Met welke leeftijd is jou paard ingereden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alissaaa

Re: Met welke leeftijd is jou paard ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:43

Mijne (cruzado,andaxappaloosa) is pas op zijn 5e ingereden, deden ze met alle paarden daar op stal. Alleen de paarden die uit spanje overgekomen waren werden daar al ingereden..

Koffiefilter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:23

Mijn vorige KWPNer die werd ingereden op z'n 4,5e. :j

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:27

Mijn 2 merries zijn op de leeftijd 5 en 7 jaar zadelmak gemaakt. Daarvoor hebben ze koersen(draverij) gelopen, waarbij ze waarschijnlijk beide al op hun 2de jaar zijn beleerd.

Reankoeran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:55

3 jaar door mij.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:59

Die van mij was 3,5 toen we langzaam zijn begonnen en nu 4 jaar en drie maanden ben ik haar aan het doorrijden.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:06

Die van mij was (zover ik weet) 5 jaar toen hij ingereden werd. ;)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:15

Oudste Tinker is (op aanraden van DA i.v.m. patella luxatie wat opgelost moest worden door training) op net 3 jarige leeftijd ingereden. Zomer doorgereden, winter erna zo goed als op rust door gebrek aan tijd, snel donker en geen verlichting bij de bak en puberaal gedrag van paard :+ Pas vanaf 4 jarige leeftijd goed dressuurmatig doorgereden.
Jongste Tinker is nu 3 jaar en 4 maand en nog niet ingereden. Wel al beleerd voor de kar. Inrijden gaat dit najaar gebeuren. Er voor zorgen dat alle gangen en de rem er redelijk op zitten (stuur zit er al op ;) ) en dan de rest van de winter alleen maar koetsen met d'r en in het voorjaar weer verder onder het zadel trainen.
Mijn Shetlander is ingereden toen hij 4 jaar oud was.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:10

Ik heb mijn merrie op 4 jarige leeftijd ingereden

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:14

Die van mij was 4, heb hem niet zelf ingereden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:14

Op 4,5 jarige leeftijd pas.... Nadat hij gecastreerd was. Daarvóór scheen het niet te lukken vanwege zijn hengstengedrag.

Maar goed, je weet nooit zeker of het verhaal klopt. Je moet vertrouwen op wat de verkoper/ handelsstal jou vertelt. Het kan best zo zijn dat hij wél al eerder zadelmak was, maar dat men er gewoon niet mee overweg kon of dat er iets is gebeurd.

Hij was in ieder geval 6 weken zadelmak toen ik hem mee naar huis nam... Toen ik voor het eerst kwam kijken was hij nog onbeleerd. Ik heb hem door de verkoper zadelmak laten maken om te kunnen zien of het dier te vertrouwen was. Zoals ik al zei: toen was hij 4,5 jaar oud.

Simoon01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:03

Net als een mens is ieder paard uniek. Kijk naar je paard en signalen. Luister naar je eigen gevoel, neem de tijd en heb geduld.Stoppen op het moment dat het nog goed gaat met je oefening. Grondwerk is belangrijk! Succes en vooral...veel plezier!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:01

Simoon01 schreef:
Net als een mens is ieder paard uniek. Kijk naar je paard en signalen. Luister naar je eigen gevoel, neem de tijd en heb geduld.Stoppen op het moment dat het nog goed gaat met je oefening. Grondwerk is belangrijk! Succes en vooral...veel plezier!

Valt mee met dat 'uniek zijn' hoor.
Bij ieder mens sluit de fontanel op dezelfde leeftijd, zijn we volgroeid rond dezelfde leeftijd en doorlopen we bepaalde levensfasen op een bepaalde leeftijd.... dat kun je ook niet 'versnellen'.
Het KAN natuurlijk dus niet zo zijn dat PAARD A volgroeid is op z'n 3e, en dat PAARD B volgroeid is op z'n 6e.
Je moet je dus eerst verdiepen in de anatomie van het paard en de groei daarvan, dan weet je dat een paard pas belastbaar is rond z'n 5e/6e levensjaar.
Daarna moet je inderdaad blijven kijken wat het paard wel/niet aankan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:10

Ninx schreef:
Simoon01 schreef:

Valt mee met dat 'uniek zijn' hoor.
Bij ieder mens sluit de fontanel op dezelfde leeftijd, zijn we volgroeid rond dezelfde leeftijd en doorlopen we bepaalde levensfasen op een bepaalde leeftijd.... dat kun je ook niet 'versnellen'.
Het KAN natuurlijk dus niet zo zijn dat PAARD A volgroeid is op z'n 3e, en dat PAARD B volgroeid is op z'n 6e.
Je moet je dus eerst verdiepen in de anatomie van het paard en de groei daarvan, dan weet je dat een paard pas belastbaar is rond z'n 5e/6e levensjaar.
Daarna moet je inderdaad blijven kijken wat het paard wel/niet aankan.

Niet alleen de lichamelijke groei is van belang maar ook de geestelijke.
Ik heb ooit eens een (manege)paardje (draver x NRPS) meegemaakt die op 3 jarige leeftijd werd ingereden. Men was al 'laat' met hem door hem in de zomer in te rijden. Paardje liet echter alles zo vreselijk makkelijk over zich heen komen dat hij binnen een week van 'net uit de wei geplukt'/onbeleerd al los onder de man liep. Eigenaresse van de manege vond dat toch wel een beetje erg snel en gemakkelijk gaan en besloot om hem nog een tijdje de wei op te doen (want op dat moment pony's/paarden genoeg om in de lessen te lopen). Als gevolg van een fikse worminfectie van het paard zelf een tijdje later is dat wat langer geworden en is hij pas weer echt opgepakt toen hij bijna 4 jaar oud. Toen zat er ook gelijk een stuk meer leven in en wat meer puberaal protest maar was het wel duidelijk te zien dat hij er nu wel lol in had om aan het werk te mogen.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:16

Die van mij was 6 toen ze is ingereden, nu is ze 12

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:37

Anouk was 3 toen ik begon, met wennen aan het zadel en met 4 ben ik erop gegaan.

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:34

mijn pony is op zijn 4rde beleerd.
vorig jaar zomer dus.
ik heb hem daarintegn in de winter pas EGT doorgereden.

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:56

Zadelmak toen ze 4 jaar was, tijdlang niks mee gedaan, toen ze 4 jaar en 9 maanden was is er 3x iemand op gaan zitten, toen ze 4 jaar en 11 maanden was hebben wij haar gekocht en is ze verder ingereden. De mijne was dus bijna 5, maar ik vind 3.5 jaar ook een goede leeftijd. :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:07

mijn merrie was pas 16, maar die heeft eerst gekoers en daarna gefokt :P. en mijn hengst die was 2 dat ik begon. toen heeft ie eerst voor de sulky gelopen, en dat ie drie was ben ik begonnen met beleren. en nu hij 3,5 is begin ik met doorrijden.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:53

die van mij was 4 of 4 1/2 jaar geloof ik

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:08

Ik heb een dravertje, aangezien ze gekoerst heeft kan ik ervan uitgaan dat ze met 1,5/2 jaar al aan het werk was.
Daarentegen is daar niets meer aan te doen nu en heeft ze nu een relaxed leventje.

Mijn persoonlijke mening is ook tussen de 3 en 4 jaar, afhankelijk van het paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:10

Mijne is nog niet zadelmak, maar we willen met 3,5 beginnen met licht koetswerk en als ze 4/4,5 is mag er een zadeltje op :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:12

Mijn jonge paard was net zadelmak gemaakt toen ik hem kocht op zijn zesde, daarna heeft hij een paar maanden rust gehad en na de zomer heb ik hem weer opgepakt. Pas in maart van het jaar erop is hij doorgereden, toen was hij dus 7. :) Mijn andere paard komt uit Duitsland, ik weet niet sinds wanneer hij onder het zadel is.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:20

onze tinker gaat sraks voor de wagen (2 jaar) en als die bijna 3 is word ie beleerd.. (wil er verder geen negatief commentaar op)

LiekeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:20

Mijn paard komt van een handelaar, hij was 3 jaar toen we hem van hem kochten. Er had op dat moment drie keer iemand opgezeten en ik ben zelf meteen verder gereden...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:21

manonxxlove schreef:
onze tinker gaat sraks voor de wagen (2 jaar) en als die bijna 3 is word ie beleerd.. (wil er verder geen negatief commentaar op)

En met 10 mag ie naar de slacht? :D

kon het niet laten....