Paard verdedigt "zijn" mens?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:00

Leuk, al die verhalen.
Wel opvallend dat er zoveel merries worden genoemd in dit topic (toeval?).

Ik kan niet zeggen dat mijn merrie mij ooit "verdedigd" heeft, maar we zijn dan ook nog niet zo heel lang samen. Mevrouw is er sowieso niet erg van gediend als er andere paarden te dicht in haar buurt komen, ze is niet bepaald dominant, maar een beetje op zichzelf. Dus ook als ik er een keer bij sta en er komt een ander te dichtbij naar haar zin, zal ze die waarschijnlijk wegjagen, maar ze doet dat dan niet voor mij...
Ik zou het wel waarderen als mijn paard mij echt beschermt in een gevaarlijke situatie, maar zoals anderen in dit topic al zeggen, het moet niet zo zijn dat ze altijd andere paarden bij me wegjaagt omdat ze alle aandacht (en/of het eventuele eten :9 ) op wil eisen.

Dat dieren voor hun baasje "zorgen" als ze ziek/gewond zijn vind ik ook heel mooi. En dan gaat het dus zeker niet om de aandacht/het eten! Iemand daar nog voorbeelden van met paarden? Ik heb het tot nog toe alleen meegemaakt met een hond...

Puchje

Re: Paard verdedigd "zijn" mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:03

Ik heb het meegemaakt met mijn ruin toen ik door mijn enkel was gegaan. Ik mocht niet lopen en dus moest mijn vriend de wei uitmesten. Ik wilde hier wel bijzijn, dus tilde mijn vriend mij op mn paard. En hij was echt ontzettend voorzichtig en luisterde beter dan ooit naar mijn gewichtshulpen. Lette zelfs op de kleine, dat ie niet te dichtbij kwam :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:06

Echt zorgen is dat niet, maar ik heb wel eens meegemaakt dat ik eens gruwelijk op de grond belandt ben (omwille van mijn onzekerheid en mijn dominant geval) waarbij mijn pony er vandoor ging en ik zeker was dat ik hem kwijt was (als je die hoorde vertrekken, en ook zijn reacties voor het vallen :=). Maar na een aantal passen (was op een fietspad) hoorde ik niks meer, lag met mijn gezicht op de grond dus kon niet meteen kijken maar ik was 100% zeker dat hij weg was, een veld of boswegje in ofzo...

Todat ik een man hoorde zeggen (man was de "oorzaak" van alles trouwens): wil je dat ik je pony even neem? Dus ik kijk op van: huh, wat, pony, waar? :+ En daar stond hij dus, een paar meter van mij vandaan, kijkend wat ik aan het doen was, snuivend dichterbij willen komen, maar elke keer die man een stap vooruit zette ging hij een stap achteruit, en maar snuiven .. Toen zei ik tegen die man van: laat maar staan, komt wel goed. En voor ik goed en wel recht was stond de pony weer naast mij :+: Toen smolt ik wel even :o en besefte ik ook dat hij het allemaal niet slecht bedoelde maar we beiden gewoon een beetje onhandig waren en werk voor de boeg hadden :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:10

Mijn merrie heeft daar ook een handje van, maar als ik in de wei/paddock ben heeft ze dit niet te doen.
Ik bepaal wie ik aai en niet zij. Nu doet ze dat gelukkig niet meer, maar als ik wegloop wil ze de ander echt nog wel vertellen dat zij de baas is.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:14

die van mij wordt ook heeel jaloers als ik met iemand anders voor haar stal sta :P
ge legt meteen haar oren plat in haar nek, en als ik dan bij haar in de stal ga doet ze niks,
maar als er dan een vreemde bij komt heeft die toch wel prijs hoor :o

en straks was ik aan het inrijden voor exame van springen, en er sloeg een paard op hol, gooide zijn ruiter er af, en vloog rond in rengalop,
al de paarden stonden samen in het midden, maar die van mij wou per se naar het veilige hoekje,
maar eerst snapte ik niet wat haar bedoeling was, maar ik moest haar wel laten doen want ik had niets meer te zeggen :+
en toen we dan in het hoekje stonden snapte ik het helemaal :D

en als ze mij er af gooit blijft ze altijd staan, en komt ze ook altijd even snuffelen of ik pijn heb of niet :P
wel lief, maar ik heb toch liever niet dat ik op de grond bedand :+

en het is toevallig ook een merrie ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:16

Inderdaad best wel heel erg merrie-gedrag ;)

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:11

nou,die van mij is anders wel een ruin :D
al kan die wel gillen als een merrie :+

die van mij doet het ook,als ik bij hem ben mag er geen ander paard bij.
ik accepteer dat liever niet,dus ik zet hem dan netjes even aan de kant.
ben namelijk best bang dat hij dat ook een keer bij een mens gaat doen en da's nou net niet de bedoeling ;)

itsmi

Re: Paard verdedigt "zijn" mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:21

Had ik dat ook maar... Die van mij staat als laagst in de rang, ik kan dus eigenlijk niet echt naar hem toe als hij (in de zomer 4 weken) in t land staat. Hij wil wel komen, maar wordt weggejaagd door anderen, en dan ook heel gemeen. :(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:23

Nou gezien er zoveel merrie's zijn, zal ik een uitzondering maken met m'n ruin. Hij is dan niet zo beschermend (hij rent zelf heel schijterig zo hard mogelijk weg) maar wel als ik bijv. huil oid. stel dat ik gevallen ben dan komt hij echt bij me staan en snuffelen en blijft hij gewoon bij je tot 't duidelijk is dat 't weer beter gaat, dan is het gras weer interessanter, en het is een echte vreetzak! Dus als hij even geen aandacht voor gras heeft is dat echt bijzonder!

Mijn merrie daarentegen is juist 't tegenovergestelde, die draait d'r dikke kont om en gaat lekker verder met eten. Wel als andere paarden in de buurt komen dat ze meteen een flinke opdonder te pakken hebben als ze niet uitkijken, maar dat komt niet omdat ze mij wil beschermen, maar gewoon omdat ze niet wil dat er andere paarden bij haar in de buurt komen, als ik niet uitkijk heb ik de mep namelijk zelf te pakken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:28

Mijn merrie doet het ook.. Zelfs met rijden..
Altijd wanneer er een ander paard langs mij rijd gaan de oren plat in de nek. Soms gaat ze zelfs zover (dit is vooral bij de pony's uit de andere kudde) dat ze echt aanvalt en ik haar maar net kan houden..

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:52

Maar wat nou als dit andersom gebeurd?
Mijn paard stond eerst samen met 2 andere paardjes, maar sinds een van hun weg is doet het andere paardje erg vervelend. Ik sta bij me paard, andere paardje probeert me weg te jagen (oren naar achter, tanden laten zien, licht steigeren)
Ik reageer hierop door een stap naar voren te zetten hard " nee" te zeggen, maar een tijdje later probeert ze het weer :(
Iemand nog een idee hiervoor?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:57

Leuk al die verhalen :)

Ik heb ook zo'n foto - paardje in mijn armen is het veulen (toen 2 jaar) van de shet achter me, moe van een dag spelen in de wei.
Paard op de achtergrond was toen net een jaarling en stond tijdelijk bij de shets om opgevoed te worden.
Dat is gelukt ;) hij kwam nieuwsgierig kijken wat we aan het doen waren maar werd netjes op afstand gehouden.
Hij had ondertussen al geleerd dat "oren in de nek"="afstand houden" :D

Afbeelding

Even later lagen we zo:
Afbeelding
was heel veilig dus :+:

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:00

Craftly schreef:
Mijn paard stond eerst samen met 2 andere paardjes, maar sinds een van hun weg is doet het andere paardje erg vervelend. Ik sta bij me paard, andere paardje probeert me weg te jagen (oren naar achter, tanden laten zien, licht steigeren)
Ik reageer hierop door een stap naar voren te zetten hard " nee" te zeggen, maar een tijdje later probeert ze het weer :(

Dan ben je dus niet duidelijk genoeg en meent het andere paard de baas over jou te kunnen spelen.
Heel duidelijk wegjagen dus, beter een keer te lomp (neem een zweep mee) dan dat het straks gevaarlijk wordt omdat het andere paard je een keer echt bijt (of erger)

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:02

over foto's gesproken:
bij mijn ziet het er zo uit als er iemand te dichtbij mij komt;
Afbeelding

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:03

Mijn merrie doet dit ook onzettend erg. Nou is zij ook meteen de dominante merrie van het stel (soms een kudde van 19 paarden) dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:08

Heel lief en schattig ja, maar ik ben er een keer tussen terecht gekomen toen mijn miep de andere paardjes weg aan het jagen was. Ik ving de bok op met mijn heup, daarna was het enkeltje poli en 3 weken krukken... Heb geluk gehad dat ik mijn bekken niet had gebroken.

Als ze nu ergens over gaat lopen zeuren krijgt ze (hoe sielugh) gewoon op haar lazer. Geen zin in gevaarlijke situaties :)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 09:20

Craftly schreef:

Consequent steeds weer wegjagen... Kan zijn dat het een tijdje duurt voor het paard leert dat weggaan ook wegblijven is, maar ik zet op de weide nu elk paard zo weg, hoe ze ook op mij af komen (en geloof mij, bij ons op de weide kennen ze wel iets van oren naar achter en tanden bloot... ) en degene die mij al langer kennen, blijven ook weg... De 'nieuwere' paarden zijn het nu aan het leren.
Met een zweep of touw zwaaien kan als extra ondersteuning ook helpen, vooral omdat je dan niet zo dicht bij het paard moet komen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 09:21

Airiin schreef:
Heel lief en schattig ja, maar ik ben er een keer tussen terecht gekomen toen mijn miep de andere paardjes weg aan het jagen was. Ik ving de bok op met mijn heup, daarna was het enkeltje poli en 3 weken krukken... Heb geluk gehad dat ik mijn bekken niet had gebroken.

Als ze nu ergens over gaat lopen zeuren krijgt ze (hoe sielugh) gewoon op haar lazer. Geen zin in gevaarlijke situaties :)

Helemaal niet zielig voor het paard! Als je paard geen rekening met jou houdt, dan moet hij/zij dat wel even weten!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:09

Oh ik heb echt een kneusjes ruin :Y) behalve als het op mij aankomt :').. Maar ik heb het inderdaad ook een keer gehad dat ik ertussen kwam. Hij wou merrie wegjagen maar ik stond ook in dat pad dus die merrie knockte mij ondersteboven waarna die van mij gelukkig over mij heen hipte ipv ook op mij te staan. Beste tik op zijkant knie gekregen en zwaar gekneusde ribben..

In de wei is hij kalm en laat hij zijn vriendinnen/vrienden bij mij komen tot zover.. Ze moeten niet te opdringerig worden als hij in de buurt is .. :')

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:47

Mijne is eenmaal een meelevend paard, jij doet normaal ik doe normaal. Zover is het gedrag nog niet getoont bij mij.

Er staat gerust een paard ernaast wanneer ik haar eruit haalt zover doen ze nog niks boos tegen mij of wat dan ook.
Maja ze krijgen allemaal wel een keer wat aandacht van mij dus herkennen zij mij ook.

Mij valt wel op mijn paard naar mij toekijk wanneer ik vertrek van de stal alsof ze dat jammer vind en gaat later weer iets in de stal doen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:17

Mijn merrie doet dit trouwens niet alleen naar mensen, eerst toen liep ze bij een groep met jonge paarden. Daarin zaten een stel grote lomperikken en een paar kleine shetveulentjes, alle 5 de shetveulentjes hadden al na een paar minuten door dat Embla hun nieuwe mama was. Ze is ze nog een hele tijd blijven beschermen tegen de grotere.
pluklief @ [ITP] Mijn ijslander heeft een vijfling..
Serieus dat ik mijn merrie heb moeten 'afspenen' de eerste dagen wilde ze helemaal niet meer weg bij de wei

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:57

pluklief schreef:
Mijn merrie doet dit trouwens niet alleen naar mensen, eerst toen liep ze bij een groep met jonge paarden. Daarin zaten een stel grote lomperikken en een paar kleine shetveulentjes, alle 5 de shetveulentjes hadden al na een paar minuten door dat Embla hun nieuwe mama was. Ze is ze nog een hele tijd blijven beschermen tegen de grotere.
pluklief @ [ITP] Mijn ijslander heeft een vijfling..
Serieus dat ik mijn merrie heb moeten 'afspenen' de eerste dagen wilde ze helemaal niet meer weg bij de wei

Geniaal (:) echt super lief! _O-

Remy_dh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:37

Sorry dat ik op zo'n oud topic reageer, maar is het beschermende bij iemand in de loop der tijd ook minder geworden?
Ik rijd bij iemand een "overjarige fokmerrie" en word dus ook beschermt door haar.
In het begin is het leuk en lief, later grappig, maar het begint nu steeds meer uit de hand te gaan lopen, ik word niet alleen beschermt in de wei, maar word alsof ik een veulen ben bij haar gehouden.
Stal uit lopen? echt niet! Ze zorgt dat de deur blokkeert en hinnikt naar mij als dat ze naar haar veulens deed.
Paard of iemand in de buurt bij mij in de weide? nou vlucht maar!
Enige manier om weg te komen is door boos te worden als ze zo'n bui heeft.

Is het bij een van jullie ook tot zover gekomen? En zo ja, is dat nog minder geworden, of moet ik het maar nemen zoals het is?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:54

Nee,

dat wordt alleen maar erger Remy..

je wordt niet verdedigd, je bent haar bezit/onderdeel van haar kudde..

zij bepaalt en leidt dus.

je moet zorgen dat jij de leiding neemt en haar vertelt wat ze moet doen.

zoek hier hulp voor bij de eigenaar.. zij zal je het beste kunnen vertellen hoe je haar moet leiden.
hoe jij haar respect als leider voor je wint.

en laten zoals het nu is? als je haar veulen wil blijven voor de rest van je tijd daar.
maar het kan ook gevaarlijk worden op den duur.. want wat als jij besluit iets te doen waar zij het niet mee eens is, en jij wilt niet naar haar luisteren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:09

elenaMM77 schreef:
Nee,

dat wordt alleen maar erger Remy..

je wordt niet verdedigd, je bent haar bezit/onderdeel van haar kudde..

zij bepaalt en leidt dus.

je moet zorgen dat jij de leiding neemt en haar vertelt wat ze moet doen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Mijn merrie is het onderdanigste dier wat je je kunt voorstellen. Ze volgt alles en iedereen. Op 1 uitzondering na, en dat is een shetlander van 2. Mijn merrie is ook een shet, ze heeft zelf 16 veulens gehad. En nu voedt ze dan de jonge shet een beetje op. Die shet houdt ze bij mij vandaan. De andere paardjes niet. Zou ze ook niet hoeven proberen.