hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon262

Re: hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:51

Zo doe ik het dus echt al jaaaaaaaaren en het werkt echt super;)

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:15

een muilkorf, haha :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:05

in een koppel kan heel goed werken maar, moet er natuurlijk wel een mogelijkheid zijn dat hij bij een paar ruinen of hengsten kan lopen, waar doen ze zoiets, wie stelt er zijn of haar paard daar voor ter beschikking, met eventuele gevolgen dat het niet helemaal goed gaat?

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:33

ik zag net even in je beginpost, had ik blijkbaar eerst niet opgemerkt, dat je roept naar hem, roepen is altijd nefast, naar elk paard trouwens.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:36

Zelf geef ik een bijt terug met mijn hand een soort knijp en het heeft een tijdje geduurd, maar nu moet ik zeggen geduld heeft geloond

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:50

TS zie de post van paardentango nogmaals.
Ik vind het ongeloofelijk hoeveel tips krijgt over het geven van een tik ;(

Probeer te denken vanuit het paard en niet zoals je als mens zou reageren. Een paard begrijpt een klap niet want wij als mens zijn altijd te laat met onze reacties.
Het dier is 4 jaar en dus een echte kleuter, het bijten wordt vanzelf minder, besteed er niet teveel aandacht aan hij doet verder toch zijn best.
Suc6

sjantaaaall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:37

ik ken die hengst niet, maar op de manege rij ik sinds 4jaar een haflinger, hij is rond de 19 en hij bijt/hapt en trapt, ik wist niet waar ik moest beginnen om het hem af te leren, ik heb het genegeert maar als hij over de grens ging ben ik letterlijk uitgeflipt, heel hard schreeuwen en schelden vinden de meeste paarden niet leuk, ging hij daarna nog steeds door, heb ik hem getrapt of geslagen..
Ook heb ik op de manege een jonge hengst gereden maar hij vertoonde niet zo een gedrag, heb veel ervaring met hengst maar dat is geen hengstengedrag..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:46

Weer een uitermate paardvriendelijke oplossing !
Daar heb je vast lang over nagedacht.

Dat paard zal wel gedacht hebben, 'wow, vor die mens heb ik grote bewondering, dat voorbeeld volg ik op'.

Ik wil niet betweterig doen, maar het valt me op dat iedereen meent erg paardvriendelijk te zijn, maar een beetje vervalt in 'oorlogje spelen'. Is geweld de enige oplossing?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:00

Ow jee ik ben dus ook van de oude stempel, let op dit doe ik niet bij dieren onder de 2.

Als alle vriendelijkere lesjes niet helpen.
En ik wordt een keer te hard gebeten dan sla ik er op los.
Duidelijk NEE grom hard ehhhh en zwaai driftig met mijn wijsvinger voor het hoofd.
1 x heel erg hard aanpakken. Daarna is ehhh genoeg of zwaaien met de vinger.

En ja ze zijn de eerste paar dagen heel voorzichtig bij mij, maar mijn grens is duidelijk aangegeven. Blijvend terug keren van trappen wordt ook 1 x giga afgestraft door hem met mijn wreef van de voet flink aantal keren uit te schoppen onder de buik.

Hard JA nodig ja. Maar daarna is het gewoon over. Alle kansen tot niet meer doen hebben niet geholpen.
Daarna nooit meer last gehad, en als ze al een klein beetje in de fout gaan (velletje pikken) gaan ze uit zichzelf al achteruit. Ik negeer dus die actie ze weten wel dat ze fout zaten.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:44

Mijn hengstveulen van anderhalf vindt het ook erg leuk om als hij de kans krijgt even wat kleding tussen zijn tanden te nemen. Net als de andere 3 hengsten van zijn groepje trouwens.
Ik probeer het gewoon voor te zijn, meestal zijn ze namelijk even de mijn kleren aan het aftasten en dan voor ze echt wat kunnen pakken duw ik hun hoofd al weg.
Werkt best goed, maar misschien zijn zij ook nog niet zo heel brutaal. Als het Sos wel lukt dan probeer ik hem heel snel ergens goed hard te knijpen, neus, kin, hals. Wat ik maar zo snel te pakken kan krijgen, want hij weet donders goed dat dat niet mag en loopt dan heel snel buiten handbereik :D Hij krijgt alleen een tik op zijn neus als hij echt ineens heel hard in mijn arm bijt, maar dat probeer ik zeker wel te voorkomen. Wil geen kopschuw paard.

Veel succes, het is wel een lastig probleem. Maar misschien is de anti-bijt die al eerder genoemd is wel een goed idee. Dan zou ik zoveel mogelijk insmeren wat mogelijk is.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:49

Flinke trap/klap geven en tegelijk gaan schreeuwen en bang maken. Doen paarden in het wild ook, daar zeggen ze ook niet, nou doe nou eens lief en stop daar asjeblieft mee? Nee daar is het trap, bang maken en over. Ooit een paard in het wild een dominante merrie zien bijten? Hii weet dondersgoed dat dit niet mag. Harstikke gevaarlijk dit gedrag, stel je voor dat er een kind langsloopt....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:53

vosroy schreef:
TS zie de post van paardentango nogmaals.
Ik vind het ongeloofelijk hoeveel tips krijgt over het geven van een tik ;(

Probeer te denken vanuit het paard en niet zoals je als mens zou reageren. Een paard begrijpt een klap niet want wij als mens zijn altijd te laat met onze reacties.
Het dier is 4 jaar en dus een echte kleuter, het bijten wordt vanzelf minder, besteed er niet teveel aandacht aan hij doet verder toch zijn best.
Suc6

Vind ik wel een beetje rare opmerking. Paarden inhet wild krijgen ook gewoon een trap/bijt terug. Gelijk erna of een minuut later. Wraak komt er echt wel... Ken verschillende paarden die dit soort dingen op jonge leeftijd niet is afgeleerd, levensgevaarlijk worden die. Geef ze een vinger en ze nemen letterlijk jou.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:16

Misschien hebben enkelen hier te veel ruziënde Koniks gekeken, kijk nou toch eens wat verder naar paardengedrag. Het zijn geen botterikken. Vanuit zichzelf dan.
Paarden lopen ook vaak gewoon weg van elkaar, negeren en kennen een heleboel signalen om aan de 'bijter' duidelijk te maken dat hij er niet van gediend is.

Juangi schreef:
Flinke trap/klap geven en tegelijk gaan schreeuwen en bang maken.

Geef je ook les? :+

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:24

Paardentango schreef:

Heb jij dan les nodig in het afstraffen van je paard? Of begrijp ik het verkeerd?

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:45

Gatver:s hier zitten me toch 'losse handjes' en meer van dat ongeregeld tussen :s
Ik dacht dat 'de mens' toch een beetje 'beschaafder( was maar helaas is dat luchtbelletje al lang kapotgeprikt......
Als je niet met hengsten, en met paarden/dier in 't algemeen om kan, LAAT ZE DAN IN HEMELSNAAM MET RUST. Zullen ze veel gelukkiger zijn
vb ik ben moeder en mijn hengsten, jonge én volwassen Trakehers, kan mijn peutertje van 23 maandjes aaien, 'paardje zitten' etc, ZONDER ENIG GEVAAR,BIJTEN,ETC,wél met mij erbij.
Hoe komt dat, allen netjes opgevoed mét verstand van zaken én met hooguit een lichte tik als ze,meestal ts hun 2 en 4jaar, 'knijpen/bijten'
Heb ik dan enkel watjes, dacht het toch echt niet, en zijn er zelfs bij dat dekken.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:57

@ ulysse1
Dat is idd het voordeel van zelf je veulens opvoeden, maar als je een dier onder handen krijgt die geen goede basis opvoeding heeft gehad.
En dus niet stopt met bijten/trappen na alle vriendelijke manieren. Moet je helaas doorpakken. Denk je dat ik ervan geniet? Echt niet. Ik denk dat meerdere het een niet leuke actie vinden. Maar een trappend paard en één die klappertandend naar je toekomt is ook echt geen pretje hoor.
Zullen we het dan maar even niet hebben over alle blauwe plekken en wondjes die ik (je) al opgelopen hebt voor je tot flink afstraffen overgaat. Ook jammer dat je gelijk denkt dat er hier veel mensen zitten met losse handjes ofzo. Maar persoonlijk pak ik na de vriendelijke manier 1 x goed door dan 10 x half.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:48

Paardentango schreef:
Misschien hebben enkelen hier te veel ruziënde Koniks gekeken, kijk nou toch eens wat verder naar paardengedrag. Het zijn geen botterikken. Vanuit zichzelf dan.
Paarden lopen ook vaak gewoon weg van elkaar, negeren en kennen een heleboel signalen om aan de 'bijter' duidelijk te maken dat hij er niet van gediend is.

Juangi schreef:

Flinke trap/klap geven en tegelijk gaan schreeuwen en bang maken.

Ja, daarom moeten wij duidelijker zijn. Het zou een stuk gemakkelijker en 'liever' in onze ogen zijn geweest als we even onze oren in de nek kunnen leggen. Maar helaas, heb het al geprobeerd dat wil niet.

En ik kijk geen ruziende koniks, ik kijk naar de paarden hier in de wei. Een normale kudde compleet met onderdanige en 1 dominante (en nog een halfdominante die denkt dat ze veel kan maken, wrong)

Kijk ik probeer het eerst ook normaal op te lossen en het te voorkomen. Maar in dit soort gevallen echt gericht bijten is het ook boem nu stoppen voor mij.
Laatst bijgewerkt door Juangi op 04-01-10 00:03, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:49

en toen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:50

Toen wat?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:51

:')

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:55

O, oh. Ik ben weer de enigste die het niet snapt :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:58

ik snap niet wat juangi bedoeld met de post :) ik zie twee quotes maar niet haar inbreng :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:02

Oh, lekkr blont weer :') Wijziging!

Hmmm.. blijkbaar was enter drukken een te grote moeite :+

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:12

hihi klinkt raar,
maar ik heb mijn vorige pony ook een x terug gebeten.
ik heb ooit van iemand gehoort of ooit eens gelezen.. dat als een paard jou bijt je hem terug moet bijten in zijn oor,
mijn pony beetje dus ook aldoor,
en ik heb hem toen terug gebeten in zijn oor natuurlijk niet zo hard dat hij piepte maar gewoon dat hij het goed voelde!
en sinds dien heeft hij nooit meer gebeten(A)!
van dat wegduwen is trouwens ook een goed idee! heeft by andere pony's en paarden die beter goed gewerkt!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:32

Laat even een tandarts komen.
Hij is nog aan het wisselen hier kan het door komen of wie weet zit er iets niet goed in zijn mond.

Mijn hengst is nu aan het wisselen, hij schud veel met zijn hoofd en aanbidt halstertouwen en hengstenkettingen.
De eerste dagen mopperde ik en dacht meneer heeft wat nieuws uitgevonden. Toen dacht ik heeft hij oorpijn of iets? En toen zag ik zijn gebit en begreep het.

Wanneer een paard een mens bijt is dit onacceptabel.
Als hij bijt legt hij zijn oren dan ook plat in zijn nek en valt hij je aan?
Pas alsjeblieft op jezelf en mensen die langs zijn stal lopen, hang een bordje op! Laat dit niet uit de hand lopen en wees consequent.

Mijn duim is er 3 weken geleden vanaf gebeten door een vreemd paard, geloof me dat doet pijn, ik mag een half jaar me rechterhand niet gebruiken om dan nog over de revalidatie te zwijgen! En weet je? Ik kon het paard niet straffen of slaan, want me arm werd de box ingesleurd. Ik kwam gister op stal en hij was er niet meer er stond een ander in zijn stal. Hij is naar de slager gebracht. Aan de ene kant kan ik denken net goed! Dankzij hem mis ik me duim... Maar aan de andere kant had ik een heel naar gevoel, want het paard is niet vanzelf zo geworden, hij is zo gemaakt en weet niet beter.

Weet wat je doet! Wees zuinig op je lichaam en dat van andere, een lichaam krijg je maar 1 keer!
De eerste week dat ik mijn hengst had steigerde hij aan me hand waarop ik hem naar beneden sloeg en probeerde hij 1 keer te bijten, ik heb hem in zijn oor gebeten en hij piepte als een puppie (dit zou ik nu trouwens niet meer doen, straks bijt een paard nog me wang eraf, en ben ik helemaal misvormd). In zijn geval was het kijken of hij dominant was, ik ben boven hem blijven staan en heb nu al 10 maanden een heerlijk dier aan hem, hij heeft het nooit meer geprobeerd!