paard op stal met oud en nieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: paard op stal met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:05

Paarden staan op stal, met het licht aan. Deuren van de schuur waar de stallen zijn, zijn dicht. Bovenluiken zijn open.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:57

Ik heb de Friezen zelfs nog met Oudejaarsdag in het weiland gehad, terwijl ze 500 meter verderop met Carbidbussen (en zelfs een giertank) aan het schieten waren :+ . De eerste BOEM is altijd het ergste, daarna kijken ze niet meer op of om, wel kijken ze op van de vele mensen die het aantrekt. De ervaring leert als je op Oudejaarsavond ineens iets anders gaat doen dan normaal (radio ineens aan terwijl je dat normaal niet hebt, op stal zetten terwijl ze buiten gewend zijn), dat je juist angstige, achterdochtige paarden krijgt.
Met Oudejaarsavond zet ik mijn Friezen in de buitenbak (zoals altijd 's nachts), hooi in de hooicontainer en Merato gaat op stal, zoals hij gewend is. Om 12 uur staan wij standaard met z'n allen buiten, bij de paarden en te voetballen met de honden :+ , de paarden drentelen wel wat heen en weer als het geluid wat erger wordt, maar van op stal zetten zouden ze alleen maar in paniek raken.
Wij wonen dan ook wel wat buitenaf, dat scheelt wel weer een stuk. En om 12:30 uur is het alweer rustig, een paar knalletjes in de verte en de rust keert weer.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:23

Ja, ook bij ons gaan ze op stal met Oudejaarsavond.
Normaal kunnen ze 24/7 naar buiten als ze willen, maar met het carbidschieten in de buurt lopen we liever niet het risico dat ze door het draad heen vliegen. :=

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 21:32

En mocht dat vliegen een keer voorkomen, dan moet je snel de camera halen en een foto maken! :D

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:36

Das toch een normale uitdrukking? :\

JasmijnJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:37

Hoihoi, Bij ons doen ze altijd de paarden op stal tijdens oud en nieuw, toch iets veiliger als ze dan schrikken dan kunnen ze zich bijvoorbeeld niet verwonden enzo.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 21:55

Cyrilletje schreef:
Das toch een normale uitdrukking? :\

Het was een grapje van me. :D ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:58

Ik weet nog niet wat ik doe :)
Mijn pony reageert totaal niet op vuurwerk (voordeel dat de jeugd in de aangrenzende wijk al van te voren begint te knallen :=) en op zich is de wei ook niet aantrekkelijk om daar vuurwerk af te steken aangezien de jeugd bushokjes leuker vindt. En die hebben wij niet in de buurt van de wei :)

Maar goed: mocht de stal leeg zijn (staat nu vol hooi), dan gaan ze wel op stal. Niet vanwege oud en nieuw, maar meer omdat de dan toch 's avonds op stal gaan.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:32

mijn pony stond bij de vorige eigenaar met oud en nieuw gewoon op stal, en de dagen er na gewoon weer de wei op,
toen waten ze nog wel aan het carbidschieten maar daar reageerde hij niet op. op het vuurwerk ook niet.
maar hier gaan ze alle drie gewoon naar binnen, met het stal deurtjes los zodat ze nog wel naar buiten kunnen kijken

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:35

Ik heb me paarden aan huis staan en woon vrij achteraf dus ik heb ze s'ochtens gewoon buiten en smiddags gaan ze op stal.
omdat er s'middags cabid word geschoten.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:38

overdag staan ze veilig achter ons huis savonds op stal, lichten aan
wat wortels en appels in de bak radio hard en dan blijven ze wel redelijk kalm.

Ze zijn hier nu al aan t schieten en knallen, eerst reageerde ze veel heftiger als nu :=

meestal als ze op oudejaarsdag heel de dag al knallen horen raken ze er wel een beetje aan ''gewend''

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 22:42

Tjee jullie maken me wel lekker hoor.
Wonen maar buitenaf met de paardjes aan huis. :~

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:46

Gewoon laten staan waar je ze snachts altijd hebt en af en toe gaan checken. Zeker als je ze aan huis hebt is dat al helemaal geen probleem, dan kun je gewoon het nieuwe jaar in luiden bij je paardjes.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:27

Overdag gewoon buiten. Ze schieten jaarlijks carbit (als ik 't goed schrijf??) tegenover de paardenwei. In het begin waren ze wat onrustig, maar aangezien ze aardig wat ruimte hebben om weg te lopen kwam de rust al snel terug. 's Nachts net als anders op stal. Nog nooit meegemaakt dat ze dan echte paniek hadden, dus maak me er nu ook geen zorgen over.

loveisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:29

tegenwoordig ken je dat beter wel doen ja, aangezien er veel gekke rondlope

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:34

Precies.
Een poosje geleden was een van mijn merrie's erg van slag, ik wist dat er iets gebeurd was.
En ja hoor even later, ik kwam bij de paarden, poort open.
En dit konden alleem mensen doen, waarmee het ws vastgemaakt lag ook een stukje verder.
Zit nu een ijzeren ketting op met slot, maar het is toch van de gekke???
Heb het paardje helemaal naar laten kijken door de va, ik vertrouwde er niets van.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:58

Mijne gaan lekker op stal.
Mijn ruintje is hartje denhaag gewend,en schrikt dus ook niet zo snel van vuurwerk.(maar daar stond hij ook op stal als het echt losbarste natuurlijk).
Het veulentje kent het natuurlijk nog niet,en ze staan hier zowieso in de avonden en nachten op stal.
Dus ze gaan zoals gewoonlijk lekker naar binnen ;)
Ben wel benieuwd naar het carbiet schieten,want dat kent zelfs mijn doorgewinterde stadspony niet :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:01

Ja op stal en om 5 voor 12 een extra voerbeurt en een flinke berg hooi of kuil in d box ,radio tandje harder en af en toe even met de champi en een oliebol om t hoekje gluren

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:56

Hoi RX

Mijn paarden staan in een dichte stal met oud en nieuw. Ik geef ze rond 23.45 uur een flinke pluk hooi en zet de radio wat harder.
Als dan het vuurwerk begint zorg ik dat ik in de buurt van de stal ben om even te kijken hoe ze het doen. Dat ze schrikken en angstig kijken kun je waarschijnlijk toch niet voorkomen; het is nou eenmaal zo met oud en nieuw. Maar ze staan in ieder geval veilig binnen. En een half uurtje later is de rust weer teruggekeerd :D

Verder lopen er hier regelmatig jagers achter mijn wei dus aan 'knallen' zijn ze op bepaalde hoogte toch al wel gewend.. ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:36

Mijn paard staat op een pensionstal. Alles gaat naar binnen 's anchts. De dagen ervoor beginnen ze met muziek aan in de stal (is nu al af en toe) en tegen het eind van het jaar gat het volume 's avonds steeds iets hoger. Zodat met oud en nieuw het volume dusdanig is dat de knallen niet zo opvallen. De stal staat al erg afgelegen en ze hebben gelukkig neit veel last van vuurwerk.

stirley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:33

die van mij staat lekker op stal met licht aan en muziek wat harder aan als normaal

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:36

Hij stond altijd buiten, in het buitengebied. Maar dit jaar gaat hij, zoals altijd, overdag naar buiten en dan 's avonds heerlijk naar binnen!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:43

mijne gaan op stal zoals elk jaar
vroeger woonde we tegen over de chinees en daar werd altijd een duizend klapper(geloof ik)
afgestoken 1ste minuut staan ze nog te draaien en door t raam te kijken daarna gaan ze lekker t extra hooi opknabbelen
zou t niet over mn hart kunnen verkrijgen dat ik ze in de wei laat en dat ze een hartaanval krijgen of iets anders.
hier lekker op stal dus!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:49

Bij ons gaan ze op stal, maar ze staan al een poosje weer 's nachts op stal, dus dan ook gewoon.
Wij doen verder niks anders als normaal, de lichten gaan gewoon uit, geen radio, en ook geen extra voer (ja misschien wat meer hooi) maar verder niet. ;)

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:38

hier staan ze gewoon binnen.
net als altijd.
ik ga wel even kijken maar doe er veder niks aan.