Problemn bij jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:25

Lord_Ik schreef:
FriesWytske schreef:
Laat een jong dier aub met rust de eerste jaren. Hem/haar alleen in handen nemen als de hoefsmid komt of de dierenarts. En verder alleen zo nu en dan een aai over de bol geven. Ze moeten na hun derde jaar al genoeg aan het werk. Het opvoeden moet je aan de groep overlaten waar die in staat.

Hier ben ik het dus echt niet mee eens he...
Als je een veulen of jaarling veel in de hand neemt issie niet anders gewend en krijgen ze veel minder te verduren in 1x als ze oud genoeg zijn om bereden te worden ...
Anders krijgen ze als het ware een cultuurshock.
Dat ze (ook) opgevoed moeten worden door andere paarden en je best niet klooit is wel een feit ... jong geleerd ...
en oh ja,, elk paard heeft in mijn ogen tijd nodig om paard te zijn, niet enkel veulens ... :P

Daarom ben ik ook niet voor t pats-boem-zadel erop.
Er bestaat ook nog zoiets als grondwerken :) Mijn paardje heeft ook in de kudde gelopen tot ze oud genoeg was om dr plekje op stal te krijgen.
Ik pak haar minimaal eens per week. Is soms ook even genoeg als ze veel te verwerken heeft.
Waar ik gewoon mee wil zeggen dat het meer dan natuurlijk is om n paard lekker te laten opgroeien in de kudde en vervolgens mee kunt gaan trainen op zo'n manier dat t paard voor je door t vuur wil gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Problemn bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:42

Ik vind het toch wel fijn als een jaarling even normaal vast kan staan, een pootje op kan beuren bij de smid en je hem normaal kan leiden. Dat stamp ik er vanaf veulen al in. En als ze als jaarling ineens het idee krijgen dat luisteren niet nodig is zet ik ze heel snel even op hun plek. Maaaaaar ik ben er ook absoluut niet bang voor en nogal rechtlijnig en dus duidelijk in de aanpak.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:24

Goldie schreef:
Buiten zetten in de opfok niks mee doen, en er over 2 jaar weer eens wat mee doen. Onhandelbare en gevaarlijke paarden die worden ingeslapen zijn ook vaak de exemplaren die te vroeg te vaak in handen van mensen zijn geweest.

of net helemaal niet. Ik ben nog altijd van mening dat een paard idd in groep hoort, desnoods een iets kleiner groepje, dag en nacht buiten, en niet teveel mee doen, maar niks mee doen is onzin. Ik snap nog altijd niet dat mensen niet snappen hoe 'traumatisch' het is voor een paard dat niks kent, en plots verzorging nodig heeft, elke dag meerdere keren gepakt te moeten worden, behandelt te moeten worden. Dagen zijn ze van streek, vaak agressief, logisch ze kennen niks en moeten dan ook van niets weten. dus even poetsen, voetjes vastnemen, stukje stappen is helemaal niks mis mee vindt ik, dat ze een keer wat om de benen krijgen ook niet, je zou maar moeten het ongeluk hebben plots een verband om te moeten doen, heel leuk bij een 3 jarige die nooit in de hand geweest is en waar je in de verste verte zelfs niet in de buurt van zn benen komt. Ze moeten zeker jong paard kunnen zijn, maar een kleine basis is toch niet slecht vind ik. ik heb zelf een jaarling dus weet waarover ik spreek, heb meerdere paarden opgeleerd, dus ook daar de nodige ervaring in. Mijn jaarling komt geregeld in de hand, soms een keer een weekje niet, soms meerdere keren per week. Veel doen we niet, eens poetsen, stukje stappen, leren stilstaan, meedraven,... Ze is dan ook nergens bang van, ik kan haar beentjes zonder moeten aanraken, vastpakken, hoefjes doen voor en achter,... dierenarts is geen probleem, hoefsmid al helemaal niet. Buiten schrikt ze amper ergens van. je hebt nu eenmaal verschillende paarden, de ene heeft iets meer oefening nodig dan de andere.
@ ts: bijten ligt een beetje aan de leeftijd ook, ze leren het natuurlijk in de groep, met spelen en moeten vaak even duidelijk gemaakt worden wanneer het wel en niet kan. corrigeer hem gewoon door een tikje op de neus te geven. rustig aan doen met het poetsen, begin met de delen waar hij geen last heeft, per keer kun je altijd een stukje bijnemen, niet veel, gebruik een zachte borstels, jonge paarden zijn vaak wat kriebelig als je een hardere borstel neemt. met de beentjes ook, begin met de elleboog aanraken en ga over weken verder tot je helemaal tot de onderkant kan komen. Gewoon geduld hebben en duidelijk zijn. heft hij zn been op, zeg duidelijk nee en wacht tot hij hem terug neerzet. achterbeentjes zou ik nog niet teveel aan denken, begin eerst met het voorbeen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:28

Lord_Ik schreef:
Als je een veulen of jaarling veel in de hand neemt issie niet anders gewend en krijgen ze veel minder te verduren in 1x als ze oud genoeg zijn om bereden te worden ...
Dat ze (ook) opgevoed moeten worden door andere paarden en je best niet klooit is wel een feit ... jong geleerd ...
en oh ja,, elk paard heeft in mijn ogen tijd nodig om paard te zijn, niet enkel veulens ... :P

Die van mij hebben anders nooit geen problemen gegeven tegen de tijd dat ze beleerd konden worden. En dat waren ze ook in een mum van tijd. En dat deden we dan ook nog lekker rustig. Niet van hup er moet een zadel en hoofdstel op. Nee, dat deden we in vertrouwen naar het paard toe.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:07

LiVetime schreef:
Lord_Ik schreef:

Daarom ben ik ook niet voor t pats-boem-zadel erop.
Er bestaat ook nog zoiets als grondwerken :) Mijn paardje heeft ook in de kudde gelopen tot ze oud genoeg was om dr plekje op stal te krijgen.
Ik pak haar minimaal eens per week. Is soms ook even genoeg als ze veel te verwerken heeft.
Waar ik gewoon mee wil zeggen dat het meer dan natuurlijk is om n paard lekker te laten opgroeien in de kudde en vervolgens mee kunt gaan trainen op zo'n manier dat t paard voor je door t vuur wil gaan.

Hoort iedereen sowiesow te doen, maar desondanks blijft het een hele aanpassing. Waarom moet een paard eerst leren in volledige vrijheid te leven als dat 3 of 4 jaar later weer afgenomen wordt? Waarom kan een veulen niet leren én in de hand te zijn én paard te zijn tegelijk? Naar mijn weten is dat toch wat ie de rest van zijn leven ook gaat moeten doen :P.
En nee, in mijn ogen hoort een veulen ook niet elke dag in de hand genomen te worden om 'in de hand' te zijn :P een paar x per week tot een paar x per maand een borstelbeurt terwijl ie stilstaat of een wandelingetje tot gewoon een krabbeurt is meer dan voldoende.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:12

Hoezo is het patsboem af als een paard 3 of 4 is?
Zadelmak maken kan ook gewoon naast fijn in de weide staan met andere paarden. :)

Een dergelijk argument snap ik nooit helemaal.

Ponytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:12

ja, je moet ze lekker laten genieten van hun jeugd ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:17

vorame schreef:
Zadelmak maken kan ook gewoon naast fijn in de weide staan met andere paarden. :)

Ik snap eerder niet waarom iedereen ervoor is ze voor hun 3 of 4 'met rust op de wei' te laten. Al helemaal niet als ze daarna 'op stal' komen.
"Kindjes in afrika" zijn ook niet ongelukkig als ze van niet beter weten :P. Als ze wel van beter weten ...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:19

Zo kunnen ze lekker groeien en ravotten, zonder dat ze elke keer weer uit de kudde worden getrokken. Omdat de baas zonodig denkt dat ie er vanalles mee moet doen. Want anders zou die als 3 of 4 jarige wel eens te sterk zijn. En niet willen luisteren. Wat helemaal het geval niet is.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:24

FriesWytske schreef:
Zo kunnen ze lekker groeien en ravotten, zonder dat ze elke keer weer uit de kudde worden getrokken. Omdat de baas zonodig denkt dat ie er vanalles mee moet doen. Want anders zou die als 3 of 4 jarige wel eens te sterk zijn. En niet willen luisteren. Wat helemaal het geval niet is.

Valt te zien wie die baas en wie dat beestje is :P als de 'opvoeding' het groeien en ravotten in de weg staat is er wat mis in mijn ogen, altijd, al is dat paard 20. En 'vanalles doen' ... ik geloof niet dat er iemand is die dag in dag uit uren en uren met een veulen bezig gaat zijn hoor, en dat moet ook niet steeds werken zijn toch? Als ik m'n tweejarige verzorgfjord een emmertje slobber geef, waar ze met 'r neus nauwelijks aan kan (smal emmertje), amuseert ze zich het volgende halfuur ook geweldig 'in de hand' (want ze staat dan wel vast en dat dan tussen borstelen/hoeven krabben door).

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:26

Lord_Ik schreef:
vorame schreef:

Ik snap eerder niet waarom iedereen ervoor is ze voor hun 3 of 4 'met rust op de wei' te laten. Al helemaal niet als ze daarna 'op stal' komen.
"Kindjes in afrika" zijn ook niet ongelukkig als ze van niet beter weten :P. Als ze wel van beter weten ...

Ik snap je kindjes even niet.

Als jou paard voetjes kan geven en meelopen, dan hoeft hij niet meer te kunnen.
Als jij het leuk vind dat eens te doen, prima, daar ben ik niet tegen.

Maar als iemand niet weet hoe het moet, zoals de ts.
dan kun je er gewoon beter afblijven.
Ze worden er niet slechter op als je eraf blijft.
ze leren niets bij, maar ze leren ook geen slecht gedrag bij.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:27

In de woensdagmiddag, de zaterdag de zondag en de vele weken vakantie zitten veel uren. :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:28

Door het ravotten leren ze de grensen kennen. Dus dat is het opvoeden. En dat hoort in de eerste jaren niet volledig door mensen gedaan te worden. Wat nu bij veel paarden gebeurt. En ze leren met andere paarden omgaan. Maar jij ziet dat duidelijk anders.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:39

het ligt misschien ook aan de aard van het beestje.

ik was 12jr toen er bij ons een veulentje geboren werd en mijn zus 14jr
we hadden een ponyclub en het veulen is vanaf jongst af aan onder de kinderen geweest
en het was een super leuk en lief dier ;)

in die tijd [ hij was in 1976 geboren] werden ze zadelmak gemaakt op 2.5 jr en met 3 jr ging hij met kleine kinderen rondje in de bak meedoen

nooit problemen gehad,dus veel in handen hoeft geen probleem te zijn.

en waarschijnlijk was mijn veulen 1 van de uitzonderingen die er rondlopen,maar ik zie geen kwaad in aandacht voor het jonge dier.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:58

vorame schreef:
Lord_Ik schreef:

Ik snap je kindjes even niet.

Als jou paard voetjes kan geven en meelopen, dan hoeft hij niet meer te kunnen.
Als jij het leuk vind dat eens te doen, prima, daar ben ik niet tegen.

Maar als iemand niet weet hoe het moet, zoals de ts.
dan kun je er gewoon beter afblijven.
Ze worden er niet slechter op als je eraf blijft.
ze leren niets bij, maar ze leren ook geen slecht gedrag bij.

:P die kindjes hebben nooit anders geweten, dus vinden ze het helemaal niet vreemd. Waar het voor een veulen dat helemaal 'in het wild' geleefd heeft tot z'n 3-4 jaar héél vreemd is om opeens zoveel mensen om zich heen te hebben,, zéker als ie dan ook plots op stal komt te staan, wat ze niet zo hebben als ze altijd al in een soort van 'werkomgeving' gezeten hebben maar dan met aangepast 'werk' aan de mentale en fysieke leeftijd, waardoor je dus een rustiger paard krijgt.
Dat je er beter afblijft als je het niet kan is wel een feit dat juist is, maar dat is in mijn ogen bij elk paard dat je wat wil leren zo.
Ik ben het er overigens volledig mee eens dat een veulen op de weide tussen de andere paarden hoort en niet in een stal, de opvoeding door andere paarden wordt inderdaad weleens onderschat.
(Al ken ik ook gevallen waarbij de opvoeding niet echt volledig lukt (ik bedoel een soort sociaal geval, helemaal onderaan de kudde, die schrik heeft van alle paarden en dus geen leider kent, nogal snel in paniek slaat bij onbekende dingen en dan geen enkel respect meer toont, gewoon gaat lopen en zonder enige eigenwaarde) en die hebben hééééééééél veel tijd in een vaste kudde nodig in mijn ogen, als het al ooit goed komt, ofwel de salami in (of gewoon beestje dat niet aan het werk moet natuurlijk))

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:17

FriesWytske schreef:

en vanaf 3 of 4 jarige is het geen probleem meer of zomaar uit de kudde getrokken te zijn, neen dan moet het pas :? want dan moet de baas er zonodig ook wat mee gaan doen. dus zo kun je echt bezig blijven. Er is niks mis mee met af en toe eens uit de weide halen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:20

Helemaal in het wild bestaat in Nederland niet.
verweiden, al dan niet met trailer gebeurd door de mens om hen heen.
Bijvoeren in de winter ook.
En de smid en dierenarts komen ook regelmatig langs.
En de meeste opfok stallen hebben in de winter ook nacht stalling, al is dat vaak in groepen.
Dus zo wereldvreemd zijn de meeste niet. :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:41

Jaa das ook wel waar, maar ik ga wel tot wandelen aan het halster, af en toe eens borstelen en regelmatig eens knuffelen en heel soms eens wat schriktraining, waarbij ik overal wel degelijk het respect verwacht dat een leidend dier in een kudde mag verwachten (mij niet omver lopen, niet tegen me aan gaan lopen en 'bij mij blijven') en dat is toch net dat ietsje meer.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:45

Ik zelf doe dat ook.
Al doe ik geen schriktraining bij een veulen.
Maar gewone basis dingen als voetjes geven en overal mogen aanraken wel.
Maar dat doe ik niet dagelijks, niet eens wekelijks.
En ook maar kort.
En ik weet van mezelf dat ik op een eerlijke manier streng kan zijn.
Dat ik duidelijk ben voor het paard.
En daarom heb ik ook geen problemen met een jong paard.
En elk ander die geen problemen heeft, is het prima.
Maar zoals TS hier (die spoorloos is in dit topic) dan moet je niet doorgaan.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:06

Kan ik me wel in vinden jaa :j