Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:18

petitparis schreef:
oh vorige week zag ik het nog op wedstrijd, een vrachtwagen met 6 paarden allemaal gekluisterd, ik kan me wel niet meer herinneren dat de achterbenen ook gekluisterd waren. Ik zag alleen de voorkant.
En nu ik eraan terugdenk lijkt het mij gevaarlijk. Zolang je stilstaat belet je de paarden van ongeduldig te schrapen, maar ocharm zij kiezen er niet voor om een hele dag op wedstrijd te gaan en kort naast andere paarden te staan die ze eigenlijk niet zo tof vinden. Maar wat als ze het aanlaten tijdens het rijden en een paard heeft moeite met het behouden van z'n evenwicht? bestaat er dan geen kans dat die onderuit gaat met alle gevolgen van dien (andere paarden kwetsen, verstikking,...)

Wij hadden op concours alleen de voorbenen gekluisterd bij die ene merrie, zodat ze niet kon schrapen. Ze had ze alleen om als het andere paard van de wagen was. En dus niet de hele dag. En ook zeker niet tijdens het rijden met de vrachtwagen. Ik begrijp trouwens niet waarom iemand al zijn 6 wedstrijdpaarden kluistert? Bij ons was het slecht een tijdelijk oplossing en ook gewoon omdat het niet anders kon. Het paard verwondde zichzelf anders. (Schrapen, proberen te gaan liggen enz. met kluisters was dat over.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:20

Tinky12 schreef:
Ik denk dat je met het verkeerd gebruik van een hengsteketting meer kwaad doet dan met een paar kluisters...
Kluister knoop je om en klaar.

Tja, ik ben er echt geen voorstander van.
Ik begrijp dat mensen wellicht wanhopig zijn en naar dit soort dingen gaan grijpen, maar ik weet zeker dat er andere methoden zijn om dergelijk gedrag te onderzoeken en verhelpen.
Nu heb ik het gelukkig nooit met mijn paarden meegemaakt, en ook niet bij anderen. Op pensionstallingen en manege's zie/hoor ik het wel, maar ik wijt dat dan toch vaak aan de frustratie die het leven binnen met zich meebrengt...
Te weinig tijd voor sociaal gedrag, te weinig kunnen dollen, te weinig kunnen grazen, etc...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:21

anneliesdj schreef:
anneliesdj schreef:
Maar aangezien TS het vóór etenstijd doet lijkt me dat het paard dan dus slaat. Stel nu dat in die vakantie het paard een half uur later gevoerd werd dan normaal, waarop hij begon te slaan en meteen voer kreeg zodat hij maar stopte.
Hoe denken jullie zoiets op te lossen?

Dit was toch serieus bedoel en oa richting Ninx, aangezien zij aangeeft dat dit 'middeleeuws' is en dat je het probleem moet oplossen.

Meer en vaker ruwvoer geven of laten grazen, en niet iedere dag op dezelfde tijd krachtvoer geven... paarden zijn geen mensen, mensen hebben vaste tijden bedacht voor alles... en een paard wordt daardoor geconditioneerd.
'Onconditioneer' hem dan door het verwachtingspatroon te doorbreken...

Pollewoppy

Re: Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:26

Ben het er zeker mee eens dat kluisters op stal echt geen oplossing is voor paarden die zich duidelijk niet happy voelen.
Ben het eens met Ninx. Er zou gezocht moeten worden naar andere oplossingen...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:40

* in shock* Ik wist niet van het bestaan van deze dingen.

Mijn paard is een draak met voertijd. Ze trapt tegen de wand, het geluid heb ik nu verminderd door er rubber matten tegen te plaatsen. De eerste week was het schoppen ineens een stuk minder leuk. Nu doet ze het weer maar maakt veel minder herrie. (wat voor buren wat fijner is)

Ik weet waarom ze het doet, en kan het niet oplossen. (Ze krijgt genoeg ruwvoer en staat de hele dag op het land) Maar de oplossing kluisterriemen never nooit niet.

edit; mijn paard zou trouwens met die dingen onderuit gaan. Ze is super onhandig en ze vind vast een manier om in een hele rare stand terecht te komen, om er volgens niet meer uit los te raken. (met twee benen schoppen kan nog steeds?)

lex1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:46

elanor schreef:
Geconditioneerd dus om niet meer te slaan, maar de stress en frustratie die hij kennelijk heeft als hij in zijn box staat, gaat echt niet weg door het je paard onmogelijk te maken die stress en frustratie te uiten... Idem met luchtzuigbanden en dergelijke: dat zijn non-oplossingen en symptoombestrijding. Hij zet zij voeten al bij elkaar: daar springen de tranen je toch echt van in de ogen?! :n

Bij mij springen de tranen in me ogen als ik zie dat mijn paard zijn hakken tot bloeden toe open slaat en zijn staart steeds korter wordt.

lex1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:49

Pollewoppy schreef:
Ben het er zeker mee eens dat kluisters op stal echt geen oplossing is voor paarden die zich duidelijk niet happy voelen.
Ben het eens met Ninx. Er zou gezocht moeten worden naar andere oplossingen...

Moet ik hem dan zijn gang laten gaan, en hem zijn hakken kapot laten slaan tot bloedens toe???

lex1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:53

Sleeper schreef:

Mijn paard is een draak met voertijd. Ze trapt tegen de wand, het geluid heb ik nu verminderd door er rubber matten tegen te plaatsen. De eerste week was het schoppen ineens een stuk minder leuk. Nu doet ze het weer maar maakt veel minder herrie. (wat voor buren wat fijner is)

Ik weet waarom ze het doet, en kan het niet oplossen. (Ze krijgt genoeg ruwvoer en staat de hele dag op het land) Maar de oplossing kluisterriemen never nooit niet.

edit; mijn paard zou trouwens met die dingen onderuit gaan. Ze is super onhandig en ze vind vast een manier om in een hele rare stand terecht te komen, om er volgens niet meer uit los te raken. (met twee benen schoppen kan nog steeds?)

dan slaan ze nog steeds hun hakken en pezen kapot, ook met rubber matten. Wat is dan erger, dat ze een paar uurtjes met de riemen omstaan of zichzelf steeds bezeren. Daar komt bij dat hij ze alleen omheeft als hij smiddags op stal komt en met voeren savonds weer afgaan. hooguit 6 uurtjes van de 24 die riemen omheeft.

lex1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:58

roybrit schreef:
Ik vind dit toch echt wel heel naar klinken :( |( voor het paard is het nu een gewoonte. Maar ik vind dit echt zo stom, tel er breekt brand uit dan moet je de box open kunnen doen en moet je je paard de wei op kunnen (jagen) en niet eerst al die rambam los gaan maken, je verteld zelf al als je ze vergeet dat hij het dan niet meer doet WAAROM ZITTEN ZE ER DAN NOG OM?
als een kind huild ga je toch ook niet de mond dicht tapen en als die stil is het er af halen :(

omdat hij dan terug valt in zijn oude patroon, door weer te schoppen.

Ja het is een gewoonte van hem geworden, maar moet ik hem dan zijn hakken kapot laten schoppen tot bloedenstoe :( :( :( :(

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:01

Goh, waarom schoppen paarden tegen de wanden van een stal? Omdat ze eruit willen misschien????
Oplossing: laat je paard zelf kiezen of hij binnen of buiten gaat staan :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:04

laura1986 schreef:
Goh, waarom schoppen paarden tegen de wanden van een stal? Omdat ze eruit willen misschien????
Oplossing: laat je paard zelf kiezen of hij binnen of buiten gaat staan :)

Die van mij schopt omdat ze zichzelf ervan wil verzekeren dat ze met voer niet overgeslagen wordt. Ze valt nu absoluut niet te missen :o En uiteraard om haar buurpaarden te waarschuwen blijf uit mijn buurt 'dat eten is van mij'

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:05

lex1993 schreef:
Sleeper schreef:

dan slaan ze nog steeds hun hakken en pezen kapot, ook met rubber matten. Wat is dan erger, dat ze een paar uurtjes met de riemen omstaan of zichzelf steeds bezeren. Daar komt bij dat hij ze alleen omheeft als hij smiddags op stal komt en met voeren savonds weer afgaan. hooguit 6 uurtjes van de 24 die riemen omheeft.

Mijn paard slaat haar hakken en pezen niet kapot met de rubber matten hoor. En het is echt een monster hoor met haar geschop. Ze haalt zich weleens open aan de schroeven waarmee de matten vastzitten, die zijn dan ook afgeplakt met duc tape. En regelmatig moet ik bijplakken.

lex1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:14

fargo schreef:
Om het nu meteen maar op dierenmishandeling te gooien gaat mij wat te ver. De TS vertelt immers dat hij het doet als hij van buiten naar binnen wordt gehaald dus om te impliceren dat het paard alleen binnenstaat vind ik ook een beetje raar.
Er zijn best wat paarden die uit voernijd gaan trappen en er zijn er zeker bij die hun eigen gewrichten zo naar de rambam helpen (ik weet het want het manegepaard dat ik aantal malen per week bereed, is op deze manier aan zijn einde gekomen, onherstelbaar geblesseerd). Eenmaal aangeleerd, is niet zo makkelijk afgeleerd met alle schade (aan muur maar zeker ook aan de benen en gewrichten/hoeven van het paard) tot gevolg. Als dit paard gewoon kan lopen met die banden om en er rustig en niet paniekerig onder wordt dan zie ik er echt geen kwaad in. Wel interessant om te kijken of je het uiteindelijk weer langzamerhand kunt afbouwen en dan echt weer zonder kunt.

Het is inderdaad geen dierenmishandeling. mijn paard gaat elke dag van 10 tot 5 naar buiten met zijn stalgenoten. Hij krijgt dan om 5 uur smiddags als hij weer op stal komt, die riemen om tot een uur of 11. dan gaan ze voor de nacht af. Wij denken dat hij het alleen maar doet uit dominantie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:15

ik heb nog nooit in een situatie gezeten die ernstig genoeg was om te kluisteren.

Maar ik kan het me wel voorstellen, als een paard zn hele benen kapot slaat tegen een muur bij bijvoorbeeld voedertijd omdat het dier zo een voernijd heeft......... tja, kan ik me wel voorstellen dat men gaat kluisteren.

gewoon een beetje trappen tegen de stalwand is voor mij geen reden genoeg om te kluisteren, benen kapotschoppen dan zou ik het wel doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:15

lex1993 schreef:
roybrit schreef:
Ik vind dit toch echt wel heel naar klinken :( |( voor het paard is het nu een gewoonte. Maar ik vind dit echt zo stom, tel er breekt brand uit dan moet je de box open kunnen doen en moet je je paard de wei op kunnen (jagen) en niet eerst al die rambam los gaan maken, je verteld zelf al als je ze vergeet dat hij het dan niet meer doet WAAROM ZITTEN ZE ER DAN NOG OM?
als een kind huild ga je toch ook niet de mond dicht tapen en als die stil is het er af halen :(

omdat hij dan terug valt in zijn oude patroon, door weer te schoppen.

Ja het is een gewoonte van hem geworden, maar moet ik hem dan zijn hakken kapot laten schoppen tot bloedenstoe :( :( :( :(

Heb je ze er al eens langere tijd af gehad dan, want je schrijft wel dat hij nu ook niet meer zo slaat als je ze een keer vergeet/ niet om kan doen.

Het lijkt mij geen ideale oplossing ik zou in jou geval denk ik eerder op zoek gaan naar een andere stalling. Waarbij hij minder/niet in de box zou staan. Maar hij is het zomaar gaan doen is hij daarna nog wel eens doorgelicht door een DA en een fysio/osteopaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:18

Ik vind het ook geen rare oplossing. Ok, het is onnatuurlijk, maar wat bij paarden niet tegenwoordig (ik denk nogaltijd aan mijn moeder haar woorden: 'ga jij zelf ook wel eens naar de osteopaat').

Ik vind dat er wel heel hard wordt gereageerd...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:25

Vind het trouwens ook geen dierenmishandeling hoor als het echt de enige manier is om te voorkomen dat hij zijn benen in bloederige stompjes veranderd. Maar ik vind het ook absoluut geen ideale oplossing zoals de TS in haar openingspost schrijft. IK bedoel stel dat hij daar een keer mee valt of dat hij eraan blijft haken oid.

Maar de TS heeft ook niet echt geschreven of ze verder nog veel dingen (die dus niet geholpen hebben) heeft gedaan. Ik heb het idee dat mensen hier denken dat de TS verder niks geprobeerd heeft en hier gewoon voor de kluisterriemen is gegaan als Quick fix/ symptoom bestrijding (waar ik ook niet vrolijk van zou worden). Terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

EDIT: osteopaat ben ik ook nog nooit geweest hoor maar het kan wel gewoon voor een mens geloof ik. Er zijn bijv wel heel mensen die homeopathische middeltjes enzo gebruiken dat is ook niet bewezen toch.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:28

tis zeker geen dierenmishandeling, ik vind idd ook dat eigenlijk ieder paard moet leren omgaan met het gekluisterd zijn.
En in dit geval heeft het zeker ook erg geholpen, dus een goede oplossing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:00

Ninx schreef:
anneliesdj schreef:
Dit was toch serieus bedoel en oa richting Ninx, aangezien zij aangeeft dat dit 'middeleeuws' is en dat je het probleem moet oplossen.

Meer en vaker ruwvoer geven of laten grazen, en niet iedere dag op dezelfde tijd krachtvoer geven... paarden zijn geen mensen, mensen hebben vaste tijden bedacht voor alles... en een paard wordt daardoor geconditioneerd.
'Onconditioneer' hem dan door het verwachtingspatroon te doorbreken...

Een paard is wel degelijk een gewoontedier, alles zo onregelmatig mogelijk doen worden ze juist niet happy van.
En misschien kun je op de lange duur het verwachtingspatroon doorbreken maar tot die tijd zit je nog steeds met een paard wat zich de benen kapot slaat, wat wil je daar dan aan doen?
En hoe denk jij bv een paard met voedernijd te genezen? Dan kun je nog zo onregelmatig voeren maar die nijd blijft wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:34

anneliesdj schreef:
En hoe denk jij bv een paard met voedernijd te genezen? Dan kun je nog zo onregelmatig voeren maar die nijd blijft wel.

Ik weet dat er paarden zijn die het hebben... Maar de paarden hier worden zo fijn gehouden dat ze er geen van allen last van hebben... alle 30.
Op de vorige stal, waar de paarden vroeger en ook daar meer binnen stonden, hadden meer paarden er last van en leerden ze het elkaar ook aan.
Wanneer het er eenmaal in zit zal het lastig op te lossen zijn.
Ik zou zo'n paard denk ik in een paddock even apart voeren, en hem daar ruim de tijd voor geven.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:47

Voedernijd heeft een oorzaak!
Als je paard het heeft/krijgt ben je al verschrikkelijk fout bezig.
Maar als je niet uitzoekt wat je fout heb gedaan dan ben je nog fouter bezig!
Iedereen maakt fouten niet erg zolang je er maar van leert!

Ts zegt duidelijk in een post dat het probleem nu is opgelost!
Maar dat is niet zo de symptomen worden onderdrukt!
Maar het probleem is nog wel aanwezig

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:18

Moontje1991 schreef:
Voedernijd heeft een oorzaak!
Als je paard het heeft/krijgt ben je al verschrikkelijk fout bezig.
Maar als je niet uitzoekt wat je fout heb gedaan dan ben je nog fouter bezig!
Iedereen maakt fouten niet erg zolang je er maar van leert!

Ts zegt duidelijk in een post dat het probleem nu is opgelost!
Maar dat is niet zo de symptomen worden onderdrukt!
Maar het probleem is nog wel aanwezig

Ik sluit me hierbij aan. Dergelijke problemen ontstaan niet 'zomaar'.
Het is niet leuk om te horen, maar we verprutsen allemaal wel iets... leren we weer van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:06

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, sommige paarden zijn nu eenmaal dominant en territoriaal, daar valt weinig aan op te lossen.
Om te zeggen dat de eigenaar van een paard met voedernijd 'verschrikkelijk fout' bezig is vind ik veel te ver gaan. Sommige situatie's werken het in de hand maar sommige paarden hebben er veel meer aanleg voor terwijl andere paarden schijnbaar alle omstandigheden tegen hebben en nog steeds de goedheid zelve zijn.
Ik vind het nogal lomp om zomaar zulke uitspraken te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:20

anneliesdj schreef:
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, sommige paarden zijn nu eenmaal dominant en territoriaal, daar valt weinig aan op te lossen.
Om te zeggen dat de eigenaar van een paard met voedernijd 'verschrikkelijk fout' bezig is vind ik veel te ver gaan. Sommige situatie's werken het in de hand maar sommige paarden hebben er veel meer aanleg voor terwijl andere paarden schijnbaar alle omstandigheden tegen hebben en nog steeds de goedheid zelve zijn.
Ik vind het nogal lomp om zomaar zulke uitspraken te doen.

Maar waarom voer je je paard dan niet apart, in een ruimte als een paddock of weide waar ruimte is? Zonder andere paarden er omheen, en alle herrie van voerbakken die gevuld worden. Dat is zo'n stressvol gebeuren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:46

En wie zegt dat dat niet gebeurd?
Worden bij jou al die 30 paarden in hun eigen weitje gezet als het voedertijd is?