19 jarige ruin gaat weer merries dekken??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:41

Mijn merrie heeft ook een tijdje met zo'n ruin op de wei gestaan.
Toen ik hoorde dat hij er een paar x per dag opsprong, heb ik haar gewisseld
en bij een merrie gezet. Mijn merrie is 1.51 en die ruin 1.74 ofzo
Ook vind het helemaal geen fijn idee.. Die ruin bijt de merries ook flink
en springt zelf op shetjes.

Dus als eigenaar van een ruin zou ik er niet zo makkelijk over denken, want
voor veel merrie's geloof ik niet dat ze het zo fijn vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:23

joke_devos schreef:
Ik ken dit! :) Een vriendin van mij heeft een ruin van 18jr die nu plots ook een liefje heeft :p

Hij zit samen met haar in de wei en dekt haar altijd maar opnieuw. Het is zelf zo erg dat de staleigenaar voor de veiligheid wil dat ze een controle doet of hij niet nog ergens een 3e bal in zijn buik zou hebben ofzo.

Daarmee geeft de staleigenaar blijk van weinig kennis van paarden en zou ik overwegen naar een andere stal te verhuizen. Als hij op dit gebied blijk geeft van weinig kennis, hoe is het dan gesteld met zijn kennis op andere zaken bij paarden? ;(

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:35

We hadden hier eerst ook gewoon de merries en ruinen bij elkaar ... maar naarmate er steeds meer pensionpaarden kwamen, waar veel ruinen die dekten bij zaten. Hebben we ze sindsdien gescheiden, groep ruinen en groep merries (met paar oude knakkers en pony's die niets doen) :)

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:06

Ik heb zelf 2 ruinen en 1 merrie van 33jr. die is nooit meer hengstig dus. de paarden van mijn vrienden/stalgenoten waar mijn paarden al jaren mee te maken hebben zijn altijd ruinen geweest. Tot er van de zomer een nw vriendin mee op vakantie ging met haar merrie in onze kudde. Die heeft van alle ruinen hengsten gemaakt. We snapten er niks van. Vanaf het moment dat ze hengstig werd ging het mis.
De een na de ander wou erop. Allemaal dikke tokessen onder de buiken. Ze duwde haar kont ook echt in de neuzen van de ruinen en die begonnen ruzie te zoeken en macho naar elkaar te doen.
Ik dacht ik zet haar bij de oudjes. 1 ruin van 22 en de oude merrie en er stond een veulen van 3/4jr bij in dat land. Eindelijk rust dacht ik. Maar even later zat dus de oude ruin erop. Ik had mijn paarden nog nooit zo gezien of die van mijn vrienden. Maar achteraf niet zo raar want er was gewoon nooit een hengstige merrie bij geweest.
Ik raad aan om merries en ruinen gescheiden te houden. Dat geeft een hoop rust.
Ik zou ze in jouw geval idd apart zetten en als je maar 1 paddock hebt in 2 groepen om de beurt.
Deze merrie had het met allemaal. En alle ruinen hadden het met deze merrie...
De ruin van 22 heeft er wel een blessure aan over gehouden waar hij na een half jaar nog niet helemaal van genezen is... beetje jammer. Hij gleed van haar af en bleef met zijn been hangen boven op haar rug. Verrekte spier in zijn boven been. Ik laat ze zeker niet hun gang gaan. Ik hou ze wel apart.
Ik heb er nog een grappig filmpje over gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=0NHWBpYy9ag