Hoe krijgt dit paard weer vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Re: Hoe krijgt dit paard weer vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:38

Denk dat die keuring inderdaad doorgaat..

Gisteravond stond ze weer even in stal voor een handje brokjes en een aai, maar ze bleef eigenlijk de hele tijd bij me plakken, mocht haar de gehele tijd aaien, overal, zelfs op haar hoofd en op de halsterplekken. Ben maar 1 x over de halsterplekken geweest, en toen vond ik het goed. Ben toen even in de voerbak gaan zitten in de stal, en had een hoofdborsteltje bij de hand (wilde trouwens niet haar hoofd borstelen). Toen kwam ze er weer aan, heb haar een beetje op de kroelplekjes geborsteld, en toen mocht ze weer de weide in. Ben wel heel trots op haar, ze vertrouwt me eigenlijk steeds meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:39

ik denk dat je beter je oom kunt sederen....

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:40

geerke schreef:
ik denk dat je beter je oom kunt sederen....

Sorry, dat woord ken ik niet :o ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:42

Ja, het is heel jammer dat het moet, vooral ook omdat die oom ook lijkt in te zien dat het niet zo'n slim plan is, die keuring. Helemaal als je leest wat TS nu al met het paard kan, kan ze straks weer fijn opnieuw beginnen :( Maar ja, het is nou eenmaal niet haar paard.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:43

Ben wel heel blij dat jullie het een beetje snappen vanuit mijn schoenen! Ik ga wel mee met de keuring, wil er me zelf zo weinig mogelijk bij betrekken. Wil gewoon kijken hoe het paard overal op reageert, zodat ik daar later hopelijk wat mee kan..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:45

Het lijkt er inderdaad op dat je tegen die keuring niks kunt doen, hoe bezopen het hele idee ervan ook is. Goed van je dat je toch mee gaat, lijkt me erg moeilijk. Maar inderdaad, als je weet wat de schade is weet je ook weer waar je met dat paard moet beginnen :(:)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:50

Vind het ook wel moeilijk, als paarden is konden praten.. Ik probeer me wel zoveel mogelijk te verdiepen in wat het paard voelt en denkt, maar zeker weten doe je het nooit.

Zou ook niet weten wat het paard ineens gaat voelen als die weet dat ik mee ben.. Wel heel lastig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:53

Dat weet ik ook niet... kan zijn dat ze er wat aan heeft omdat ze jou kent en vertrouwt. Maar is dan later thuis dat vertrouwen niet weer helemaal weg omdat je mee was naar de keuring? :+ Ligt er denk ik ook een beetje aan hoe dramatisch die keuring gaat verlopen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:54

Ik weet het niet, zal het der vanmiddag is vragen :+ .

Nouja we zien wel. We moeten gewoon hopen dat het paard op zo'n plaatsing komt dat het niet weer naar de keuring hoeft.

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:45

eerst aaien en met het halster in de omgang bezig zijn zodat die ziet dat je het goed bedoeld allemaal..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:03

Kim14 schreef:
Heb eigenlijk geen idee! Ik heb wel van dat spul thuis, van die druppeltjes. Was voor mijn haflinger die zich altijd enorm zat op te stressen, maar daar zijn we via homeopatie achter gekomen wat het dan was.
Pff hoe heet dat spul, geel kartonnetje er omheem. Hmmm, Rescue Remedy (als ik het goed spel).

Geen idee of het mag..

Ook geen flauw idee. Morgen even stamboek bellen?

Test de rescue trouwens voordat je naar de keuring gaat. Er is een klein percentage dat er of niet op reageerd, of juist doordraait.

Alisha_Auke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:45

ik heb dit zelf ook een beetje meegemaakt maar niet zo erg.
ik heb het met rijden gehad niemand mocht er op behalve ik.. maar nu even naar jou..
ik heb al mijn hele leven paarden en mijn moeder heeft er ook heel veel verstand van.
mijn oom heeft hetzelfde probleem gehad maar dan niet met dat halster maar was gewoon mishandeld.
als hij niet naar je toe wilt komen of als jij er niet naartoe kan komen omdat hij dan weg rent.
moet je jezelf interessant maken ga vakk bij hem kijken en ga in het begin gewoon zitten in het land. je zult zien dat hij al wat meer interese in je zult krijgen. als hij iets meer aandacht aan je schenkt probeer dan een stap verder te gaan. loop een beetje rond in de wei gewoon aleen lopen. of doe een beetje biks in een emmer en zet dat 4 meter verder op en ga een stuk verdere zitten. het kan een hele tijd duren voordat hij weer wat vertrouwen in je krijgt.
het kan ook helepen als je de jaarling aandagt geeft, en geen aandagt aan het bange paard schenkt. zorg dat de jaarling je vertrouwd zodat het bange paard weet at je niks doet. als hij uiteidelijk aan jou gewend is kan je hem rustig poetsen. en laat hem ook zien dat hij helemaal niet bang voor het halster hoefd te zijn. dus probeer stukje voor stukje het halster om te doen en ga gewoon een stukje lopen met hem dan gaat hij je ook meer vertrouwen. als hij nog steeds bang is voor andere mensen laat hem daar dan veel in contact mee komen. laat hem zo vaak mogelijk aanraken door andere wel rustig want anders kan hij daar weer heel erg op reageren.
ik hoop dat je hier wat aan heb.?

heel veel sucses, en geef de hoop niet op als je doorgaat komt het altijd goed.

mvg. alisha.

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:54

kun je haar niet als je het halster meeneemt en haar gaat aaien en kroelen etc. even aan het halster laten ruiken en weer aaien kroelen ect. en dan om haar neus hangen en der weer af halen aaien kroelen ect. en dan steeds verder?
Kan dat niet?

veel succes :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:14

femmiel2 schreef:
kun je haar niet als je het halster meeneemt en haar gaat aaien en kroelen etc. even aan het halster laten ruiken en weer aaien kroelen ect. en dan om haar neus hangen en der weer af halen aaien kroelen ect. en dan steeds verder?
Kan dat niet?

veel succes :D

Als het paard bang reageert, en je hem aait (om hem gerust te stellen, zo redeneren mensen) beloon je het angstige gedrag. Paard zal dus de volgende keer weer angstig reageren, want hij heeft geleerd dat hij ervoor wordt beloond. Daarnaast WIL je een paard helemaal niet met aaien geruststellen, daarmee geef je aan dat er iets is om je druk over te maken en een halster is juist de doodnormaalste zaak van de wereld. En nog wat: wanneer mijn paard echt angstig is dringt geaai helemaal niet eens tot hem door...

TS, veel sterkte morgen...

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:11

Oké dat hebben we overleefd.

Paard was hartstikke lief, als ik erbij was. Anders totaal niet.
Ze is opgenomen in het stamboek en sterwaardig verklaard, dus ze zal binnekort alweer naar de keuring moeten, daar worden de stermerries geplaatst.

Kheb nog een foto van hoe rustig madame was; Afbeelding

De volgende dag kon ik trouwens gewoon weer bij haar komen, en was ze net zo als anders..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:50

Fijn dat het goed met haar is gegaan! Misschien is het een optie om toch weer een goed passend halster om te laten..? Er is nu toch dagelijks zicht op dit paard of niet? Je voorkomt stress als je niet hoeft te vangen.. Of je moet veel gaan oefenen met het paard naar je toe laten komen. Gewoon in het weiland iets anders gaan doen.. dan worden ze meestal vanzelf wel nieuwsgierig en komen ze even kijken.. Als ze dan komt dan geef je d'r elke keer een beloning. (beste beloning voor een paard gaat nog altijd door de maag) Verder nog niet te veel van d'r willen. Gewoon even aaien, snoepje geven, zachtjes praten.. klaar. Dan weer eens een keertje in de wei borstelen. Veel afwisselen en er vooral voor zorgen dat het voor haar leuk is om naar jou toe te komen en bij je te zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:22

Hee, wat fijn dat 't zo goed ging! Ze ziet er relaxed uit, had je die druppeltjes nog geprobeerd? Dat halster ziet er best zwaar uit, gelukkig was jij er bij. Nou maar hopen dat het de volgende keer ook zo goed gaat :)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:50

Nee ze heeft helemaal niks gehad, Het halster was eigenlijk helemaal geen probleem met omdoen, heb het wel zelf gedaan, maar geen last mee gehad :)