petitparis schreef:oh vorige week zag ik het nog op wedstrijd, een vrachtwagen met 6 paarden allemaal gekluisterd, ik kan me wel niet meer herinneren dat de achterbenen ook gekluisterd waren. Ik zag alleen de voorkant.
En nu ik eraan terugdenk lijkt het mij gevaarlijk. Zolang je stilstaat belet je de paarden van ongeduldig te schrapen, maar ocharm zij kiezen er niet voor om een hele dag op wedstrijd te gaan en kort naast andere paarden te staan die ze eigenlijk niet zo tof vinden. Maar wat als ze het aanlaten tijdens het rijden en een paard heeft moeite met het behouden van z'n evenwicht? bestaat er dan geen kans dat die onderuit gaat met alle gevolgen van dien (andere paarden kwetsen, verstikking,...)
Wij hadden op concours alleen de voorbenen gekluisterd bij die ene merrie, zodat ze niet kon schrapen. Ze had ze alleen om als het andere paard van de wagen was. En dus niet de hele dag. En ook zeker niet tijdens het rijden met de vrachtwagen. Ik begrijp trouwens niet waarom iemand al zijn 6 wedstrijdpaarden kluistert? Bij ons was het slecht een tijdelijk oplossing en ook gewoon omdat het niet anders kon. Het paard verwondde zichzelf anders. (Schrapen, proberen te gaan liggen enz. met kluisters was dat over.)

voor het paard is het nu een gewoonte. Maar ik vind dit echt zo stom, tel er breekt brand uit dan moet je de box open kunnen doen en moet je je paard de wei op kunnen (jagen) en niet eerst al die rambam los gaan maken, je verteld zelf al als je ze vergeet dat hij het dan niet meer doet WAAROM ZITTEN ZE ER DAN NOG OM?
En uiteraard om haar buurpaarden te waarschuwen blijf uit mijn buurt 'dat eten is van mij'