Paard verveelt zich heel erg in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:36

Citaat:
maarja op bokt moeten we allemaal natural zijn ofzo,

Het is maar net hoe je het bekijkt he :Z Je haalt nu een aantal zaken door elkaar.

Caira

dorieeen schreef:
omdat hij dan al z'n energie kwijt is mischien? en omdat hij zich dan helemaal vol vreet? maarja op bokt moeten we allemaal natural zijn ofzo, pas dan doe je het goed dus ik ga nu weg uit dit topic want het is mijn mening dat het helemaal niet erg is om een paard op stal te zetten.

Nee dorieeen das geen natural, das gezond verstand. :Z

dorieeen

nou 1 uurtje meer of minder :P nu ga ik echt weg hier! :P

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:37

@ justdiesel Jou tips ga ik zeker iets uit doen die met dat voer sprak me aan!
@ 4everhobbes Als jou paard van de DA als oplossing krijgt zet hem niet meer buiten bij die, maar doe het nog maar 2/3 uurtjes doe jij het dan toch? omdat hij dan in jou ogen het wel goed heeft?
@ Caira Zo dacht ik er eerst ook over tot ik met eige ogen heb gezien hoe mijn paard bijna ingeslapen kon worden omdat die net niet zijn pezen door had. Maar fijn dat bij jullie het introduceren altijd super gaat!
Og og og de dierenberscherming, als jij wilt dat de dierenberscherming zich daarmee bezig moet gaan houde in plaats van metpaarden die geen eten krijgen geen water, die weg staan te rotten in hun stal vol met mest? en er geen aandacht aan besteed wordt,og dan moeten we toch even gaan kijken wie hier nou fout zit!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:38

Uh jij volgens de nieuwe regels van de dierenbescherming....

en vreselijk dat jij een paard hebt gezien dat er slecht vanaf kwam, maar daar is dus niet zorgvuldig over de koppeling nagedacht.
Laatst bijgewerkt door Caira op 01-09-09 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:39

Maar weetje wat me trouwens opvalt, iedereen die hier reageert heeft een tinker, shetje,fjord ofzoiets. Die staan bij mij ook de hele dag buiten hoor mijn fjorden staan nooit binne alleen in de winter savonds. of is dat ook zielig?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:39

Als je geen mogelijkheid ziet hem langer buiten te laten staan, dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat hij stro in de stal heeft of in ieder geval hooi of iets zodat hij wat te knabbelen heeft. Een stalbal werkt bij sommige paarden goed, bij anderen totaal niet. Daarnaast zou je, aangezien beweging toch de beste oplossing is, hem misschien wat vaker uit de stal kunnen halen om er wat mee te gaan wandelen? Weet niet of dat haalbaar is ivm andere bezigheden (baan, etc).

Het zou natuurlijk ideaal zijn als het dier zo lang mogelijk buiten kan blijevn, maar er wordt geloof ik gevraagd naar oplossingen indien dit geen optie is.

4EverHobbes

Geak, als mijn dierenarts zulke dingen voorschrijft wanneer mijn paard het 'niet gewend is buiten te staan' dan ga ik heel snel op zoek naar een andere dierenarts. Op medische gronden is het een ander verhaal, maar dat is uit jouw verhaal niet gebleken.

ThePast03

Geak_Nena schreef:
Og og og de dierenberscherming, als jij wilt dat de dierenberscherming zich daarmee bezig moet gaan houde in plaats van metpaarden die geen eten krijgen geen water, die weg staan te rotten in hun stal vol met mest? en er geen aandacht aan besteed wordt,og dan moeten we toch even gaan kijken wie hier nou fout zit!

Dat is natuurlijk het beste excuus om je eigen paard niet een zo paardwaardig mogelijk bestaan te geven. Het kan altijd erger dus zo slecht heeft mijn paard het nog niet.

Mijn kwpn-ers (waarmee ik ook wedstrijden reed) liepen elke dag buiten zolang het licht was. Mijn eerste kwpn-er heeft een tijdlang zelfs gewoon dag en nacht buiten gelopen. Geen enkel probleem hoor.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-09-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:40

Geak_Nena schreef:
Maar weetje wat me trouwens opvalt, iedereen die hier reageert heeft een tinker, shetje,fjord ofzoiets. Die staan bij mij ook de hele dag buiten hoor mijn fjorden staan nooit binne alleen in de winter savonds. of is dat ook zielig?

En en het ras maakt uit omdat?

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:40

@Gummie, om zijn plasprobleem staat hij heel erg hoog in het stro, en word elkedag de stront eruit gehaalt,hij heeft ook dehele dag door hooi :D Dankje voor je reactie

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:41

Caira schreef:
Geak_Nena schreef:

En en het ras maakt uit omdat?

Haha! Tja, inderdaad..... Een paard is een paard ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:42

Goed.. als je dan toch niet wil luisteren, en je paard binnen blijft opsluiten.. Hoeveel hooi geef je? Paarden zijn van nature 60% van hun tijd bezig met eten. Onbeperkt hooi voeren zorgt dus dat hij ruim 60% van de tijd dat hij opgesloten staat zich niet verveelt..

En stel dat ie dan 2 uurtjes slaapt.. hoeft ie nog maar 10 uurtjes op wei :Y)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-09-09 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Geak_Nena

Re: Paard verveelt zich heel erg in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:44

Ik ben weg uit dit topic ik ga het probere met de bal hoop dat jullie nog veel plezier hebben op het forum maar van mij zullen jullie niks meer horen. Adios amigos

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:44

En mijn paard blijft lekker in zijn stalletje staan
Stuur vooral de dierenbescherming!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:44

Ongelooflijk weer dit. |o
Arm paard. ;(
Geak_Nena schreef:
Maar weetje wat me trouwens opvalt, iedereen die hier reageert heeft een tinker, shetje,fjord ofzoiets.

Mijn twee KWPN-ers lopen het hele jaar door dag en nacht buiten.
Moet ik nog een paar mensen voor je optrommelen die geen shet, tinker of fjord hebben?

Hoe dan ook, dit is geen leven voor een paard. Naar buiten met dat dier of een betere plek voor hem zoeken (verkopen of weggeven dus).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:45

MysticTinker schreef:
Goed.. als je dan toch niet wil luisteren, en je paard binnen blijft opsluiten.. Hoeveel hooi geef je? Paarden zijn van nature 60% van hun tijd bezig met eten. Onbeperkt hooi voeren zorgt dus dat hij ruim 60% van de tijd dat hij opgesloten staat zich niet verveelt..

En stel dat ie dan 2 uurtjes slaapt.. hoeft ie nog maar 10 uurtjes op wei :Y)

Haha! Dat laatste zinnetje, erg grappig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:47

Geak_Nena schreef:

Naast mijn tinker staat een volbloed van zo'n 30 jaar oud.. 24/7 buiten, zomer en winter, ook toen het afgelopen winter 20 graden vroor..
Dus? Wat is dan het verschil met jouw sportpaardje? Heeft die dan zo'n slecht afweersysteem dat hij niet tegen een briesje kan?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:47

een typisch 'If you can't stand the heat, get out of the kitchen-geval'

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:50

Ik snap eigenlijk niet dat zo'n mensen nog een topic openen?
Is toch niet meer dan logisch dat je zo'n commentaar krijgt?
Op bokt zitten paardenmensen.. hier gaat echt niemand zeggen 'ja joh, zet dat beest lekker 23 uur per dag op stal met een suiker-lik-geval en een skippybal, dan blijft ie happy..'
:n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:50

dorieeen schreef:
omdat hij dan al z'n energie kwijt is mischien? en omdat hij zich dan helemaal vol vreet? maarja op bokt moeten we allemaal natural zijn ofzo, pas dan doe je het goed dus ik ga nu weg uit dit topic want het is mijn mening dat het helemaal niet erg is om een paard op stal te zetten.

Dan ben je niet natural maar normaal, anno 2009 moeten mensen beter weten meisjes.
Je moet dit paard gewoon een eigen strook geven en in de loop van de komende weken kunnen de kudde en het paard dan rustig aan elkaar wennen.
Je hebt zelf de grote fout gemaakt een paard in een kudde te gooien die ten eerste nieuw id groep is, en ten tweede gewend is om alleen maar binnen te staan (wat een ellende trouwens). Iedereen met een beetje verstand weet dat een paard dan ontzettend de l*l is.
Een nieuw paard moet je met beleid in een nieuwe groep introduceren.
Het feit dat jij het verkeerd hebt aangepakt, maar geen reden zijn om het dier binnen te laten wegkwijnen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:51

Arm paard? Heb je het paard wel eens gezien? Heb je de omstandigheden bekeken? Tuurlijk, idealiter zou een paard langer buiten moeten zijn. Maar enige nuance mag ook wel worden aangebracht. Op dagen dat het 35 gaden is en die beesten staan de verbranden in de wei, of dat het met bakken uit de hemel komt en die dieren het risico lopen door de bliksem getroffen te worden.... Dan is het toch hopelijk wél gerechtvaardigd om je paard binnen te houden?
Een paard met een ernstige blessure kan soms ook maanden niet de stal uit, is dat dan ook zielig? Ja, op zich wel, maar na afloop heeft het dier er niets van opgelopen. Onder omstandigheden staan paarden lang binnen, en dat gaat prima. Dan zou het zonder die omstandigheden ook goed moeten kunnen gaan. Al is het natuurlijk niet ideaal. Maar om nu te zeggen dat de dierenbescherming langs moet komen....

Maar goed: het verschil tussen wat ideaal is en wat in de praktijk gebeurt, is nu eenmaal aanwezig. Vooral in de paardensport. Ik vind wel dat we altijd het ideaal voor ogen moeten houden en daar waar mogelijk er alles aan moeten doen het te realiseren. Maar soms is dat nu eenmaal niet mogelijk, om welke reden dan ook. Dat is dan niet per definitie zielig.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:52

Volgens mij gezellig hier!! :(

Bij ons staan de paarden ook veel binnen!! Helaas maar ik heb niks anders! ;)

In stal een bixbal!!! Gaan ook gewoon snoepjes in!
Skippiebal (Verkeerd geschreven) In de stal + bak!
1,5 l plastic fles, bij de opening twee gaatjes gemaakt, touwtje erdoor halen en bix erin!! Niet te laag halen.

Hopelijk kan je er wat mee!!!

ThePast03

Geak_Nena schreef:
Ik ben weg uit dit topic ik ga het probere met de bal hoop dat jullie nog veel plezier hebben op het forum maar van mij zullen jullie niks meer horen. Adios amigos

Als je weer besluit terug te komen pas dan ook even je leeftijd in je profiel aan.
Of ben je als 30-jarige op ponykamp geweest met een stel vriendinnen?

gummie

MysticTinker schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat zo'n mensen nog een topic openen?
Is toch niet meer dan logisch dat je zo'n commentaar krijgt?
Op bokt zitten paardenmensen.. hier gaat echt niemand zeggen 'ja joh, zet dat beest lekker 23 uur per dag op stal met een suiker-lik-geval en een skippybal, dan blijft ie happy..'
:n

Op bokt zitten paardenmensen, en mensen met paarden. Tussen beide zit een groot verschil. Helaas vind iedereen hier zichzelf een paardenmens.