Paard niet meer rijden en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Re: Paard niet meer rijden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:58

mijn ruin van 8 jaar die ik 5 jaar heb kan sinds een jaar al niet meer bereden worden. Hij staat op een pensionstal samen met mijn nieuwe aanwinst. Ik wil ze bij elkaar hebben zodat ze allebei evenveel aandacht krijgen.
Verder heb ik vrijheidsdressuur met hem opgepakt en grondwerk deden we ook al.
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem te laten slachten of inslapen terwijl hij prima pijn vrij door het leven kan, zolang hij maar niet bereden wordt.
Ook al wordt ie 30, hij blijft!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:17

Als ik niet (meer) kan rijden, dan probeer ik iemand anders te vinden die mijn paard kan rijden en daar plezier aan beleven.
Als mijn paarden niet meer gereden kunnen worden, dan hangt het er vanaf hoe hun verder gezondheid is wat ik besluit.

Ik heb een pony van nu 18,5 jaar oud die al heel wat jaartjes met gedeeltelijk pensioen is vanwege spat en chronische luchtwegproblemen. Hij heeft hier verder geen (zichtbare) pijn aan al belemmert het hem natuurlijk wel wat in wat hij kan met zijn lijf.
Daarnaast heeft hij ook zomereczeem.
Ik heb altijd gezegd, dat hij bij mij oud mag worden, en daar houd ik me aan. Mocht hij lichamelijk echt slecht worden, zo dat je merkt dat hij niet meer lekker in zijn vel zit, dan moet ik het besluit nemen om hem in te laten slapen of naar de slager te brengen.
En die criteria gelden ook voor mijn merrie. Als ik niet meer kan rijden en ik kan er geen eigen paard bij hebben, dan zoek ik wel een bijrijdpaard of verzorgpaard of leasepaard om nog te kunnen rijden.

Mijn paarden staan sinds ruim 3 jaar aan huis. Toen ik nog in pension stond hield ik het bij 1 eigen pony, en daarnaast paarden van anderen om te rijden, lessen en evt. wedstrijden mee te starten.

mariskaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:25

jasmijn78 schreef:
Gewoon naar de slager, wat moet je er anders mee? :+

naja, beetje rare opmerking.
als je paard nog gewoon pijnvrij kan genieten van lekker op het land& lekker wandelen &knuffelen.
waarom zou je dat beestje dan afmaken?
laat hem nog lekker genieten van zn oude dag ;)

xx

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:31

Zoals velen: Pijnvrij lekker laten genieten van de wei, grondwerk enz.
Een dier wat veel pijn heeft laten inslapen, niet naar de slager.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:35

jasmijn78 schreef:
Gewoon naar de slager, wat moet je er anders mee? :+

Waar slaat dat op??
Alsof het alleen maar om het rijden draait..
Als de pony nog gewoon kan herstellen zou ik hem houden en er andere dingen mee doen dan rijden.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:37

Ik heb hetzelfde, door pijn in de rug is mijn pony niet meer de berijden. Ik ga hem van het voorjaar laten beleren voor de kar en dat proberen. Daarnaast doe ik wat lange teugelen, lekker wandelen en speelwerk met hem. Ik wil nog wat vrijheidsdressuur met hem gaan doen, zodra het weer het toe gaat staan,.....
In mijn onderschrift staat het verhaal,....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:41

Rijden is voor mij leuk meegenomen, maar absoluut geen must! Ik zie mijn paarden als huisdier. Dus als ik er niet op kan rijden dan veranderd er niets.

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:33

Ik heb hier veel over nagedacht aangezien mijn pony heel de zomer problemen heeft gehad.
Ik dacht; stel nou dat er iets uit komt waardoor hij nooit meer bereden kan worden, wat zou ik dan doen?

Ik zou hem zeker weten niet weg doen, ik zou iets voor hem proberen te zoeken waarbij hij zoveel mogelijk buiten kan blijven lopen - ook in de winter. Als hij nog wel gelongeerd zou mogen worden zou ik dat er ook bij doen of bijv. vrijheidsdressuur of iets dergelijks.

Ik zou het rijden wel missen denk ik, maar een 2de pony kan ik niet betalen dus zou ik op zoek gaan naar een bijrijd paard/pony.

Ik hoop dat het nooit gebeurd, maar als het mij zou overkomen dan is bovenstaande wat ik zou doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:10

Een paard wat niet meer bereden kan worden, kan ook niet pijnvrij leven. Die stuur ik dus naar de eeuwige weides.
Immers, welke defenitie hang je aan "niet meer te berijden" wanneer is een paard "oud" en wat is de defenitie van "paardwaardig"

Iedereen roept hier wel vanalles, maar niemand geeft daar een context bij.
Immers wanneer een paard medisch nog uitstekend voor weide-ornament kan doorgaan, maar het paard is daar diep-ongelukkig bij, moet ie dan maar weide-ornament blijven, of sturen we het paard dan toch naar de eeuwige weides?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:13

Ik heb hier een pony van 24 die niet meer bereden kan worden aangezien ze pijn krijgt wanneer ze moet werken (vergroeïngen aan haar sesamschede), ze kan echter wel pijnvrij op de wei vrolijk rennen en bokken en zolang ze dat ook doet blijft ze zeker leven :).

Dat zal ook zo gaan met mijn andere paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:37

Ik lees hier veel over pijnvrij, maar inderdaad wat is pijnvrij? Ik heb zelf een spierziekte waardoor mijn hele leven bestaat uit dagelijkse pijn, maar toch leef ik graag en ben ik gelukkig.

Of een paard pijn heeft zul je niet altijd weten en al helemaal niet hoeveel pijn hij heeft.

Voor mij ligt de beslissing bij mijn paarden zelf. Ik denk dat zij het zelf aangeven wanneer ze niet meer verder willen. Ik denk dat als eigenaar te kunnen zien. Ik heb tot nu toe nog nooit die beslissing hoeven maken bij een paard, maar wel bij veel andere dieren. Die gaven stuk voor stuk aan wanneer het genoeg voor ze was. Als het moment daar is zou ik er helemaal achterstaan en ze in laten slapen thuis.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:48

Jessix, jij verwoord precies hoe ik er over denk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:59

Jessix schreef:
Ik lees hier veel over pijnvrij, maar inderdaad wat is pijnvrij? Ik heb zelf een spierziekte waardoor mijn hele leven bestaat uit dagelijkse pijn, maar toch leef ik graag en ben ik gelukkig.

Of een paard pijn heeft zul je niet altijd weten en al helemaal niet hoeveel pijn hij heeft.

Voor mij ligt de beslissing bij mijn paarden zelf. Ik denk dat zij het zelf aangeven wanneer ze niet meer verder willen. Ik denk dat als eigenaar te kunnen zien. Ik heb tot nu toe nog nooit die beslissing hoeven maken bij een paard, maar wel bij veel andere dieren. Die gaven stuk voor stuk aan wanneer het genoeg voor ze was. Als het moment daar is zou ik er helemaal achterstaan en ze in laten slapen thuis.

Dat is leuk en aardig, maar wat doe je met paarden die verrekken van de pijn, maar die je blij begroeten? Er zijn paarden die graag hun baas gelukkig maken, als ze door hebben dat de baas gelukkig wordt als zij die blij begroeten dan doen ze dat. Hoe ga jij dan zien dat je paard eigenlijk beter af is met een laatste afspraak met de dierenarts? Ze bestaan, ik heb er zoeentje meegemaakt, was niet mijn paard en ze liet aan anderen wel merken dat ze er genoeg van had, maar niet aan de baas...... Wat doe je dan?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:59

Of de baas keek toch niet goed genoeg?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:04

mazzeltje schreef:
Of de baas keek toch niet goed genoeg?

En hoe weet jij zeker dat jij goed genoeg kijkt?
Feit is dat ook die baas, net als de meeste mensen die van hun paard houden, het eigenlijk ook niet wilde zien. Dat is menselijk en begrijpelijk en erg triest voor het paard ;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:06

Als de glans uit de ogen is, het karakter veranderd, het dier mager wordt, verzwakt, kreunt en steunt bij elke beweging, niet meer op wil staan, niet meer wil lopen, niet meer wil eten, etc. Kortom zoveel kenmerken. Ik ken mijn dieren door en door en zal het weten als ze niet meer willen. Ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen, ik weet gewoon dat ik het zal weten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:08

Jessix schreef:
Als de glans uit de ogen is, het karakter veranderd, het dier mager wordt, verzwakt, kreunt en steunt bij elke beweging, niet meer op wil staan, niet meer wil lopen, niet meer wil eten, etc. Kortom zoveel kenmerken. Ik ken mijn dieren door en door en zal het weten als ze niet meer willen. Ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen, ik weet gewoon dat ik het zal weten.

Veel van wat je noemt betekent voor mij dat je te lang wacht......

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:10

Dat kan, maar dat is dan jouw keuze. Ik vind dat gelukkig leven niet persee iets met pijn en ongemakken te maken heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:11

@ Waratje: Dus al jouw paard bijvoorbeeld atrose krijgt dan laat je 'em afmaken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:12

Jessix schreef:
Dat kan, maar dat is dan jouw keuze. Ik vind dat gelukkig leven niet persee iets met pijn en ongemakken te maken heeft.

Dan ga jij dus in dezelfde valkuil trappen als de baas die ik hierboven beschreef.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:14

Ik heb niet de hele topic gelezen.

Ik heb zelf vanaf augustus 2008 niet op me merrie mogen rijden , vanwege beide griffelbeenderen gebroken l.a. Ze is nu herstellende van de operatie , wat langer op zich heeft laten wachten ivm dracht en veulen aan de voet.

Maar heb toen gelijk afgesproken, mocht zij er niet goed uitkomen ( operatie ) en is zij pijnvrij, dan gaat ze lekker het land op en gaan we wandelen ect. Mocht ze pijn hebben en daar in afzienbare tijd geen verbetering in komen of geheel weg gaan, dan zal ik de knoop moeten door hakken om afscheid te nemen van haar.
Gelukkig gaat alles tot nu toe volgens het boekje.

Kort samen gevat, blijvend door welke rede dan ook, niet meer kunnen berijden, dan lekker andere leuke dingetjes doen en lekker het land op, bij pijn , helaas maar dan afscheid nemen.
Bij het niet meer mogen rijden door de ruiter, ook paard land op en andere dingen doen ( zit zelf nu met een hernia en mag officieel niet eens meer rijden ) of paard verkopen, weggeven aan iemand die het paard wel kan berijden, of bijrijder zoeken.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:17

Mijn paard is nog prima, maar ik heb zelf heel weinig tijd om te rijden. Baal ik wel van. Soms wordt me wel eens gevraagd of ik haar dan niet ga verkopen (als ik er toch niets mee doe). Maar dat doen we dus lekker niet. Ik heb de tijd om haar te verzorgen, het ontbreekt haar aan niets en de tijd komt wel weer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:19

Jessix schreef:
@ Waratje: Dus al jouw paard bijvoorbeeld atrose krijgt dan laat je 'em afmaken?

Dat hangt ervan af hoeveel last ze er van heeft. Het maakt een hoop uit waar die artrose zit, hoe agressief de ziekteontwikkeling is en hoe het paard daar mee omgaat. Ze is 22 dus in principe kan ik er vanuit gaan dat er wel ergens in haar lijf wat artrose zit, maar ze heeft er geen last van, het beperkt haar niet in de dingen die zij van belang vindt. Maar zij is een paard dat niet rustig in een wei wil staan, als ze niet af en toe mag knallen raakt ze gefrustreerd. Dus als zij niet op een of ander manier die beweegbehoefte kan bevredigen, dan is de kans groot dat ik haar inderdaad laat inslapen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:19

Waratje schreef:
Jessix schreef:

Dan ga jij dus in dezelfde valkuil trappen als de baas die ik hierboven beschreef.

Nee hoor, ik ken mijn dieren goed genoeg om te weten wat er in het koppie om gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:21

Jessix schreef:
Waratje schreef:

Nee hoor, ik ken mijn dieren goed genoeg om te weten wat er in het koppie om gaat.

Dat dacht die baas ook.....