Hoever mag een hoefsmid gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:22

Arabesk schreef:
Een klap verkopen is volkomen nutteloos en werkt contra. Het paard geeft voetje, doet iets wat niet mag en krijgt een lel.

Het paard ziet dit als 'oh als ik mijn voet geef gaan mensen me slaan, dus ik geef geen voet meer'

In 99 van de 100 gevallen schiet je er helemaal níets mee op om een lel te verkopen. Paarden zijn 'lastig' omdat ze angstig zijn of onrustig, er is vaak een hele simpele reden voor een paard gaat nooit expres staan 'zieken'. Een paard straffen voor z'n angst is het slechtste dat je kan doen en is een absolute garantie voor nóg meer problemen bij een volgende keer.

Neemt niet weg dat ik ook weleens tot 20 moet tellen als een paard loopt te emmeren hoor.

Amen!

Dat zegt mijn smid dus ook. Het heeft helemaal geen zin om met zo'n stressknol te werken.
Dan komt hij liever terug en maakt meer tijd vrij. Desnoods een hele dag.
Mijn dames staan inmiddels bij de smid te pitten als ie aan het werk is. En dat is ook wel eens anders geweest.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:25

Ik vind dat je je paarden goed opgevoed moet hebben, heb je dat niet moet je niet je niet raar opkijken als de smid je paard op zijn plaats zet. Maar ik vind een corrigerende tik iets anders dan een dier helemaal verrot trappen of met gereedschap slaan. Dat is voor mij ook not done.
Ik werk zelf bij een hoefsmid en als ik soms hoor hoe vervelende en gevaarlijke paarden hij tegenkomt dan vind ik het verwonderlijk dat hij nog leeft. Hij corrigeert in eerste instantie altijd met zijn stem en waarschuwt ze, maar als ze gaan bijten of gericht gaan trappen krijgen ze van hem ook een klap, wat niet meer dan logisch is anders kom je zelf in gevaar.

mirm

Re: Hoever mag een hoefsmid gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:27

Mijn smid heeft gelukkig genoeg geduld. Ook mijn jaarling doet hij vanaf het begin en heeft haar nooit geslagen of geschopt.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:29

HBVisser schreef:
Arabesk schreef:
Een klap verkopen is volkomen nutteloos en werkt contra. Het paard geeft voetje, doet iets wat niet mag en krijgt een lel.

Het paard ziet dit als 'oh als ik mijn voet geef gaan mensen me slaan, dus ik geef geen voet meer'

In 99 van de 100 gevallen schiet je er helemaal níets mee op om een lel te verkopen. Paarden zijn 'lastig' omdat ze angstig zijn of onrustig, er is vaak een hele simpele reden voor een paard gaat nooit expres staan 'zieken'. Een paard straffen voor z'n angst is het slechtste dat je kan doen en is een absolute garantie voor nóg meer problemen bij een volgende keer.

Neemt niet weg dat ik ook weleens tot 20 moet tellen als een paard loopt te emmeren hoor.

Amen!

Dat zegt mijn smid dus ook. Het heeft helemaal geen zin om met zo'n stressknol te werken.
Dan komt hij liever terug en maakt meer tijd vrij. Desnoods een hele dag.
Mijn dames staan inmiddels bij de smid te pitten als ie aan het werk is. En dat is ook wel eens anders geweest.

Meer tijd vrij maken deed onze smid ook altijd, heel fijn dat er niet alleen maar naar geld en tijd gekeken word, maar naar het paard zelf.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:30

Mijn hoefsmid heeft engelengeduld..zelfs op de momenten dat ik er klaar mee ben...ga hij rustig op een stoeltje zitten wachten :)

Nee zonder gekheid, Mijn paardje vind de hoefsmid ook niet een van haar leukste bezigheden, haar concentratie blijft gewoon niet bij de smid en dan gaat ze klieren..

Hij gaat daar goed mee om.. heeft haar nog geen tik gegeven en zal ook niet gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:33

Corrigeren doe ik zelf, nu zullen ze nooit gaan steigeren of wat dan ook, dat hebben ze bij de eerste poging al afgeleerd. Maar een trap verkopen doe ik zelf en dat zal een ander en zeker de hoefsmid niet van mij mogen.

Ken te veel hoefsmeden die bij het geringste al beginnen te slaan en het is bij mijn paard bv altijd onterecht. Als hij het niet meer kan houden door met 1 been zo opgetrokken te staan ivm zijn evenwicht omdat hij een zwakke knie heeft, accepteer ik het niet als mijn paard zijn voet gaat terugtrekken en meteen een schreeuw of trap krijgt. :( van de smid.

Gelukkig heb ik geen hoefsmid die trapt en slaat....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:37

Ja en nee....ligt eraan wat het paard doet ik bedoel niemand hoeft zich tegen z'n klep te laten slaan of bijten .
Zo heb ik wel een keer gemopperd tegen een hoefsmid die sloeg het paard ook met veil ...paard kon niet op 3 benen gaan staan omdat hij met 1 achterbeen half op een houtenplaat stond (hij stond daarmee op zijn teen dus). de jongen was net geslaagd.
Hij zet dat paard banketstaaf neer paard kon er niks aan doen.
Slaan of schoppen mag van mij maar moet wel terecht zijn!!

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:00

Waarom zou je met je paard vechten? ze worden er bang van terwijl er zo'n simpele oplossing is.
Kijk of het goed gaat en zo niet dan doe je de praam op, die doet GEEN pijn en zorgt ervoor dat ze rustig worden, anders word je paardje helemaal hyper als ie de smid ziet en is er na verloop van tijd niet veel mee te beginnen.
Ik heb een paardje die stijgert en gericht naar mensen slaat bij de smid(met voorbenen) gewoon een praam erop en inmiddels gaat het al veel beter en doen we stukje bij beetje zonder praam en zonder slaan,schoppen oid.

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:03

Tuurlijk hoeft een hoefsmid niet zijn eigen leven op het spel te zetten. Dat is het andere uiterste.

Ik vind het prima, als de hoefsmid gevaar loopt, dat ie een mep uitdeelt om zich te beschermen.

Maar idd, zoals andere bokkers aangeven zijn er ook een hoop hoefsmeden die slaan om het minste of geringste (heb er ondertussen al drie meegemaakt).

Dat is nog steeds niet de manier om paarden te benaderen als ze angstig zijn of een andere reden om zo te doen.

Ik heb er nu twee meegemaakt die ontzettend rustig zijn en paarden met veel geduld behandelen. En uiteindelijk zijn dat we degene waar de paarden uiteindelijk het rustigste bij zijn en relatief het snelst bekapt worden.
Deze paarden blijven nu allemaal rustig en beheerst bij de hoefsmid.

(al veel maneges en stallen gezien i.v.m. verhuizingen. :+ )

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:07

Mijn smid mag mijn paard corrigeren als deze vervelend is.
Een klap met de vlakke kant van een vijl maakt in mijn ogen geen verschil met een klap met de vlakke hand. Het enige verschil is dat de smid geen zere hand heeft...

Een ervaren smid weet wel waar hij mee bezig is, hij zal een bang paard echt niet zomaar te lijf gaan. Een brutaal paard daar in tegen zal je toch echt aan moeten pakken anders is het eind zoek.

Je kan er natuurlijk veel aan doen om er voor te zorgen dat voor zowel de smid als het paard het goed te doen is dan de voeten worden verzorgd. Zorg ervoor dat de omgeving rustig is, dat er geen nieuwe enge dingen staan die de aandacht op eisen, in de vliegen periode even je paard in sprayen. Dat soort dingen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:11

Ik heb een super hoefsmit ! :)
Zolang ik er bij ben, En olivier doet even niet zoals hij hoort te doen. is er niks aan de hand, Natuurlijk even een UH UH opzetten met een lage stem en wat harder van de HS of mijn kant.

Maar ik vind wel gewoon, zodra ik olivier tussen die spijlen zet bij mijn hoefsmid. Geef ik gelijk de verantwoordelijkheid aan hem. Dus wanneer hij Olivier écht te ver gaat. Dan mag hij best een klap hebben :) Hij hoeft het niet te wagen om met spullen te slaan of hem in het geslachtsdeel te schoppen. Maar dat weet hij gelukkig goed ! :)

Ik weet nog goed! :D Toen ik een "nieuwe" hoefsmid had ( mijn huidige ) een van de eerste keren dat Olivier vervelend deed mij nog aankeek, en echt keek van " moet ik hem een tik geven of niet? " Ik knikte maar terug, heb hem er na verteld, Zodra ik olivier tussen JOU spijlen zet is het JOU verantwoordelijk heid.

Daarmee bedoel ik ook, Wanneer Olivier dus vervelend is, dat JIJ hem moet straffen, Want als ik er een keer niet bij ben, dat Olivier wel gewoon weet dat die niks moet uitvreten.

Gelukkig weet meneertje alles heel goed, en haalt mijn hoefsmid niks raars in zijn hoofd hij behandeld al zijn paarden met veel respect, en heeft veel rust in zijn lichaam gelukkig. Hij behandeld ze met net zoveel liefde als dat hij bij zijn eigen paarden doet, schat van een man eigenlijk hé? :D

EDIT: ik zeg wel elke keer hoefsmiT maar het is toch hoefsmiD ? :')
Laatst bijgewerkt door Giolli op 01-09-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:13

Ik hoop van harte dat mijn hoefsmid mijn pony een tik geeft als hij het in z'n hoofd haalt om bv te bijten :j Is nog nooit voorgekomen overigens, maar hij heeft mijn zegen om mijn paard te corrigeren :j
Mijn pony vindt het heerlijk om wat de knabbelen aan de hoefsmid (hij heeft een zwak voor het leren schort en dat vindt hij heerlijk smaken :+) en dat mag ook. Maar als hij echt bijt, krijgt hij wel een por terug.

Maar goed, mijn pony gedraagt zich keurig bij de hoefsmid dus hij krijgt alleen af en toe een por als ie teveel van zijn schort in de mond neemt hahaha :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:26

Waarom moet het paard de klappen krijgen als de eigenaar te beroerd is om het paard netjes op te voeden?
Uiteindelijk is ieder paard ( soms met heel veel) geduld te leren dat hij/zij zich netjes behoort te gedragen - heb je een probleempaard met nare ervarigen dan investeer je daar maar tijd in!

Trouwens, het is ook soms de hoefsmid zelf die vervelend gedrag veroorzaakt: te druk, te veel haast, te moe, te gespannen... paarden pikken dat onmiddelijk op.

vuurneon

Re: Hoever mag een hoefsmid gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:40

Dat is toch juist onderdeel van de opvoeding? correctie? Als mijn pony denkt de hoefsmid uit te testen omdat het een dominant dier is, dan kan hij een correctie terug verwachten. Rangorde regel overtreden? correctie! Dus dat mag van mij de hoefsmid ook gerust doen. Is overigens nog nooit voorgekomen, maar het kan best een keer gebeuren :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:04

Jannepauli schreef:
Waarom moet het paard de klappen krijgen als de eigenaar te beroerd is om het paard netjes op te voeden?
Uiteindelijk is ieder paard ( soms met heel veel) geduld te leren dat hij/zij zich netjes behoort te gedragen - heb je een probleempaard met nare ervarigen dan investeer je daar maar tijd in!

Trouwens, het is ook soms de hoefsmid zelf die vervelend gedrag veroorzaakt: te druk, te veel haast, te moe, te gespannen... paarden pikken dat onmiddelijk op.

Daar heb je wel gelijk in, paarden voelen het goed aan wat er op dat moment speelt.
Alleen vind ik wel dat je van je hoefsmid mag verwachten dat deze ook naar zichzelf kijkt wat de situatie betreft.
Plus dat je daar als eigenaar dan ook nog eens bij bent om dan te zeggen dat het niet eerlijk is om de ongemakken van de hoefsmid op het paard af te reageren!

Weet een hoefsmid bij een stalgenoot die ook altijd te druk is, te gejaagd en dat merk ik direct als ik het paard naar hem toe breng, eerst loopt die nog lekker ontspannen met je mee en als hij eenmaal bij die hoefsmid staat is het gedaan met de rust en wordt het paard dwars..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:11

Welshcobfan schreef:
Dat is toch juist onderdeel van de opvoeding? correctie? Als mijn pony denkt de hoefsmid uit te testen omdat het een dominant dier is, dan kan hij een correctie terug verwachten. Rangorde regel overtreden? correctie! Dus dat mag van mij de hoefsmid ook gerust doen. Is overigens nog nooit voorgekomen, maar het kan best een keer gebeuren :)

Die correctie is imo dan het even toespreken of evt. corrigerend rukje oid door de eigenaar zelf.
En nièt de hoefsmid die meteen maar even met de vijl of z'n been rondzwaait.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:15

Ligt aan het paard :) Mijn pony heeft een hardere correctie nodig dan een rukje aan het touw. Dus voor hem is een tik het beste en dat mag de hoefsmid best doen :) Want ik vertrouw die beste man en hij weet wat hij doet. In principe sta ik natuurlijk aan het hoofd van het peerd,dus kan hij van mij ook een tikje verwachten als hij bijt. Maar de hoefsmid mag het van mij ook doen :j Hij weet hoe mijn pony ehh 'werkt' :)
Heb nooit iets hoeven doen, de laatste keer bleef hij gewoon los staan, had geen touw aan hem vast :) Maar als? Dan mag de hoefsmid van mij hem een (gepaste) tik geven. (natuurlijk niet met de vijl, al zou hij dat ook nooit doen!)

De vorige hoefsmid mocht absoluut niet mijn pony corrigeren, dat was een norse man die in staat was om hem een flinke mep te geven als hem iets niet zinde... Vandaar ook dat ik hem niet meer hoefde... Zo'n negatieve man :n

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:19

Ten eerste: met een vijl slaan vind ik écht ongebruikelijk.

Als een paard eigenwijs en doordringend is, dan mag hij hem van mij een tik geven, maar gewoon met zijn hand en niet met zijn gereedschap. ;) En al helemaal niet tegen de buik met de vijl.........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:22

Jannepauli schreef:

Heb helaas ervaringen met een aantal hoefsmeden, die echt niet naar hun eigen aandeel willen/wilden kijken bij onrustig gedrag van mijn paard (ze waren te ruig, te gestresst, altijd was er wel wat). Dan is het bij mij exit, want door mijn hooggevoeligheid snap ik meestal heel goed waarom mijn paard zo doet, want ik kan ook niet zo goed tegen die benadering. Net als met de hoefsmid uit de beginpost. Die kan meteen exit!!! Met nog een donderpreek er bij :D . Al hoewel ik van tevoren altijd al aangeef (bij een nieuw iemand) dat ik niet tolereer dat mijn paard geslagen of geschopt wordt (is ook nergens voor nodig).

Gelukkig ben ik heel tevreden over mijn eigen NBer, die weet prima raad weet met een eventueel klierend paard zonder een vijl of voet te hoeven gebruiken ;) . En ik heb eens een hele fijne NBer gehad, die mijn paard (die toen nog wiebelkont eersteklas was als toen nog 2-jarige) los kon bekappen. Ik hoefde mijn paard niet eens vast te houden, niet vast te zetten, niets. Dat zijn nou mensen die echt met paarden om kunnen gaan. :D

Maar zo'n lomperd uit de beginpost, toedeloe zou ik zeggen!!!:evaw:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:23

Citaat:
Maar de hoefsmid mag het van mij ook doen

Het opvoeden van het paard is JOUW taak, niet die van de hoefsmid.
Hij mag best 's z'n stem gebruiken en een keer 'ho, ho' zeggen maar tikken uitdelen: no way.
Als ik merk dat het één van mijn paarden even wat te veel wordt, dan roep ik een time-out in en houden we even pauze - soms is een minuutje al genoeg - en denk maar niet dat mijn smid waagt om daar tegenin te gaan. }>

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:24

mootjah schreef:
Nee dat begrijp ik, de paarden zijn ook normaal opgevoed. Er was alleen een veulentje bij die nog nooit bij de hoefsmid was geweest. Die was bang en stijgerde.

Ik heb eens een onwijs goed aangeschreven hoefsmid weggestuurd omdat hij ook zo omging met mijn eerste veulen. De hoefsmid verweet mij dat mijn veulen van 4 maanden zijn hoefje niet minutenlang braaf kon geven. De smid sloeg hem tegen de muur omhoog ;(

Deze week moet mijn huidige veulen voor het eerst. Ze geeft keurig voetjes, maar minutenlang gaat 'm echt niet worden. Mijn nieuwe hoefsmid drukte mij al op het hart dat de positieve geduldige ervaring belangrijker is dan een perfect bekapt hoefje. Hij zal de strijd niet aangaan en rustig blijven. Lukken nu 4 hoefjes niet, dan komt hij gewoon een keertje extra terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:24

Als mijn paard hem zou bijten zou hij van mij mogen meppen hoor. Ik had een paar maanden geleden een 3 jarige die nog niet lang ruin was, die beet overal in!! Maar dan meer vastpakken, niet gemeen ofzo. Als hij dan mijn smid bijt mag die hem best een tik geven.

Bij een angstig paard zou hij dat ook niet doen.

Oja, als mijn paard de smid trapt, moet de SMID hem een trap teruggeven.... ga ik niet doen, hij pakt mij toch niet? Als het zo in de kudde zou gaan zou het een grote warboel worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:27

Die soms nodige time-out voelt mijn bekapper zelf al heel goed aan, laat het been even los zodat m'n paard even d'r balans kan hervinden, en daarna weer verder.
Hij is dan ook een bekapper uit duizenden. Nooit een ongetogen woord tegen mijn paarden. Slaan komt in zijn woordenboek al helemaal niet voor.

Twiggy: mijn paarden staan ook los tijdens het bekappen. Heerlijk relaxed toch? ;)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:28

ik heb ook ooit een hoefsmid weggestuurd... deze sloeg mijn paard (terwijl deze kopschuw was) tegen zijn hoofd!!!
nou dan is het bij mij toedels!!!!

de hoefsmid die ik nu heb heeft mijn merrie 1 keer gecorrigeerd (lees met vlakke hand op kont geslagen) dit was omdat ze gericht naar hem sloeg.....
vond ik terecht.. voor de rest zal mijn hoefsmid NOOIT een paard slaan dan wel corrigeren...

heb ooit een paard gezien wat ook een trap in zijn buik had gehad van de smid... deze had een bloeding gekregen. darmen waren aan elkaar gaan kleven... paardje kon geen voedingsstoffen meer opnemen en ze hebben hem uiteindelijk in moeten laten slapen.... fijne hoefsmid heb je dan niet??

met een vijl slaan vind ik ook zeker not done!
maar ben het ook zeker eens met de stelling dat wij als eigenaren verantwoordelijk zijn voor het correct africhten van onze dieren en dat we dit niet aan de hoefsmid over moeten laten die eens in de 2 maanden komt.....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:34

Zo'n smid met losse handjes heeft een van onze dieren totaal angstig gemaakt voor bekappen/beslaan. (hij was bang voor de rook van het warme beslag... iets wat je als eigenaar niet kunt 'droogoefenen'.)
Daarna zijn we heel lang (met een andere smid) bezig geweest met heropvoeden van het dier...

Maarre, een smid heeft bij tijd en wijle ook heel wat te lijden (zwaar vak hoor) ... dus...
Goede corrigerende tik(ken) mag heus wel, maaar dus niet 'dom slaan'. :(