Koudbloed als eerste paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:25

foute uitspraak? misschien niet misschien is dat wel de reden waarop mijn mening is gebasseerd.
Misschien als ik andere voorbeelden had gehad dat ik er anders over had gedacht :o . Neemt
trouwens niet weg dat ik koudbloeden hartstikke leuk vind hoor :+

Wesseltje

Re: Koudbloed als eerste paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:27

Geen foute uitspraak, een gevaarlijke :D
En uiteraard gebasseerd op jou persoonlijke ervaring.
Mijn ervaring is gelukkig anders :) daarom is mijn persoonlijke mening dan ook dat je het niet moet af laten hangen van wel of geen koud of warmbloed, maar op het paard (karakter zelf).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:46

Bij ons op de manege staan bijna alleen warmbloeden trouwens. Tussen de paarden sowieso. Tussen de pony's staan twee koudbloeden; een haf en een kruising. De rest allemaal rustige warmbloeden, simpelweg omdat de meeste koudbloeden te slim en eigenwijs zijn voor de beginners.

Maar nu ben ik wel eens benieuwd hoe dat op andere maneges is.. Zijn er bij jullie veel koudbloeden die beginners lessen rijden?

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:51

Ben het hier niet mee eens, mijn eerste rijpony was een fjord, jawel een 3 jarige, zo'n sufferd als maar kan, kon er bij wijze van, ondersteboven op rijden.. Veel rij ervaring, geen ervaring met inrijden, ingereden met hulp.

Er zijn ook warmbloed paarden die eigenwijs zijn, een eigen wil hebben..

Hangt er maar vanaf hoe het paard is opgevoed. Met mijn allereerste paardje, een hengst veulentje.. vloog ik eerst over de weg en toen hij 1,5 was liep ik gewoon met hem langs de autoweg, tractoren etc..

Je moet eerst nagaan hoe een paard in elkaar steekt, of dit nu een koud of warmbloed is dat maakt voor mij niks uit. Dat koudbloeden bekend staan om hun grappen dat klopt, maar een warmbloed kan net zo erg of erger zijn..

Als je een fjord, haflinger of tinker te gek vind, dan moet je zo'n paardje gewoon als eerste paard kopen!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:02

Shattered schreef:
Wat een kultopic, heb je ooit zelf een koudbloed gehad? ..

Idd.

Ik heb zelf als 1ste paard een koudbloed, heb er totaal geen problemen mee net als mijn 2de koudbloedje. Ziijn allebei schatten van dieren.

ik lees hier op bokt eigenlijk alleen maar warmbloedpaarden waarmee het misgaat niet met koudbloeden.
En ongeacht warm of koudbloedig consequent moet je altijd zijn ;)

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:06

Je kunt je beter af vragen wiens schuld het is dat het fout gaat, het paard zn schuld of die van de eigenaar?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:07

dat is in 99% van de gevallen de eigenaar

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:10

IndianLady schreef:
dat is in 99% van de gevallen de eigenaar

Jij mag door naar de volgende ronde!!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:11

*\o/*

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:01

randie schreef:
Ik heb zelf geen koudbloed gehad wel gereden voor iemand anders ;). Dus ik weet wel waarover ik het heb want dit was absoluut geen gemakkelijk jongen.

Dus is elke koudbloed zo? :roll: Kom op zeg..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:05

a horse is what you make it... Onafhankelijk van het ras, in elk ras zitten dappere brave dodo's
en springende stoute springkevers.

Wel vaak zo, dat mensen met ernstige sportambities niet zo gauw een koudbloed kiezen.
En mensen met vooral recreatieve behoeften misschien juist weer wel.
Ach ieder zijn ding.
Koudbloed typisch beginnerspaard? hmm ligt aan het paard...

Mijn 1e paard.. een fjorden merrie.. (is mijn 1e en enigste paard, tot nu toe)
Daarvoor had ik verzorgpaard arabier hengstje 3 jaar gereden en verzorgd,
hoezo v. ene naar andere uiterste.. En hoezo uitersten....

Beiden hebben hun charmes, en zijn gelijk en toch verschillend.
Beiden hun streken, zo gelijk en ook verschillend.

Overigens wat voeren betreft, ook daar, wat je ermee doet bepaald wat je het voert...
Op stal kreeg de mijne altijd kuil zoveel ze op kon en minstens 3 kg krachtvoer.
Staat nu 24/7 op de wei en krijgt bijgevoerd ca. 1 a 2 kilo afh. van de arbeid.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 02:03

Geen enkel paard hoort thuis bij een beginner die van toeten noch blazen weet, koudbloed of warmbloed.

Koudbloeden vind ik vaak "geniepiger" dan warmbloeden. De meeste warmbloeden die ik ken gaan als ze het ergens niet mee eens zijn gewoon steigeren of flink bokken, of er gewoon vandoor en hebben hun punt gemaakt. De koudbloeden die ik ken (althans, de meesten), zijn te lui om echt te gaan steigeren of een complete boksessie te gaan houden, maar springen gewoon plotseling opzij, naar voren of juist naar achteren of gaat gewoon zitten en voila, onervaren ruiter ligt weer in het zand en paardlief houdt dat ook rustig een uur lang vol. Af en toe een flink onverwachte beweging en klaar. Ze hebben allemaal hun eigen assortiment aan grappen en grollen om een ruiter het leven zuur te maken, en welke ze precies uit de kast trekken is van paard tot paard verschillend en ook van ruiter tot ruiter. Maar dat er niet zoveel rechtop staande koudbloeden zijn zegt niet dat ze rustig of braaf zijn en nooit schrikken, of dat je er niet af kan vallen. Mijn Fjord geeft trouwens een fraaie dansshow weg als er een landbouwvoertuig wil passeren, en heeft inmiddels geleerd zo op mij te vertrouwen (of beter gezegd: Op een doortastende en vertrouwde ruiter op haar rug, niet perse ik) dat ze niet meer in uitgestrekte galop terug naar huis vliegt. En daarmee is meteen onderuit gehaald dat Fjorden niet kunnen strekken: Dat kunnen ze prima. Als het ze uitkomt :)

Een paard is gewoon een individu. Bepaalde eigenschappen komen bij het ene ras meer voor dan bij het andere, maar een Fjord of Haf of Tink is niet bepaald per definitie bomproof en een KWPN'er hoeft geen zenuwpees te zijn, zelfs een Jazz x Gibraldi zoals eerder aangehaald KAN een doodbraaf beest zijn dat voor de duvel niet bang is. (voorbeeld bij ons op stal te vinden. Is het koelste en droogste paard van stal). Veel hangt immers ook af van opvoeding.

p.s. Ik heb een Fjord, op stal is ongeveer de helft warmbloed en de helft koudbloed en de hete warmbloeden lijken eerder koelbloedig gedrag over te nemen van de koudbloeden dan andersom. Ik zeg wel LIJKEN, want de groep is te klein om dat met zekerheid te zeggen en de opvoeding laat ik voor het gemak even buiten beschouwing. Hoewel dat zeker ook een enorme factor is, en een stal waar de meeste neuzen dezelfde kant op staan is zeker ook een pre.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 02:14

Shattered schreef:

Was ook mijn 1e gedachte.. :=

Ik zet liever een beginner op mn tinker dan mn paard.

Zoals Mick75 zegt, veel paarden die het ergens niet mee eens zijn gaan lekker steigeren of beetje bokken, en het klinkt stom, maar idd, mijn tinker is te lui om te gaan zitten bokken/steigeren.

Het ligt gewoon aan het karakter, maar ja, koudbloeden zijn toch koelbloediger als warmbloeden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 02:15

IndianLady schreef:
Shattered schreef:

Idd.

Ik heb zelf als 1ste paard een koudbloed, heb er totaal geen problemen mee net als mijn 2de koudbloedje. Ziijn allebei schatten van dieren.

ik lees hier op bokt eigenlijk alleen maar warmbloedpaarden waarmee het misgaat niet met koudbloeden.
En ongeacht warm of koudbloedig consequent moet je altijd zijn ;)

Niks aan toe te voegen! _/-\o_

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 05:01

Ik ben het wel met de tS eens hoor, vooral de omschrijving van het karakter. Je moet wel best stevig in je schoenen staan tegenover zo´n kolossaal paard, dat dan vaak ook nog eens een stevig willetje meebrengt. Maar toch vind ik een koudbloed wel geschikter als beginnerspaard dan bv een volbloed. Niet omdat ze altijd zo rustig zijn met rijden, ... want dat zijn ze heel vaak dus NIET, maar over het algemeen zijn ze toch wel wat makkelijker in veel dingen, gaan er toch niet zomaar vandoor en hun topsnelheid en uithoudingsvermogen ligt toch lager, er gebeuren dan wat minder snel ongelukken.

Ik heb zelf een koudbloed die gezegend is met een bijzonder sterke wil en een harde kop. En de opvoeding is lang niet altijd vlekkeloos verlopen. Toch zou ik haar NU best aan een beginneling toe durven vertrouwen als die persoon maar wel het juiste karakter ervoor heeft om haar terecht te wijzen op een consequente maar vriendelijke manier. Ik zet er met buitenritjes ook rustig een beginner op, dat is echt geen probleem.

En bv in het bos, ik heb dus ook een Arabiertje. Nou als die er eens vandoor gaat ben je echt een heleboel kilometers verder voordat die weer normaal kan doen. En in die tijd kan er van alles gebeuren. En als mijn Belg al eens een sprintje trekt omdat ze niet wil luisteren dan is de benzine al heel snel op hoor. En dat is toch een stuk veiliger.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:48

Citaat:
Als je een fjord, haflinger of tinker te gek vind, dan moet je zo'n paardje gewoon als eerste paard kopen!!

Natuurlijk als dat je motivatie is om een haf, tink of fjord te kopen wel..Niet als de motivatie is een gemakkelijk
paard :). Maar goed ik vind dat hier mensen wel heel erg fel reageren := , wat ik hier verkondig is mijn mening en ik
vraag om mening van anderen. Wat helemaal niet wil zeggen dat mijn mening onzin of kul is ( dat zeg ik ook niet over
jullie mening ), maar zo kijk ik er gewoon tegen aan..:)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:42

Mijn ponytje was een koudbloed (Welsh Cob X Fries) maar die was dood maar dan ook doodbraaf. Deugenietje maar echt wel te vertrouwen, kleinste kind reed er mee weg. Denk dat het veelal aan de opvoeding van de pony in kwestie ligt. Niet iedere fjord is per definitie drammerig en sterk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:57

@oakland1990: was dat echt een koudbloed?
een fries is iig geen koudbloed, dat zijn barokke paarden, en ook een welsh cob is een twijfelgevalletje(al vind ik ze wel redelijk koudbloed)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:17

Fries vind ik ook geen koudbloeden :n

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:19

MelanieB schreef:
Fries vind ik ook geen koudbloeden :n

Maar barokke paarden staan ook wel bekend als meer betrouwbaar als gemiddelde warmbloed.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:21

We hebben het hier over de discussie Warmbloed/Koubloed/Volbloed... := :+

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:22

MelanieB schreef:
We hebben het hier over de discussie Warmbloed/Koubloed/Volbloed... := :+

Weet ik, maar het komt toch ter sprake.
Mag daar dan niets over gezegd worden? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:33

Friezen zijn van oorsprong, vanuit de middeleeuwen, warmbloeden. In de 19e en 20e eeuw zijn ze overal gekruist met zware koudbloeden, omdat ze werden gebruikt om op het land te werken.
En weer een beetje later, toen de friezen bijna waren uitgestorven, zijn ze hen weer gaan kruisen met warmbloeden en barokke rassen als andalusiërs, om de 'originele' fries weer terug te krijgen.
Uiteindelijk zijn het dus eigenlijk gewoon kruisingen tussen warmbloeden en koudbloeden :+

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:39

Mijn eerste 2 pony's waren allebei koudbloeden, dat waren de liefste paardjes die ik ooit heb gehad. Je kon er alles mee doen, kon iedereen erop zetten etc. Bij mijn warmbloedpaarden kan ik echt geen klein kind opzetten, ik vind koudbloeden juist geschikt als eerste paard :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:45

De warmbloeden op de manege's hier in de buurt zijn zo sloom.. die lopen nog hun rondje als er niemand op zou zitten :+
Ik weet nog dat wij vroeger in de lessen spelletjes deden, estafette, tikkertje, op het paard staan, achterstevoren zitten.. Die dieren vonden niks meer raar of eng!

Op mijn tinker kan ik trouwens ook prima een beginner zetten. Zo lang die maar rustig wil stappen en niet te veel vraagt.. Maar zou ik er een gevorderde op zetten, of een ruwe beginner, dan gaat die gegarandeerd zandhappen :+
Zo heeft mijn ex-instructrice een tijdje geleden erop gezeten.. dat was de enige keer dat ie ooit heeft gesteigerd :=

Bij een warmbloed kun je trouwens bijna alles wel oplossen door hem voorwaarts te houden.. Bij een koudbloed niet, die gaat dwars door het hek/veld/slootje heen
*uit ervaring* :Y)