Depressief paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 10:31

Hallo

Dank je wel voor de url.
Mocht het niet over gaan dan ga ik het zeker overwegen.
Heb zelf erg veel baat gehad bij reiki.
Heb zelf nogal wat fysiekeklachten.

Het gaat al een stukje beter met haar. Ze kijkt omhoog als ik er aan kom.
Ze is nu ook hengstig. En er staan hengsten op de manage.
Dat werkt ook wel.
Dus de hormonen gieren door haar lijf.

Toen ik haar uit de trailer haalde en los deed in de bak. Deed ze niets liep een beetje draafde een beetje en galopeerde een beetje. Wat ik vaak zie is dat paarden gaan rennen bokken springen gek doen. Dat deed ze niet.

De tweede dag los in de binnen bak liep rustig rond stapte draafde galopeerde weinig weinig en hield het op.

Mijn conclusie daaruit is dat ze gewoon te stijf is omdat te doen.

hierbij komt denk ik dat zij door haar stijfheid en ze snel bereden moest worden.
Behoorlijk wat spierpijn heeft gehad.

Nu ze iedere dag los in de binnenbak gaat. Ook wat aan het longeren ben. Gaat het beter.

ik ben nu druk aan het kijken naar het rechtrichten. omdat vanaf het begin te gaan doen.

Als haar spieren soepel zijn denk ik ook dat zij daar veel vrolijker wordt.

Ik ben natuurlijk haar niet. Alleen ik weet van mezelf dat als ik veel last heb van mijn atrose schouders rug dat ik ook depresief wordt als het lang duurt.

Mijn conclusie is omdat zij stijf is en haar spieren overbelast zijn.
Dat zij daardoor dus gewoon niet goed in haar vel zit.

Ook denk ik dat haar hoeven hier een rol in spelen. Dat ze door dat haar hoeven te ver door gegroeid zijn ook niet lekker kan lopen.

Ik probeer te kijken naar oorzaken van het gedrag.

Graag hoor ik van jullie of ik op het goed spoor zit of niet. Of zweef ik te veel ben een pennyjongen ;).
Kan het niet helpen.

Basb

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:40

Je woont in omgeving Groningen meende ik te hebben gelezen?
Als je je wilt verdiepen in NH kun je misschien eens contact opnemen met Janet Bos, zij zit net buiten Groningen.
Dit is haar site:

http://www.incontactmet-paarden.nl/

Ook kun je het paard misschien eens na laten kijken door een ostheopaat, om te kijken of het inderdaad spierpijn is, of iets anders. In Groningen kan ik je Annemyke Kingma van harte aanbevelen. Via Google kun je vast wel aan haar gegevens komen (mag geen telefoonnummers plaatsen dnek ik) en anders moet je me even pb'en dan geef ik je haar nummer/email.

Als je wilt rechtrichten weet ik wel iemand die in Groningen komt en a la Antoine de Bodt methode lesgeeft.

Staat het paard een beetje vergelijkbaar qua stalling als bij haar oude eigenaar? Dat is ook wel belangrijk. Je hebt haar op een manege staan zeg je, komt ze wel genoeg aan haar 'paardentrekken' daar; ofwel genoeg beweging en contact met andere paarden?

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 11:43

Hallo

Dank jullie wel voor de adviezen en urls.

Wij wonen in duitsland zo uur bij groningen vandaan. wij hebben nog geen trailer dus reizen lukt nog niet.
ook de financielle pot is aardig leeg. We hebben pech gehad met de auto 700 m bij de manage vandaan waar ze toenstond. Voordat mensen zeggen als je geen geld heb moet je geen paard nemen.
De reperatie was 899 euro. Dus het potje voor de zaken die wij tegen zouden komen is leeg.
Iedreen weet wat het allemaal kost drie man volledige rij uitrusting. Dan alle spullen die je nodig heb.
Dekens halster bitloos hoofdstel enz. Vandaag worden er zadels gepast.
Dus de bodem van het potje is in zicht.

In contact met paarden die url had ik gehad en zeker op geslagen in mijn favo.

Ik moet nog even uitzoeken wat een ostheopaat precies doet. Er is zoveel waar ik me in aan het verdiepen ben.
Bij ieder antwoord komt een nieuwe vraag lijk het wel.

Ik ben op de site geweest van a la Antoine de Bodt. Was erg te spreken over hoe ze met paarden omgaat. Zeker alle verslagen gelezen.

Voor mij sprak er ook een stuk realiteits zin uit.

Ze staat niet vergelijkbaar. Het is hier wat rommiliger.

Wat wel is er is veel leven op stal mensen en paarden. Dus ze heeft wel afleiding.
Ze gaat iedere dag de wei in. Als ik er kom om 11.00 uur dan zie ik klei enz op haar.
dus dan ga ik haar poetsen en is ze weer schoon.
En de volgende dag weer klei. Ik ga er dan vanuit dat ze in de wei heeft gestaan.
Wij krijgen nog een contract en het dag schema.

Basb

Softijs101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:44

De eerste dagen aan haar nieuwe plek laten wennen en
dan rustig beginnen met haar!!
Beginnen met borstelen en aaien etc.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 15:42

Hallo

Net als iedere dag ging ik naar Tamara toe. Ik kwam haar stal binnen.
Haalde haar deken er af. Zij draait in eens heel dreigend haar kont naar me toe.
Ik schrik eigenlijk en doe een stap naar achteren.
Ik was nu voorbereid en weer pakte ik haar deken en ze draait ik geef een brul en het was over.

Ik wilde vandaag beginnen met het leren van wijken voor druk. Ik aai haar ze blijft staan ik aai haar achter kant en ze geef een klap naar achter.
Ik weer aan de andere kant ook een klap naar achter.

Ik zei tegen me vriendin dit is raar maar een klap of een beet in het land van een ander paard kan niet. Want het is wel toevallig aan beide kanten.

Zij is toen de manage eigenaresse gaan halen. Die zei ze is niet meer hengstig ze veelt niemand meer aan de achter kant en ze probeert je uit.

Ik dacht wat zei kan kan ik ook.
Ik raak haar weer aan ik geef een brul en ik geef haar een paar lellen met het halster touw.

De manage eigenaresse was te vreden en ging weg.

Ik haar weer aan gehaald ga haar aaien. Weer uit halen. Weer me scheur open getrokken weer een paar lellen. Daar was niet echt meer van onder de indruk.

Weer rust in de tent gebracht. Ik een rijzweep gehaald.
Weer overal aaien. Ook weer de achter hand alleen daaraide ze even naar me en later hoorde ik raakte ze me bijna.

Ze heeft echt een pak ros gehad. Ik ben heel dicht naar haar toe gaan lopen groot gemaakt kort gehouden en ondertussen lellen op haar kont.

Toen weer rust in de tent gebracht. Weer begonnen met aaien.
Alleen nuw at het niet alleen de chterhand mevrouw zette toen die achter hand stond haar voor hand in.

Je mag niet boos worden ik was echt boos. Ik ben ondanks haar voorbennen recht naar haar toe gelopen ze schrok zich het lazerus. Ze viel bijna om.
Toen ze weer op vier benen stond kreeg ze er nog een paar.

Toen met haar gaan stappen wat gaan draven. Weer rust in de tent.
Ik ben weer gaan aien kon nu me hand op haar kont leggen. Haar billen strelen onder tussen met me stem beloond. Naar voren gelopen haar hals geaaid en met haar gepraat. Werr naar achtern kon haar benen aan raken ook haar binnen kant van haar achter benen.
Haar weer beloond. Ook van voren beloond duidelijk latenb voelen dat ze braaf was.

Haar toen los gegooid in de bak.

Even stoom afblazen. Ik ook.

Ze bleef bij me staan. Als ik ging lopen ging zij ook lopen als ik stopte dan stopte zij ook.
Ben toen wat van haar af gaan lopen harder lopen.
Toen ging ze haar eigen gang.

Ze ging rollen in de bak helemaal onder het zand.
Dacht o je beginnen we weer want ik zal haar moeten borstelen. Ik denk dat doe ik mooi in de bak heb ik en zij alle ruimte.

Het borstelen ging perfect. Ook haar hele achterhand geweldig.

Haar naar haar box gebracht. Ik heb haar toen vast gezet. Want ik dacht dan kan ze me niet achter na en ik heb de controle want doet ze het nu weer.
Dan ga ik bij haar hoofd staan en kan ze ze krijgen.

Ik wil de deken er op leggen voel die rug aanspannen en ik maak me groet en geef een brul.
Ze zette alles neer en ging helemaal tegen de muur staan.

Ben toen weer rustig tegen haar gaan praten. Kwam van de mur af en heb haar deken er op gedaan en gewoon alles gedaan.

Het is een lang verhaal maar ik wil het geheel zo duidelijk mogelijk omschrijven.

Heeft de hengstigheid zoveel invloed op een merrie dat ze heel lief en rustig en aanhankelijk wordt tot het voorbij is en dan een bitch is.

Was dit uitproberen of bestaat de kans dat ik of wij na iedere henstigheid dit gevecht aan moeten gaan. Iets wt ik absoluut niet ziet zitten.

Bij alles ben ik er vanuit gegaan dat een kuddeleider zich ook niet laat slaan door zijn merries.
Heb getracht paards te denken.

In de kudde waar ze stond bij de vorige eigenaar was zij de leiden de merrie. Ze heeft schoft hoogte 170.

Hoe of wat had ik anders kunnen doen.

Het is absoluut niet leuk om dit te doen en ik vind het verschrikkelijk. Alleen ik vind dat ik geen keus had. Ik ben bang namelijk als ik het niet doe dat het een gevaarlijk paard wordt. Dat niemand erbij kan dat ze dadelijk iedereen haar box uitslaat of wat dan ook.

Basb

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:52

Niet leuk dat ze nu zo doet, maar even ter info: de kuddeleider is altijd een merrie, niet de hengst.... de hengst is degene die de kudde beschermt tegen onheil van buitenaf, maar de baas in de kudde is de alfa merrie. Dus de hengst kan wel degelijk klappen van zijn merries verwachten....

Merries kunnen heel goed last hebben van hun hormonen, je zou dat kunnen laten uitzoeken dmv bijv bloed testen, misschien heeft ze wel cysten op dr eierstokken waar ze last van heeft bijv.

Je zou om haar overal aan te kunnen raken een carrotstick kunnen nemen, dan kun je toch bij de gevoelige plekken zonder dat je klappen krijgt. Ik weet niet hoever je je al ingelezen hebt in de diverse NH methodes, maar probeer de friendly game van Parelli met die stick en kijk hoe ver je kunt komen.
Gebruik dan approach & retreat tot je de plekken die ze niet zo lekker vindt toch kunt aanraken.
Laatst bijgewerkt door cissy op 09-11-09 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 15:55

hallo

Hoe gaat een hengst dan om met het klappen krijgen?

het zijn geen gevoelige plekken want ik deed het iedere dag. om haar te laten wennen aan aanrakingen. Ik kon zelfs op haar leunen. Ik ben besmet met het perelli virus. alleen ik wil haar leren wijken voor druk. als stap 1.

Basb
Laatst bijgewerkt door Basbokito op 09-11-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:57

opzij stappen en later opnieuw proberen of gewoon incasseren, ze weten feilloos wanneer ze de merries kunnen benaderen en wanneer niet. De meeste klappen krijgen ze van andere hengsten die hun merries proberen af te pakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:40

toch even vragen hoor:
komt je paard wel gewoon buiten elke dag?
dus niet alleen als jij er bent in de bak,maar verder ook gewoon los met andere paarden?
als ze veel op stal staat en flink krachtvoer krijgt kan ze ook gevoelig worden op de spieren op de achterhand en dat kan ook haar vreactie verklaren op aanraken.

hoeft niet zo te zijn,maar je moet toch het een en ander gaan uitsluiten.
de deken past ook goed?
niet dat die haar knelt en pijn doet en ze daarom zo reageerd?

hengstigheid kan veel problemen veroorzaken bij sommige merries,wij hebben ook een merrie lopen die dan erg gevoelig is voor aanraking.
zoals cissy zegt eventueel een veearts erbij halen mocht je denken dat ze er problemen mee heeft

ik ben er eigenlijk geen voorstander van om met de zweep te gaan slaan,tenminste als ik het goed heb gelezen heb je dat gedaan?
risico daarvan is dan wel dat als je wilt gaan rijden met een zweepje je paard er doodsbang voor word.
zweep is en blijft een hulpmidel en geen strafmiddel.
persoonlijk geef ik zo'n paard dan liever een schop onder z'n kont,dat komt dichter in de buurt bij wat een ander paard ook zou doen :D
maar dat is mijn mening hoor!

wat ook erg belangrijk is met dit soort paarden:
beloon ook de goede dingen! merk je dat je ongeduldig word,ga dan een liedje zingen,zo word je ademhaling weer rustig(paarden kunnen daar op reageren,ben je boos dan houd je je adem namelijk vaak in)

ik zal voor je gaan zoeken,heb nog ergens een heel mooi filmpje staan over gedrag van paarden onderling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:44

Bedenk wel dat je niet de hengst van de kudd wilt zijn maar dat als jij er bent JIJ de alfa-merrie bent en niet zij. Dit is in mijn ogen dominant gedrag wat zij toont en absoluut niet aanvaardbaar.

Je zegt in je verhaal op een gegeven moment ''Toen ze weer op vier benen stond kreeg ze er nog een paar.''. Hier maak jij de fout. Zij was braaf, jij ging door en strafte haar. Probeer jezelf op zulke momenten te beheersen, braaf is braaf, stout is straf. En dan dus reactie binnen 3 seconden zowel bij straf als bij braaf. Heb je haar op haar op haar plek gezet en ze staat weer braaf stil met 4 benen op de grond dan hoef je haar niet meer te straffen. Probeer hierom te denken anders kan je nog een schuw paard krijgen ook en dat wil je natuurlijk niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:34

ik moest even zoeken,maar heb twee filmpjes voor je waar je kunt zien hoe een hengst met een hengstige merrie om gaat

http://www.youtube.com/watch?v=v49PAqCWQDg

http://www.youtube.com/watch?v=E2PU5eh0FO0

als je nog niet zo heel goed weet hoe paarden met elkaar om gaan, raad ik je aan om eens een dagje achter de computer te gaan zitten en youtube eens door gaan snuffelen.
staan heel veel filmpjes op over gedrag.
en heeeeeel veel filmpjes over parelli :j
clinton anderson is trouwens ook heel interresant
http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 07:52

Hallo

Bedankt voor jullie reacties.

vanwege het probleem met het paard en wat zich afspeelt binnen het gezin.
Mijn dochter dacht haar droom paard te hebben en is er gister avond achter gekomen dat het dus niet haar droom paard. heeft hier huilend aan tafel gezeten.

Omdat ik boos op mezelf ben dat ik een paard heb gekocht wat geen gezinspaard is.
Dat ondank 38 websites met paarde info gelzen te hebben en 34 websites over NH.

bijna hele dagen filmpjes heb gekeken op internet.

Dat ik de online cursussen van horse tv gedaan heb.

Alle stappen door lopen heb van het aanschaffen van een paard.

Hebben wij nu dit probleem.

Is een hengstige merrie dat die heel lief en aanhankelijk kan zijn tijdens de hengstigheid.

Ik kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik mij gezin zo ingevraar heb gebracht.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik even niet inhoudelijk op jullie posten kan regageren.

Ik heb geen depresief paard gekocht die zijn eigenaar miste maar een henstige merrie die graag aandacht wilde en heel aanhankelijk was.

Hoe het nu verder gaat weet ik niet.
een ding heb ik geleerd een paard koopp je met je hart en je verstand. En me niet laten leiden door een van de twee. Ze moeten beide in balans zijn. Is dat niet het geval er niet aan beginnen.

Basb

potverdikkieJarig

Re: Depresief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:07

Ik denk dat de tr-er het paard wel aankan, maar de rest van de familie niet. Ik begrijp dan ook heel goed dat ze zich zo rot voelt op dit moment.
Het paard was immers aangeschaft als familiepaard, en niet alleen als paard voor haar.
Babs, heel veel sterkte meid!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:12

Ik denk dat je een hele dominante merrie hebt gekocht, maar ook daar is mee om te gaan. Je hebt haar nog niet zo lang dus geef de moed niet te snel op. Jullie moeten nu die dominante kant van haar overtroeven en niet alleen met klappen en dan aaien, maar met duidelijkheid en haar iedere keer weer terug op haar plaats zetten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:23

ik heb wel eens gehoord dat een koetspaard, op de begravenis van zijn eigenaar geen stap verzette. (het paard trok de koets waarin de kist lag.)

heel mooi gezegd, mooi verhaal.

maar het zou ook kunnen dat een paard de lijkgeur rook.
en ik weet niet of het paard ook ooit een andere koets getrokken had waarin een kist lag

ik denk zelf niet dat een paard depressief kan zijn, om het overlijden van een vorige eigenaar.

ga gewoon lekker met het paard aan de gang, afleiding is het beste

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:39

Heb niet alles gelezen maar bach therapie helpt erg goed tegen traumas.

Is kwestie van homeopatische druppels geven....

Of laten "doormeten" door hollistische arts, die kan dan ook bepaalde kruiden voorschrijven.
Heeft bij mijn paardje heel goed geholpen toen hij ziek was en niet echt beter werd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:28

Basbokito schreef:
Graag hoor ik van jullie of ik op het goed spoor zit of niet. Of zweef ik te veel ben een pennyjongen ;).
Kan het niet helpen. Basb

ik had er overheen gelezen..maar jij bent dus een man!
( niet dat dat wat veranderd hoor :D

van dingen bekijken op internet en tv leer je wel een hoop,maar de praktijk leer je meer van.
laat eventueel een dierenarts even naar haar kijken,misschien heeft ze last van haar hormonen dat ze zo vervelend doet.,

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:19

Hallo

Ik wil toch even reageren op enkele post. Bijvoorbaat mijn excusses als de post wat bot overkomt maar dat heeft te maken met de gevoelens die ik op dit moment heb.

Anne200 schreef:
Heb niet alles gelezen maar bach therapie helpt erg goed tegen traumas.
Is kwestie van homeopatische druppels geven....
t heb.

Ik denk niet dat de dominantie van haar over gaat of verbeterd door bachbloesem therapy.

astridelise schreef:
Ik denk dat je een hele dominante merrie hebt gekocht, maar ook daar is mee om te gaan. Je hebt haar nog niet zo lang dus geef de moed niet te snel op. Jullie moeten nu die dominante kant van haar overtroeven en niet alleen met klappen en dan aaien, maar met duidelijkheid en haar iedere keer weer terug op haar plaats zetten.

Het probleem is dat ze heel gericht slaat. Dat ik daar wel mee om zou kunnen gaan. Dat ik haar wel op kan opvoeden. Dat er een moment komt dat ik alles met haar kan doen. Dat ik de alpha merrie wordt.
Daar ben ik niet zo bang voor. Gisteravond geleerd dat ik zo allert moet zijn dat ik goed naar haar ogen moet kijken. Om haar op milde wijze te kunnen corrigeren. Ik zou dus heel goed naar haar moeten kijken.

Dat als ik denk dat zij nadenkt om mij een klap te verkopen ik haar al moet corrigeren.

Zoals je kunt lezen schrijf ik alles in de ik vorm.

Kan ik dit verwachten van een meisje van 15 absoluut geen penny meisje. Op de manage hielp ze anderen met het opzadelen van moeilijk paarden.
Zij is 15 jaar die een lief paard wil waar ze leuke dingen mee kan doen die ze op het internet ziet en zegt dat wil ik ook met mijn paard.
Zij heeft niet het overwicht om dit met dit paard te kunnen doen. Gewoon fysiek en niet mentaal niet. Iets wat je van een meisje van 15 ook niet kan en mag verwachten.

Dat als zij gaat rijden ik mee moet het paard op te zadelen te borstelen. Dat zij niet alleen naar het paardje kan.

Te snel opgeven. Ik en mijn vriendin hebben de verantwoordelijkheid ten opzichte van de kinderen.
Ik kan er niet voor instaan dat ze voor 60% veilig in de box kan gaan om te poetsen.

Ieder paard kan slaan. Alleen daar is dan een aanleiding voor.
Zij slaat je letterlijk en figuurlijk je van zich af. Omdat mevrouw de baas wil zijn.

Als ik naar de filmpjes kijk van merries omgaan met de hengst. is niet te vergelijken met de klappen die zij geeft. Als zij zo klap aan een hengst geeft ligt ze kaak in tweeen.

Veiligheid komt op de eerste plaats.

Het is een paard van schofhoogte 170 zo 600 700 kilo. Het is geen pony.

Bedenk wel dat je niet de hengst van de kudde wilt zijn maar dat als jij er bent JIJ de alfa-merrie bent en niet zij. Dit is in mijn ogen dominant gedrag wat zij toont en absoluut niet aanvaardbaar.

Je zegt in je verhaal op een gegeven moment ''Toen ze weer op vier benen stond kreeg ze er nog een paar.''. Hier maak jij de fout. Zij was braaf, jij ging door en strafte haar. Probeer jezelf op zulke momenten te beheersen, braaf is braaf, stout is straf. En dan dus reactie binnen 3 seconden zowel bij straf als bij braaf. Heb je haar op haar op haar plek gezet en ze staat weer braaf stil met 4 benen op de grond dan hoef je haar niet meer te straffen. Probeer hierom te denken anders kan je nog een schuw paard krijgen ook en dat wil je natuurlijk niet.[/quote]

Daar heb je gelijk ik ik ben net een stap te ver gegaan. gedane zaken nemen geen keer.

Shanna schreef:
ik ben er eigenlijk geen voorstander van om met de zweep te gaan slaan,tenminste als ik het goed heb gelezen heb je dat gedaan?
risico daarvan is dan wel dat als je wilt gaan rijden met een zweepje je paard er doodsbang voor word.
zweep is en blijft een hulpmidel en geen strafmiddel.

Dus als ik je goed begrijp is een zweep geen straf middel.
Wat is dan de reden dat een paard een tik er mee krijgt. Als ze iets doet wat niet mag.
Wat is dan de functie van een rijzweep dan als hulpmiddel.

Nou ze was gisteravond niet echt onder de indruk van de rijzweep. Dus angst er voor heeft ze er niet voor.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Zij zou een geweldig paard zijn voor een ervaren ruiter.
die er ervaring mee heeft en goed mee om kan gaan. En dat zei een persoon heeft die dagelijks de rol van alpha merrie op zich kan nemen.

Het karakter is goed. Daarom is het zo moeilijk.

Alleen ze is te dominant voor leden van onze kudde.

Basb

potverdikkieJarig

Re: Depresief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:42

Babs, je weet wat ik gezegd heb, en ik vind je dapper! Je kijkt niet alleen naar jezelf, maar naar de veiligheid van je gezin.
Inderdaad, jij zou het paard de baas kunnen worden, maar een 15-jarige niet..........

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:50

mss kan je een aantal mensen (met paarden verstand) laten komen en kijken wat zij van deze merrie zeggen. is het wel dominantie of is het angst/pijn?

.....maar een hoop paarden zijn (psychisch) beschadigd ... en dat heeft tijd nodig...tijd heelt alle wonden. en ook liefde van een paard gaat door de maag, ikzelf ben van menig dat belonen/snoepje/beetje muelsi bv wonderen kan verrichten.... om in te laten zien dat sommige dingen/mensen helemaal niet zo vreselijk zijn...maar goed..ook dit heeft veel tijd/geduld en rust nodig.
elke x als je komt standaard iets lekker meenemen.........het moet voor het paard een feest zijn als jij komt.

sterkte!

potverdikkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:53

maatje31 schreef:
mss kan je een aantal mensen (met paarden verstand) laten komen en kijken wat zij van deze merrie zeggen. is het wel dominantie of is het angst/pijn?

.....maar een hoop paarden zijn (psychisch) beschadigd ... en dat heeft tijd nodig...tijd heelt alle wonden. en ook liefde van een paard gaat door de maag, ikzelf ben van menig dat belonen/snoepje/beetje muelsi bv wonderen kan verrichten.... om in te laten zien dat sommige dingen/mensen helemaal niet zo vreselijk zijn...maar goed..ook dit heeft veel tijd/geduld en rust nodig.
elke x als je komt standaard iets lekker meenemen.........het moet voor het paard een feest zijn als jij komt. sterkte!

Dit moet je dus nooit doen!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:54

Misschien moet je toch proberen het paard terug te brengen (is ruilen een optie?) omdat ze niet aan de verwachtingen van familiepaard voldoet en alleen handelbaar is als ze hengstig is.
Het lijkt me een karakterfout/probleem waar je je kinderen niet mee wilt opzadelen, jij kunt er wellichtin de toekomst mee overweg maar de kinderen niet en die gaan toch echt voor in dit geval! Eventuele behandeling met hormoonpreparaten zou een optie kunnen zijn (moody mare zou kunnen helpen) maar of dat haar karakter dermate verbeterd dat het meisje van 15 er dan mee om zou kunnen gaan dat moet je uitproberen maar of dat verstandig is....

Hoe sneu ook voor het paard maar probeer haar op die grond terug te brengen naar de verkoper en als dat niet kan benader dan een handelaar die haar wil inruilen voor een goedzak familiepaard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:57

@Maatje31, liefde van het paard gaat echt niet door de maag! Dat is geen liefde maar je paard ziet jouw als de 'snoepzak'.
De leider vd kudde eet eerst en wat denkt je dat er gebeurt met de verstandhouding van je paard als jij jouw eten afstaat aan je paard dmv snoepjes voeren uit je hand??? Het respect voor jou daalt dan naar het nulpunt want je staat je eten af aan de leider.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:01

Hallo

De manage eigenaresse internationaal ruiter gewest van af haar jeugd in de paarden haar vader zat al in de paarden.
ik mag er dan vanuit gaan dat zij verstand van paarden heeft.

Toen zei de bak in kwam en het gedrag zag was het eerste wat ze pakte een rijzweep en liep terug. Ik dacht wat zij kan kan ik ook.

Zij heeft ook gisteravond heel duidelijk aangegeven dominantie gedrag.

Het gaat me echt aan me hart het is niet zo dat ik haar kwijt wil.

Ik zou er een heel fijn paardje aan hebben. leren kennen ontdekken wie ze is. enz. Geen probleem. Na een x periode een paardje waar ik mee lezen en schrijven kan of te wel samen kunnen we lezen en schrijven.

Ik heb geen paard voor mezelf. Ik kan geen twee paarden optimaal onderhouden.
als ik dat kon. Zou ik dat vandaag nog doen. Ik haar en de ander leden van het gezin een ander paard.

Dat is niet reeel.

Basb

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:06

Dominante paarden paaien met brokjes.... := :') Strak plan.

Ik ben benieuwd hoelang het duurde voor dit 'depressieve' paard in een monster veranderde nadat jullie het kochten?
Ben zomaar benieuwd naar de geschiedenis achter dit paard....

Verder vind ik je beslissing om er niet mee verder te willen heel wijs, ik denk dat je dochter inderdaad een veel leukere tijd met een gezelliger paard kan beleven - en een veiliger ook.