Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

peultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:16

PattyOosten schreef:
Ik knip de lange plukken eruit. Tastharen mogen blijven zitten, manen knip ik en sokken ook. Die haren zitten daar niet voor niets.

de sokken zitten er ook niet voor niets, als je goed oplet, als het regent dan loopt de regen langs de sokken op de grond en gaat niet de kootholte in. dus als je pony/paard gevoelig is voor natte kootholte(mok) dan zeker niet eraf knippen. ik zeg dus niet dat de mok daardoor komt maar sommige pony's/paarden kunnen daar niet goed tegen en krijgen dus gevoelige kootholte.

ik doe verder ook niets aan de oren, tastharen sokken en manen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:39

peultje schreef:
PattyOosten schreef:
Ik knip de lange plukken eruit. Tastharen mogen blijven zitten, manen knip ik en sokken ook. Die haren zitten daar niet voor niets.

de sokken zitten er ook niet voor niets, als je goed oplet, als het regent dan loopt de regen langs de sokken op de grond en gaat niet de kootholte in. dus als je pony/paard gevoelig is voor natte kootholte(mok) dan zeker niet eraf knippen. ik zeg dus niet dat de mok daardoor komt maar sommige pony's/paarden kunnen daar niet goed tegen en krijgen dus gevoelige kootholte.

Nee, dat weet ik. Mijn paard is niet mokgevoelig, en ik knip alleen het ergste eraf, ik scheer het niet weg.

Tequilaatje

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:44

Ik knip alleen de ergste pluizen weg uit de oren, verder niet. Mijn paard is ook niet echt fan van scharen dus ik doe het niet te vaak, alleen als het echt heel erg wordt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:12

Ik laat het zelf allemaal mooi staan, hooguit een beetje het overtollige oorhaar (als je het dichtknijpt en het steekt er nog fel uit) een beetje inkorten, maar in het oor kom ik zeker niet (dat mag ik ook niet van mijn paard, en daar zal ze wel haar reden voor hebben ook). Tastharen daar blijf ik al helemaal vanaf. Ze heeft het niet voor niets gekregen. Het enige argument wat ik mij kan inbeelden waarom ik het beide volledig zou wegscheren is 'jamaar, ik/de jury vind het mooier staan', en dat vind ik persoonlijk geen argument. Dus als ze er echt hinder van zou hebben of niet als ik het wegdoe weet ik niet, maar ik geef het voordeel van de twijfel en laat het maar zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:46

Wat mij betreft mag het bij de wet verboden worden om tastharen te knippen en oren uit te scheren. Evenals het scheren van de staart.
Tastharen wegknippen is het zelfde als bij jou de vingers afknippen.

Ik knip hooguit de puimen eruit omdat daar toch altijd een klodder prut in blijft plakken en in de winter KNIP ik de sokken KORT zodat niet alle bagger erin blijft hangen. Ik knip het dus niet kaal!.

Hebben baardharen ook een functie(in de zomer)? Mijn fjord heeft altijd een sik die heb ik pas weggeknipt maar dat doe ik eigenlijk alleen voor een keuring .

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:20

@ cowgirl, als vingers afkinppen vind ik het lichtelijk overdreven. Fingers zijn geen haar. Ik zou het eerder vergelijken met wimpers.

Ik scheer de oortjes van mijn paard eens in de zoveel tijd. Ik deed het eigenlijk nooit. Ik heb niet het idee dat ze er last van heeft en ze doet ook helemaal niet vervelend bij het uitscheren. ze staat gewoon los zonder praam iemand die haar vasthoud of halster.
Verder heeft ze geen baard, de tast haren laat ik staan en de sokjes ook (heeft ze ook amper.)

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:23

Heel soms vouw ik ze inderdaad dubbel en haal dan de hele lange plukken weg met een schaar.
Voor de rest laat ik het zo het haar beschermt daar alleen maar.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:23

peultje schreef:
PattyOosten schreef:

Ik ken paarden die JUIST mok hebben gekregen, omdat hun sokken te lang nat bleven ;)
Vooral als de bak modderig is, kun je met lange sokken problemen krijgen.

Overigens scheer ik helemaal niets aan mijn paard.
Als ik iets doe, dan is het met een schaar, en dan knip ik alleen het ergste weg.
Sokken knip ik dus, om mijn bovenstaande reden.
Oren knip ik de lange plukken eruit. (1 keer iets te veel geknipt, paardje was niet blij, vond de wind in haar flappers maar niets. heb enkele dagen met een vliegenkap op gereden.)
Baard en tastharen laat ik over het algemeen zitten, mits ze niet te lang worden, dan knip ik er een stukje af, maar ik laat altijd nog minimaal een cm of 2/3 zitten. Maar over het algemeen knip ik daar weinig aan.

Staart knip ik alleen het puntje van. Verder laat ik die zoals hij is.
Manen trek ik wel, want te lange manen staat erg armoedig bij mijn paard. (overigens trek ik die niet meer, maar doe ik ze snijden)

Heel kort scheren ben ik dus wel tegen, dan heb je alleen maar meer kans op huid irritaties.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:18

Huh?! Waarom zou iemand een paard zijn bescherming weghalen, dat vindt ik behoorlijk zielig. Oren van een paard zijn er om ervoor te zorgen dat er geen beestjes en vuil in de oren vliegen etc. als men dat weghaald gaat het vaak irriteren! Bovendien, iedere paardenliefhebber vindt "paarden' opzich (dus het dier opzich) toch mooie beesten? Waarom zou je daar dan aan gaan prutsen? Ik vindt geknipte oren ook niet mooi staan en vindt de meeste paarden met geknipte oren net barbiepoppen _O-

Maar ieder moet het natuurlijk zelf weten, dit is gewoon mijn mening, ik zou het nooit doen en ook zeker geen tastharen weghalen, waar denk je dat die voor ontwikkeld zijn?? beetje }:0

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:25

Nee ik doe er helemaal niks mee, hij mag zijn baard, oorhaar, tastharen allemaal lekker houden. Zijn sokken borstel ik soms uit en die check ik regelmatig of de huid nog goed voelt eronder zeg maar (tis een Fries). Zijn oorharen hebben we 1x bijgeknipt, maar dat was omdat hij in de bagger had liggen rollen en er dus aan zo'n langere pluk een stuk modder hing, maar daarna niks meer mee gedaan, dus hij heeft een heel schattig pluimpje uit beide oren staken.
Zijn tastharen zijn voor mij heilig, daar moet iedereen met zijn pootjes vanaf blijven. Hij is zo geboren dus waarom zou ik dat eraf willen hebben, vind het overigens ontzettend lelijk als een paard van die stekelige stoppels op zijn neusje heeft. Mijn paardje heeft een heerlijk zacht neusje met lange tastharen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:30

Het is hier verboden oren uit de scheren en voelharen weg te knippen, ook niet voor wedstrijden. Nee, ik doe het dus niet

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:24

Ik knip en scheer het niet, want ik ben bang dat ze dan last krijgt van insecten.
Door het haar in de oren komen er niet zo snel insecten in ;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:28

Ik laat het allemaal zitten, net als tastharen e.d.
Het is een paard, lekker paard laten ipv die rariteiten

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:31

Ik knip de haren langs de rand van de oren weg. En een klein beetje lang haar in de oren. Het meeste laat ik zitten.
De tastharen maak ik wel korter, maar laat ik ook een groot gedeelte van zitten.
Verder scheer ik zijn benen wel, en in de winter scheer ik hem helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:31

ik knip ook alleen de pluisjes uit zijn oren. tast haren laat ik allemaal mooi zitten (soms knip ik ze wel een klein stukje bij maar dat is altijd heeel erg weinig) alleen de lokjes onder de kogel knip ik weg. en de manen knip ik bij net als de staart.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:34

NIet altijd maar ik knip ze wel eens uit en de randjes...

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:36

Ik ons gaan ook gewoon de ergste klitten eruit. Tastharen worden nooit weggeknipt. En tuurlijk zegt je paard er niks van als je het wel doet, hij kan immers niet praten.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:37

Ik kom er met geen vinger aan :) Ook niet aan zijn baard, staart, sokken en snorharen, zit er toch niet zomaar?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:40

IkbenMarije schreef:
Ik kom er met geen vinger aan :) Ook niet aan zijn baard, staart, sokken en snorharen, zit er toch niet zomaar?

Idem.

Mijn paard mag lekker paard zijn.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:31

Ik knip de lange uitstekende plukken af, maar scheer ze niet uit.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:33

Ik knip en scheer zo min mogelijk, zeker aan het hoofd. De haren zitten er niet voor niks denk ik maar.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:35

Ik knip de uitstekende plukken weg, en voorderest niet scheren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:13

Weet iemand eigenlijk waar de baard voor dient? Die brand ik namelijk altijd keurig helemaal weg voor de keuring, omdat het netter staat, en omdat ik me echt niets voor kan stellen waar ze een baard voor nodig zou kunnen hebben vind ik het ook niet zielig.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:14

Ik weet niet waar het voor is, maar heb wel eens paarden gezien met zo'n afgebrande baard maar dat vond ik echt geen gezicht.
Ik vind het altijd zo schattig als je bijvoorbeeld een tinker ziet met zo'n hele lange baard, geweldig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:24

Ik heb voor de onderste optie gekozen. Een paard moet paard blijven en daarbij hebben de haren in de oren een functie, die je dus niet weg moet nemen voor ''het mooie''. Ik vind het ook niet eens mooi. Net zoals het bijscheren van de staartharen. :)