''agressieve'' pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Women2

Re: ''agressieve'' pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:01

Hoe oud is die pony? Begrijp dat ie nog niet zadelmak is... Sommige paarden die lastig worden hebben gewoon behoefte naar iets om over na te denken. In de zin van werk... Zodra t kan, weg brengen een poosje, zadelmak laten maken en pas als ie knap te rijden is weer ophalen.

Ik zou er niet te veel zelf mee gaan prutsen, gaan ongelukken mee gebeuren. Gewoon wegbrengen.
Maar dat advies is hier al vaker gegeven.

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:04

ik heb met mijn paardje ook zoiets en ben nu bezig met parelli echt super hoe dat gaan.

elverdingkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:14

Ik sluit me aan wat hier al meerdere keren is gezegd. Doe grondwerk met hem, het liefst met hulp. En stel hem ook rustig voor aan andere mensen. Als hij jou niet trapt, maar anderen wel, misschien is hij dan niet vertrouwd bij (andere) mensen.
Wat het bijten betreft. Ik had een paardje die alles en iedereen beet. Ik kreeg van iemand advies waarvan ik eerst dacht dat diegene gek was. En dat denk jij denk ik ook: Bijt hem terug!

Ik wist echt niet meer wat ik met hem moest doen. Hij trapte, beet en toonde totaal geen respect(voor niks en niemand). Uiteindelijk was ik zo wanhopig dat ik het advies heb gevolgd en hem (hard) in zijn oor heb gebeten. Hij schrok zich dood en heeft NOOIT meer gebeten!

Dit hoef je niet zielig te vinden, dit is een manier om je paard te laten zien dat jij de baas bent en niet hij. Het klinkt allemaal raar, maar vooral bijten is voor paarden de manier om de rangorde te bepalen. Als het niet op een lieve manier wil, moet je streng en consequent zijn. En bij mijn paard maakte het veel meer indruk dan slaan ofzo.

Nu zijn er wel drie dingen die je je moet realiseren:
1. Mijn paardje was pas 10 maanden(ofzo) en dus nog veel jonger dan jou paard. Dat kan verschil maken.
2. DOE HET ALLEEN ALS HIJ JOU BIJT EN DOE HET DIRECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je geeft een kind ook geen straf als het lief aan het tekenen is. Wanneer hij jou bijt, moet je niet aan je eigen pijn denken, maar consequent en streng zijn en direct terug bijten. Wanneer er ook maar één minuut tussen zit gaat het effect verloren. Dan begrijpt hij niet meer waarom hij gebeten wordt.
3. Mijn paardje wist dat hij fout zat. Elke keer als hij beet rende hij naar de andere kant van het weiland omdat hij wist dat het fout was.

Verder wil ik je nog de tip mee geven om alles wat er is gezegd goed in je op te nemen. Lees boeken, vraag aan trainers en probeer dingen uit. Wanneer je je bij zijn gedrag neer legt geef je hem nog meer macht en is jou relatie met hem helemaal niks meer.

Succes er mee!

elverdingkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:23

Zag nu net dat er al eerder is gezegd over bijten(daar heb ik overheen gelezen)
Het hoeft niet zo hard dat het bloed, maar kies je plek uit. Een oor is erg gevoelig(daar zitten zenuwenuiteinden).
En als het bij jou paard niet werkte dan heb je het niet goed gedaan. Want het werkt echt.
Doe het op het goede moment en wees op dat moment niet bang maar boos. Anders komt het niet over, het gaat ook om je lichaamstaal en dat is heel anders als je boos bent.

Het werkte bij mij zo goed dat toen hij 10 jaar was en ik was boos, dan kon ik niet aan zijn oren zitten. Maar daar moet je mee oppassen. Ik heb er wel weer voor gezorgd dat ik aan zijn oren mocht zitten anders is de vertrouwensband er niet meer en dat is het allerbelangrijkste als je met paarden werkt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:56

Ik denk dat het een probleem van jou is. 2 pony's die beide (een periode) slaan.

Misschien luister je niet naar hun kleine signalen.

Hoe worden ze gehouden:
Binnen/buiten
veel/weinig ruwvoer
veel/weinig krachtvoer
veel aandacht/weinig aandacht

Hoe werk je met ze:
overvragen of juist niet
hoge eissen/geen hoge eissen
afwisseling/altijd hetzelfde

Past het tuig
hebben ze geen pijn
etc.

Zijn je pony's echt wel gezond en gelukkig?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:27

mijn andere pony hebben we gekocht op latere leeftijd, deze is dus niet zo geworden bij ons.
ze ging ook weg omdat ze ''onhandelbaar'' zou zijn.

met de andere zijn we nu bezig met inrijden.
doet dus niet vreselijk veel, maar staat veel buiten.

Binnen/buiten; ze staat snachts binnen en verder staat ze buiten
veel/weinig ruwvoer; ze heeft onbeperkt ruwvoer
veel/weinig krachtvoer; krachtvoer krijgt ze niet veel, 's ochtend wat en 's avonds een handje.
veel aandacht/weinig aandacht; ze krijgt behoorlijk veel aandacht.
nouja ze krijgt genoeg aandacht laat ik het zo zeggen ;)

Hoe werk je met ze: ze wordt gelongeerd
overvragen of juist niet; ze wordt absoluut niet overvraagd
hoge eissen/geen hoge eissen; de eissen zijn; ontsannen lopen, ze is nog jong.
afwisseling/altijd hetzelfde; we proberen af te wisselen, maar is niet makkelijk

Past het tuig; het enige tuig wat ze heeft is een hoofdstelletje en een longeersingel. bijde past.
hebben ze geen pijn; ze heeftzover ik weet geen pijn, ook de dierenarts/tandarts vindt nik swaardoor ze pijn kan hebben.
etc.;;;;

ik zou niet weten wat er anders moet, ze komen veel buiten, lopen altijd in een groep van 7.
ze krijgen goed voer, en worden verder gewoon goed verzorgd.

ze is ook de enige pony die we vanaf veulen hebben en die zo doet...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:41

Ik moet zeggen dat mijn jonge pony het vanmiddag ook probeerde, naar me bijten en op een gegeven moment kontje, heb dit meteen de kop in gedrukt omdat het uiteindelijk een lespony moet worden.
2 seconden flink boos, ze deed meteen wat ze moest doen, toen uitgeademt en haar terug uitgenodigd en mocht ze lekker nog even en land op.
Deze pony is door de andere paarden altijd erg verwent. Vooral haar moeder, zij maakt problemen en mams lost ze op. Ze wordt nu langzaam volwassen en wil van het voorjaar echt aan het werk dus nu al zo af en toe gehoorzaamheids oefeningen en daarbij hoort ook de eerste stappen van longeren. Kan me voorstellen dat ze dat niet leuk vind en op een hand moeilijker als op de andere, dat mag en wil haar met alles helpen maar bijten en kontjes is absoluut fout.

Kijk of je het werk positiever kan krijgen, als ze buiten de regels treed, dan of weg wezen of heel hard werken (achteruit bijvoorbeeld) als ze wel lekker bezig is haar een beetje triggeren tot zelf nadenken en er beetje meer spel van maken. Denk aan een balkje, pion, etc. En dan kun je longeren of aan de hand de meest gekke oefeningen bedenken (over balkje, langs balkje, stilstaan boven, etc.) en hou het positief en leuk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:20

RT--> OPG

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:27

Wat bij mij heel erg heeft geholpen, is de round pen. Maar dat moet je zeker niet alleen doen! Zoek er een goede instructeur/trice bij..
En als het niet ligt aan de band tussen jou en je pony ligt kan zo'n les in de round pen nooit kwaad ;)
Succes!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:33

zou proberen uit te sluiten dat het ergens in de gezondheid van je paard zit hij kan namelijk niet praten en zal je dus op een andere manier moeten vertellen dat er wat mis is.

weet trouwens ook niet of je paard in een kudde staat of dat ze altijd alleen op stal want ben van mening dat paarden elkaar prima kunnen opvoeden zeker in een kudde.

nou sterkte ermee en voorzichtig groetjes nanny

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:36

zoals hierboven te lezen is, staat ze veel buiten in een groep van 7 pony's.

ook aan de gezondheid ligt het niet volgens de dierenarts :n

met een round pen heb ik geen ervaring.
weet alleen dat het te maken heeft met westurn...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:03

elverdingkim schreef:
Ik sluit me aan wat hier al meerdere keren is gezegd. Doe grondwerk met hem, het liefst met hulp. En stel hem ook rustig voor aan andere mensen. Als hij jou niet trapt, maar anderen wel, misschien is hij dan niet vertrouwd bij (andere) mensen.
Wat het bijten betreft. Ik had een paardje die alles en iedereen beet. Ik kreeg van iemand advies waarvan ik eerst dacht dat diegene gek was. En dat denk jij denk ik ook: Bijt hem terug!

Ik wist echt niet meer wat ik met hem moest doen. Hij trapte, beet en toonde totaal geen respect(voor niks en niemand). Uiteindelijk was ik zo wanhopig dat ik het advies heb gevolgd en hem (hard) in zijn oor heb gebeten. Hij schrok zich dood en heeft NOOIT meer gebeten!

Dit hoef je niet zielig te vinden, dit is een manier om je paard te laten zien dat jij de baas bent en niet hij. Het klinkt allemaal raar, maar vooral bijten is voor paarden de manier om de rangorde te bepalen. Als het niet op een lieve manier wil, moet je streng en consequent zijn. En bij mijn paard maakte het veel meer indruk dan slaan ofzo.

Nu zijn er wel drie dingen die je je moet realiseren:
1. Mijn paardje was pas 10 maanden(ofzo) en dus nog veel jonger dan jou paard. Dat kan verschil maken.
2. DOE HET ALLEEN ALS HIJ JOU BIJT EN DOE HET DIRECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je geeft een kind ook geen straf als het lief aan het tekenen is. Wanneer hij jou bijt, moet je niet aan je eigen pijn denken, maar consequent en streng zijn en direct terug bijten. Wanneer er ook maar één minuut tussen zit gaat het effect verloren. Dan begrijpt hij niet meer waarom hij gebeten wordt.
3. Mijn paardje wist dat hij fout zat. Elke keer als hij beet rende hij naar de andere kant van het weiland omdat hij wist dat het fout was.

Verder wil ik je nog de tip mee geven om alles wat er is gezegd goed in je op te nemen. Lees boeken, vraag aan trainers en probeer dingen uit. Wanneer je je bij zijn gedrag neer legt geef je hem nog meer macht en is jou relatie met hem helemaal niks meer.

Succes er mee!

Ik vraag me af hoe je je paard in zijn oor bijt?

Ik heb het vaker gehoord, van een hengstenhouder. Klein mannetje, die bijt ook dominante paarden in het oor. Hoe komt hij nou bij dat oor, vraag ik me af? Hij vraagt vast niet eerst het paard zijn hoofd naar beneden te doen. En eerst beetpakken en daarna bijten lijkt me ook niet handig. Ik zou het graag een keer zien ;)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:59

Daphne__ schreef:
zoals hierboven te lezen is, staat ze veel buiten in een groep van 7 pony's.

ook aan de gezondheid ligt het niet volgens de dierenarts :n

met een round pen heb ik geen ervaring.
weet alleen dat het te maken heeft met westurn...

Weet je zeker dat het niets in de rug kan zijn? Een fysio of oestheopaat zou dan namelijk ook kunnen helpen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:06

Sorry foutje.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:08

nou mooi dat hij niet alleen staat want daar wordt het waarschijnlijk ook niet beter van maar wat is zijn plekje in de groep is die goed of loopt hij voor alles weg als ze eraan komen .

zou gewoon even op internet kijken naar boeken over grondwerk want er zijn verschillende misschien kan je er eentje lenen bij iemand op stal

groetjes nanny

elverdingkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:47

GJ9 schreef:
Ik vraag me af hoe je je paard in zijn oor bijt?

Ik heb het vaker gehoord, van een hengstenhouder. Klein mannetje, die bijt ook dominante paarden in het oor. Hoe komt hij nou bij dat oor, vraag ik me af? Hij vraagt vast niet eerst het paard zijn hoofd naar beneden te doen. En eerst beetpakken en daarna bijten lijkt me ook niet handig. Ik zou het graag een keer zien ;)

Haha, mijn eerste paardje was een Welshje(A) Maar het is gewoon een kwestie van snel zijn, dan heeft hij niet door wat je aan het doen bent. Je moet ook niet eerst een tik geven, want dan gaan ze vaak met de hoofd omhoog.
Maar de vrouw waarvan ik de tip kreeg had haar paard(gewoon groot paard:D) in de bovenlip gebeten. Ook daar komen zenuwuiteindes bij elkaar. Alleen vond ik dat een beetje eng dus greep ik naar zijn oor:D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:11

1 woord: De Balingehof... (euh, 2 woorden dus... :D )
Op andere plekken gaan ze het er misschien 'wel even uit slaan', en je wil wel dat het kundig, rustig en respectvol opgelost wordt.
Ik zou zo'n pony niet zomaar naar een gemiddelde africhtingsstal willen brengen.
http://www.balingehof.nl/

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:23

Ik zat alle reacties te lezen en zie nu dat het om een new forest gaat!!

Ben zelf nog niet lang een bokker, maar de reacties af en toe zijn erg aanvallend. Trek het je niet aan.

Ikzelf heb een New Forest van 23 jaar. We hebben haar nu 14 jaar en sinds kort staat ze op een stal waar ze overdag naar buiten kan.

Ze heeft het heel erg naar haar zin. Luisterd wat minder naar me, ze is de baas in het land. En als het andere paard niet snelgenoeg opzij gaat valt ze aan met haar bek open. Tot bloedens toe heeft ze hem en een andere al gebeten.
Het lijkt wel of ze voor de eigenaar van stal en een meisje die zijn paarden verzorgt totaal geen respect heeft!! Ze heeft hun al meerdere keren gedreigd aan te vallen en Kelly zelfs getrapt.
In de voorgaande 13 jaar heeft ze dit nog nooit eerder gedaan!! Ze is altijd wel dominant geweest, maar hoe ze zich nu gedraag slaat alles. Ik kan haar gedrag kan ik echt niet volgen. Bij mij doet ze dit soort dingen ook niet.

Het lijkt wel of ze het zo naar haar zin heeft dat het haar naar d'r bol gestegen is. Ikzelf ben nu echt wel strenger geworden voor haar.
Het is niet leuk als je schatje zich zo gedraagt naar anderen, en te horen dat ze haar die poedersuiker merrie noemen.
Ik ben absoluut geen held met andere paarden, maar Layla ken ik (dacht ik) door en door. En heb nooit uberhaut opgelet of ze me zou trappen ofzo. En nog steeds niet, want ze doet het gewoonweg niet bij mij terwijl ze soms echt wel boos op me kan zijn. Ja het is en blijft een eigenwijze met een eigen wil en kan dan ook niet altijd krijgen wat ze wil.

Dat is ook waarom ik reageer. Ik zie best vaak dat New Foresten dit soort rare gedrag vertonen. Is het niet iets dat echt bij het ras hoort? Lastig respect op kunnen brengen voor mensen of bepaalde mensen? Een uitspraak die ook genoemd wordt over mijn pony is dat ze zich gedraagd als een Koninging die geen tegenspraak duld.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:13

normaal zijn newforesters betrouwbare pony's, daarom worden ze ook vaak als kinderpony's gebruikt.
en dat merk ik ook wel bij de andere pony's die we hebben, stuk voor stuk suer lief en betrouwbaar.
maar iets maakt het dat deze merrie dit niet naleeft ;)

mischien heeft ze extreem last van haar hormonen?
zou dat ogelijk kunnen zijn?

ze is nu gedekt, en vandaag heeft mijn zus een beetje met haar gewerkt en ze merkt duidelijk meer rust!

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 04:26

hoeveel uur per dag komt je paard buiten?
miss word ze wild omdat het een hele dag in een stal staat?
is dit het niet zou ik het grondig laten nakijken!
is wel raar dat je paard nooit agresief is geweest.
dan zou ik al beginnen denken ofwel verveling omdat het te veel binnenstaat of pijn of iets in het hoofd.
is dit het allemaal niet en wordt het erger zou ik er niet mee blijven zitten want dan is het gewoon het karakter levensgevaarlijk! maar zou eerst de rest even nakijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:09

Daphne__ schreef:
normaal zijn newforesters betrouwbare pony's, daarom worden ze ook vaak als kinderpony's gebruikt.
en dat merk ik ook wel bij de andere pony's die we hebben, stuk voor stuk suer lief en betrouwbaar.
maar iets maakt het dat deze merrie dit niet naleeft ;)

mischien heeft ze extreem last van haar hormonen?
zou dat ogelijk kunnen zijn?

ze is nu gedekt, en vandaag heeft mijn zus een beetje met haar gewerkt en ze merkt duidelijk meer rust!

Daar zit mogelijk wat in.... leg dit eens voor aan je DA...heb zomaar het gevoel dat dit het wel eens zou kunnen zijn.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:41

Nee, er is echt niets mis met haar. Tandarts, masseur en dierenarts heefts ze de laatste maanden gezien. Ze heeft altijd duidelijk voorkeur en afkeur gehad bij mensen en paarden. Van de stal waar wij haar van kochten vertelde dat de eigenaar daarvoor haar heeft verkocht omdat ze vals was. Dit was een hoefsmid en die heeft haar ook mishandeld. Ze was dan ook bang van mannen en zwepen.
Nu niet meer hoor!! Alleen als ik eraf val, gaat ze nog steeds achteruit rennen met haar hoofd opzij met haar ogen knijpend. Bang voor klappen. Uiteraard heb ik haar nooit geslagen als ik eraf viel. Dit gebeurd nauwelijks dus daarom zit dat er nog steeds in.
Toen we haar net hadden viel ze andere paarden aan in de bak met rijden. Dit deed ze eerder uit angst.
Aanval is de beste verdedeging. Verder is ze altijd heel erg op zich zelf geweest. Niet hangen aan andere paarden of mensen. Echt een leidende merrie is ze.
Als ik haar een knal geef, schrikt ze ook niet of zo. Ze kent mij ook door en door en weet dan ook dat ze het verdient heeft. Dus het is ook niet zo dat ik onredelijk ben tegen haar. Het is met haar als je een vinger geeft, pakt ze je hele hand. Af en toe moet ik haar dan effe op haar nummer zetten. Ze is dan echt wel boos, maar accepteerd het (van mij) wel.

Nu staat ze vanaf smorgens tot savonds in het land met 2 andere paarden. De ene kan alles bij haar en de andere mag niets.
Nou ja de ene keer laat ze wel toe dat hij hooi eet in het land, en de andere keer vliegt ze hem weer aan. Dit is overigens niet uit angst!! Ze is de baas en dat laat ze weten ook!

Het is gewoon haar karakter en haar ervaringen voordat ze bij mij kwam

Het enige dat ik kan doen is consuquent blijven (dit is echt nodig) en van haar houden. Ik heb haar niet voor niets al 14 jaar!!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:57

Ik twijfel nogal aan al je ervaring, gezien de foto's en je antwoorden.
Volgens mij heb je een veel voorkomende fout gemaakt.
De pony is gewoon verwend en het spelen van zulke spelletjes in de bak heeft het er niet beter op gemaakt.

Het meisje was bij ons altijd komt helpen met de verzorging ging ook de mist in toen we voor haar een eigen pony kochtten. Ze was er zo blij mee :D
Steeds maar omtutten, knuffelen en uit de hand voeren. Na tig waarschuwingen dat ze er mee moest ophouden hebben we het er maar bij gelaten.
Na een paar week was het verzorgmeisje nogal stil, na doorvragen kwamen we er achter dat de pony haar in de schouder gebeten had en vervolgens zo had opgetild :=
Voor haar een hele harde les, na al die koekjes en knuffels zo daar je lieveling gebeten te worden :o

Zij had het geluk dat we haar konden begeleiden en dat ze vanaf dat moment ook iets van ons wou aannemen :D

Mijn advies is dan ook, zoek begeleiding voor het uit de hand loopt.
Het kan je dood immers wel worden als de pony je vol in je ribbenkast raakt.
Bovendien hoe langer je dit laat sudderen hoe moeilijker het wordt de pony te corrigeren.

Zelf denk ik niet dat je een "rot" pony hebt die van nature agressief is.
Je hebt hem gewoon verkeerde dingen geleerd zonder dat je het zelf door had met de allerbeste bedoelingen :(:)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 14:22

diessel;

ik vraag niet of ik genoeg ervaring heb, erg knap om te beoordelen van een foto.

en als je goed leest zie je ook dat ik geen spelletjes speel met haar, maar dat gewoon een keer voor de grap was.
ook ben ik niet z'n ''pennykindje'' wat alleen maar knuffeld en verwend.

jes_sira; ik zeg ook niet, dat er niks mis is met je pony.
maar dat het gedrag niet hoort bij het ras :)
owwwwww ik zie het al, over de hormonen bedoelde ik over mijn pony, niet over de joune ;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:34

Niet alleen van de foto's ook aan je antwoorden :D

Als je daadwerkelijk zo ervaren was, dan was je pony dit gedrag niet gaan vertonen.
Alle andere oorzaken zoals pijn heb je immers al uit laten sluiten, de enige oorzaak die nu nog over is dat ben jij :(:)

De kans is groot dat de verandering geleidelijk is gegaan, en dat je de eerste signalen niet hebt opgemerkt. Dat is niets om je voor te schamen, vraag gewoon een ervaren persoon uit je omgeving die stevig in z'n schoenen staat om je weer op weg te helpen.

Het probleem met jou is dat je niet wilt erkennen dat het aan jou ligt en dat je geen hulp accepteerd.
Je roept wel dat je de schuld niet bij de pony wilt leggen, maar ondertussen doe je het wel.

Dat je met de andere pony's geen problemen hebt betekend niet dat jij alles goed doet en dat het dus aan de pony ligt.

Je pony bijt en slaat, hoogste tijd om achter de computer vandaan te gaan en met deskundige hulp aan de slag te gaan om de problemen op te lossen :)*