paard trekt om maar bij eten te kunnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: paard trekt om maar bij eten te kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:13

Mss krijgt ze wat te weinig ruwvoer waardoor ze steeds hongerig is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:15

JaneJansen schreef:
Mss krijgt ze wat te weinig ruwvoer waardoor ze steeds hongerig is?

Dan zijn mijn Shetten echt altijd uitgehongerd en krijgen ze veels te weinig.... :Y)
Een paard hoeft niets te kort te komen om te bedelen/naar voer te trekken.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:23

nee daar ligt het niet aan
ze krijgt meer dan genoeg te eten!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:24

JoyCiej007, zulke heerlijke Shetten hebben wij ook staan :D en daarbij helpt het al een hoop door gewoon zeker te zijn van je zaak, door de juiste lichaamshouding aan te nemen (wat ook echt oprecht moet zijn, want 'net alsof doen' heeft geen nut :+ ). Maar ja, sommige mensen hebben dat gewoon niet van nature en dat voelen paarden meteen aan (het zijn prachtige spiegels ;) ). Van nature nemen zij dan een dominantere positie aan met alle gevolgen van dien. Eigenlijk kun je het de paarden niet eens kwalijk nemen, het is hun natuur. De mens moet aan zichzelf gaan werken, is mijn mening.

En ooh man, ik heb er zelf eentje wat formaatjes groter dan een Shet (een halve Fjord ;) ) met een heerlijke kop er op, die ook altijd meteen de onzekere mensen er zo uit pikt en ze enorm uittest. Terwijl het een schat van een paard is, maar wel eentje die echt een mens nodig heeft, die net een rangetje hoger staat, want anders speelt hij graag meneer de directeur. :D

Ik heb zoveel van dit paard geleerd m.b.t. lichaamstaal/positie/NH en noem maar op. Mede ook omdat ik me bewuster verdiept heb in paardentaal/NH e.d. Vroeger was ik meer van 'ik ben de baas', maar nu is het meer een mengeling van 'ik ben de baas/leider, maar ik heb absoluut ook oog voor zijn natuurlijke paardengedrag'. Nou ja, klinkt alsof ik daar vroeger geen oog voor had, dat is nou ook weer niet zo (helemaal niet zelfs), maar ik heb er een veel betere balans in gevonden, mede dankzij NH. Zo omschrijf ik het dan maar voor nu. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:00

Ben je verder wel de baas over je paard of gaat ie vaker met je aan de haal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:01

Twiggy2008 schreef:
JoyCiej007, zulke heerlijke Shetten hebben wij ook staan :D en daarbij helpt het al een hoop door gewoon zeker te zijn van je zaak, door de juiste lichaamshouding aan te nemen (wat ook echt oprecht moet zijn, want 'net alsof doen' heeft geen nut :+ ). Maar ja, sommige mensen hebben dat gewoon niet van nature en dat voelen paarden meteen aan (het zijn prachtige spiegels ;) ). Van nature nemen zij dan een dominantere positie aan met alle gevolgen van dien. Eigenlijk kun je het de paarden niet eens kwalijk nemen, het is hun natuur. De mens moet aan zichzelf gaan werken, is mijn mening.

En ooh man, ik heb er zelf eentje wat formaatjes groter dan een Shet (een halve Fjord ;) ) met een heerlijke kop er op, die ook altijd meteen de onzekere mensen er zo uit pikt en ze enorm uittest. Terwijl het een schat van een paard is, maar wel eentje die echt een mens nodig heeft, die net een rangetje hoger staat, want anders speelt hij graag meneer de directeur. :D

Ik heb zoveel van dit paard geleerd m.b.t. lichaamstaal/positie/NH en noem maar op. Mede ook omdat ik me bewuster verdiept heb in paardentaal/NH e.d. Vroeger was ik meer van 'ik ben de baas', maar nu is het meer een mengeling van 'ik ben de baas/leider, maar ik heb absoluut ook oog voor zijn natuurlijke paardengedrag'. Nou ja, klinkt alsof ik daar vroeger geen oog voor had, dat is nou ook weer niet zo (helemaal niet zelfs), maar ik heb er een veel betere balans in gevonden, mede dankzij NH. Zo omschrijf ik het dan maar voor nu. :)

Tja, maar als een paard dat niet geleerd is, dan dendert een wezen van 600 kilo leuk over je heen hoor en dan kijkt ie niet naar jouw lichaamshouding.

En dat je je paard eens een tik uitdeelt, wil niet zeggen dat je geen oog hebt voor natuurlijk paardengedrag, das natuurlijk onzin.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 00:26

Mindim schreef:
Ben je verder wel de baas over je paard of gaat ie vaker met je aan de haal?

Nee verder doet ze het haast nooit, op een enkele uitzondering na.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:35

Mindim schreef:
Tja, maar als een paard dat niet geleerd is, dan dendert een wezen van 600 kilo leuk over je heen hoor en dan kijkt ie niet naar jouw lichaamshouding.

En dat je je paard eens een tik uitdeelt, wil niet zeggen dat je geen oog hebt voor natuurlijk paardengedrag, das natuurlijk onzin.

Een paard hoeft die lichaamstaal helemaal niet aan te leren, die kennen zij allang (paarden communiceren voornamelijk in lichaamstaal ;) ). WIJ, de mens, moeten ons lichaam, onze energie en de juiste positie leren te gebruiken op de juiste manier. Paarden gebruiken deze lichaamstaal ook onderling in de kudde, hoor. ;)

En wat je laatste opmerking betreft; ik geloof niet dat ik dat ergens beweerd heb, hoor.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 08:32

Twiggy2008 schreef:
Mindim schreef:

Een paard hoeft die lichaamstaal helemaal niet aan te leren, die kennen zij allang (paarden communiceren voornamelijk in lichaamstaal ;) ). WIJ, de mens, moeten ons lichaam, onze energie en de juiste positie leren te gebruiken op de juiste manier. Paarden gebruiken deze lichaamstaal ook onderling in de kudde, hoor. ;)

En wat je laatste opmerking betreft; ik geloof niet dat ik dat ergens beweerd heb, hoor.

je moet eerst weer zorgen dat jij hoger in de rang staat toch?
paarden kijken ook naar ons lichaamstaal, alleen als je het verkeerde geeft en het paard hoger in de rang staat..
lijkt het me heel logisch dat een paard door je heen loopt.

of denk ik nu helemaal verkeerd?

het begint meer op een NH-discussietopic te lijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:51

fiona2005 schreef:
je moet eerst weer zorgen dat jij hoger in de rang staat toch?
paarden kijken ook naar ons lichaamstaal, alleen als je het verkeerde geeft en het paard hoger in de rang staat..
lijkt het me heel logisch dat een paard door je heen loopt.

of denk ik nu helemaal verkeerd?

het begint meer op een NH-discussietopic te lijken..

Dat klopt inderdaad. Maar hoger in de rang staan is niet voldoende. Het paard moet erop kunnen vertrouwen dat als jij de leiding wilt nemen, hij ook kan bouwen op jou als leider. Daar komt het kopje vertrouwen naar boven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:39

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle reacties heb gelezen dus als het al een keer gezegd is, excuses.

NH-les is inderdaad een hele goeie. Wat alleen wel zo is, is dat NH geen trucje is wat je kan toepassen. Het is een omgansvorm, die bij alles terugkomt! Dus een beetje NH-grondwerken maar vervolgens wel op de 'klassieke' manier rijden, kan eigenlijk niet.

Als je dus met NH wilt beginnen, moet je goed nadenken of je dit wel wilt met alles. Een lesje om te kijken of het bevalt en of je het ermee eens bent kan natuurlijk geen kwaad.

Ik ben zelf met Parelli bezig en hoef alleen maar een beetje het touw heen en weer te bewegen als ze wilt eten, of al eet. Geen trekwerk dus;)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:35

Sassol schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle reacties heb gelezen dus als het al een keer gezegd is, excuses.

NH-les is inderdaad een hele goeie. Wat alleen wel zo is, is dat NH geen trucje is wat je kan toepassen. Het is een omgansvorm, die bij alles terugkomt! Dus een beetje NH-grondwerken maar vervolgens wel op de 'klassieke' manier rijden, kan eigenlijk niet.

Als je dus met NH wilt beginnen, moet je goed nadenken of je dit wel wilt met alles. Een lesje om te kijken of het bevalt en of je het ermee eens bent kan natuurlijk geen kwaad.

Ik ben zelf met Parelli bezig en hoef alleen maar een beetje het touw heen en weer te bewegen als ze wilt eten, of al eet. Geen trekwerk dus;)

BEn het iet helemaal met je eens dat je dan niet klassiek kan rijden. Ik rij ook gewoon normale 'dresuur' maar door het NH leer ik dat met meer gevoel te doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:21

Je kunt ook zeker gewoon dressuren, maar de tussenhandelingen zijn anders.
Je springt er niet zomaar op, je vraagt toestemming. En het is niet je moet naar links, nee, ga je mee naar links? Zo niet, eerst heel sterk naar jezelf kijken. etc. etc.

Wat ik dus bedoelde was dat ze niet gewoon verder kan gaan met hoe ze nu rijdt, simpelweg omdat het bij alles terugkomt. Dus die manier moet je wel liggen.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:35

Hee

Mijn verzorgpony deed dat eerst ook.
Ik heb het haar afgeleerd door een lage stem op te zetten, en een tik te geven.
Als ze het dan wel goed deed, beloonde ik haar, niet alleen met snoepjes maar ook met knuffels en klopjes.
Nu doet ze het niet meer en loopt ze er gewoon langs heen.
Mischien werkt het ook bij joun pony.

xx nieniepom25

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:07

Mijn haflinger sleurde me in het begin ook van grasspriet naar grasspriet en die krijgt genoeg te eten, haha
Puur eigenbelang want ze heeft volgens haar altijd honger.....onzin natuurlijk.
Ik dacht nog, wat is dit nu weer? volgens mij waren wij onderweg ergens naartoe en zo komen we zeker niet vandaag aan, maar eerder morgen over volgende week.
Doorlopen en niet mutsen onderweg.....ik houd niet van dat geneuzel en gehannes onderweg.
Maar madame dacht er aders over en vond dat ze zeker wel recht had op al die lekkere grassprietjes ook als ze net van de weide af kwam.....yeah right......mooi niet dus.

Ik vind het vervelend om uit mn slof te schieten tegenover dieren maar ze maakte wel wat bij me los met dr gedrag....heb dr dus enkele malen behoorlijk op dr hoefjes moeten tikken.
Hoofdstel om ipv een halster zodat je net iets meer invloed kan uitoefenen als je iets niet wilt.
Heb dr maar een oefening van gemaakt...wandelen met hoofdstel of touwhalster en dr strak vastgehouden dus niet aan het touw.
Ging dr hoofd iets omlaag gelijk weer omhoog en doorlopen.
Na een tijdje met gewoon stalhalster, weer strak vasthouden en doorlopen, tussendoor ook stilstaan met hoofd omhoog..ik gaf dr geen mm. ruimte.
Na enkele weken iets meer touw gegeven en ook dan constant in de gaten houden, ging dr hoofd iets omlaag gelijk omhoog en lopen.
Als ze goed meeliep belonen tussendoor...nu kan ik overal met dr lopen zonder dat ze uberhaupt maar een poging doet om iets van de grond probeert te snaaien.
Ik laat haar nooit maar dan ook nooit grazen of ook niet als het even zou kunnen iets eten als ik dr vastheb.
Alleen bij lange wandelen buiten aan de hand is er 1 plek met veel gras waar ze mag eten en dat weet ze ook precies.
Bij mijn haflinger was het een kwestie van timing en doorzetten, want ze bleef het vrij lang volhouden, maar de aanhouder wint gelukkig en aangezien ik niet opgeef lukte het wel. (heeft 3 weken geduurd met 3 a 4 keer (ong. 20/30 min. ) in de week oefenen).

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:11

Hou je paard goed in beweging en zorg ervoor dat je intressant genoeg blijft voor je paard zodat hij volledig op jou let. Neem ook de juiste houding aan tegen over je paard. Ik zou persoonlijk niet gelijk een hoofdstel in hangen hiermee oefen je toch meer druk uit in de mond en misschien ook wel op de verkeerde momenten. Probeer het dan liever met een hengsten ketting maar zorg wel dat de druk volledig wegvalt zodra het niet nodig is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:54

Hey Fiona,

Wat dacht je van een update? Staan ondertussen zoveel reacties en manieren dat ik wel benieuwd ben welke je hebt gekozen en hoe dat gaat!

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 11:42

ik probeer haar nu elke keer gewoon zo ver mogelijk van het voer te houden, maar het lukt niet elke keer..
In december neem ik een lesje in freestyle en ik hoop dat zij mij dan ook tips kan geven..

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:11

Succes! Ben benieuwd naar je ervaringen over de frystyle les

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 00:24

Ik ben sinds kort begonnen met clickertraining. Het gaat al een stuk beter!
Ik krijg binnekort een freestyle lesje! (het is allemaal uitgesteld wegens blessures)