Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pas vanaf 4 jarige leeftijd goed dressuurmatig doorgereden.
) en dan de rest van de winter alleen maar koetsen met d'r en in het voorjaar weer verder onder het zadel trainen.Simoon01 schreef:Net als een mens is ieder paard uniek. Kijk naar je paard en signalen. Luister naar je eigen gevoel, neem de tijd en heb geduld.Stoppen op het moment dat het nog goed gaat met je oefening. Grondwerk is belangrijk! Succes en vooral...veel plezier!
Ninx schreef:Simoon01 schreef:Net als een mens is ieder paard uniek. Kijk naar je paard en signalen. Luister naar je eigen gevoel, neem de tijd en heb geduld.Stoppen op het moment dat het nog goed gaat met je oefening. Grondwerk is belangrijk! Succes en vooral...veel plezier!
Valt mee met dat 'uniek zijn' hoor.
Bij ieder mens sluit de fontanel op dezelfde leeftijd, zijn we volgroeid rond dezelfde leeftijd en doorlopen we bepaalde levensfasen op een bepaalde leeftijd.... dat kun je ook niet 'versnellen'.
Het KAN natuurlijk dus niet zo zijn dat PAARD A volgroeid is op z'n 3e, en dat PAARD B volgroeid is op z'n 6e.
Je moet je dus eerst verdiepen in de anatomie van het paard en de groei daarvan, dan weet je dat een paard pas belastbaar is rond z'n 5e/6e levensjaar.
Daarna moet je inderdaad blijven kijken wat het paard wel/niet aankan.
. en mijn hengst die was 2 dat ik begon. toen heeft ie eerst voor de sulky gelopen, en dat ie drie was ben ik begonnen met beleren. en nu hij 3,5 is begin ik met doorrijden.
Mijn andere paard komt uit Duitsland, ik weet niet sinds wanneer hij onder het zadel is.