Kan een paard echt niet alleen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:04

spicegirl schreef:
een hond is een roedeldier, en het merendeel van de honden zijn ook alleen.net als papegaaien, konijnen,enz.enz. allemaal roedel/kuddedieren, die alleen zitten.

Dat het gebeurt betekend niet dat het goed is!
Een dier hoort nooit alleen te zijn ook een konijn of zelfs een vis hoort minstens 1 maatje te heben.
Als jij vindt alleen kan prima ben jij duidelijk een van de mensen waar de nieuwe campange van de dierenbescherming op is gericht!
Want een dier hoort niet alleen.
ALs een dier alleen mag moeten we dat ook maar met mensen gaan doen want dat zijn ook dieren.
En ik weet wel zeker dat jij het niet leuk vindt altijd alleen in huis en nooit contact met een ander mens

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:06

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:08

Voor mijn haflinger had ik ook een shetje gekocht dat zou dienen als gezelschap. Ik heb het een jaar geprobeerd (op het weiland mag ik geen extra stal zetten dus een draadje spannen heeft geen zin), maar heb het shetje weer verkocht. Mijn haflinger is dominant en bleef maar achter haar aan rennen, shetje kwam voer en aandacht te kort. Ik had een meisje voor het shetje maar zij kon alleen bij het shetje komen als ik bij mijn paard was. Mijn haflinger gaat overigens ook met haar oren in haar nek rennend achter honden, katten, duif, kip aan, daarom heb ik een schaap of geitje ook niet geprobeerd.
Ik vind mijn haflinger met gezelschap niet anders als zonder gezelschap, ze is een zelfstandig ding en oogt gelukkig. Heb nu 2 keer een reading laten doen waaruit kwam dat ze gelukkig is en er wordt niets gezegd over gezelschap. Mijn haflinger en shetje hebben nooit met elkaar geknuffeld. Daarintegen toen ik mijn shetje wilde verkopen wilde ik perse iemand hebben bij wie het shetje niet alleen zou staan, shetje was zeker geen ponytje voor alleen.
Nee paarden zijn niet om alleen te houden, ik heb geteld weet zo al van 10 mensen die alleen een paard houden, dus het gebeurt veel vaker als dat mensen hier op bokt durven te zeggen.
Nee ook al staat mijn haflinger altijd op een weiland met een loopstal aan een drukke weg war ze veel ziet, ik heb hier nog geen vrede mee, op het moment wordt er hier in de buurt binnenkort een stalling gebouwd met weiland en heb al aangegeven dat ik interesse heb.
Ik zou er alles aan doen om een paardje erbij te krijgen, maar niet ten koste van je eigen kosten.
Als er nu geen maatje bij komt dan op een later tijdstip maar.
Je zou beter kunnen investeren in een loopstal als in kosten voor een shetje of grasmaaierpaard van iemand anders en dat jij dan voor de kosten moet opdraaien.
Kijk naar je paard, en laat je niet gek maken door wat anderen zeggen.
Ik heb er volgens kenners zeggen ook meer moeite mee dan mijn paardje dat ze alleen staat.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:11

nee ik vind van niet
er is zelfs een reclame spotje hier over gemaakt!
weet niet of het met schapen kan, of andere vee dieren..
maar ik zou dan een kleine shet erbij doen, kosten meestal niet zo veel en onderhouden ook niet

Moontje1991

Re: Kan een paard echt niet alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:14

gewoon wiedegang aanbieden op MP tegen een laag prijsje.
Kijk wat jij uitgeeft aan het weidemaatje en doe daar 10 euro bovenop dan kun je met der tijd dingetjes verbeteren op en om de wei

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:28

Natuurlijk kan dat niet al is het alleen al om het feit dat een paard niet alleen een kuddedier is voor de "gezelligheid" maar ook voor sociale controle en veiligheid. Een paard dat alleen staat kan nooit de waakzaamheid overdragen aan een ander paard. Wat je dus vaak hoort is dat paarden die lange of soms zelfs korte tijd alleen gestaan hebben sociale stoornissen ontwikkelen. Dat kan varieren van stalondeugden tot het volledig in elkaar trappen van andere paarden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:30

en je kan misschien wel een schuilplekje maken waar ze uit de wind kunnen staan met schuttingdelen,er hoeft geen dak op.
Ik zou ook proberen weidegang te verhuren,klein prijsje,dan kost het jou niets en de ander weinig,je kunt dan zelfs proberen de zorg wat te delen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:36

Een paard kan alleen staan, of dat verantwoordelijk is dat is een andere kwestie. Ik denk niet dat alle paarden gaan wegkwijnen maar mentaal is het toch belangrijk om communicatie te kunnen voeren. Dat is zo voor ieder levend wezen en als je dat wegneemt is nooit gezond. En een andere diersoort vervangt dit niet...

Een dier hoort niet alleen te zijn, of met andere diersoorten. Als je kiest voor een paard heb je ook de verantwoordelijkheid om ze een goede omgeving te bieden.

Iemand die gezond oogt hoeft ook niet perse gezond te zijn, idem met het mentale. Het zijn gewoon basisprincipes hoe hard je ook wil kan je er niet omheen.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 17-10-09 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:38

het kan wel, maar of het eerlijk is? Ik zou het niet doen. Het is toch niets voor niets een kuddedier?
Een shetje is toch helemaal niet duur?

(heb niet het hele topic door gelezen)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 13:21

Het probleem is dat de wei 80 euro is dus met een shet 160 euro,ik zet net een zaak op poten dus zit ik even de eerste 2 maanden krap.anders had ik alleen een shet gekocht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 13:30

Ik wil hier ook wat plaatsen maar kan niet zo gauw vinden waar ik dat het beste kan doen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:46

@ moontje- jij hebt snel je oordeel klaar!!volgende keer ff nadenken voordat je iemand veroordeeld. ik zeg niet dat ik het goed vind, ik zeg alleen dat het zo is!
en ja, ik zit bijna de hele dag alleen, en op mn werk ben ik ook helemaal alleen.en nee, dat is niet mn eigen keuze, noch kan ik het veranderen...

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:52

Je huurt de wei dus van iemand anders. Dan moet je ook nog eerst vragen of er nog wel een paard of pony bij mag. Is dit geen probleem dan zet je toch een advertentie, weide aangeboden voor 80 euro per maand?

Je moet je er niet zo druk om maken. Dat lijkt me nergens voor nodig. Het gaat er niet om wat anderen zeggen. Het gaat er om wat jij voor jou gevoel moet doen. Kan jou paard een tijd alleen staan? Dan laat je hem een tijd alleen staan. Denk je dat hij het niet kan dan moet je wat bij zoeken. Maar doe het niet omdat anderen zeggen dat het moet!!!!

Moontje 1991@ Ik ben het wel en niet eens met jou stelling. Dat niemand alleen hoort te zijn daar heb je gelijk in. Maar kijk eens om je heen waar de dieren zijn. Honden zitten hele dagen alleen omdat de mensen moeten werken, konijnen zitten alleen in een hokje enz. Dat wil dus niet zeggen dat iemand die ervoor kiest om een paard alleen te houden gelijk iemand is waar de campagne op gericht is. Kijk je er dan niet naar om dan is het een ander verhaal. Je moet naar het totale plaatje kijken en niet iemand zomaar toewijzen alsof de campagne dan op haar zou slaan. Met zo´n opmerking denk ik dus ook dat je nog jong bent. Maar dan nog doe je niet zomaar zo´n uitspraak.
Laatst bijgewerkt door Cassagrande op 17-10-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:55

In principe hoort een paard niet alleen, maar er zijn paarden die het prima doen als ze alleen zijn. Mijn eerste paard heb ik een tijdje alleen gehad en dat was geen probleem, die was juist graag alleen.
Ik zit momenteel zelf met een blessure, mijn ene paard wordt nu tijdelijk elders doorgereden en mijn jonge paard staat nu alleen bij mij thuis. Hij kan ook prima alleen zijn, hij staat rustig in de wei te grazen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:05

Kun je niet met diegene waar de wei van is overleggen of je een schuilstal mag bouwen ? dit hoeft helemaal niet duur te zijn, een paar palen met wat schuttingdelen en klaar is je schuilstal, lijkt me voor je paard ook wat fijner PLUS dat je dan sneller gezelschap voor je paardje hebt denk ik,
bijna niemand zet namelijk zijn of haar paard zonder schuilmogelijkheid op een weide, helemaal niet tijdens het winterseizeon, maar dat zul je al wel gemerkt hebben ;)

Verder vind ik ook dat je een paard NIET alleen moet houden, er zijn genoeg redenen genoemd waarom niet...
Paarden die niet met een soortgenoot kunnen staan (agressie) zijn vaak paarden die niet in een kudde opgegroeid zijn en dus een stoornis daaraan over hebben gehouden, zo'n paard is eigenlijk geen paard meer en in mijn ogen ook niet gelukkig...

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:07

Twee kippen en een haan in een hokkie naast de schuilstal?
Geeft beweging, waarschuwt voor gevaar en bijna zelf onderhoudend.
T'is niet het ideaalbeeld....maar totdat er nieuwe paarden bijkomen..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:11

Cassagrande schreef:
Je huurt de wei dus van iemand anders. Dan moet je ook nog eerst vragen of er nog wel een paard of pony bij mag. Is dit geen probleem dan zet je toch een advertentie, weide aangeboden voor 80 euro per maand?

Je moet je er niet zo druk om maken. Dat lijkt me nergens voor nodig. Het gaat er niet om wat anderen zeggen. Het gaat er om wat jij voor jou gevoel moet doen. Kan jou paard een tijd alleen staan? Dan laat je hem een tijd alleen staan. Denk je dat hij het niet kan dan moet je wat bij zoeken. Maar doe het niet omdat anderen zeggen dat het moet!!!!

Moontje 1991@ Ik ben het wel en niet eens met jou stelling. Dat niemand alleen hoort te zijn daar heb je gelijk in. Maar kijk eens om je heen waar de dieren zijn. Honden zitten hele dagen alleen omdat de mensen moeten werken, konijnen zitten alleen in een hokje enz. Dat wil dus niet zeggen dat iemand die ervoor kiest om een paard alleen te houden gelijk iemand is waar de campagne op gericht is. Kijk je er dan niet naar om dan is het een ander verhaal. Je moet naar het totale plaatje kijken en niet iemand zomaar toewijzen alsof de campagne dan op haar zou slaan. Met zo´n opmerking denk ik dus ook dat je nog jong bent. Maar dan nog doe je niet zomaar zo´n uitspraak.

En waarom dan wel niet?
Die campange slaat op iedereen die zijn dier alleen houdt.
Dus:
Degeene die hun vis alleen heben
Degeene met maar 1 konijn.
Degeene die de heele dag werken en maar 1 hond heben. (ook een hond hoort een honden vriendje)
En ook de mensen die hun paard alleen heben.

Al ga je 24 uur per dag bij je hond, kat, vis, konijn, paard of slak zitten een dier heeft gezelschap nodig van een soortgenoot.
Beter je dier geen aandacht geven tenzij er problemen zijn en hem een maatje geven.
Dan 24 uur per dag op zijn lip zitten en hem geen soortgenootje geven

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:12

geiten vreten alles op ook staarten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:31

Er mogen meer paarden bij want in de zomer staat het vol, maar die taarten van die huizen dreigen altijd meteen met de DB als hij alleen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:35

Een paard kan best een tijdje alleen staan, ik zou me maar niet te druk maken als ik jou was...
Verder kan de dierenbescherming je echt niks maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:43

1 van mijn paardjes is ook gedoemd om (voorlopig?) helaas alleen te staan.
Zij staat wel naast een ander paardje, maar kan er helaas niet bij instaan en vice versa.

Dus : ja het kan, maar is niet ideaal natuurlijk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:06

xBijou schreef:
Mijn pony komt volgend jaar ook in de achtertuin te staan, alleen.. Bij ons is er geen mogelijkheid om er een gezelschapsdier bij te zetten: dat laat de omheining niet toe. En we zouden ook vaak gaan wandelen ofzo, en dan wil ik niet het probleem hebben dat Boefje had, dat we thuiskomen en de shet loopt over straat.. Hij staat dus wel in onze achtertuin, en ik zou er zeker dagelijks naartoe gaan (waarschijnlijk wel vaker!), dus echt zielig alleen staat hij niet..

Is dit diervriendelijk of niet? En wat kan ik anders doen..?

Ik zou dit eens lezen

[TAO] Noodgedwongen pony in de tuin

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:34

PP > OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:39

eeen paard hoort niet alleen te staan idd, het is een kuddedier en een geit of schaap voldoet niet aan zo'n kudde. Een paard alleen vind ik echt not done!! Ze kunnen er idd aanwennen maar dat betekent niet dat het goed is. Hij hoort bij een soort genootje.

Kan je niet iemand vinden die zijn/haar paad er bij wilt zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:40

suleilitha schreef:
Een paard kan best een tijdje alleen staan, ik zou me maar niet te druk maken als ik jou was...
Verder kan de dierenbescherming je echt niks maken.

NOG niet nee, ze willen het wel gaan aanpassen in de wet