ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:52

Je houd een kat toch ook niet de hele dag in een reismandje en haalt hem er een uurtje per dag aan het lijntje uit? Als dat zou gebeuren zou dat zielig zijn, maar een paard de hele dag op stal is dood normaal. :roll:

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:52

Lovely een reistijd van 45 minuten snelweg is inderdaad eigenlijk gewoon belachelijk veel. Daarom zei ik ook al dat ik me niet kan voorstellen dat je in een straal van de 45 minuten reistijd niet een andere stal kan vinden waar je wel paddocks of iets dergelijks tot je beschikking hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:53

Lovely; in haarlem zijn er genoeg stallen met weidegang, kijk eens in spaarnwoude, velserbroek, santpoortnoord..

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:53

Ik ben geen voorstander van 24/7 op stal. Mijn paard kan de hele dag in de wei en sávonds zet ik haar op stal. Ze kan wel 24/7 buiten maar dat wil ik zelf niet.

De keuze van een stal is erg persoonlijk denk ik. Waarom mensen kiezen voor 24/7 stal kan ik niet zo begrijpen. Dan hoop ik voor de paarden altijd dat de eigenaren elke dag komen en elke dag met hun paard werken. Vaak lijkt het wel of binnenbak de belangrijkste keuze is voor mensen wat een stal kiezen betreft.

Hoewel buiten rijden het beste is voor mens en dier. Als er dan een goede buiten bak aanwezig is waar je elk seizoen in kunt rijden zou ik dus niet voor een binnenbak kiezen maar voor het weiden van een paard. Maar dat is mijn mening. En die kan verschillen met andere mensen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:55

Binnen die 45 min zat alles vol, zeker zo vlak voor de herfst. Ik kom dan ook met 2,5 paard aankakken.. (Ruin, plus merrie met hengstveulen). Dus ik ben allang blij dat ik uberhaupt ergens terecht kon... Op zo'n korte termijn (per direct) en met deze paardenhuishouding. De andere stalling is ovedag buiten, 's nachts binnen, het veulen gaat dan naar de opfok en de merrie naar de eeuwige weides ivm ziektes.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:59

Onder het motto: "verbeter de wereld, begin bij jezelf": waarom heb je zelf niet wat langer gereden zodat het paard toch nog lekker wat langer uit de stal kon? Al was het maar stappen aan de hand, voor iemand die zo goed begrijpt dat een paard een dier is wat contact en beweging nodig heeft was dat toch een kleine moeite geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:00

Tinkelbell schreef:
Lovely; in haarlem zijn er genoeg stallen met weidegang, kijk eens in spaarnwoude, velserbroek, santpoortnoord..

Dat zei ik ook niet, ik heb het niet over IN Haarlem gehad. Vanuit Amsterdam is Velserbroek of SantpoortNoord wat ver weg. Maar neem even Spaarnwoude, Schoteroog, Kennemergaarde, (Groene Heuvel?)... allemaal geen weidegang volgens mij? Je kunt beter richting Lijnden, Boeshingeliede, Vijfhuizen gaan voor weidegang.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:03

Ja Fanci_Mike, kan me voorstellen dat het al lastiger is als je met 2,5 paard aan komt, en in de herfst inderdaad. Fijn dat je nu wel iets gevonden hebt waar ze overdag buiten staan :)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:04

:j

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:05

Lovely schreef:
Tinkelbell schreef:

Dat zei ik ook niet, ik heb het niet over IN Haarlem gehad. Vanuit Amsterdam is Velserbroek of SantpoortNoord wat ver weg. Maar neem even Spaarnwoude, Schoteroog, Kennemergaarde, (Groene Heuvel?)... allemaal geen weidegang volgens mij? Je kunt beter richting Lijnden, Boeshingeliede, Vijfhuizen gaan voor weidegang.

Genoemde maneges hebben wél weidegang, in ieder geval in de zomer. 's Winters staan de manegepaarden wel op stal, de pensioners kunnen veelal kiezen........paddock of stal. Dat is in ieder geval iets.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:06

Ik heb wel een donkerbruin vermoeden over welke stal dit gaat.

Heb op een blauwe maandag op een stal in Haarlem gewerkt. Prachtig mooi allemaal en goed verzorgd. Maar geen weidegang... en de stallen waren aan 3 kanten dicht. De mensen daar waren te beroerd om hun paard in en uit te stappen en zette ze rustig met zadel en hoofdstel in de stapmolen..

Nee na een week was ik genezen, en gauw weer terug naar het mooie Groningen waar zo goed als alle stallen weidegang hebben :)

Het zou ook niet mijn keuze zijn om mijn paard 24/7 op stal te zetten!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:08

Tuurlijk zijn er in amsterdam eo (amstelveen/aalsmeer/landsmeer/ amsterdam noord/abcoude/bovenkerk/naarden/muiden etc etc) wel stallen te vinden met weidegang. Misschien niet overal even luxe of alleen met dagweide. Maar het is onzin om te zeggen dat er niks is.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:11

Bij ons op stal is er vrij veel weiland, maar de paarden gaan alleen in de zomer overdag buiten en 's nachts binnen. 's winters is het 24/7 op stal en om de beurt even in de paddock.

De reden is heel simpel: als de paarden de hele winter lang het de wei platlopen, is het één grote modderpoel waar in de zomer haast geen gras meer op komt. Wat dat betreft heeft de staleigenaar gewoon gelijk. We bijten in de winter dan maar even op onze tanden, in de zomer hebben de paarden het des te beter, want dan zijn de weiden ook tip top in orde.

Het is een heel mooie doelstelling om alle paarden minstens een dagdeel buiten te krijgen, maar er staan heel wat praktische bezwaren in de weg en het lukt niet altijd.

Los daarvan, vind ik persoonlijk dat een pensionstal die helemaal geen weiland heeft, geen vergunning zou mogen krijgen. Er moet een minimum aanbod aan weidegang zijn, anders ben je als stal gewoon helemaal verkeerd bezig. Het is hetzelfde principe als met de batterijkippen imo.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:17

Ik ben het met je eens. Een paard zou gewoon naar buiten moeten kunnen.
Bij ons kunnen eigenaren zelf kiezen. Of helemaal niet naar buiten, of een aantal uur/heel de dag, of 24/7. In de winter mogen ze (helaas) niet op de wei, wel in de paddock maar dat is ook maar heel even, als er wachtende zijn een kwartier.

Maar je hebt dan wel 2 verschillende soorten stallen. De normale stallen, die algemeen bekent zijn. En groepstallen. Daar kunnen de paarden gewoon heel de dag rondlopen. Ze staan dan wel niet op de wei, maar ze hebben wel heel de dag beweging. En dat vind ik dan best een goed alternatief.

Ze kunnen in de winter ook echt niet op de wei. De weides zijn hier te nat, dan blijft er in de zomer niks meer over. Daarin geef ik de stal eigenaar gewoon gelijk. En ik vind dat hij met de groepstallen een heel goed alternatief heeft aangeboden.

Maar goed, ieder zijn eigen keus. Het liefst zou ik zien, contact met andere paarden en vrije beweging. Zomer en winter. Maar zo denkt niet iedereen er over.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:21

Manutje: die groepsstallen zijn ook niet alles lijkt me zo. Als paarden in groep op de wei staan en er komt ruzie, dan kunnen ze van elkaar weglopen. Zo worden vechtpartijen vermeden. Als ze nergens heen kunnen in zo'n stal denk ik dat er hard doorgemept wordt. Mij lijkt het gevaarlijk. Ik zou er mijn paard niet in zetten.

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:26

het licht eraan vind ik als ze verder helemaal op en top verzorgt worden enzo. en ze vaste tijden voor de padock zouden hebben ofzo maar hoe dat meisje reageerde is gewoon zielig komop zeg je kan je ook gewoon met je eigen zaken bemoeien hea! ook geen probleem(dat meisje dan)

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:27

als de wei swinters te blubberig word en zomers er dan niet mooi bij staan kan je ook een paar kleine paddocks maken, komen ze toch buiten..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:28

Als jij je paard geen weidegang kunt bieden moet je geen paard nemen. Dat is mijn mening

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:28

@Rapperijder : Ja dat dacht ik eerst ook. Ze staan er nu sinds vorig jaar in, en het is eigelijk altijd goed gegaan.

Er mogen in de winter geen nieuwe paarden bij. En de nieuwe paarden in de zomer moeten er op tijd bij komen op de wei, zodat ze de tijd hebben om de orde uit te zoeken. Dus niet de laatste week voor ze naar binnen gaan.

Ze zoeken de orde dus uit op de wei, en de groepjes die ze zelf op de wei gevormd hebben komen ook bij elkaar in de stal. Mijn 2 paarden hebben met nog een paard een groepje en die komen bij elkaar. Zo is het nu 3 of 4 jaar (ik weet niet precies hoe lang, ik sta er pas een jaar) en dat gaat eigelijk gewoon heel goed.

Eten moet buiten de stal gegeven worden om ruzie te voorkomen. Hooi word wel binnen gegeven, en dan worden er hoopjes gemaakt, zodat ze rond kunnen lopen tijdens het eten. En ook daar zijn geen problemen bij.

Op de andere weides waar veel gewisseld word merk ik wel vaak dat er ruzie is. Maar op de 24/7 wei (groepstalpaarden) is eigelijk alleen ruzie als er een nieuw paard bij komt. En verder is het heel duidelijk geregeld wie de baas is en wie niet.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:31

manutjuh schreef:
Ik ben het met je eens. Een paard zou gewoon naar buiten moeten kunnen.
Bij ons kunnen eigenaren zelf kiezen. Of helemaal niet naar buiten, of een aantal uur/heel de dag, of 24/7. In de winter mogen ze (helaas) niet op de wei, wel in de paddock maar dat is ook maar heel even, als er wachtende zijn een kwartier.

Maar je hebt dan wel 2 verschillende soorten stallen. De normale stallen, die algemeen bekent zijn. En groepstallen. Daar kunnen de paarden gewoon heel de dag rondlopen. Ze staan dan wel niet op de wei, maar ze hebben wel heel de dag beweging. En dat vind ik dan best een goed alternatief.

Ze kunnen in de winter ook echt niet op de wei. De weides zijn hier te nat, dan blijft er in de zomer niks meer over. Daarin geef ik de stal eigenaar gewoon gelijk. En ik vind dat hij met de groepstallen een heel goed alternatief heeft aangeboden.

Maar goed, ieder zijn eigen keus. Het liefst zou ik zien, contact met andere paarden en vrije beweging. Zomer en winter. Maar zo denkt niet iedereen er over.

Dat is bij ons precies hetzelfde, maar bij ons wordt toch gekozen om de paarden de hele winter zolang het kan buiten te zetten. Dan maar kapotgetrapte weides, maar de paarden de hele winter binnen? Dat is voor onze stal ábsoluut géén optie. Momenteel worden een deel weides opnieuw ingezaaid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:34

MarcoBorsato schreef:
Als jij je paard geen weidegang kunt bieden moet je geen paard nemen. Dat is mijn mening

vind ik ook... Gelukkig komt mijn paard elke dag buiten. Oók in de winter, al is het dan iets minder, ze kunnen iig even rennen en spelen. 'sZomers staan ze op het gras, 'swinters is er een stuk land met alleen zand. En ja, daar ligt alleen maar blub in, en dan kan het wel eens zijn dat je wat harder moet borstelen. Maar ach, dan heeft hij iig wel even kunnen rennen en spelen buiten :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:36

Mijn paard staat in de winter ook op stal. In de zomer gaat ze 4 maanden lekker de hele dag het land op maar in de winter staat ze op een trainingsstal/manege in Den Haag waar helaas geen weidegang is.
Ik weet dat het geen sterk excuus is maar het is wel een reden waarom veel mensen hun paard op zo'n manege zetten: er IS hier gewoon GEEN weidegang. De stad is volgebouwd en aan de rand ervan staan overal kassen. De enige weidegang hier is op een plekje waar ik mijn paard nooit zou zetten, de stallen zijn donker en voor mijn paard te klein, ze mogen maar kort naar buiten op een (te) klein stukje land en staan daar vervolgens met teveel paarden op elkaar gepropt. Ja buiten staan ze dan wel maar of dat nou zo lekker is op die manier... Bovendien is dat stuk grond waar ze op staan van de gemeente en zijn er bouwplannen dus dat kan ook van de een op de andere dag weg zijn.
Hier staat mijn paard dan wel op stal maar ik hoef alleen de weg over te steken om buiten te rijden. Ben een recreatie ruiter en maak graag lange ritten met mijn paard. Na het rijden laat ik haar zodra het weer het toe laat zo lang mogelijk lekker aan de hand grazen, gaan we nog een stukje wandelen of gaat ze los in de paddock/bak (net wat er vrij is) zo zorg ik ervoor dat ze minimaal 3 uur per dag uit stal is en vaak 6 uur.
De stal waar mijn paard in de zomer staat zet de paarden vaak genoeg in de winter ook niet buiten. Zoals eerder al werd gezegd, zodra het land te nat is blijven ze ook de hele dag binnen staan...
Gelukkig weet ik dat dit tijdelijk is, het plan is om volgend jaar na de zomer als het haalbaar is met mijn vriend samen een huis te kopen op een plek aan de kust waar wel stallen zijn met weidegang. (zeeland)
Laatst bijgewerkt door Delaja op 03-09-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:39

Diegenen die hier gepikeerd reageren hebben hun paarden zelf ook dieronvriendelijk staan....(en voelen zich stiekem toch ook schuldig)

Het wordt tijd dat het 24/7 binnen staan daadwerkelijk verboden wordt, het is gewoon belachelijk dat er paardeneigenaren en pensionhouders mee weg komen...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:40

MarcoBorsato schreef:

Helemaal mee eens. Ik snap echt geen snars van mensen die zeggen: 'ik had geen keus' of 'het is niet anders'. Onzin, dan neem je geen paard.
Ik kan ook een olifant willen, maar die kan ook nergens staan, dus ik neem geen olifant.
Eigenlijk zou er niet eens discussie over moeten zijn of het gezond is voor paarden om 24/7 op stal te staan, want de feiten zijn heel duidelijk. Paard heeft bewegen (lopen en niet een rondje draaien in zijn stal) nodig om zijn spijsvertering op gang te brengen, paard is een kuddedier en heeft sociale contacten nodig om gezond te blijven.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:41

Miranda06 schreef:
Mijn paard staat ook elke dag op stal ze staat gestald op een manege
en ik moet plaatsmaken voor de wedstrijdruiters die niet willen dat hun paard
buiten komt te staan omdat ze bang zijn dat ze een grasbuik krijgen.
Ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat ze op stal staat want ik vind ook dat een paard
lekker naar buiten moet kunnen (vooral omdat mijn paard 3 jaar is en net beetje bezig ben haar te beleren)
Ik kan haar wel elke dag in de paddock zetten maar zijn ook meestal bezet of te nat.
ik betaal veel geld voor stalling (215 euro) voor waar ze dus bijna elke dag op stal staat.
Ik ben nu ook al bezig om een andere stal te vinden maar kan nog niks vinden
(dus als iemand wat weet richting Een-West of America drenthe dan hoor ik het graag) :D

Zeker in die omgeving moet je voor een veel lager bedrag een NORMALE stalling kunnen vinden? Heb je al een advertentie op MP?
Succes, hoop dat je snel wat vindt.