hangen bij vast staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildflower

Re: hangen bij vast staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:17

Of glipt het touw telkens een stukje er door heen ofzo? maar dan staan ze uiteindelijk ook los.... nou ja graag wat extra uitleg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:17

De Blocker Tie Ring kun je zo instellen dat het meegeeft bij een klein beetje druk of juist alleen maar als het paard echt gigantisch gaat hangen.
Door het touw een paar keer om die middelste pin te halen, kun je instellen bij hoeveel druk het paard los kan komen.

Ik had in het verleden een filmpje op een website gevonden, maar die site ligt eruit.
Ik ga even kijken of ik op Youtube nog wat kan vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:29

Ik heb het volgende document gevonden, met foto van de uitvinder.

http://pacnwhorse.com/Ted%20Blocker.pdf

De website waar het filmpje op stond is uit de lucht (http://www.blockerranch.com). Op youtube kun je twee filmpjes vinden waarop de blockerring gebruikt wordt, met een hele lange leadrope zodat het paard niet los kan komen.

http://www.youtube.com/watch?v=6rbU34eZQ5U

http://www.youtube.com/user/easystephor ... zOClHyaD_U

Zoals je op de filmpjes aan het begin kunt zien, trekt het paard maar een bepaald stukje. Als hij geen noemenswaardige weerstand tegenkomt, dan stopt hij met trekken. Trekken gebeurt alleen als het paard in paniek raakt, of lost wil komen. Krijgt hij geen weerstand stopt hij ermee.
Gaandeweg desensibiliseer je het paard, en kun je hem vast laten staan, waardoor je de tie ring gaat gebruiken en het touw een of twee keer over de pin haalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:43

laurentius schreef:
Ik heb mijn jonge merrie het hangen afgeleerd met een elastieken halstertouw. .

En ik heb een keer de gevolgen gezien dat een rubberen of elastieken halstertouw brak nadat een paard was gaan hangen. Paard achterover geslagen, rubberen halstertouw zwiepte ongecontroleerd terug en raakte de eigenaar in het gezicht.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:58

Dat lijkt me doodeng inderdaad, ik heb hem dan ook "losjes' vastgemaakt altijd. Het idee is een beetje hetzelfde als de blocker tie ring, ze gaan hangen en als er niets te hangen valt en er geen succes behaalt wordt (ze staan nog steeds vast dus) dan gaat de 'lol' eraf. Maar een belangrijke waarschuwing inderdaad!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:05

die bocker-tie is volgens mij de tussens tap tussen gewoon touw door oog en het uiteinde vasthouden en het effectief terug vastbinden.
Ik draai steek het touw door een haak en draai het uiteinde rond het gedeelte dat naar het halster loopt voor meer "weerstand" of vlecht enkele malen door de tralies van de staldeur, zodat als m'n paard moest schrikken of gaan hangen ze niets overtekt, maar ik wel tijd genoeg heb om haar vast te grijpen
Vastgebonden staan is iets wat ze moeten leren en aan wennen en eenmaal ze doorhebben dat er niks over te tekken valt, zullen ze het ook niet gauw meer doen (tenzij echt schrikken en panikeren)

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:14

Maar wat doe je dan als ze ook mét koeienband blijven hangen????
Dat doet die van mij namelijk, ze blijft gewoon hangen, ze stikt echt bijna.
Ik durf d'r niet meer vast te zetten.
Het gekke is, in de stal kan ik haar zo vastzetten, maar buiten???? Ho maar!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:31

de eerste reatie van een paard op druk is tegen druk geven, vandaar dat we ze leren "wijken voor druk"
Dus als hou paard eenmaal hangt, is haar eerste reactie nog harder gaan hangen tot er iets (gesp, touw, halster) breekt en de druk wegvalt. Vandaar dat er wel vaak gezegd wordt je paard vooruit jagen, Doe je dit nu door achter je paard te gaan staan en te roepen of hem een mep of "schop" te verkopen. Meestal is dit effectief, maar of dit de manier is om het hangen af te leren, da's iets anders.
Voorkomen is beter dan genezen

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:58

Wij doen het nu met het touw los door de ring laten hangen, maar wel vasthouden.
Ik oefen nog wel even ;)

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:47

Twiggy, we zien het allemaal gebeuren op stal en staan met verbazing te kijken wat er gebeurt en hoe. Daarom ben ik misschien een beetje sceptisch tegenover deze methode.
Dit paard leert het niet ten goede.
Maar goed, hier kunnen eindelozen discussies over voeren.
Je hebt een ontzettend leuke veestapel. Een leuk paardje met een mooie kleur. Heel veel plezier ervan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:53

bibo317 schreef:
Twiggy, we zien het allemaal gebeuren op stal en staan met verbazing te kijken wat er gebeurt en hoe. Daarom ben ik misschien een beetje sceptisch tegenover deze methode.
Dit paard leert het niet ten goede.
Maar goed, hier kunnen eindelozen discussies over voeren.
Je hebt een ontzettend leuke veestapel. Een leuk paardje met een mooie kleur. Heel veel plezier ervan.

Bibo, ik kan je nu al vertellen dat als jij zegt waar is, die methode helaas echt niet goed gebruikt wordt. Jammer hoor, voor dat desbetreffende paard. Ik hoop dat je kunt inzien dat het aan die eigenaresse ligt, niet aan de methode. :)

Hahaha, veestapel :D ? Je bedoelt mijn paard, mijn nijnen en mijn katten? Of al die paarden waar Sam mee staat.... Want we hebben er nogal wat staan momenteel. Dank je wel in elk geval voor je compliment over zijn kleurtje. :o :)

PS: Jammer dat je geen foto's in je profiel hebt. Ik ben dol op trekpaarden (en andere koudbloedjes)!!!

Lonneke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:04

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien zet ik wel iets weg wat een ander al gezegd heeft, maar goed..
Eigenlijk is het een variant van de schop onder de kont, als ik het zie gebeuren bij ons op stal, zet ik een bezem tegen de kont van het paard aan.. Hoeft niet hard te zijn, gewoon beetje druk van die haren en ze staan gelijk weer normaal.. Werkt ook super als een paard zijn kont naar je toe draait in de stal en je hem dus niet kan pakken.. Gewoon bezem tegen de kont zetten en iemand anders naar zijn hoofd laten lopen..
(Tsja, die bezemsteel is nou eenmaal langer als een paardenbeen, dus een klap ga ik niet krijgen)

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:24

sjonnie48 schreef:
1 van onze pony's had die neiging ook , maar direct als je het ziet
dat ie wil gaan hangen een schop onder zijn kont , dan is het zo over.

ik heb precies het zelfde probleem hij wil gaan hangen omdat hij iets engs ziet , en als ik hem een schop onder zijn kont zou geven word die alleen nog maar gekker ,het ligt per paard eraan .
mijne zou helemaal flippen dan.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:58

Mijn paard had ook altijd de neiging om te gaan hangen. Ik pakte daarom altijd een zweepje mee. Mocht ze gaan hangen, op de kont slaan met het zweepje en ze springt weer naar voren. Na een paar keer heeft ze het nooit meer gedaan! En het hoeft geen rotslag te zijn, gewoon dat ze het eventjes voelt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:24

laurentius schreef:
Ik heb mijn jonge merrie het hangen afgeleerd met een elastieken halstertouw. Wat mij betreft echt een aanrader.
Je had haar moeten zien kijken toen ze na de eerste harde ruk nog steeds vast stond, ze was echt verbaasd.
Na nog een paar keer proberen, zonder succes voor haar, kan ik haar nu met een gewoon touw vastzetten zonder veel problemen.
Dit heeft ons ook erg goed geholpen met fratsen en staken tijdens het meelopen. Ik kan het iedereen aanraden!
De pressure and release werking is zo direct dat het heel duidelijk is voor het paard.
En omdat de klap waarmee ze anders touwen en halsters breken wordt gedempt blijft alles heel (inclusief je paard!) :D

Ja prima oplossing, paard kan met heel hard rukken en hangen zijn atlas beschadigen en dan heb je een kapot paard ipv een kapot halster (ik kies toch liever het laatste)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:47

Fransje_70, ook bij hangen aan een gewoon halster (ook als 'ie breekt) kan je paard beschadigingen oplopen, hoor. ;)
Het is gewoon beter om je paard te leren wijken voor druk, zoals ik en anderen eerder beschreven in dit topic. Daarmee voorkom je al deze ellende en je paard leert zelf een oplossing te verzinnen. ;)

bibalootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:59

Ik zie allemaal goeie oplossingen maar het ligt aan je paard/pony welke het beste voor hem werkt.
Ik heb nu een paardje wat zo ineens gaat hangen (ze heeft een slecht verleden dus dat zal ermee te maken hebben denk ik)...echt om niks! Heb alles al geprobeerd maar niks lijkt te werken, nu heb ik van de week een elastische trailerlijn gekocht en ga ik dat maar eens proberen. Ook een schop onder de kont werkt niet want toen schok ze alleen maar meer hahaha gekke merrie!

Ik ben er ook mee eens dat vast staan bij de basis training hoort en dat je dan met hangen best een schop onder de kont mag geven om letsel te voorkomen. Gewoon niet moeilijk doen!!