help mijn paard is agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:59

suleilitha schreef:
Incidenteel kan het voorkomen dat een paard uit pijn zo reageert maar pijn veroorzaakt geen dominant gedrag.
Verder beschrijft de TS dat haar paard onder het zadel niks doet, alleen aan de hand niet te genieten is.
Beetje vreemde gang van zaken dat een hoefsmid pijnstillers uitdeelt trouwens.

Volgens de dierenarts is er niets mis met hem... en ook naar haar probeerde hij te slaan

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:00

Nou om hem nu mannenangst te geven lijkt me ook weer zo iets :+
Ik begrijp je helemaal, een paard dat je enorm imponeerd met zijn agressieve houding is ook niet voor iedereen weggelegt om dat
eens even aan te pakken.... maar toch zal je even door die 'barriere' heenmoeten en zo af en toe eens even een flinke tik te moeten geven!

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:01

suleilitha schreef:
Van ondervoed naar 2 x 1.5 kilo is al iets wat niet bevorderlijk is voor het gedrag maar ik ga er van uit dat hij ook nog ander eten krijgt, bijvoorbeeld hooi of voordroogkuil en wat voor kwaliteit??
Dan het verhaal over de appels en de wortels, daar zit nogal wat suiker in en dit kan bepaalde paarden ook lekker naar de kop stijgen. En verder, staat hij overdag buiten?

Enkel gras in de weide, gedurende de dag, geen voordroog of hooi
Dagelijks (tot vandaag) een appel of wortel

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:01

Je hoeft geen mannenhand te hebben om em eens goed op zijn plek te zetten.
Maar wel iemand met ervaring, want je mag hier geen fouten meer mee maken.. en een té zachte tik is al een fout..
Liever even heel goed aanpakken en daarna nooit meer, dan elke keer moeten corrigeren..
Anders is er straks echt niks meer mee te beginnen.. en eindigd ie bij de slacht..

En geloof me, er zijn hier mensen die vaker zulke paarden onder hun hoede nemen, maar zelfs dat is soms tevergeefs :n
Laatst bijgewerkt door Casarell op 12-10-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:03

Het beste wat je IMO kunt doen is iemand vragen langs te komen en je te helpen. Niet gaan klooien met een paard dat zulk gedrag
vertoont, dit moet je heel direct en goed aanpakken, mannen vragen te helpen (eigenlijk dus dat paard eens even FLINK de les te leren :\ )
is, vind ik, niet OK :) Zoek eens even rond en kijk wat andere bokkers te zeggen hebben.

KiWiKo

djune13 schreef:
NHevaVD schreef:
:= ben er ook bij vergeten te vertellen dat hij zelf ook paarden heeft en graag van alles wat doet :\ Ken hem verders niet, voor vragen ben je
niet bij de goede! :) Klopt ook, dier rijd gewoon prima... Het kan gewoon zwaar uittesten zijn, misschien omdat je de eerste weken/maanden zo heerlijk
aan 't verwennen was en 't paard je nu gaat testen.. Zo ja, dan mag je wel oppassen en héél duidelijk corrigeren op inderdaad de juiste momenten anders
kan 't écht gevaarlijk worden! :\

IK denk inderdaad dat er zoiets aan de hand is, dat hij me aan het testen is. Corrigeren is niet makkelijk hoor, als hij zich direct verzet en agressief wordt...zou het helpen moest een sterke mannen hand hem eens goed straffen ? Mijn man heeft hem ook al proberen te straffen maar ook naar hem slaat hij

daarom zeg ik............

ga in de leer :) straffen is een vak appart..... je moet het op het juiste moment doen, om de juiste reden en met de juiste grootheid.

dat leer je alleen door kijken, luisteren en voelen....... Gaelle kan je daarbij heel goed helpen,

Iedere jan boereneikel kan een paard in elkaar meppen met een eind hout, maar dat wil dan nog niet zeggen dat de boodschap overkomt.........

timing, dosering en beredenering, daar draait het om.

Anoniem

Hij moet ontzag voor jouw hebben, hoe klein en iel je ook mag zijn.

Ik, maar dan spreek ik over mijzelf, zou een lange dressuurzweep bij mij hebben en bij de eerste keer dat hij slaat, een flinke mep op zijn been geven en een brul, maar wie ben ik :( Mij zou zulk gedrag nl boos en niet bang maken, is hij helemaal...de hand die je voedt die bijt je niet en dat moet hij even goed weten.

De striem zou op zijn vette kont staan :D en been oplichten naar mij is een vette harde mep met de zweep op zijn been. Dan meteen wegsturen als hij op de wei staat.

Maaike_Ma

De mijne heeft van tijd tot een tijd een periode laat ze zich niet pakken uit de wei heb je haar toch gekregen wat haar niet aanstaat probeert ze over je heen te donderen.

Nou dan is het heel simpel neus erbij en een trap of een klap hoor en dan gaat het weer een tijdje goed :P

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:07

weet je zeker dat hij nergens pijn heeft? Een paard met pijn kan ook agressief worden.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:08

femmefatale1 schreef:
Je hoeft geen mannenhand te hebben om em eens goed op zijn plek te zetten.
Maar wel iemand met ervaring, want je mag hier geen fouten meer mee maken.. en een té zachte tik is al een fout..
Liever even heel goed aanpakken en daarna nooit meer, dan elke keer moeten corrigeren..
Anders is er straks echt niks meer mee te beginnen.. en eindigd ie bij de slacht..

En geloof me, er zijn hier mensen die vaker zulke paarden onder hun hoede nemen, maar zelfs dat is soms tevergeefs :n

Heeft het hetzelfde effect als iemand anders hem straft ? Of moet ik hetzelf doen (dominatie tg mij)

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:08

KylaLover schreef:
weet je zeker dat hij nergens pijn heeft? Een paard met pijn kan ook agressief worden.

Volgens de dierenarts niet

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:09

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:10

Jij moet met je paard omgaan, hem in elkaar laten slaan door een ander heeft geen zin. Neem contact op met de kennis van Kim, dan leer je vast in 1 dagje al wat je fout doet, het hoeft nl niet met klappen te gaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:10

Laat eerst een ander hem op zijn plek zetten.. met die ervaring die nodig is.
Kijk en leer, en daarna moet je het zelf doen.. welliswaar onder begeleiding..

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:11

russel schreef:
Hij moet ontzag voor jouw hebben, hoe klein en iel je ook mag zijn.

Ik, maar dan spreek ik over mijzelf, zou een lange dressuurzweep bij mij hebben en bij de eerste keer dat hij slaat, een flinke mep op zijn been geven en een brul, maar wie ben ik :( Mij zou zulk gedrag nl boos en niet bang maken, is hij helemaal...de hand die je voedt die bijt je niet en dat moet hij even goed weten.

De striem zou op zijn vette kont staan :D en been oplichten naar mij is een vette harde mep met de zweep op zijn been. Dan meteen wegsturen als hij op de wei staat.

Heb hem een tik gegeven met de zweet (helaas kon ik hem niet hard genoeg raken omdat ik probeer weg te raken voor zijn hoeven en mijn zweet niet lang genoeg was)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:12

russel schreef:
Als mijn paard mij dit flikt, maak ik mij niet uit de voeten,dan krijgt hij toch een smak....

Maar de voorgeschiedenis van jouw paard ken ik niet, hoe is hij opgevoed, hoe gingen de mensen met hem om. Iig heeft hij geen respect voor jouw en jij moet eerst jezelf opvoeden om met je paard om te kunnen gaan, dus vraag eens een ervaren paardenmens in je omgeving jouw te vertellen wat jij fout doet...je paard reageert basaal, dus reageert op jouw hoe jij je aanbiedt.

ook ik kent de voorgeschiedenis niet van het dier maar als mijn paard dit zomaar uit het niets zou doen dan zet ik hem toch even op zijn plaats. dit is niet echt normaal gedrag en zou toch even achter zijn geschiedenis aan gaan ;)

snoezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:13

Het paard is blijkbaar niet alleen dominant tov jou, maar ook bij de hoefsmid en de dierenarts? Gelukkig zijn de stukken hout verdwenen....

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:13

xXLianneXx schreef:
wat voor paard is het?

ik heb een arabier gekent die precies hetzelfde deed hij is toen verkocht.

Een arabier, in juni gekocht vanuit nederland, geen kennis van vorige eigenaars

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:14

Nou hier een "ervaringsdeskundige".
Mijn eerste vzpaard, dus overstap van manege naar ep, was een soort van koude douche.
Ik had wel een grote mond enzo, durfde ook echt wel in te grijpen. Maarja je eerste vzpaard, die moet snoepjes en aaitjes krijgen en daar zijn we lief voor. Of stel je de eigenaar stuurt je de laan uit als je een mep uitdeelt... :\

Tot de dag dat ik te horen kreeg hoe dat allerliefste paard was opgevoed. :+
Oftwel, hier heb je nog een riek erbij. Handige dingen joh, multifunctioneel. :j

En ja natuurlijk kan een paard ergenst pijn hebben. Maar dat duidelijk maken door het baasje de wei uit te meppen is imo not done.
Dat moet je dus ook kunnen. Op tijd opmerken dat er iets niet lekker gaat!

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:15

snoezzz schreef:
Het paard is blijkbaar niet alleen dominant tov jou, maar ook bij de hoefsmid en de dierenarts? Gelukkig zijn de stukken hout verdwenen....

De hoefsmit laat hij gerust, maar zelfs ik ben bang van die man. Naar iedereen (ook de dierenarts) probeer hij te bijten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:15

TS .........

paarden corrigeren is heel lang mijn werk geweest, paard is het probleem niet....... die vertel je een keer heel duidelijk waar de grenzen liggen van het toelaatbare, en dan conformeren ze zich daar wel naar, sommige zijn wat dommig en moet je het nog een keer uitleggen.........

maar voor mij was altijd het langste traject de baasjes opvoeden, de eigenaren leren waar ze nou de fout ingaan in de benadering van hun paard.......

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:16

djune13 schreef:
snoezzz schreef:

De hoefsmit laat hij gerust, maar zelfs ik ben bang van die man. Naar iedereen (ook de dierenarts) probeer hij te bijten

Hij is wel onderdanig naar andere paarden

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:18

KiWiKo schreef:
TS .........

paarden corrigeren is heel lang mijn werk geweest, paard is het probleem niet....... die vertel je een keer heel duidelijk waar de grenzen liggen van het toelaatbare, en dan conformeren ze zich daar wel naar, sommige zijn wat dommig en moet je het nog een keer uitleggen.........

maar voor mij was altijd het langste traject de baasjes opvoeden, de eigenaren leren waar ze nou de fout ingaan in de benadering van hun paard.......

Waarschijnlijk zal mijn onervarenheid wel aan de basis liggen... maar ik wil het probleem oplossen voor er echt gewonden vallen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:18

Misschien wil 'ie wel gewoon iemand domineren :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:19

dan moet je er hulp bij halen........

gaelle is niet duur, doet het graag........