Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en daarbij helpt het al een hoop door gewoon zeker te zijn van je zaak, door de juiste lichaamshouding aan te nemen (wat ook echt oprecht moet zijn, want 'net alsof doen' heeft geen nut
). Maar ja, sommige mensen hebben dat gewoon niet van nature en dat voelen paarden meteen aan (het zijn prachtige spiegels
). Van nature nemen zij dan een dominantere positie aan met alle gevolgen van dien. Eigenlijk kun je het de paarden niet eens kwalijk nemen, het is hun natuur. De mens moet aan zichzelf gaan werken, is mijn mening.
) met een heerlijke kop er op, die ook altijd meteen de onzekere mensen er zo uit pikt en ze enorm uittest. Terwijl het een schat van een paard is, maar wel eentje die echt een mens nodig heeft, die net een rangetje hoger staat, want anders speelt hij graag meneer de directeur.
Twiggy2008 schreef:JoyCiej007, zulke heerlijke Shetten hebben wij ook staanen daarbij helpt het al een hoop door gewoon zeker te zijn van je zaak, door de juiste lichaamshouding aan te nemen (wat ook echt oprecht moet zijn, want 'net alsof doen' heeft geen nut
). Maar ja, sommige mensen hebben dat gewoon niet van nature en dat voelen paarden meteen aan (het zijn prachtige spiegels
). Van nature nemen zij dan een dominantere positie aan met alle gevolgen van dien. Eigenlijk kun je het de paarden niet eens kwalijk nemen, het is hun natuur. De mens moet aan zichzelf gaan werken, is mijn mening.
En ooh man, ik heb er zelf eentje wat formaatjes groter dan een Shet (een halve Fjord) met een heerlijke kop er op, die ook altijd meteen de onzekere mensen er zo uit pikt en ze enorm uittest. Terwijl het een schat van een paard is, maar wel eentje die echt een mens nodig heeft, die net een rangetje hoger staat, want anders speelt hij graag meneer de directeur.
![]()
Ik heb zoveel van dit paard geleerd m.b.t. lichaamstaal/positie/NH en noem maar op. Mede ook omdat ik me bewuster verdiept heb in paardentaal/NH e.d. Vroeger was ik meer van 'ik ben de baas', maar nu is het meer een mengeling van 'ik ben de baas/leider, maar ik heb absoluut ook oog voor zijn natuurlijke paardengedrag'. Nou ja, klinkt alsof ik daar vroeger geen oog voor had, dat is nou ook weer niet zo (helemaal niet zelfs), maar ik heb er een veel betere balans in gevonden, mede dankzij NH. Zo omschrijf ik het dan maar voor nu.
Mindim schreef:Tja, maar als een paard dat niet geleerd is, dan dendert een wezen van 600 kilo leuk over je heen hoor en dan kijkt ie niet naar jouw lichaamshouding.
En dat je je paard eens een tik uitdeelt, wil niet zeggen dat je geen oog hebt voor natuurlijk paardengedrag, das natuurlijk onzin.
). WIJ, de mens, moeten ons lichaam, onze energie en de juiste positie leren te gebruiken op de juiste manier. Paarden gebruiken deze lichaamstaal ook onderling in de kudde, hoor.
Twiggy2008 schreef:Mindim schreef:Tja, maar als een paard dat niet geleerd is, dan dendert een wezen van 600 kilo leuk over je heen hoor en dan kijkt ie niet naar jouw lichaamshouding.
En dat je je paard eens een tik uitdeelt, wil niet zeggen dat je geen oog hebt voor natuurlijk paardengedrag, das natuurlijk onzin.
Een paard hoeft die lichaamstaal helemaal niet aan te leren, die kennen zij allang (paarden communiceren voornamelijk in lichaamstaal). WIJ, de mens, moeten ons lichaam, onze energie en de juiste positie leren te gebruiken op de juiste manier. Paarden gebruiken deze lichaamstaal ook onderling in de kudde, hoor.
![]()
En wat je laatste opmerking betreft; ik geloof niet dat ik dat ergens beweerd heb, hoor.
fiona2005 schreef:je moet eerst weer zorgen dat jij hoger in de rang staat toch?
paarden kijken ook naar ons lichaamstaal, alleen als je het verkeerde geeft en het paard hoger in de rang staat..
lijkt het me heel logisch dat een paard door je heen loopt.
of denk ik nu helemaal verkeerd?
het begint meer op een NH-discussietopic te lijken..
Sassol schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle reacties heb gelezen dus als het al een keer gezegd is, excuses.
NH-les is inderdaad een hele goeie. Wat alleen wel zo is, is dat NH geen trucje is wat je kan toepassen. Het is een omgansvorm, die bij alles terugkomt! Dus een beetje NH-grondwerken maar vervolgens wel op de 'klassieke' manier rijden, kan eigenlijk niet.
Als je dus met NH wilt beginnen, moet je goed nadenken of je dit wel wilt met alles. Een lesje om te kijken of het bevalt en of je het ermee eens bent kan natuurlijk geen kwaad.
Ik ben zelf met Parelli bezig en hoef alleen maar een beetje het touw heen en weer te bewegen als ze wilt eten, of al eet. Geen trekwerk dus;)