wil je wat vertellen en ik denk dat als ze stijgert dat je al wat verhaaltjes gemist heeft. Als ze stijgert hou je rustig en als ze naar beneden komt vraag haar direct om een paar stapjes naar achteren te zetten. Hou haar aandacht vast en leid haar totdat ze rustig is en gaat waar jij naar toe wil.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:52

anneliesa schreef:
je paard wil je wat vertellen en ik denk dat als ze stijgert dat je al wat verhaaltjes gemist heeft. Als ze stijgert hou je rustig en als ze naar beneden komt vraag haar direct om een paar stapjes naar achteren te zetten. Hou haar aandacht vast en leid haar totdat ze rustig is en gaat waar jij naar toe wil.

*hele diepe zucht* Lees a.u.b. de posts hierboven nog eens heel goed, met name die van Mick75.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:19

anneliesa schreef:

Teveel naar The Horsewhisperer gekeken?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:38

Kan het niet gewoon aan het weer liggen (sorry, heb niet het hele topic doorgelezen)? Als ik mijn jonge paard niet genoeg laat uitrazen met deze frisse weersomstandigheden, is ze ook de hele tijd met haar hoeven ergens boven mijn hoofd te vinden.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:58

Dani62 schreef:
Kan het niet gewoon aan het weer liggen (sorry, heb niet het hele topic doorgelezen)? Als ik mijn jonge paard niet genoeg laat uitrazen met deze frisse weersomstandigheden, is ze ook de hele tijd met haar hoeven ergens boven mijn hoofd te vinden.

En vind je dat niet gevaarlijk? Mijn paard wil ook héél graag naar buiten, maar dat gaat bij ons op 't land niet. En hij mag gerust even uitrazen in de bak, maar wel gecontroleerd. Maar steigeren? Dacht ik dus niet. Fris of niet, gevaarlijke trucjes haalt ie maar uit bij z'n maatjes. Niet bij mij..
Z'n buurman deed dat wel, maar hij heeft één keer een flinke klap, tik, hoe je het ook noemen wil, gekregen. En als ik nu al merk dat ie er ook maar aan denk, draai ik me licht om en zal 'ie 't zeker niet meer proberen. (was ook 'aai aai paardje' verhaal, voorheen.. opvoedcursusje..)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:06

Ja, dat vind ik wel gevaarlijk. Ik laat haar dan ook altijd voldoende uitrazen.

Moet ik er even bij zeggen dat het gaat om een 2,5 jarig paard dat áltijd buiten staat (24/7, nu ook in de winter). Dus echt gestoord doet mijn paard niet hoor, ze kan gewoon gekke sprongen maken als ze niet genoeg bewogen heeft.

En slaan/straffen doe ik niet. Dat werkt niet bij mijn gevoelige miepje, die raakt daar alleen maar meer van over haar toeren :).

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:09

Ik sluit me aan bij Sassie, ze moeten niet over je heen gaan lopen.. letterlijk, hahaha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:20

Bizzybijtje schreef:
anneliesa schreef:

Teveel naar The Horsewhisperer gekeken?

Dat is toch die pennyfiguur die op het eind een dreun op z'n hoofd krijgt van een steigerend paard? :+

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:50

Dani62 schreef:
Ja, dat vind ik wel gevaarlijk. Ik laat haar dan ook altijd voldoende uitrazen.

Moet ik er even bij zeggen dat het gaat om een 2,5 jarig paard dat áltijd buiten staat (24/7, nu ook in de winter). Dus echt gestoord doet mijn paard niet hoor, ze kan gewoon gekke sprongen maken als ze niet genoeg bewogen heeft.

En slaan/straffen doe ik niet. Dat werkt niet bij mijn gevoelige miepje, die raakt daar alleen maar meer van over haar toeren :).

Ik heb een draver, sinds iets meer dan een half jaar. Hij is 7 jaar oud. En voorheen echt niet vriendelijk behandeld. Als iemand naast 'm ook maar even zwiept met de zweep, wordt hij al wiebelig, bang, en gaat (heel schattig) met z'n onderlip trillen.
Als ik onverwacht mijn hand hef, is hij bang dat ie een klap krijgt.

Dat gaat langzaamaan beter.

Zo ook is zijn buurman een draver, die ook heel snel bang is dat ie een klap krijgt.

Wij slaan ze echt niet zomaar. Maar wanneer een van beide steigert, krijgt ie echt een klap.
En beide hebben ook door, dat wanneer ze nu een klap krijgen, 't serieus is..
Dat is gewoon een duidelijk verschil nu.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:09

Ik ben ook geen voorstander van slaan enz.
Maar er zijn hier net zoals voor de kids :D ook regels voor de paarden.
Voor de paarden is dat voetjes aan de grond (alleen als ze los lopen mogen ze omhoog)
En er wordt hier niet gebeten alleen in voer :9
Dit krijgen ze al van jongs af aan mee en heb er geen problemen mee.

Anniek16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:12

probeer je paard eerst te waarschuwen doormiddel van je stem, luisterd ie nogsteeds niet,
dan zou je het toch echt wat hardhandiger aan moet pakken, neem bijvoorbeeld de zweep
mee als je gaat lopen, zo is ie waarschijnlijk wat meer op zijn hoede.
werkt wel.

Isis_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:37

MoriMann schreef:
Een hoef tegen je hoofd geeft niet mee.

En een flinke tik of schop uitdelen (als de situatie daar naar is), is heel iets anders dan systematisch slaan of een pak rammel geven. Aldtijd zo zacht en vriendelijk mogelijk, maar waar nodig met wat meer 'overtuiging' optreden.

Idd, dat deed ik ook altijd bij mijn verzorgpony als hij zich aanstelde. Gewoon een flinke tik geven is echt niet hetzelfde als slaan vind ik.