Buitenritproblemen, ben het nu echt beu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

Re: Buitenritproblemen, ben het nu echt beu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:23

Dat laatste is ook wat bij mij op kwam:
wel naar buiten, maar niet ver en dat uitbouwen. Elke keer een stapje verder, haar het vertrouwen geven dat jullie op een rustige manier op pad gaan, zonder háár grenzen te overschrijden en dat ze áltijd weer bij haar eigen stal uitkomt.
Steeds weer opnieuw opstijgen, zowel links als rechts oefenen. Zorg er voor dat ze niet opkijkt van een klein beetje gekkigheid in een veilige omgeving (rijden zonder zadel, even achter het zadel gaan zitten, dameszit), dat ze niet opkijkt van jou, in welke situatie dan ook.
Als zij het rotsvaste vertrouwen in jou heeft en jij haar de kans geeft om dat op te bouwen, door uit te bouwen zonder dat daar spanning van haar kant bij komt kijken, dan denk ik dat het goed komt.

Als het in het begin helpt dat iemand met je meegaat met een longeerlijn (afstand oke, maar denk ook aan de obstakels die je tegen kan komen waar je aan kan blijven haken), dan moet je dat zeker doen. Als dat goed gaat, er naast blijven lopen terwijl jij een halstertouw/longeerlijn vast hebt. Op tricky momenten kan je dan vragen of de ander het touw overneemt. Maar eigenlijk moet je voordat je die grens bereikt hebt al zijn omgedraaid terug naar stal!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:23

dat dames zit en zonder zadel enz enz dat lukt allemaal heel goed binnen de poorten zeg maar
ik ga vaak zat in volle galop over ons land zonder zadel en hoofdstel enkel halster met een touwtje
dames zit lukt me niet al te best
dat kan ik alleen in stap want is ik ga draven glij ik ervanaf hihihi

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 07:59

wopkelover schreef:
dat dames zit en zonder zadel enz enz dat lukt allemaal heel goed binnen de poorten zeg maar
ik ga vaak zat in volle galop over ons land zonder zadel en hoofdstel enkel halster met een touwtje
dames zit lukt me niet al te best
dat kan ik alleen in stap want is ik ga draven glij ik ervanaf hihihi

Juist vanwege dit soort dingen, heb ik het idee dat hier geen sprake is van dominantie/kliergedrag etc, maar puur van wantrouwen gekoppeld aan buitenritten en dat kan zijn oorzaak hebben bij de vorige eigenaar en zijn/haar aanpak. ´
Best mogelijk dat het paard onzeker is geweest en daarvoor flink is aangepakt. Dan krijg je dus zoiets.
Lijkt me ook dat jullie een goed kans hebben samen, mits je erin slaagt dat wantrouwen te doorbreken.
En dat kost enorm veel tijd, geduld en begrip.
Neem je echter de tijd om steeds met je paard een piepklein stapje uit de zg comfortzone te nemen (daar waar jullie beiden op het gemak zijn) dan los je het wel definitief op en verdien je in de loop van de komende jaren de tijd die je er nu insteekt ruimschoots terug.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:10

Joh ze heeft haar best toch gedaan? Gewoon belonen en de dag erna een nieuwe poging doen, en vooral niet afstappen om een peukie te doen. Begrijp best dat het verleidelijk is, maar op het moment van training denk ik dat je die extra uitdaging voor je paard even moet vermijden omdat het net een stap te ver is.

Wat doet ze als je een ervaren paard mee neemt op rit?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:35

Pinda_Dipje schreef:
Joh ze heeft haar best toch gedaan? Gewoon belonen en de dag erna een nieuwe poging doen, en vooral niet afstappen om een peukie te doen. Begrijp best dat het verleidelijk is, maar op het moment van training denk ik dat je die extra uitdaging voor je paard even moet vermijden omdat het net een stap te ver is.

Wat doet ze als je een ervaren paard mee neemt op rit?

met een ervaren paard gaat het hartstikke goed
dan durft ze zelfs af en toe een stukje voor te lopen
maar dan echt maar een paar meter hoor hihihihi
maar dan ben ik uiteraard al apen trots :D

maar helaas wil ik niet meer met dat paard buiten rijden
ivm de eigenaar
dat is dus ook de vorige eigenaar
en ik denk dat hij haar erorm beinvloed
als hij een keer schreeuw tegen z,n eigen paard
wordt zij helemaal angstig
vandaar dat ik niet meer met hem naar buiten toe wil
ik wil dat ze het weer leuk gaat vinden
en niet uit angst voor weet ik het wat dat ze braaf mee loopt
dat is ook niet goed

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:26

Kan ik me goed voorstellen. Nog een reden dus om aan te nemen dat het echt wantrouwen is en geen onwil.

Babystapje voor babystapje opbouwen dus, veel tijd geven om vertrouwen op te bouwen, dan komt het vast goed.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:10

Misschien zit er iets niet goed van je spullen of heeft hij/zij ergens pijn?
Goed dat die jongens er stonden!
Maar dit is echt niet leuk nee...
Misschien is er een oorzaak, van vroeger dat er iets met hem/haar is gebeurd?
Moet je maar even uitzoeken!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:14

Misschien heb je hier wat aan, zie kopje gedragsproblemen, daar staan ook buitenritten bij, mijn paard gaat daar volgende week heen (maar dan voor trailerlaadproblemen)
http://www.balingehof.nl/homepage.htm

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:43

ik heb ook z'n lastpak die buiten als het haar even niet zint met de billen de sloot in loopt, of er nu wel of geen ander paard bij is. verder is ze super braaf en goed te rijden. elke dag ga ik een klein stukje, en prijs haar de hemel in als ze het goed doet, dit werk zolang ik niet te veel vraag. stapje voor stapje dus. en het gaat steeds langzaam steeds beter. Niet opgeven hoor blijven doorzetten. succes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:49

wopkelover schreef:
moet er wel even bij zeggen
dat zij geen goeie ervaringen heeft met buitenritten
bij de vorige eigenaar
en ik ken haar al vanaf 6 maanden oud
vroeger vond ze buitenritten samen met mij nog heel erg leuk en genoot ze er ook echt van dat kon je zien
later is die eigenaar er mee naar buitengegaan
en het is z,n zacht gezegt geen vriendelijke ruiter
een half jaar gelden kreeg ik de kans haar over over te nemen
en heb daar geen seconde over getwijfeld omdat ze zo ontzettend lief is

Dan ben je het zeker aan haar verplicht de boel op te lossen.... als je haar verkoopt gaat ze wellicht de worst in, dat is niet wat je wil lijkt me.
Je woont ih noorden he? Waarom doe je geen cursus buitenspelen bij de Balingehof?
Dat zijn cursussen om paard en ruiter het vertrouwen en plezier in het buitenrijden terug te geven.... dat is de investering waard nu je er zelf niet uit komt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:54

ik zal er heeeeeeeeeeeel graag in investeren
maar ik heb daar het geld gewoon niet voor
ik heb wel een potje maar dat is voor de dierenarts
en die ga ik daarvoor niet opmaken
want wat als ik bijv. net aan hun dat geld heb gegeven
en 2 dagen later wordt ze ziek dan heb ik dus niks meer voor de dierenarts

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:54

weet niet of je er in geloof
ik heb er zeer goede ervaring mee uit het verleden
een 'dierentolk'
kan je wel een adres geven0618937667

http://www.dierentolkgina.nl

ik ken haar niet persoonlijk (dus dit is geeeeeeen advertentie of zo iets)
mar deze meid heeft mij vorig jaar heel goed geholpen , gewoon via mail een foto doorgestuurd en mijn probleem uitgelegt
ze heeft we na een reading met het dier gebeld en met me door gesproken waar het probleem zit en waarom,wat ik er aan/mee kan doen
ik vond het superrrrr

sterkte
verkoop kan altijd nog , kijk wel beetje uit aub waar hij terecht komt,dadelijkis er een kindje ongelukkig door n val

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:55

ik geloof daar ook zeker in
zal haar eens mailen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:57

wopkelover schreef:

Dan zou ik het paard voorlopig OF alleen in de bak rijden, OF gewoon op rust zetten totdat je het geld bij elkaar hebt.
1 dag cursus is voldoende om te weten wat het probleem is, per dag kost het € 100,-... dus het is ook geen absurd bedrag.
Als je iemand bent met een laag inkomen (even afgaand op jouw antwoord), kun je wellicht beter je paarden verzekeren. Zo heb je altijd de zekerheid dat ze geholpen kunnen worden wanneer er iets is, en heb je voldoende geld voor professionele hulp en/of lessen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:00

wopkelover schreef:
ik geloof daar ook zeker in
zal haar eens mailen

Je weet toch zelf wel waar het zo'n beetje aan ligt? Die man heeft naar alle waarschijnlijkheid het paard teveel onder druk gezet, of op haar flikker gegeven omdat ze het spannend vond.... hij heeft dit gedrag er dan naar alle waarschijnlijkheid ingemept... en buiten rijden staat voor haar nu synoniem voor ellende.
Iemand die jou even kan begeleiden in het teruggeven van vertrouwen, en het leren ontspannen lijkt me van evident belang.
Je bent erg boos en ongeduldig hierover als ik je eerste post lees, en dat vergroot het probleem... je paard voelt dat haarfijn aan en schiet nog meer in de stress.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 17:02

Ninx schreef:
wopkelover schreef:

Dan zou ik het paard voorlopig OF alleen in de bak rijden, OF gewoon op rust zetten totdat je het geld bij elkaar hebt.
1 dag cursus is voldoende om te weten wat het probleem is, per dag kost het € 100,-... dus het is ook geen absurd bedrag.
Als je iemand bent met een laag inkomen (even afgaand op jouw antwoord), kun je wellicht beter je paarden verzekeren. Zo heb je altijd de zekerheid dat ze geholpen kunnen worden wanneer er iets is, en heb je voldoende geld voor professionele hulp en/of lessen.

ik ben ook verzekerd maar dat betekent niet dat alle kosten weg zijn dan he :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:09

Ninx schreef:
wopkelover schreef:

Op zich een prima tip hoor om je paard te verzekeren maar vaak heb je dan toch een eigenrisico van 10 a 20 %. Dat kan dus ook flink oplopen. En is een reserve potje nog steeds niet onnodig.

Is er in jou buurt geen ander ervaren paard te vinden waar je mee kan rijden. (Er is volgens mij ook een rubriek op bokt voor buitenrij maatjes misschien kun je zo zoeken). Misschien is er een rijvereniging of een manege waar je mee kunt op buitenrit. Ik weet natuurlijk niet hoe veel (of weinig) geld je hebt maar ik denk wel dat proffesionele hulp meestal geen weggegooit geld is. Veel succes met je paardje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:11

wopkelover schreef:
ik ben ook verzekerd maar dat betekent niet dat alle kosten weg zijn dan he :)

Goed, maar ik 10% a 20% van de totale kosten is iets anders dan 100% van de totale kosten.... het scheelt aanzienlijk.
Wat vind je overigens van de inhoud van de rest van de zaken die ik schreef?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:38

wopkelover schreef:

Wat je moet investeren is geen geld maar tijd en dit in het opvoeden van je paard.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikte.
Jij moet leren om de "leider" te worden en dan zal jij meer vertrouwen krijgen in je paard omdat je dan leert wat je moet doen in alle situaties en je paard zal rustig blijven omdat zij weet dat zij haar leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van haar aanvaarden en moet je dan corrigeren maar moet jij doen tov haar. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij haar aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, zij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud. Voor dit opvoedings aspect is veel grondwerk een goed idee.
Zoek eventueel hulp bij iemand die veel belang hecht aan dit opvoedingsaspect, vooral western ruiters doen dit, en opvoeden heeft niets met de rijstijl te maken.

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:01

Als ik met meerdere paarden naar buiten ga. Dan wil mijn paard altijd harder dan de rest. OK als ik met zun 2e naar buiten gaat ie altijd harder dan wa ik van hem vraag. Hoe kan ik hem dit afleren.?

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:03

Inderdaad hulp zoeken van iemand met ervaring .
Rijden in een groep wil ook weleens helpen :)

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:14

Het is een heel lastig probleem helaas. Het paard is weg van huis, dit geeft spanning. In het verleden misschien ook vervelende ervaringen gehad en zij gaat steeds duidelijkere signalen afgeven dat ze niet verder wil. Misschien heeft ze ook al subtieler aangegeven dat ze niet wil?
Goede ervaringen meegeven is belangrijk. Langzaam de afstand en tijd opbouwen. Probeer in te schatten tot hoe ver ze ontspannen buiten kan zijn en voor die tijd terug te gaan, zodat ze leert dat als ze rustig/ontspannen buiten is ze ook weer naar huis gaat.
Nu heeft ze geleerd dat als ze steigert en lastig doet ze naar huis mag, dat moet je dus in de toekomst voorkomen.
Van huis ernaast wandelen en terug naar huis er weer op kan ook helpen. Onder het zadel wordt dan ook als positiever ervaren omdat ze dan naar huis gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:42

ts? Ben je d'r nog?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 00:55

ja ja ben dr nog hihihi
maar ik weet even niet meer wat ik nou allemaal moet antwoorden hihihi
allemaal stuk voor stuk goeie reacties namelijk waar ik veel mee kan

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:08

wopkelover schreef:
ben het nu echt beu

ik probeer al maanden met mijn paard een fatsoenlijke buitenrit te maken
maar iedere keer als ik opstap begint ze te steigeren enz enz...
toen vvan een bokker de tip gehad om met heel veel te gaan wandelen buiten zodat ze e aan went om alleen buiten te zijn
vandaag weer een poging gedaan
eerst een heel stuk gewandeld
daarna op een veldje opgestapt
dat ging allemaal hartstikke goed
toen was ik even afgestapt om een peukie te roken
ongeveer 10 minuten later wilde ik weer opstappen juist omdat het zo ontzettend goed ging
toen steigerde ze ineens zo hoog dat ze bijna achterover viel en meteen daarna nog keer
daar had ik dus niet op gerekent dus ik verloor mn evenwicht en
kwam naast haar terecht
ik had haar teugels nog vast
nog voor ik op kon staan steigerde ze nog een keer
braken de teugels en gallopeerde ze weg
ongeveer 1 km verderop werd ze stil gehouden door een stel jongen op de fiets
ik ben het nu echt beu

ik ben gewoon in staat om dr op marktplaats neer te zetten
want ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen
want het liefste wat ik doe is buitenrijden
ikzelf doe niks liever dan dat

Ik val even binnen. Als je met paard onderweg bent onderweg niet aandacht geven aan je verslaving maar doorrijden. Tis bij jou sigaretten, bij anderen telefoonverslaving.