Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:29

Jeetje wat een ellende allemaal. Het zit je niet mee!

Zo hadden wij laatst een paard aan de staldeur hangen (bovenaan op een ijzer richeltje waar de deur in schuift), paard ernaast kreeg eten en ander paardje was jaloers. Terwijl dat het paard omhoog komt, bijt het in de lucht en blijft met zijn tanden om de bovenrichel hangen..... ook muur en muur vast. Paard hing met zijn volle gewicht aan zijn mond (ook net achter de tanden, precies zoals bij jouw paard) en maar trekken en doen. Sta je dan... Gelukkig kon het paard zichzelf lostrekken voordat wij hadden bedacht wat we eraan konden doen :)

Succes ermee!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:51

Inmiddels zijn we weer een week verder, met weinig progressie. Nuance is nog steeds erg kreupel. Op de harde ondergrond is het beter dan in de paddoc (met zand).
Haar zooltjes zijn zeer gevoelig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:59

he bah zeg.....en nu?
ga je het nog verder laten uitzoeken?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:38

Ik wil het zeker verder uit laten zoeken, maar het ziet er niet echt akuut uit. Geen verdikkingen, geen warme delen, alleen gevoelig bij haar zolen. Als ze het gaan uitverdoven weet ik al bijna zeker dat ze op haar hoeven uitkomen. En dan?

Tja en we hebben er nog een ander probleem bij. Mijn man werkt bij DSB...
Natuurlijk geven we het geld uit aan Nuance als het echt nodig is, maar in dit soort twijfelgevallen is het misschien toch niet zo gek om nog even af te wachten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 09:46

Nog steeds is er maar weining progressie, Nuances kaak is prima. Maar bij haar voorbenen is ze nog steeds erg kreupel. Als er iets gekneust zou zijn, zou je toch inmiddels wel een verbetering mogen verwachten.
Ik heb nu een afspraak gemaakt met een holistisch dierenarts die ook Chiropractie doet.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:49

Sorry maar ben ik de enige die het raar vind dat het paard zo reageert???

Reageert het paard zo, heeft ze ergens last van!
Laat haar nakijken..
Paard op stal reageerd ook altijd zo (en heeft een heeel naar verleden achter de rug)

Werd laatst nagekeken en zit vol met probblemen.
Nu word ze behandeld en gaat het aansingelen steeds beter en bijna zonder problemen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:12

Zack, nou lijkt het net alsof ik niet goed naar mijn paard laat kijken. Als mijn paard hulp nodig heeft dan krijgt ze die!

Natuurlijk hoort het niet dat een paard singelnijd heeft, maar het is beslist niet het enige paard wat hier last van heeft. Hier heb ik zeker door kundige mensen naar laten kijken.

Dat ze in die stijgbeugel vastgeraakt is was een ongelukkig toeval. Ook al is de kans klein dat zoiets gebeurd, ik hoopte met dit topic
alleen maar te bereiken dat een ander niet het zelfde overkomt.

In eerste instantie was ik bang voor haar kaak, maar het is dus fout gegaan in haar hoeven.
De hoefsmid heb ik er snel bij gehaald, ook hij zag dat ze zeer gevoelig in haar hoeven is en verder zie je geen bijzonderheden aan haar benen. Nu er na een paar weken rust nog geen progressie is komt er een de dierenarts er bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:44

nou ik ben ontzettend benieuwd naar wat er uit dat gesprek komt zetten,je staat soms versteld met wat voor verhalen ze aankomen.
het klopt gewoon zo vaak he?
echt wonderlijk wat zij soms nog kunnen :D

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:56

Jeetje wat een eng verhaal!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 11:02

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:04

nou,enne wel meteen naar de pc rennen en hier intypen he,ben echt supernieuwsgierig :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:08

Myca schreef:
Zack, nou lijkt het net alsof ik niet goed naar mijn paard laat kijken.

Nee hoor dat bedoel ik zeker niet!
Ik ken het hele verhaal erachter niet, dus daar zal ik nooit over oordelen.

Maar ik vind het zo ontzettend vreemd dat zoveel mensen het maar 'gewoontjes' vinden dat het paard zo reageert.
Als mijn peerd ineens zo reageert dan stop ik linearecta met rijden, want dan geeft hij duidelijk aan dat er iets goed mis is!
Nu beweer ik niet dat je niet goed naar je paard laat kijken (oid) maar het hoeft niet alleen 'maar singelnijd' te zijn.
Er zou ook iets heel groots achter kunnen zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:15

Ongelukken zitten in kleine hoekjes. Zo viel ik laatst van mijn paard toen ze op hol sloeg. Ze rende dus zonder mij verder. Ik erachteraan gerend, was ze door de teugel gestapt. Op zich zijn mijn teugels daar lang genoeg voor, maar hij zat klem onder haar peesbeschermer. Ook zoiets, normaal doe ik die dingen echt nooit om!

Maar dus snel hoofdstel over haar hoofd getrokken. Gelukkig waren bij teugels lang genoeg. Ze gaven wel druk op de onderkaak, maar niet genoeg voor letsel.

Domme pech...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:23

Als een paard ineens last krijgt van singelnijd is er duidelijk iets mis. Mijn paard heeft dit sinds ik haar heb (3 jaar) al gehad. Er is al een paar maal een zadelmaker (Lahbib) bij geweest waar ik wel het vertrouwen in heb. Mijn zadel zou goed moeten liggen.

Ik denk wel dat er iets in het verleden is mis gegaan. Ze heeft één veulen gehad en misschien heeft ze in die tijd te lang met haar zadel doorgereden? Ik weet het niet, het is maar een gedachte, dat was voor mijn tijd.

Maar Nuance is zeker niet mijn eerste paard en ik heb dit eigenlijk als een soort stereotyp gedrag beschouwd. Misschien ooit adequaat, alleen nu niet meer. Het maakt ook niet uit wat ik er op leg, het is even een hap in de lucht en dan is het weer klaar.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:49

Anne-Marie is vandaag geweest en helaas weten we nog niet wat er aan de hand is.
Het komt niet uit haar hals/rug, dat was wel duidelijk. Ze is wel wat gevoelig bij haar heup/bekkengebied, maar van daar uit zou je eerder een kreupelheid van achter verwachten. Bovendien is dat niet zo heel sterk. Dit zou bijvoorbeeld een gevolg kunnen zijn van een bekkeninstabiliteit, maar dat is speculeren.

In stap zie je eigenlijk niet veel, als je niet weet dat ze kreupel is zal je in stap waarschijnlijk niet zien dat er iets niet goed zit.
Maar dan in draf is het meteen heel erg mis. Uiteindelijk heeft ze t/m de kogel uitverdoofd en tegen die tijd liep Nuance nog slechter terwijl we eigenlijk gehoopt en gedacht hadden dat het uitverdoven wel snel zou uitwijzen waar het knelpunt zit.

Echt heel vervelend allemaal, dit had ik echt niet verwacht toen ik dit topic startte.

Ik krijg nu een verwijsbrief en dan gaan we naar Utrecht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:30

komt dus toch nog heel wat achter weg zo zeg,jammer dat dit dus niet meer duidelijkheid gaf.
in utrecht komen ze er vast wel achter wat er aan de hand is,en hopelijk valt het allemaal een beetje mee :(:)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:38

Jeetje Myca, wat een vervelende nasleep zeg. Ik wens je veel sterkte in Utrecht.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:13

Dat is echt balen. Ik hoop dat er in Utrecht meer duidelijk wordt.
Heel veel sterkte en ik blijf je topic wel volgen want ik ben ook erg benieuwd wat er met je paard aan de hand is.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:17

Hi Maaijke,

Hoorde dat het allemaal nog niet duidelijk is.Balen zeg.
Ik hoop dat ze jullie in Utrecht wel kunnen helpen.

Weet je al wanneer jullie moeten?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:04

Ik vind het wel aardig dat jullie zo meeleven.
Sommigen weten dus wat het is met hun eigen paard. Nu maar duimen dat het goed afloopt.
Anne-Marie Groenveld had er niet echt een goed onderbuikgevoel bij en ik heb wel vertrouwen in haar.

Maar we hoeven niet lang te wachten, maandagochtend kunnen we al terecht.
Ik zal de ontwikkelingen in dit topic bijhouden. Of zal ik een nieuw topic starten?
Kaakletsel is helemaal niet meer aan de orde, maar dat kan je volgens mij niet meer veranderen.
Iemand een tip?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:07

Door singelnijd een kreupel paard ?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:16

ik heb het gehad met de martingaal toen mn paard naar vliegjes hapte, ze kreeg het losse stuk bij de borst/nek in haar mond, draaide weer terug naar voren en zat vast. Gelukkig vertrouwde ze me en ging ze erbij zitten en wachtte ze geduldig tot ik de singel los had om de martingaal eraf te schuiven. vreselijke situaties zijn dat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:22

myca anders maak je een verslag van je bezoek aan utrecht en maak je daarvan een nieuw topic?
ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:47

Ik begin nog even geen ander topic, als maandag blijkt dat er nog een heel verhaal achteraan gaat komen kan ik dat alsnog doen.
Overigens in Nuances been tot de kogel rechtsvoor, nu wel een beetje dik van het verdoven.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:05

@Myca, is er alleen een osteopaat en tot dit moment geen DA bij geweest als ik alles goed gelezen heb? Misschien (ik hoop het niet) heeft Nuance iets verrekt/gescheurd in de pezen van de voeten/benen ? Gaan ze dat allemaal onderzoeken in Utrecht ? Ik wens je iig veel succes hiermee en idd, houdt ons op de hoogte ;)