Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:25

dat is niet meteen voor iedereen een optie!
ik mocht er op dat moment maar 1 van mijn ouders nu woon ik ondertussen alleen en heb ik er 6.

je hebt het zelf niet altijd voor het zeggen

en wil je nu zeggen dat als je der maar 1 mag vanje ouders dat je er dan niet aan moet beginnen ?

er zijn voor veel mensen ook niet de financiele mogenlijk heden voor 2 paarden optimale verzorging te bieden

ik heb liever 1 paard wat op en top verzorgt word en wat ik kan betalen dan 2 half verzorgde paarden en op het einde van de maand als ze dan naar de smid moeten te nog 3 weken te moeten wachten omdat het er financieel even niet in zit.

dat zou ik pas zonde vinden voor de dieren

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:26

dodyg schreef:
ik mocht er op dat moment maar 1 van mijn ouders nu woon ik ondertussen alleen en heb ik er 6.

en wil je nu zeggen dat als je der maar 1 mag vanje ouders dat je er dan niet aan moet beginnen ?

er zijn voor veel mensen ook niet de financiele mogenlijk heden voor 2 paarden optimale verzorging te bieden

ik heb liever 1 paard wat op en top verzorgt word en wat ik kan betalen dan 2 half verzorgde paarden en op het einde van de maand als ze dan naar de smid moeten te nog 3 weken te moeten wachten omdat het er financieel even niet in zit.

Dan zet je hem toch op een pensionstal. :\

ps. Je mg je profiel ook wel aanpassen dan. :=
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 09-10-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:27

dodyg schreef:

Uh.... JA?

Of zet hem ergens neer waar meerdere paarden zijn. Er is geen wet die zegt dat je paarden aan huis moet houden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:27

Abeltje: het was ook niet zozeer tegen jou gericht. Was een algemene opmerking.

Maar de TS die vraagt iets. Waar ze geen antwoord op krijgt.
Waarna het alleen nog maar gaat over het feit dat een paard niet alleen hoort te staan. En door een aantal bokkers heir vind ik op een erg aanvallende manier.

Ik heb het gevoel dat de TS dit ook wel weet en dat ze juist daarom er mee bezig is om haar paardje een vriendje te gunnen.

Daarom vind ik het zo jammer dat hier zo negatief gereageerd wordt ipv dat ze antwoord krijgt op haar vraag.

Dat iemand er bij vermeld dat een paard niet alleen hoort te staan dat snap ik maar om daar inmiddels 3 pagina's over door te mekkeren vind ik erg jammer.

Tips en adviezen om het te laten slagen heeft ze veel meer aan. Daar kan je natuurlijk een kanttekening bij zetten, maar laat het daarbij denk ik dan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:28

Alle redenen die jij in je beginpost aangeeft en die je doen twijfelen, zijn dingen die je inderdaad tegen gaat komen. Maar dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Een paard dat alleen maar op mensen gericht is, dat is heel fijn voor de baasjes, maar absoluut niet gezond. Hun geluk moet dan afhangen van die aantal uurtjes in de week dat wij bij ze zijn. En het alleen zijn moet je opbouwen. Eerst één minuutje uit de wei en iedere dag iets langer. Dat zal vanzelf weer beter gaan.

Maarja, dit weegt niet op tegen het geluk dat je paard zal ervaren wanneer het met een soortgenootje samen mag staan :). Ik ben het er 100% mee eens dat een paard isoleren van andere paarden dierenmishandeling is. Een paard hoort bij andere paarden, dat is geen keuze die wij als eigenaar zouden moeten kunnen maken, maar dat ís gewoon zo! Fijn dat je je paard toch een kans geeft om het eens te proberen!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:28

ik heb zelf thuis een stalling met plaats voor 7 paarden
een grote weide die is opverdeeld in 9 stukken en een buitenpiste?

waarom dan een pensionstal nemen als je thuis zelf zoveel mogenlijk heden hebt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:29

Ik reageer gewoon even niet op alleen staan e.d. als jij er mee kan leven dat je paard alleen kan staan moet je dat zeker doen.
Maar ik kan het niet, dus staan ze ook niet alleen...

Ik wou wel even aangeven hoe mijn pony veranderd is omdat je daar misschien wat aan hebt!
Mijn gezelschapsmerrie stond bij de vorige eigenaar in een weidje naast de andere paarden ivm hoefbevangenheid.
Volgens de eigenaar(en dat was ook wat ik zag) was het een rustige merrie die haar eigen wereldje had en goed zonder deze andere paarden kon(dus ook alleen weg kon), ze reageerde niet heftig oid op wat dan maar ook.

Nu staat ze bij mij, samen met mn ruin(en nu nog een ander paardje) en ze is 100% het tegenovergestelde van wat ze daar was.
Ze reageerd enorm heftig op andere paarden, is 100% pismerrie en verleid elke ruin die ze tegen komt.
Ze kan geen halve seconde zonder maatje, want dan wordt ze helemaal gek.
Ook is ze verder behoorlijk druk, regelmatig galopperen de paardjes als gekken door de wei.

Vind het echt een super dier, het enige jammere is dat doordat ze niet alleen kan zijn er een ander paardje bij moest...maar dat heb ik voor haar over :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:30

Om dat je paard anders alleen staat. Logisch toch?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:30

Omdat je paard simpelweg niet alleen hoort Dodyg. Jammer dan van alle mogelijkheden thuis.

e_horse

Re: Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:31

TS: wat fijn dat je je paard dat zo lang alleen heeft moeten staan het gunt om samen met een ander paard te mogen staan!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:32

Tjonge wat een gezellig topic :n .

Als ze elkaar mogen zal ze er inderdaad gelukkiger van worden.
Als ze elkaar niet mogen tja.......... dan wordt het toch een draadje ertussen.

Ik vind het zo appart dat er zoveel zijndie maar roepen dat alle paarden bijelkaar moeten kunnen.
Op dit moment heb ik tegen de 50 paarden staan. Van die 50 heb ik 1 groep van 8, 1 groep van 6, 1 groep van 5, 1 van 3, en 6 koppels.
De rest staat alleen, hetzij met veulen aan de voet, hetzij echt alleen, met een draad ertussen waarbij ze zelfs niet eens met hun neuzen bijelkaar kunnen komen.
En waarom? Omdat ze OF gewond zijn, OF hengst, OF totaal niet met andere paarden kunnen.
Wat heb ik eraan als ze elkaar steeds kreupel meppen, of bijtwonden bijelkaar veroorzaken waar je U tegen zegt, of elkaar door de draden heen meppen.
Nee, ik kies dan toch voor de veiligheid van mijn paarden.
Mijn buurman is DA, en vaste klant hier (beter gezegd ik bij hem), en we hebben al wat paarden kunnen laten hechten.
En nee, het is niet zo dat ze wel een keer ophouden.
Ik denk dat het ookeen verschil is of je bloedpaarden hebt, of recreatie paarden. De recreatie paarden staan allemaal samen, en de manege paarden. De rest zie boven vermeld.

Daarnaast....... Hoe zouden jullie het vinden als je samen wordt gezet met iemand die je steeds inelkaar slaat, je terroriseerd, domineerd? Dan ben je ook blij als je daar niet langer meer samen mee hoeft te zijn toch?

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:34

Mijn pony heeft zijn eerste 6 jaar (voor ik hem kreeg) ook niet bij andere paarden gestaan. Toen hij voor het eerst bij de kudde kwam bleef hij bij het hek staan en wou hij het liefst naar zijn stal vluchten. De eerste paar dagen vond hij het akelig en heeft hij om 5 uur als hij naar binnen mocht menig persoon meegesleurd.

Na een week was hij helemaal gewend. In de eerste maanden vond hij het gek om alleen te gaan rijden en dan was hij aan het hinniken. Uiteindelijk had hij wel door dat hij toch terug naar zijn vriendjes mocht en ging alles prima.

Mijn pony is wel een ontzettend rustige en lieve pony die zich niet snel druk maakt. Bij ieder paard is het natuurlijk verschillend. Maar ik zou je paardje gewoon bij de kudde zetten. Het is natuurlijk altijd beter, maar dat heb je wel begrepen uit vorige reacties.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:39

Wat een gezeik :=

Wat heeft het kunnen betalen van een paard, er nou mee te maken of hij samen staat ofniet. Dit is niet voor iedereen mogelijk, en dat was het voor de TS ook niet. Nou nu dus wel, en aan haar berichten te zien vind ze het hardstikke fijn dat haar paard bij een ander komt te staan ;)

dodyg

potverdikkie schreef:

Ik vind het zo appart dat er zoveel zijndie maar roepen dat alle paarden bijelkaar moeten kunnen.
Op dit moment heb ik tegen de 50 paarden staan. Van die 50 heb ik 1 groep van 8, 1 groep van 6, 1 groep van 5, 1 van 3, en 6 koppels.
De rest staat alleen, hetzij met veulen aan de voet, hetzij echt alleen, met een draad ertussen waarbij ze zelfs niet eens met hun neuzen bijelkaar kunnen komen.
En waarom? Omdat ze OF gewond zijn, OF hengst, OF totaal niet met andere paarden kunnen.
Wat heb ik eraan als ze elkaar steeds kreupel meppen, of bijtwonden bijelkaar veroorzaken waar je U tegen zegt, of elkaar door de draden heen meppen.
Mijn buurman is DA, en vaste klant hier (beter gezegd ik bij hem), en we hebben al wat paarden kunnen laten hechten.
Ik denk dat het ookeen verschil is of je bloedpaarden hebt, of recreatie paarden. De recreatie paarden staan allemaal samen, en de manege paarden. De rest zie boven vermeld.

Daarnaast....... Hoe zouden jullie het vinden als je samen wordt gezet met iemand die je steeds inelkaar slaat, je terroriseerd, domineerd? Dan ben je ook blij als je daar niet langer meer samen mee hoeft te zijn toch?

jah denk ik er ook over ik heb zo ook 2 pony's die dat doen( elkaar bijten toet bloedens toe, elkaar kreupel schoppen,uit de weide jagen,..) maar daar zijn ze het hier blijkbaar niet mee eens ??

Britt

Pvd; daar geef je het zelf al aan, niet alles klikt samen. Maar moet je daarom maar stoppen met matchen?
Ik klik ook niet met iedereen waarmee ik in een kamer wordt gezet, net zo min als dat mijn pony dat pikt en dat een hele hoop paarden dat pikken. Maar ik durf te wedden, dat een paard dat gezond is in zn hoofd, samen kan staan met paarden.
Dat mensen dan snel opgeven omdat ze een schrammetje erger vinden dan een blij en gelukkig paard, tja daar kan ik met mijn hoofd niet bij := (niet persoonlijk op jou gericht, alleen de eerste zin ;) )

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:41

Royen schreef:
Miepie1980: Dit is niet typisch bokt, TS legt het misschien op de verkeerde manier uit. Want er komen steeds meer dingen bij: eerst stond ie helemaal alleen, en nu komt er naar boven dat ie 'vroeger' met een draadje er tussen heeft gestaan.... :? Ik reageer normaal gesproken niet zo op dit soort topic's maar ik vindt het vooral een fout van degene die toestemming heeft gegeven tot de aankoop van het paard en degene die niet in willen zien wat het beste voor een dier is (elk dier).

@TS: vat het niet persoonlijk op, jij weet niet beter dan dat dit goed is. Wij proberen je alleen in te laten zien dat wat je nu van plan bent GEWELDIG is! En dat wat 'vroeger' gebeurt is erg jammer is...dat je niet inziet dat dat verkeerd was is gewoon jammer ;)

Misschien nogmaals een uitleg?

heb de pony gekocht toen ze 16 jr was ze heeft toen bij de vorige eigenaren (ze heeft er zoiezo 3 gehad) bij een heeft ze met geiten en schapen gelopen bij de andere alleen met schapen en bij de laatst met koeien.

Toen ik haar kocht stond ze op ons eigen weilandje (wij hebben zelf ook een stuk land vandaar ook de aankoop van haar als ik geen eigen land of stalling had had ik nooit een pony genomen) ze staat hier met geiten en schapen en naast de paarden van de buren. zodra ze op het grote weiland ma staat ze naast de shetlanders van de andere buren (er zit dus alleen een lint tussen). nu wil ik haar in November voor vast samen zetten met de ruin van mijn vriendin.
Haar paard is ongeveer even oud als mijn merrie, als dit dus goed gaat mogen ze altijd samen blijven staan.

De reden waarom ik het topic opende is om de ervaringen van andere mensen te horen die zoiets soortgelijks hebben gedaan (bedoel zal vast wel niet de enigste zijn toch?) ik snap ook echt wel dat een paard het fijner vind met soortgenoten die ze helemaal aan kan raken (dus zonder lint ertussen) maar was benieuwd in hoevere het gedrag van een paard dan veranders en ook nogmaals het kan mij niet schelen als ze meer naar dat andere paard gaat toetrekken dan naar mij ik heb het zelfs liever gezien ik haar niet kan geven wat een ander paard haar wel geeft..

Misschien zo iets duidelijker :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:44

potverdikkie schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Goed gezegd!
TS vraagt geen kritiek over dat haar paard alleen staat. Ze gaat er nu zelfs iets aan proberen te doen! En er zijn zat paarden die idd niet bij anderen kunnen hoe graag de eigenaar dat ook zou willen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:45

Wat kunnen sommige mensen zich weer heerlijk ongenuanceerd zijn zeg. De TS vraagt gewoon aan jullie of iemand er ervaring mee heeft en wat ze voor haar paardje kan verwachten. Dan hoeft er toch niet gelijk geroepen te worden over dat het zielig is voor haar paard en dat de dierenbescherming moet komen omdat ze hem 'mishandeld'.

Oke, en nu weer ontopic.

Ik denk dat je ze het beste eerst aan elkaar kan laten wennen als ze nog appart staan. Het is voor jou paardje natuurlijk ook vreemd om ineens een soortgenoot naast zich te hebben. Verder denk ik dat je het gewoon moet gaan proberen. Ieder paard reageert weer anders op zo'n situatie. Het is in ieder geval fijn dat jou merrie weer een soortgenoot heeft. Al zijn koeien en schapen natuurlijk ook prima gezelschap.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:47

Ik ben inderdaad gestopt met matchen bij de paarden waarvan ik weet dat ze geen ander tollereren indd.
Misschien komt het ook wel door het aantal paarden dat ik momenteel onder mijn hoede heb, maar elke keer DA rekeningen van ongeveer 150 euro, nee, daar heb ik ook geen zin in. Doe dat namelijk eens maal 25, en dat ben ik kwijt als ik de paarden bij elkaar gooi.
Bovendien worden mijn paarden er niet gelukkiger van. Uiteraard hebben we het meerdere keren geprobeerd!!
Dus de ts-er zal moeten kijken hoe haar paard reageerd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:48

Silence: kap er nou mee meid. Als je het uit wilt vechten doe dat dan per PB met de TS. Hiermee wordt alleen het topic maar verpest.

Ontopic: TS, ik denk dat je lang niet de enigste bent.
Heb je nog andere opties mocht dit niet lukken?

Silence

Re: Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:49

Ik wil niks uitvechten, heb netjes vermeld waarom het mij verkeerd schoot.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:50

Ik geef echt heel veel om mijn paardje ze heeft mij door een hele hele moeilijke tijd heen geholpen en als ik nu nog eens verdrietig ben hoef ik dr alleen maar te zien en ik krijg weer een glimlach.

ik gun haar ook haar eigen geluk door het samen zetten van haar bij een vriendje ik vroeg me alleen dus af wat er eventueel aan haar gedrag zou kunnen veranderen.
Zolang we elke dag even samen iets kunnen doen is het wat mij betreft super en kan ik dr zelfs een dagje buiten laten staan omdat ik weet dat ze haar maatje heeft.

Gelukkig heb ik een hele nuchtere en lieve merrie dus ik denk dat het qua samen zetten niet heel moeilijk moet zijn maar goed dat is proberen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:50

Zo kwam de ts over op jou bedoel je waarschijnlijk silence :-) Daar zit nog een verschilletje tussen. En inderdaad, de raad van Miepie1980 opvolgen is waarschijnlijk het handigste.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:51

Miepie1980 schreef:
Silence: kap er nou mee meid. Als je het uit wilt vechten doe dat dan per PB met de TS. Hiermee wordt alleen het topic maar verpest.

Ontopic: TS, ik denk dat je lang niet de enigste bent.
Heb je nog andere opties mocht dit niet lukken?

Ja, ook daar heb ik rekening mee gehouden haha, er staat daar nog een merrie alleen dus wellicht is dat nog een andere optie, maar die merrie is nogal fel tegen andere paarden dus ik wil het eerst met de ruin proberen, ook omdat ze dan na april alsnog samen kunnen blijven maar dan op een ander stuk land

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:53

Ja, draait daar het hele forum niet om....over meningen ;)
Maar goed, ben wel weer weg. Toch jammer dat je altijd meteen moet moven als je het ergens niet mee eens bent en dat duidelijk wil maken aan iemand. Ik heb duidelijk gezegd waarom het mij (en meerdere hoor als ik de reacties lees van sommige andere) verkeerd schoot. Als de TS direct de toon had aangehouden als in het berichtje waarop ik reageerde dan had je mij niet gehoord.